Gå til innhold

Økt barnetrygd- signer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fattigdommen blant familier i Norge har nesten firedoblet seg de siste 20 årene. Barnetrygden er den enkeltstøtten som har størst betydning for å redusere denne fattigdommen.

Når barn fyller seks år, kuttes barnetrygden med 7500 kroner i året.

Å miste over 600 kroner hver eneste måned har stor betydning for familier i Norge. Det er kritisk for de familiene som har aller minst.

Nå krever vi at barnetrygden økes – også for barn over seks år!

https://www.reddbarna.no/opprop/krev-at-barnetrygden-okes/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=2022+-+ISK+underskriftskampanjer+-+TR&utm_content=FB%3A+Øk+barnetrygden+-+lang+tekst+i+bilde&utm_term=Alle+18+%2B++Bred+målgruppe&fbclid=IwAR1On51nm5W_lB5D1Ej_9b7MJqfLehyvgzxHDH-9aLScEQgsXud0iXZM6xo

Anonymkode: 7b2bc...5de

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke. Argumentet om at behovsprøving gir for store administrasjonskostnader holder ikke lenger i vår digitaliserte tid. Det er absolutt ikke økning i et generelt tilskudd vi skal ta oss råd til, men spissede tiltak mot de med størst behov.

Så hadde økt barnetrygd til alle selvsagt vært hyggelig, men det har vi ikke råd til.

Anonymkode: 00b37...bb5

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns absolutt at barnetrygden skulle økes. Den burde fulgt konsumprisindeksen. Barnetrygden har vært den samme i over 30 år, og ting er dobbelt så dyrt nå ikke trippelt. Dagens barnetrygd skulle vært på 2000 + per barn.

I tillegg burde ikke bhg koste så mye.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Den burde økes, ikke kuttes ned på, etter fylte seks år. Det blir dyrere jo gamlere barnet blir. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Når det gjelder fattigdom så blir det jo bare brannslokning å øke barnetrygden isteden for å "avskaffe" fattigdommen.

Anonymkode: d2e99...6a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
tussi84 skrev (6 timer siden):

Syns absolutt at barnetrygden skulle økes. Den burde fulgt konsumprisindeksen. Barnetrygden har vært den samme i over 30 år, og ting er dobbelt så dyrt nå ikke trippelt. Dagens barnetrygd skulle vært på 2000 + per barn.

Hø? Jeg får da mer i barnetrygd nå enn da jeg fikk eldste for 3 år siden. Da var den på rett over 1000 kr pr barn, nå får jeg 1600 og noe? 

Anonymkode: 3c997...ca2

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hø? Jeg får da mer i barnetrygd nå enn da jeg fikk eldste for 3 år siden. Da var den på rett over 1000 kr pr barn, nå får jeg 1600 og noe? 

Anonymkode: 3c997...ca2

Fra 1996-2020 så var barnetrygden på 970 kr i måneden. I 1996 så var jeg 7 år og begynte i første klasse. Prisene har økt siden den gang for å si det sånn. At de har økt barnetrygden med noen kroner i det siste er ubetydelig. 

1.600 kr gis de som har barn under 6 år, men for oss som har barn over 6 år så er det 1.054 per barn. Da min var under 6 år så var det 970 kr per barn i måneden. 

Endret av Blått
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
6 hours ago, Motelvibes said:

Den burde økes, ikke kuttes ned på, etter fylte seks år. Det blir dyrere jo gamlere barnet blir. 

Enig at det blir dyrere og dyrere med årene. 

• Liker 2
Skrevet

Ang fattigdom så er jeg ikke for økt barnetrygd nei. Bostøtteordningen derimot, den må utvides.

Anonymkode: 5cdd2...770

• Liker 3
Skrevet
tussi84 skrev (8 timer siden):

Barnetrygden har økt, og den har økt mye for barn under seks år. Så kan man godt si at den ikke har økt nok i forhold til hva den burde siden den stod stille i så mange år. 
Jeg mener at barnetrygden burde økes tilsvarende lønns-og prisvekst hvert år. Men en generell stor økning til alle vil bare skape større ulikheter. De som allerede har nok til å spare den, vil få enda mer å spare. Dette vil gi dem økt kjøpekraft, som igjen vil gi ytterligere prisvekst.

Man kan ikke forvente at staten skal ta hele kostnaden på det å ha barn.

• Liker 1
Skrevet
ms. Perfect skrev (1 time siden):

Barnetrygden har økt, og den har økt mye for barn under seks år. Så kan man godt si at den ikke har økt nok i forhold til hva den burde siden den stod stille i så mange år. 
Jeg mener at barnetrygden burde økes tilsvarende lønns-og prisvekst hvert år. Men en generell stor økning til alle vil bare skape større ulikheter. De som allerede har nok til å spare den, vil få enda mer å spare. Dette vil gi dem økt kjøpekraft, som igjen vil gi ytterligere prisvekst.

Man kan ikke forvente at staten skal ta hele kostnaden på det å ha barn.

Rimelig sikker på at det koster mer enn 1600 kr i mnd å ha barn

Anonymkode: 227f8...2f2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Blått skrev (3 timer siden):

Enig at det blir dyrere og dyrere med årene. 

Helt klart

Anonymkode: 309f4...f8b

Skrevet

I utgangspunktet enig, men misbruket er alt for stort. Dette vil også være et steg tilbake når deg gjelder integrering, i stedet for å motivere kvinner ut i jobb. Så den signerer jeg ikke.

Anonymkode: 69301...3ee

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Rimelig sikker på at det koster mer enn 1600 kr i mnd å ha barn

Anonymkode: 227f8...2f2

mye mer. Bare barnehagen koster 3200 kr her + kostpenger i denne kommunen. I tillegg er det jo kostnader for større bolig/mer strømbruk, mer mat, klær og utstyr til barn, aktiviteter med barn. Ettervært når barna blir eldre enda flere kostnader i form av mer forbruk på mat, klær og fritidsaktiviteter etc.

Jo eldre barna blir jo dyrere.

Nå mener jeg ikke at staten skal finansiere alt dette, men hvis staten mener at folk burde få flere barn så bør man også legge til rette for det økonomisk. Da ville rimeligere barnehage plasser/Sfo og høyere barnetrygd hjulpet godt. 

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, Motelvibes said:

Det GJØR jo virkelig ikke det.

Fulltidsplass i barnehage akkurat nå koster 3050 kr pr måned (pluss eventuelt kostpenger), SFO bortimot det samme. 

Du klarer ikke å overbevise meg om at 9-åringen min spiser for 3000 kr mer i måneden enn småsøsknene som går i barnehage gjør, altså. 

Hun går på 4 fritidsaktiviteter (korps, teater, ski, kampsport) og inkludert utstyr koster det oss rundt 3000 kr i året, totalt. Så det tilsvarer én måned i barnehage. 

Barn vokser saktere, heller enn raskere, når de er i barneskolealder/tenåringer enn når de er barnehagebarn, så garderoben må skiftes ut mye sjeldnere. I tillegg kan 9-åringen min allerede bruke klær i størrelse XXS/XS fra kjedebutikkene, som veldig ofte er på salg og mye billigere enn å kjøpe "vanlige" barneklær. Så også klesbudsjettet er lavere enn for barnehagebarna. 

Hun har telefonabonnement til 50 kr måneden på en arvemobil. Skolen holder ipad. Ski og sykler og annet utstyr er billig å kjøpe brukt, selv i nesten-ny-tilstand. Feriereiser koster normalt det samme for alle innenfor et ganske stort aldersspenn, ser at feks. Flyr har samme pris på billetter for alle i alderen 2-15 år mens Norwegian har 2-11 år. Så nei, de blir ikke dyrere "jo eldre de blir". Etter min erfaring er barn dyrest i alderen 1-6 år (litt lengre om de trenger SFO) og så er det en kraftig dupp på barneskolen før det tar seg oppover igjen i ungdomstiden. Men selv da er de sjelden dyrere enn barnehagebarn. 

Anonymkode: f05b9...85a

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun går på 4 fritidsaktiviteter (korps, teater, ski, kampsport) og inkludert utstyr koster det oss rundt 3000 kr i året, totalt. Så det tilsvarer én måned i barnehage. 

Anonymkode: f05b9...85a

Kan jeg spørre hvor dere bor? Vi bor i Oslo. Her så koster korps over 5.000 kr i året og det er kun for medlemskap. I tillegg så er det utstyr, turer, stevner som må betales av egen lomme. Jeg hadde barn på håndballen i to år og betalte over 20.000 i året. Medlemskap, cuper, kakesalg, dorullkjøp via tvang osv. Dette er en av de billigste alternativene her jeg bor. 

Anonymkode: de254...981

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Føler ikke økt barnetrygd er løsningen her nei. Da stemmer jeg heller får at de som har behov for det får andre typer stønader. La oss si at 50% av alle barnefamilier trenger ekstra støtte nå i denne tiden. Disse får 1000kr ekstra per barn i mnd i barnetrygd. Viss da alle de som ikke har behov for det også får det så er det jo veldig mange kroner bortkastet egentlig. Det koster å ha barn, men føler det blir veldig urettferdig viss absolutt alle med barn plutselig skal få høyere barnetrygd. Det vil øke forskjellene. De som sparer all barnetrygd har plutselig 12k mer å spare for i året å om det da går til barnet om 18 år så sitter de jo på en ganske høy inngangsport inn i boligmarkedet for eksempel som igjen gjør det vanskeligere for de som ikke hadde samme muligheten å komme seg inn. Det er nok mer komplekst enn man tenker men ja. Alle sånne ting påvirker ikke bare de som får pengene, men alle rundt også, Bedre med økt bostøtte, kanskje økt barnetrygd for eneforsørgere med lav inntekt osv. Eller at de finner et system der de øker barnetrygden kun for de med lav inntekt, men da begynner vel de som ikke får det å hyle også. 

Anonymkode: 18cb2...048

• Liker 2
Skrevet

Syns i utgangspunktet at nivået på barnetrygda er OK, men at den bør økes i takt med konsumprisindeksen.

Jeg mener det heller bør prioriteres lavere betaling i barnehage/SFO og subsidiering av fritidsaktiviteter enn høy barnetrygd. 

Anonymkode: 0fb3e...b91

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg syntes faktisk ikke det. Jeg syntes heller ikke gratis bhg/Sfo for visse geografiske områder er noe bra eller rettferdig  tiltak. De fleste trenger det ikke. Det burde heller være barnetrygd basert på brutto inntekt. Muligens også ved å ha flere forskjellige satser elektronisk beregnet opp mot inntekt.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...