AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #21 Skrevet 1. november 2022 Da jeg gikk tur med hunden i dag, så jeg at veien var strødd med søppel fra godterier og flere steder lå det rester av egg. Hvis Halloween skal være mest hærverk, tigging og forsøpling tenker jeg vi like godt kan avslutte den tradisjonen. Anonymkode: dbaaa...ffb 2 1 1
Sursøtsaus Skrevet 1. november 2022 #22 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Et av husene vi gikk til hadde hengt opp lapp om at det var covid i huset. Tror de fleste skygga banen der😅 jeg gikk med de to yngste som er 4 og 6, så de var bare veldig små og søte selv om vi må jobbe litt med «ta en» for fireåringen som kjørte gripeklo på hver godtebolle som ble rukket frem🙈 faren til ungene gikk med eldstemann og tre kompiser av han. Der var det visst litt mer guttastemning. Det er barn da. Jeg tenker folk må slappe litt mer av. Selv med baby i huset. Koble ut ringeklokka eller sett lapp på døra. Anonymkode: 45215...9dc Barn har ikke vondt av å lære seg folkeskikk. Selv hengte jeg opp en lapp på døra fordi jeg ikke får skrudd av lyset ved døra. Det gikk ganske bra. Kun én gjeng som likevel skulle banke på, men siden jeg ikke har barn så var det ikke noe verre enn at jeg bare ikke åpnet døren. Men når det er sagt synes jeg vel strengt tatt at dersom man har skrudd av lys eller hengt opp lapp så burde det respekteres.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #23 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hadde skrudd av lys både inne og ute for at ungene skulle skjønne at det ikke var noe å hente hos oss, da jeg har en liten som skal legge seg i 6-7-tida. Tidligere år har det ikke vært noe problem, da vi knapt har sett snurten til utkledde barn. Men i år har det dundret på døren i snart tre timer i skrekk. Ikke bare ringes det på, men de står der utålmodig og ringer på, venter et par mintutter for så å banke så hardt de klarer. Hjelper ikke å gå ut og kjefte heller, for like etter kommer det en ny gjeng. Har virkelig tatt helt av i år. Burde det ikke vært en regel om at man kun går på dører som er halloween-pyntet? Og får ikke ungene beskjed hjemmefra at de ikke skal gå til hus der lyset er av og heller ikke ringe/banke på gjentatte ganger? Blir helt oppgitt her... Anonymkode: 9255b...691 Er utelyset på er det ok, er utelyset av så er det NEI. Her har det vært så mange. Ikke gjort annet enn å løpe og og ned trappen i 3timer. De ringer på 2-3ganger og banker. Vi har flere etg og bruker mer enn 1sek på å åpne. Kos med besøk. Men herlighet så mange det var. Måtte slå av lyset tilslutt så vi fikk bake og kose oss istedenfor å løpe ned mer! Var tom for snop til slutt. Anonymkode: 63ad3...c5b
mingus Skrevet 1. november 2022 #24 Skrevet 1. november 2022 Vi hadde utelyset av fordi hvis det sto på hadde det ødelagt stemningen med alle gresskarene.. folk tror vel ikke det er halloweenstengt her bare fordi utelampen var av? Vi hadde jo nok av andre lys, så dere må jo lære ungene at de kan gå på halloweenpyntede dører selv om selve helårslykten som henger på huset er avslått. 1
mingus Skrevet 1. november 2022 #25 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Stakkar deg. Det må være så tungt. Anonymkode: 023ce...b1f Hei! Jeg elsker halloween mer enn jul og alle de andre høytidene, men jeg forstår henne veldig godt! Det er lov å ta hensyn. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #26 Skrevet 1. november 2022 Det kan jo ikke være mange som har godteri å dele ut, når dette er noe nesten ingen feirer. Og de få som gjør det, er ute selv. Burde vært et påbud om kun å gå til hus der det er pyntet ved inngangen, så kan de som ikke vil være med på dette få slippe. Anonymkode: 9255b...691
Maskinfører Skrevet 1. november 2022 #27 Skrevet 1. november 2022 Mange steder det er mangel på folkeskikk spesielt på døra 1
Frøken I Skrevet 1. november 2022 #28 Skrevet 1. november 2022 Hva med å henge opp en lapp…? Husker jeg skulle hente noe fra finn en gang, og på døra hang det en lapp med «ikke ring på, baby sover. Send mld til *nr*». Syns det var smart. Kan jo evt. bare skrive «ikke ring/bank på», eller «vi feirer ikke halloween, ha en fin kveld videre»?
Frøken I Skrevet 1. november 2022 #29 Skrevet 1. november 2022 Folk må få lov til å ha på utelyset sitt selv om de ikke feirer halloween. Husker en gang jeg kom hjem fra kveldsjobbing og noen hadde kastet rått egg på døra mi, da ble jeg faktisk litt lei meg… Skikkelig trist å stå og vaske det bort☹️ Bodde alene og jobbet sent hver dag. Drømte om å ligge i buskene neste halloween og ta dem på fersken, men det har ikke skjedd siden jeg fortsatt jobber kveld😝
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #30 Skrevet 1. november 2022 Jeg mener det må noe mer til enn "lys av eller på". Vi bor et par måneder i en annen by pga. mannens jobb, og derfor har vi lysene koblet til et astrour. Nå fikk vi melding fra naboen om at inngangspartiet vårt ble utsatt for hærverk. Flere ganger sprang naboen ut for å jage bort grupper med barn som oppførte rent motbydelig, og sendte meg bilder av egg og dopapir overalt, samt to knuste potter og en knekt plante. Jeg har vært positiv til alt som får ungene ut for å gjøre noe kreativt, men hvis dette er utviklingen, så tenker jeg at det bør taes tak i før det sprer seg. Men det er jo en interessant debatt; hvorfor har alt som involverer norske barn en tendens til å ende i irritasjon over "manglende folkeskikk"..? Anonymkode: efc20...6db
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #31 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 21.46): Se så! Enkel og meget effektiv løsning. Håper alle som ikke vil ha halloweenbarn på døra leser og adopterer denne løsningen istedenfor å surmule. Anonymkode: 70f44...2c6 Helt uenig. Det er helt greit å ikke være med. Her får barna kun ringe på hus med noe halloween-pynt. Å slå av utelampa er det ikke sikkert alle vet om så er ikke 100% sikkert tegn. Anonymkode: 9eb65...b01 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #32 Skrevet 2. november 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Tenker det er best å gå dit man ser det pyntet litt til Halloween. Blir feil i mine øyne at folk som ikke er interessert i dette skal måtte foreta seg noe, f eks slå av utelys. Så, gå dit det er tegn på at man er med. Anonymkode: 63e5a...c3f Jeg gidder ikke å pynte og bruke penger på pynt. Men jeg tar gladelig imot skumle barn og deler ut godteri. Det synes jeg er stas. Tror også det er mange som meg, så både barn og voksne går glipp av god stemning hvis man skal begrense det til pynta hus. Utelys er en fin og enkel regel. Anonymkode: 96b43...691 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #33 Skrevet 2. november 2022 Gikk fint i fjor. I år var det noen drittunger som stod og ringte på i evigheter da jeg var midt i leggingen. Jeg hadde slukket utelyset, lyset inne, og tatt inn gresskarene for sikkerhets skyld, men de stod nå og ville inn likevel. Slitsomt. Jeg hengte opp en lapp på ringeklokka etter det med "Beklager, vi har gått og lagt oss nå, ha en fin Halloween" og hørte ikke mer etter det. Pleide å ta sikringen til ringeklokka et par år, men det blir kjedelig uten internett på kveld etter at småen er lagt (samme sikring som ringeklokka ja) Anonymkode: aa6f7...c68
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #34 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gidder ikke å pynte og bruke penger på pynt. Men jeg tar gladelig imot skumle barn og deler ut godteri. Det synes jeg er stas. Tror også det er mange som meg, så både barn og voksne går glipp av god stemning hvis man skal begrense det til pynta hus. Utelys er en fin og enkel regel. Anonymkode: 96b43...691 Tja, jeg synes utelys er en dum regel fordi man da går ut fra at alle, inkludert eldre, er klar over denne skikken, og at det skal være greit for alle å klare seg uten utelys denne kvelden. jeg synes det er dumt. Har dere ikke et lite gresskar eller et eller annet dere kan sette ut? Kanske skrive en liten lapp med "Velkommen til oss dere som går Knask eller Knep"? Kjøper ikke pynt jeg heller, og liker ikke Halloween men har gresskar. (Er kun med på opplegget fordi jeg har små barn som går tiggerunde) Anonymkode: aa6f7...c68 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #35 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 21.46): Se så! Enkel og meget effektiv løsning. Håper alle som ikke vil ha halloweenbarn på døra leser og adopterer denne løsningen istedenfor å surmule. Anonymkode: 70f44...2c6 Så kan det jo være at noen ikke feirer Halloween. De må da få lov til å bruke ringeklokken sin, og ha på utelyset denne kvelden også, synes du ikke? Hvorfor skal de måtte tilpasse seg til de som på død og liv (pun intended) skal feire denne skiten? Jeg er med på det selv fordi jeg har små barn, men det er direkte slemt å tvinge gamle til å koble ut ringeklokken og slå av utelys for at de skal slippe å bli plaget av uhøflige tiggere (er ikke alle barna som kan folkeskikk dessverre, selv om de fleste er greie). Har gamle i familien selv jeg, og man kan definitivt ikke ta for gitt at det er enkelt for dem å koble ut ringeklokken, samt at de skal måtte huske på å slå på utelysene igjen. Jeg hjalp dem sist, men dette må de få slippe hvis de ikke vil være med på det. Anonymkode: aa6f7...c68 1
Millimani Skrevet 2. november 2022 #36 Skrevet 2. november 2022 Denne artikkelen sjokkerer meg stadig vekk. Åtte år siden, men jeg har ikke glemt det. Bor ikke i det området, men delte den via en annen på Facebook da den ble lagt ut for åtte år siden. Makan! Halloween-barn robbet kiosken for godteri (nettavisen.no) Lokale nyheter | Nedringt av internasjonal presse (tvedestrandsposten.no)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå