Gå til innhold

Hvilken bil har best 4x4 system ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke så mye om bil, men skal nå ut å kjøpe meg en bruktbil som max er 2-3 år gammel. Jeg kikker på Toyota LandCruiser og Volvo xc90. 
 

men hvem av de har best 4x4 system ? Og med det mener jeg hvem har støtt sjanse for å klare litt tøffe veier (til og fra hytta) og størst sjans til å klare å komme seg opp på veien igjen hvis man sklir av veien. 

Anonymkode: 59108...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Land Cruiser så klart. Volvo er bare en forvokst personbil til sammenligning. LC har høy og lavserie, samt lås. En ordentlig suv slik det skal være. 

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Cruiser uten tvil, det er en ekte 4x4 med diffsperrer og reduksjonskasse. XC90 er strengt tatt bare en SUV med AWD. 

Anonymkode: fee12...e74

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru. Har sett Landcriser stå fast, og da måtte eier begynne med noe greier for å komme seg opp. Så det var et godt bevis på at den har ikke 4-hjulsdriften tilgjengelig konstant. På Subaru er den konstant, og slår til momentant når den trengs. Vet at jeg tråkker noen Toyota fans hardt på tærne nå, men har erfaring med Subaru og vet hva den står for.

Anonymkode: 135c8...df2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke så mye om bil, men skal nå ut å kjøpe meg en bruktbil som max er 2-3 år gammel. Jeg kikker på Toyota LandCruiser og Volvo xc90. 
 

men hvem av de har best 4x4 system ? Og med det mener jeg hvem har støtt sjanse for å klare litt tøffe veier (til og fra hytta) og størst sjans til å klare å komme seg opp på veien igjen hvis man sklir av veien. 

Anonymkode: 59108...a41

Om det er snakk om en litt røff vei til hytta, så klarer hvilken som helst firehjulsdrevet bil med litt bakkeklaring å ta seg frem med riktige dekk.

Om du sklir av veien så er sannsynligheten for at du kommer deg opp uten hjelp forsvinnende liten uavhengig av hvilken bil du kjører. Disse store bilene som LandCruiser, Patrol, Pajero osv. er ganske ubehagelige å kjøre fordi de er styltete. Det er kjipt å ha en stiv og ubehagelig bil 98% av tiden fordi du har en litt kjip hyttevei. Jeg har selv en gammel Q5. Aldri vært i nærheten av å sitte fast noe som helst sted med den. 

Endret av Reign
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Subaru. Har sett Landcriser stå fast, og da måtte eier begynne med noe greier for å komme seg opp. Så det var et godt bevis på at den har ikke 4-hjulsdriften tilgjengelig konstant. På Subaru er den konstant, og slår til momentant når den trengs. Vet at jeg tråkker noen Toyota fans hardt på tærne nå, men har erfaring med Subaru og vet hva den står for.

Anonymkode: 135c8...df2

Det høres ut som brukerfeil, en Land Cruiser som har manuelle differensial sperrer og sentersperre drar på alle fire hjulene pluss at den har lavgir.

En Subaru, XC90 eller andre biler med lignende AWD har ikke manuelle sperrer eller lavgir. Dessuten så må de gjerne ha hjulspinn før differensialbrems slår inn.

Jeg har kjørt mange forskjellige 4x4 i forbindelse med offroad kjøring som hobby og jeg har kommet frem med min Land Cruiser i så dyp snø at jeg måtte ut å måke snø fra frontruta, dette var en gammel model uten differensialsperre foran og bare differensialbrems bak.

Anonymkode: fee12...e74

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det høres ut som brukerfeil, en Land Cruiser som har manuelle differensial sperrer og sentersperre drar på alle fire hjulene pluss at den har lavgir.

En Subaru, XC90 eller andre biler med lignende AWD har ikke manuelle sperrer eller lavgir. Dessuten så må de gjerne ha hjulspinn før differensialbrems slår inn.

Jeg har kjørt mange forskjellige 4x4 i forbindelse med offroad kjøring som hobby og jeg har kommet frem med min Land Cruiser i så dyp snø at jeg måtte ut å måke snø fra frontruta, dette var en gammel model uten differensialsperre foran og bare differensialbrems bak.

Anonymkode: fee12...e74

Subaru har som sagt konstant 4-hjulstrekk, og derfor trår den til så fort at du ikke merker det når du kjører. Hjulspinn finnes ikke, kanskje en halv runde på ett hjul så har den funnet ut hvilket hjul som har best grep.

Å fremheve en bil med manuell håndtering av sperre, klinger ikke godt i mine ører, som noe veldig sikkert. Dessuten har jeg lavgir på min Subaru. Man kunne velge mellom manuell eller lavgir når den ble bestilt. Så veldig god peiling har du ikke. Offroadkjøring kan du heller ikke sammenligne med å kjøre på vanlig vei!

Anonymkode: 135c8...df2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn i denne tråden for å se om noen med peiling hadde vært her og levert fasit; Subaru. 

Anonymkode: 9ea21...953

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Mitshubishi Outlander. Den kommer fram der det er vei, uansett føre. Høy nok under og god nok fjæring til at den går greit på ujevn og dårlig grusvei. Og i tillegg er den helt ok til motorveikjøring og bykjøring.

Anonymkode: acf83...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo. Den Land Cruiseren er unødvendig og ikke den samme kvaliteten som den var før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru med manuell girkasse er nokså overlegent det meste. Stasjonsvognene hadde også lavserie før, og lurer på om de nyeste også har det. Men det er vanskelig å finne nyere Subaru med manuell girkasse i Norge nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på min fjerde Subaru nå, kun oppgradert for nyere bil. Bor i nord. Anbefales 👍

Anonymkode: 82b9a...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (4 timer siden):

Subaru med manuell girkasse er nokså overlegent det meste. Stasjonsvognene hadde også lavserie før, og lurer på om de nyeste også har det. Men det er vanskelig å finne nyere Subaru med manuell girkasse i Norge nå.

Har automat med lavgir, så ja det var å få.

Anonymkode: 135c8...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at av de to alternativene så har nok LandCruiseren best 4x4 system.

Men jeg ville ha valgt Volvoen om det kun er hytteveien som du bekymrer deg for. Ganske enkelt fordi den blir mer behagelig og nyttig å ha i hverdagen, enn Toyotaen. Dumt å kjøpe bil utelukkende der du kjører sjeldent.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (50 minutter siden):

Jeg mener at av de to alternativene så har nok LandCruiseren best 4x4 system.

Men jeg ville ha valgt Volvoen om det kun er hytteveien som du bekymrer deg for. Ganske enkelt fordi den blir mer behagelig og nyttig å ha i hverdagen, enn Toyotaen. Dumt å kjøpe bil utelukkende der du kjører sjeldent.

Prøv ut Subaru først.

Anonymkode: 135c8...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har automat med lavgir, så ja det var å få.

Anonymkode: 135c8...df2

Kjekt. Forester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (39 minutter siden):

Kjekt. Forester?

Fikk enten det eller manuell funksjon. Har selv en XV. Vipper bare velgeren i L under fart når jeg skal ned bratt bakke.

Anonymkode: 135c8...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd begge først.

LC har nok ett 4x4 system som er bedre når det er virkelig vanskelige forhold, men Volvoen er nok det som er enklest og best i det daglige. Volvoen er nok også en del bedre å kjøre, men dette er selvsagt noe som kommer på personlige preferanser. 4x4 på Volvoen er mer enn bra nok til det aller meste, og det skal være en svært dårlig vei før den ikke kommer seg fram.

 

Subaru ville jeg holdt meg langt unna, selve 4x4 systemet er sikkert bra. Men framstår som rimelig utdaterte biler. Noe vi også ser på salgsstatistikken, hvor Subaru er så lavt at de ikke kommer på listen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EJL skrev (1 time siden):

Ville prøvd begge først.

LC har nok ett 4x4 system som er bedre når det er virkelig vanskelige forhold, men Volvoen er nok det som er enklest og best i det daglige. Volvoen er nok også en del bedre å kjøre, men dette er selvsagt noe som kommer på personlige preferanser. 4x4 på Volvoen er mer enn bra nok til det aller meste, og det skal være en svært dårlig vei før den ikke kommer seg fram.

 

Subaru ville jeg holdt meg langt unna, selve 4x4 systemet er sikkert bra. Men framstår som rimelig utdaterte biler. Noe vi også ser på salgsstatistikken, hvor Subaru er så lavt at de ikke kommer på listen engang.

Det overgår LC når det måtte være. Men du som alle andre som fremhever Toyota, har jo null erfaring med Subaru og hvordan den er satt opp til jobbe. At de er utdatert, er bare tull. Og det er ikke derfor de selger dårlig her i landet, det er mer at de fleste ikke gidder å sette seg inn i hva den er god for, men følger slike som deg som ikke har peiling, men gjør sine egne (u)erfaringer og snakker ut fra det. Har aldri handlet bil etter hva andre tror og mener, og har hatt minimalt med problemer av de jeg har hatt.

Anonymkode: 135c8...df2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...