Gå til innhold

Fjerning av hormonspiralen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjør det vont???

Noen som har erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det lurer jeg også på....gruer meg litt til å ta den ut (20mars...hihi). Leste en plass at det er lurt å ta smertestillende 1t før legebesøket, går det bra å bruke vanlig Paracet?

Klem fra12

Skrevet

trenger ikke noe smertestillende for det icon_smile.gifPust dypt,skikkelig magedrag,kikk i taket,og vips så er den vekk. icon_smile.gif

Selfølgelig avhenger det jo litt av legen,men det er rutine å fjerne den som det er rutine å sette den på plass.

Lykke til.

Gjest Connie
Skrevet

Kan ikke legge skjul på at det gjør litt vondt å fjerne spiralen, men det går fort over. Det kjennes et lite napp. Så slapp av og husk å puste. Har min 2 spiral nå, synes den fungere kjempe fint.

Skrevet

Men kommer det mye blødninger rett etterpå?

Har nesten ikke hatt mens på over 5 år, og har heller ikke brukt bind på de årene (kommer til å bli kjempenervøs om den vises når jeg skal på jobb etterpå) Håper det er nok med et truseinnlegg!?

Klem fra12

Skrevet

Takk for svar................håper på fler da...

Blør man av å ta ut den gamle og sette inn ny?

Sist jeg hadde mensen var før jeg ble gravid for 5 1/2 år siden.Savner den ikke.

12

Gjest Connie
Skrevet

Jeg blødde litt den første dagen. Det var så lite at det var nok med truseinnlegg. For min del kan det hende at jeg har hatt litt blødninger en to tre ganger i løpet av året. Synes iallefall at det er deilig å slippe å ha mensen i nesten 2 uker hver mnd. Det er rart at det ikke er flere jenter som prøver hormonspiral. Det er ikke mange av mine venniner som har den.

Skrevet

Hei Lisemor icon_smile.gif

Når skal du ta ut spiralen?

Hvis du vil kan vi jo gi hverandre tilbakemeldinger hvordan det gikk.

Jeg gruer meg litt jeg...ikke det å ta den ut, men det å få tilbake den hersens mensen!!!

Skal du sette inn en ny spiral, eller er det på tide med baby? For oss er det siste alternativet aktuelt, hvis alt går bra da...

Lykke til iallefall icon_wink.gif

Klem fra

12

Gjest Anonymous
Skrevet

Et lite spørsmål....hvor lenge kan den egentlig sitte ? Høres ut som om den må byttes etter en liten stund ? Jeg har og hormonspiral, men har glemt alt om hvor lenge jeg kan ha den....

Skrevet

Du kan ha den i ca 5 år. Er du fornøyd med den eller?12

Skrevet

Ville bare gi en oppdatering etter at jeg nå har fjernet spiralen (idag).

Legen min forklarte før og underveis hva hun gjorde. Hun sa bl.a at hormonspiral var veldig lett og smertefritt å ta ut fordi den klapper sammen når hun drar den ut. (Andre spiraler kan fungere som en mothake, og derfor litt vanskeligere å få ut..au..)

Iværtfall, jeg ble overrasket over at det gikk så fort. Det sa bare *plopp*, så var den ute. Ikke værre enn når man tar ut en tampong akkurat idet du får mens-krampe...

Jeg var der i morges,og brukte truseinnlegg hele dagen - det kom kanskje 3 dråper blod tilsammen.

Kjapt og greit, ikke noe å grue seg til!!!

12

Skrevet

Det var godt å høre. Jeg har ikke tenkt på det ennå. Men skal ta den ut nærmere jul.

Skrevet

Lurer på hvor alt mensenblodet er?

Blir det ett tykt lag i livmoren av blod, når man går med spiral?

Og må man gå uten spiral en mnd for å få ut alt blodet på engang?? Blir vel en måned med mens eller?

Hehe, litt dumt spørsmål, men jeg undres..... Da må man spørre!!12

Skrevet

Hei, jeg er seriøs altså!!!!

Har tenkt på a sette inn spiral selv, men vil gjerne vite ting og tang om ettervirkninger fra kvinnemunnen her.......

Hormonspiral.... Den har vel samme hormonene som p-piller har? Og hva med event. å ta ut spiralen? Mye blødninger etterpå?

tenker på dere som ikke har hatt mensen på opptil 5 år her. Må da komme ut noe oxo som har lagret seg opp? eller fungerer det ikke slik????

12

Skrevet

Hei Tettra icon_smile.gif

Jeg fant en link til deg her:

http://www.lommelegen.no/prevensjon/hormonspiral.htm

Det er så,som jeg har forstått, de samme hormonene som i p-piller, men i mye mindre mengder.

F.eks så tålte jeg ikke vanlige p-piller pga migrene, men hormonspiralen har fungert ypperlig.

Som jeg (og andre) har skrevet tidligere her så får man litt blødning etter å ha tatt den ut. Altså; det fosser ikke oppsamlet mens fra 5 år tilbake... icon_smile.gif

Nå skulle jeg hatt mens 3 dager etter at jeg fjerna den, men jeg er usikker på om jeg har det eller ikke pga blødninger etter å ha tatt den ut...så jeg vet ikke helt hvor *stor* mensen vil bli.

Det er flere tråder her under Kropp og Helse der jenter har skrevet ned ulemper/fordeler med denne type spiral. Jeg personlig har aldri opplevd noe negativt med den, hadde kun litt uregelmessige blødninger til å begynne med. Men jeg merka veldig fort at jeg slapp mens-smertene...oh`salighet sier jeg bare icon_smile.gif

Lykke til med valget av preventsjon, du får spørre mere om noe er uklart for deg icon_smile.gif

Klem fra12

Skrevet

Hei Zafir.. godt å høre at det ikke var vont. Jeg skal ta den ut nermere jul-Jan.2003

og skal sette inn ny som jeg skal ha 1-2 max 3 år...icon_smile.gif

Hormonspiralen har mindre bivirkninger enn p-piller for den virker der den skal og ikke på hele kroppen.

Anbefales til alle jenter....den er suuuper.12

• 19 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hør med Lurelegen, hun gjør det gratis.

Anonymkode: e79c2...0eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror TS muligens har havnet i overgangsalderen til nå, eventuelt også tatt kvelden.

Anonymkode: 1f3ac...b14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 0.49):

Hjelpe meg! Hun virker jo heeeelt på jordet! Tok meg en søkerunde! Hjelp! 

Anonymkode: b28e2...23b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hjelpe meg! Hun virker jo heeeelt på jordet! Tok meg en søkerunde! Hjelp! 

Anonymkode: b28e2...23b

Men gratis er vel alltid bra eller🤷‍♀️🤷‍♀️

Anonymkode: 18dce...bcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...