Gå til innhold

Vestlandsfolk... help :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjort en stor tabbe. Jeg har nylig flyttet til Bergen fra Hedmark. Det er ikke noe feil med selve Bergen - det er en fantastisk by. Bare at jeg trives ikke med å bo i byen. Jeg lengter på ordetlig etter å bo på bygda. 

Jeg er ikke kjent på Vestlandet, siden jeg er innflytter. Vestlandet har helt fantastisk natur, fjell og fjorder. Det er så vakkert. Jeg og min datter er tur mennesker. Vi trives på lange turer med hunden vår. Begge er veldig glad i dyr. Bergen er fantastisk å reise til og besøke, men jeg vil ikke bo så sentralt.

Problemet er enkelt: min datter har akkurat begynt på skole her og hun trives. Noe som er veldig viktig for meg. Men hun også savner mer natur og litt mer landlige forhold.

Mitt spørsmål er som følgende: hvilke steder i nærheten av Bergen er mer landlige? Hvor kan man flytte som er ca en time fra Bergen med bil som er fint for barn og voksne. Jeg har tittet på Kvam, men tror det blir litt for langt unna. Det hadde vært fint med en korselig bygd som har litt tilbud for barn også - så min datter finner seg til rette.

Tips....

OBS: Vi bor på Bønes og selv der ble det for by aktig :) 

Anonymkode: ca615...99b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med Bjørnafjorden? Der er der mange landlige områder. Fusa er veldig landlig, mens Os kanskje bærer preg av å være nærmere en by. Ellers så er Samnanger kommune også under en time unna Bergen. Der er det også flott natur og mange muligheter. 

Anonymkode: 7f6f8...e62

• Liker 3
Skrevet

Krokeide?

Anonymkode: 1024e...503

• Liker 1
Skrevet

På Sotra er det mange fine småsteder, og du er fremdeles nært Bergen. 

Skrevet (endret)

Som Hedmarking som flyttet over fjellene for 10+ år siden, og bodd mange år i Sandviken vil jeg si:

Askøy :) 

Vi bor 20 minutter unna Festplassen, men det eneste vi hører fra altanen er sauebreking! 

Endret av mrs.tld
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nordhordland, Knarvik Alver Frekhaug.  Gode kommunikasjoner, og en liten havtime fra sentrum. Man er ikke avhengig av bil. Samtidig er du aldeles på landet rett utenfor stuedøren.

Hvis du takler Vestlandsklimat da, litt tøffere enn på Hedmarken. Men så er det SÅ mye finere når det skinner opp da, man setter mer pris på godværet når ikke man har det "daglig".

Anonymkode: 1ba41...3d4

• Liker 1
Skrevet

Sotra Kanskje? Rong, Ågotnes?

Anonymkode: cea06...b49

Skrevet

Osterøy!

Eller Os, Askøy, Radøy, Knarvik, Frekhaug, Sotra, Vaksdal

Anonymkode: 612bd...174

• Liker 2
Skrevet

Dere er fantastiske :) Tusen takk - nå blir det mange steder å google ;) 

Anonymkode: ca615...99b

• Liker 1
Skrevet

Søre deler av Fana- Krokeide, Nordvik, Hausdalen, Bontveit, Totland, baksiden av Kalandsvatnet (vest)

Anonymkode: eaabb...96b

Skrevet

Du må jo ikke ut av Bergen for å få det landlig. Bergen kommune er stor, med store områder som er mindre bebygde. Men hvis din datter har startet på skole på Bønes eller i sentrum bør du kanskje satse på et sted med snev av kollektivdekning😊

Skrevet

Bjorøy er helt fantastisk. Hvis dere ikke har vært der bør dere ta dere en kjøretur dit. Jeg mener ærligtalt at det er det fineste stedet i hele norge (og skulle virkelig ønske jeg kunne bo der igjen)  er bare 20 minutter fra bergen, men føles ut som du er langt ute på landet, og det er så fredelig der! 🥰

Anonymkode: 63a9b...54b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bjorøy er helt fantastisk. Hvis dere ikke har vært der bør dere ta dere en kjøretur dit. Jeg mener ærligtalt at det er det fineste stedet i hele norge (og skulle virkelig ønske jeg kunne bo der igjen)  er bare 20 minutter fra bergen, men føles ut som du er langt ute på landet, og det er så fredelig der! 🥰

Det er fint der ute, men det er også midt under innflyginga til Flesland og med alle køene rundt Bergen vest frem og tilbake. Hvis ts ønsker et mer landlig sted står kanskje ikke hovedruta til en av landets største flyplasser på ønskelista

Skrevet

Kupper kanskje tråden nå😌men jeg skal flytte til Bergen og ønsker å bo et sted det er stille! men maks 30 min inn til sentrum. Tenkte på Minde-Nesttun-Fana. Men usikker på støynivå; er det ikke skytebane noen steder? og hvilke steder er best i det området ift flytrafikk? Så en nydelig leilighet på Nattland, men vet ikke om det blir for sentralt. Gjerne litt opp i høyden, vekk fra det verste eksosteppet om vinteren da jeg har astma og allergier☺️

Anonymkode: 7cec3...f19

• Liker 1
Skrevet

Nå er det noe lenger enn en time fra Voss til Bergen, men er du villig til å kjøre en time hver vei til og fra så er den ekstra reisetiden verdt det, Voss er nemlig et helt fantastisk sted å bo. Mange Vossinger jobber eller går på skole i Bergen, altså pendler, så det kan være en mulighet.

Min anbefaling blir derfor Voss!! Har selv bodd der under oppveksten og er der fortsatt flere ganger i året, ingen steder i verden jeg heller ville anbefalt folk å bo...

Skrevet

Sotra eller Åsane

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kupper kanskje tråden nå😌men jeg skal flytte til Bergen og ønsker å bo et sted det er stille! men maks 30 min inn til sentrum. Tenkte på Minde-Nesttun-Fana. Men usikker på støynivå; er det ikke skytebane noen steder? og hvilke steder er best i det området ift flytrafikk? Så en nydelig leilighet på Nattland, men vet ikke om det blir for sentralt. Gjerne litt opp i høyden, vekk fra det verste eksosteppet om vinteren da jeg har astma og allergier☺️

Se eventuelt på Nattlandsfjellet, da er du over «giftlokket»https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=272863373

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Se eventuelt på Nattlandsfjellet, da er du over «giftlokket»https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=272863373

Takk🤗Nattland virker fornuftig. Skal uansett kjøre bil, så blir ikke avhengig av bybanen. Men det er uansett buss tilbud på nattland vil jeg tro☺️Nesttun ligger lavere, så foretrekker nok landås/nattland området.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk🤗Nattland virker fornuftig. Skal uansett kjøre bil, så blir ikke avhengig av bybanen. Men det er uansett buss tilbud på nattland vil jeg tro☺️Nesttun ligger lavere, så foretrekker nok landås/nattland området.

Næ, Nesttun ligger ikke i Bergensdalen på den måten. Ikke like stor mengde luftforurensning fra hele Bergens vedfyring og bilkjøring. Landås eller i det minste deler av Landås ligger midt i det der. Både Nesttun og Landås har god kollektivdekning. Bil i Bergen kan bli veldig dyrt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bjorøy er dyrt som bare pokker også! og det ligger helt i innflyging og utflyging sonen fra Flesland. Flott der helt klart, men jeg er enig med mange av de som sier at Øygarden virkelig er stedet. Forholdsvis rimelig langt nord og sør, og en fantastisk natur med uteliv som virkelig er interessant. Fiske, fjellturer, skog og mark. Ikke veldig langt til Bergen om man kan skygge litt unna de verste rush tidene. Noen år frem og det er et nytt samband der ute, og køene er nok borte for en god stund. Det tar 25 minutter å kjøre fra Øygarden til sentrum utenfor rush trafikken.

Anonymkode: f3013...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...