Million Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 (endret) Nå er hunden min (11½ år) rar igjen. Hun står IGJEN i gangen i leiligheten vi bor i og glor, henger rundt brannslukningsapparatet som står inntil veggen mellom to kommoder der. Hun gjør ingenting, sier ingenting, bare står omtrent der og glor. Skjønner ikke hvorfor?! Hun var ute og ble luftet for under to timer siden, og da gjorde hun fra seg begge deler, så det er ikke noe sånt hun vil. Jeg spør henne "hva vil du?" men hun går ikke noe sted eller prøver å vise meg veien til noe, som hun kanskje vil. Hun bare står og glor tilbake på meg. Helt stille. Samme hver gang hun står der. Jeg blir frustrert. Men jeg tror kanskje jeg bare må skyve det ut av hodet, for hun er jo gammel og hunder kan jo bli litt senile og rare på sine eldre dager, de også? Noen som har hatt hund som ble det, og hva gjorde den for rare ting som gammel? Endret 31. oktober 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Hunder kan fint bli senile på sine eldre dager slik som vi kan ja Anonymkode: 53f9f...fd6 3 1
Maskinfører Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 Det er mulig eller så er det noe der 1
Million Skrevet 31. oktober 2022 Forfatter #4 Skrevet 31. oktober 2022 (endret) Maskinfører skrev (16 minutter siden): Det er mulig eller så er det noe der Det kan jeg ikke skjønne, at det "er noe der". Det er ikke en gang et vindu i gangen, ingenting skjer der, og ingenting å se på. Bortsett fra dette brannslukningsapparatet som hun henger rundt. Jeg kalte hunden inn i stua igjen og ba henne legge seg her, noe hun gjorde - en stund.... så tuslet hun ut i gangen igjen og nå er hun der igjen. Merkelig atferd av en hund som ellers dilter meg i hælene støtt og ikke vil være utenfor synsvidde ellers. Endret 31. oktober 2022 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Skrevet 31. oktober 2022 Ja, hunder kan bli demente. Rar oppførsel, spesielt å bare stirre tomt i veggen, er veldig vanlig med demente hunder. Andre endringer i adferd kan være økt engstelse, aggresjon, rastløshet osv. Man vil også kunne se at disse rare episodene skjer mest om kvelden og natten. Hjernesvulst kan også føre til rar oppførsel. Har du merket andre endringer? Jeg ville tatt med hunden til en veterinær. Anonymkode: c435e...aae 4 1
Million Skrevet 31. oktober 2022 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, hunder kan bli demente. Rar oppførsel, spesielt å bare stirre tomt i veggen, er veldig vanlig med demente hunder. Andre endringer i adferd kan være økt engstelse, aggresjon, rastløshet osv. Man vil også kunne se at disse rare episodene skjer mest om kvelden og natten. Hjernesvulst kan også føre til rar oppførsel. Har du merket andre endringer? Jeg ville tatt med hunden til en veterinær. Anonymkode: c435e...aae Nei, ingen andre endringer, bortsett fra at hun nøler i trappen noen ganger når vi skal gå ned (vi bor i tredje etg uten heis). Dette har veterinæren sett på, og jeg har også tatt opp dette med at hun står i gangen og bare glor tomt. Øynene har en svak "skygge" over hver pupill, aldersrelatert dårligere syn, så det er derfor hun nøler litt før hun begynner på trappene, fordi hun ser litt dårligere nå. Veterinæren hadde ikke noe godt svar, annet enn å si seg enig i mitt forslag om at det er pga alder, på hvorfor hun står og gjør ingenting i gangen og bare glor. EDIT; jo jeg kom på en ting til. Hun har begynt å bjeffe noen ganger når jeg og sønnen min snakker sammen, eller hvis jeg snakker i telefonen. Vet ikke hvorfor hun gjør det, men hun høres litt sånn ut; "nå skjer det noe, jeg må si i fra med noen bjeff!!". Dette er noe som har begynt...tja, siste halvåret eller siste året? Endret 31. oktober 2022 av Million
Maskinfører Skrevet 31. oktober 2022 #7 Skrevet 31. oktober 2022 Million skrev (1 time siden): Det kan jeg ikke skjønne, at det "er noe der". Det er ikke en gang et vindu i gangen, ingenting skjer der, og ingenting å se på. Bortsett fra dette brannslukningsapparatet som hun henger rundt. Jeg kalte hunden inn i stua igjen og ba henne legge seg her, noe hun gjorde - en stund.... så tuslet hun ut i gangen igjen og nå er hun der igjen. Merkelig atferd av en hund som ellers dilter meg i hælene støtt og ikke vil være utenfor synsvidde ellers. Ja er rart det der sånn men husk at dyr ser mere enn oss mennesker har selv opplevd mye med kattene mine hjemme jeg bor alene men har følt meg iakttatt i dusjen og det er ikke pus for å si det slik 🙂
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Skrevet 31. oktober 2022 Lyder eller lukter på utsiden av døra? De hører opp til 10.000 ganger bedre enn oss og lukter opp til 100.000 ganger bedre Anonymkode: 9a0fc...773
Tiuren Skrevet 31. oktober 2022 #9 Skrevet 31. oktober 2022 Det kan være at hun er begynt å bli senil, men snakk med veterinær og få det undersøkt. Det er jo og mulig hun hører noe der hun står, vår tidligere hund ble veldig rar når vi hadde mus i boden (tok lang tid før vi forsto han) 2
Gjest ti10 Skrevet 31. oktober 2022 #10 Skrevet 31. oktober 2022 Joda, hunder og katter kan også bli demente, eller bare endre oppførsel når de blir eldre. De blir vel gjerne mer pratsomme, er min erfaring, spesielt hvis man snakker i telefonen eller har besøk. Men det med at hun står og stirrer sånn som det du beskriver, kan jo også være at hun enten hører noe i veggen (mus?) eller har sett en edderkopp eller noe? Eller er det kanskje varmt og godt der hun står?
Sirah Skrevet 31. oktober 2022 #11 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg hadde en som fikk noe demenslignende greier på sine eldre dager. Han kunne stå og kikke tomt ut i lufta på den måten du beskriver. Innimellom var det akkurat som om han ikke kjente seg igjen i huset og ble superoverrasket over hvor i alle dager han befant seg. Gikk og virret på måfå for å sjekke ut. Noen ganger virket det også som om han ikke kjente igjen hverken meg, samboer eller de andre hundene. Han ble også aggressiv og kunne på de andre hundene uten at de hadde gjort noe for å provosere. Dette ble gradvis verre og sammen med veterinær tok vi avgjørelsen om at han skulle få slippe. Han var relativt frisk og fin ellers med tanke på svært høy alder, men oppførselen ble etterhvert såpass uforutsigbar at vi ikke så at vi hadde noe annet valg med tanke på sikkerhet både for oss selv, men også for de andre hundene. Dyrlegen mente at det eneste dette kunne forklares med var en slags type demens. Meste parten av tiden var den sitt vanlige, snille jeg til tross for nedsatt (eventuelt selektiv 🙃) hørsel og nedsatt syn. Sier overhodet ikke at dette feiler din hund, deler bare min erfaring. 2
Chantielle Skrevet 31. oktober 2022 #12 Skrevet 31. oktober 2022 Ja, hunder kan bli demente, det kan komme gradvis, mest vanlig på de som er eldre enn 10 år, men kan også forekomme i tidligere alder. Legger ved en artikkel som omhandler demens hos hund. Nå kan det jo være mange årsaker til at din hund er 'rar' av og til, som du sier, men greit å sjekke opp hos veterinær. ( jeg har ikke lest alt,så vet ikke om du allerede har gjort det) Uansett, lykke til 🙂 https://hunomhund.no/2017/12/demens-hos-hund-en-oversikt/ 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #13 Skrevet 31. oktober 2022 Million skrev (2 timer siden): Nå er hunden min (11½ år) rar igjen. Hun står IGJEN i gangen i leiligheten vi bor i og glor, henger rundt brannslukningsapparatet som står inntil veggen mellom to kommoder der. Hun gjør ingenting, sier ingenting, bare står omtrent der og glor. Skjønner ikke hvorfor?! Hun var ute og ble luftet for under to timer siden, og da gjorde hun fra seg begge deler, så det er ikke noe sånt hun vil. Jeg spør henne "hva vil du?" men hun går ikke noe sted eller prøver å vise meg veien til noe, som hun kanskje vil. Hun bare står og glor tilbake på meg. Helt stille. Samme hver gang hun står der. Jeg blir frustrert. Men jeg tror kanskje jeg bare må skyve det ut av hodet, for hun er jo gammel og hunder kan jo bli litt senile og rare på sine eldre dager, de også? Noen som har hatt hund som ble det, og hva gjorde den for rare ting som gammel? Million skrev (1 time siden): Nei, ingen andre endringer, bortsett fra at hun nøler i trappen noen ganger når vi skal gå ned (vi bor i tredje etg uten heis). Dette har veterinæren sett på, og jeg har også tatt opp dette med at hun står i gangen og bare glor tomt. Øynene har en svak "skygge" over hver pupill, aldersrelatert dårligere syn, så det er derfor hun nøler litt før hun begynner på trappene, fordi hun ser litt dårligere nå. Veterinæren hadde ikke noe godt svar, annet enn å si seg enig i mitt forslag om at det er pga alder, på hvorfor hun står og gjør ingenting i gangen og bare glor. EDIT; jo jeg kom på en ting til. Hun har begynt å bjeffe noen ganger når jeg og sønnen min snakker sammen, eller hvis jeg snakker i telefonen. Vet ikke hvorfor hun gjør det, men hun høres litt sånn ut; "nå skjer det noe, jeg må si i fra med noen bjeff!!". Dette er noe som har begynt...tja, siste halvåret eller siste året? Jeg passet en hund som jeg oppdaget at hadde mistet dybdesynet. Den snublet og datt ned i hull som den normalt skulle ha hoppet over. Måtte ta det langsomt og forsiktig i trapper. Den var hos meg i ett par uker. Var 12 år gammel. Det var svulst i hjernen. Jeg påstår ikke at det er det hos din hund, men det kan kanskje være noe å undersøke. God bedring❤ Anonymkode: 4cccb...d72 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #14 Skrevet 31. oktober 2022 Min erfaring er at alle dyr blir litt rare på eldre dager, omtrent som mennesker, mister litt oversikt,får svikt i det kognitive osv. Og aldersykdommer Anonymkode: 18503...751 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #15 Skrevet 31. oktober 2022 Sirah skrev (2 timer siden): Jeg hadde en som fikk noe demenslignende greier på sine eldre dager. Han kunne stå og kikke tomt ut i lufta på den måten du beskriver. Innimellom var det akkurat som om han ikke kjente seg igjen i huset og ble superoverrasket over hvor i alle dager han befant seg. Gikk og virret på måfå for å sjekke ut. Noen ganger virket det også som om han ikke kjente igjen hverken meg, samboer eller de andre hundene. Han ble også aggressiv og kunne på de andre hundene uten at de hadde gjort noe for å provosere. Dette ble gradvis verre og sammen med veterinær tok vi avgjørelsen om at han skulle få slippe. Han var relativt frisk og fin ellers med tanke på svært høy alder, men oppførselen ble etterhvert såpass uforutsigbar at vi ikke så at vi hadde noe annet valg med tanke på sikkerhet både for oss selv, men også for de andre hundene. Dyrlegen mente at det eneste dette kunne forklares med var en slags type demens. Meste parten av tiden var den sitt vanlige, snille jeg til tross for nedsatt (eventuelt selektiv 🙃) hørsel og nedsatt syn. Sier overhodet ikke at dette feiler din hund, deler bare min erfaring. Dette med plutselig aggresjon er noe som er typisk for demens. Samt svulster i hjernen. Jeg har en tanke om at hunder som er 8år pluss, og som aldri har vist aggresjon. Å så plutselig klikker ut av det blå kan være demente eller ha svulster i hjernen. Noen raser er jo utsatt for kreft på sine eldre dager. Ellers TS, så ville jeg absolutt få en sjekk hos veterinæren, og fortell om det du opplever. For det er tegn på demens. Men det kan jo være andre ting også. Anonymkode: 35148...8f3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Hunder kan blir senile https://www.dyreklinikk.no/aktuelt/5-om-dagen-og-senile-hunder/ Anonymkode: 5ebf0...521 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 Min gamle hund ble senil. Han stoppet og stirret i luften foran seg, og når han ville ut av verandadøra satt han på den siden hvor hengslene var. Anonymkode: 439b2...c33
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 I likhet med mennesker er hunder også biologiske vesener med en hjerne som forvitrer med tiden. Anonymkode: c632e...742 2
Sirah Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette med plutselig aggresjon er noe som er typisk for demens. Samt svulster i hjernen. Jeg har en tanke om at hunder som er 8år pluss, og som aldri har vist aggresjon. Å så plutselig klikker ut av det blå kan være demente eller ha svulster i hjernen. Noen raser er jo utsatt for kreft på sine eldre dager. Ellers TS, så ville jeg absolutt få en sjekk hos veterinæren, og fortell om det du opplever. For det er tegn på demens. Men det kan jo være andre ting også. Anonymkode: 35148...8f3 Ja, det var det dyrlegen sa til oss også. Han ble ikke utredet for svulster på hjernen da han var 16 år gammel og en behandling mot dette (om det er mulig) uansett ikke hadde vært aktuelt. Denne hadde vært blid som dagen var lang hele livet så aggresjon var veldig utypisk oppførsel av han. Han hadde ikke vondt noen annen plass som vi vet om. Ja jeg er enig med deg. Og en hjerne er jo en hjerne, det er jo ganske naturlig at en hund også kan få lignende problemer som oss mennesker. 1
Million Skrevet 1. november 2022 Forfatter #20 Skrevet 1. november 2022 ti10 skrev (11 timer siden): Joda, hunder og katter kan også bli demente, eller bare endre oppførsel når de blir eldre. De blir vel gjerne mer pratsomme, er min erfaring, spesielt hvis man snakker i telefonen eller har besøk. Men det med at hun står og stirrer sånn som det du beskriver, kan jo også være at hun enten hører noe i veggen (mus?) eller har sett en edderkopp eller noe? Eller er det kanskje varmt og godt der hun står? Umulig med mus. Det er en blokk og består av tjukk, armert betongvegg i gangen. Ingen mus her. Edderkopp er vel ikke helt umulig, men.... det virker ikke som hun følger med på noe heller. Jeg har ikke sett noen edderkopper her inne, vi bor i tredje etasje, så det er litt høyt over bakken (der edderkopper trives best).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå