Gå til innhold

Er deres hager klare til vinteren? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg er litt sen ute med å klargjøre hagen til vinteren. De siste ukene har det vært mye forkjølelse blant barna og jeg hadde hendene fulle. Jeg gjorde litt og litt de siste 3 helgene og i dag ble jeg ferdig med det siste. Det ble mye rakking av løv, pakke hagemøblene til vinteren og flytte dem i garasjen, koste plattingen for løv og mye annet.

Jeg ser i hagene rundt at trampolinene er fortsatt oppe med netting og alt. Er det fortsatt trampolinesesong? 😄 Jeg pakket ferdig vår trampoline i dag.

Anonymkode: 04b1f...feb

Videoannonse
Annonse
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Nja.

Ingenting går tapt om jeg ikke gjøre mer nå, da jeg har tatt opp/inn alt som ikke tåler en vestlandsvinter.

Alt som kan bli farlig i sterk vind ble tatt inn for noen uker siden.

Har igjen å sette en del løk, men klok av skade venter jeg en stund til siden det over 10 grader fortsatt her. 

Kunne flytte noen planter, beskåret og ryddet mer - men det kan også tas til våren.

Ellers bruker jeg som regel juletreet til å beskytte bedene, så det skjer ikke før i januar 😅

Skrevet

Nei, absolutt ikke. Vi har ved som skulle vært hugget (trærne er tatt), møbler som må flyttes, løv rakes osv, men her er begge langtidssyke nå. Så lenge møblene kommer inn før snøen er det greit, får bare være.

Anonymkode: c13fc...330

Skrevet

Nei. Prøver normalt å være ferdig til 1. november, men det ryker alltid. Dvs, det viktige er gjort, men en god del ting som står igjen. Raking blir det uansett til desember eller når snøen kommer permanent. 

Skrevet

Altså her i Oslo henger det enda løv på trærne. Det er ikke mulig å gjøre hagen vinterklar før alt lovet er falt ned. Tok en runde med løv og hagemøbler nå i helgen, men klar er det umulig å bli i slutten av oktober. Vi hopper enda litt på trampoline, det er jo primært tung snø som er skadelig for dem, ikke frost.

Anonymkode: 75dcb...750

• Liker 2
Skrevet

Nei. Vi må få klipt gresset en dag hvis det noensinne er opphold lenge nok til at det er tørt nok. Mye løv på trærne ennå også.

Ellers har vi ikke ryddet vekk hagemøbler og uteleker ennå heller. Kanskje i morgen 🤷🏼 Tenker at det er ikke noe hast, tror ikke det kommer snø som legger seg med det første.

Anonymkode: 9cf22...ebd

Skrevet

Er allerede et tykt lag med snø og is her, så uansett er det for sent nå.

Anonymkode: e554a...77d

Skrevet

Jeg er helt klar. Har raket litt løv, resten taes til våren. Alle møbler er inne, unntatt de som brukes rundt bålpanna. Snøskuffa står klar så her er vi forberedt. 

Anonymkode: 1397c...f6a

Skrevet

Satte løk for et par uker siden, i dag fikk vi ryddet terrassene å satt inn hagemøblene, pakket vekk grill og pizzaovn. Bare litt på lekeplassen til ungene igjen å rydde inn, ta ned nettet og duken på trampolina så kan vinteren komme😀

Skrevet

Ja, stort sett. Har drivhus som jeg synes det er hyggelig å få gjort skikkelig rent osv. før vinteren så da tar det litt tid, men jeg pleier å ha 30. oktober som deadline siden sommeren (Min sommer i hvert fall...) definitivt er over med Halloween den 31. Da synes jeg det er koselig å ha hengt ut litt lys etc. i hagen. Har noe småtteri igjen som rengjøring av vanningsanlegg etc., men det er tatt inn så da kan jeg egentlig ta det når som helst. Fremdeles henger det en god del løv igjen på trærne, men det som faller av heretter skal få lov til å gjøre det. 

Blir det noen milde dager i november/desember hender det at jeg klipper litt hekk og eller fjerner litt tørt gress etc. slik at jeg slipper å ta det til våren, men det foregår etter innfallsmetoden og avhenger, som nevnt, av været. 

• Liker 1
Skrevet

Snø her, så den biten har vi gjort unna for over en mnd siden! 😂😂😂

Anonymkode: cedd9...db1

Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Har MYE å gjøre, evig mange krukker med jord som må tømmes, løv å rake, møbler å pakke bort. Men nå er jeg straks høygravid så har ikke så mye ork, dessverre. Ødela ryggen helt av å grave ned bokashi i pallekarmene her forrige helg 😅 

Anonymkode: 40494...74d

• Hjerte 2
Skrevet

Alt jeg eier av planter, silke eller plast. Klar for vinteren. 

• Liker 1
Skrevet

Har bare å rake løv igjen, men det venter jeg med til trærne har sluppet alt det skal slippe 😅 

Skrevet

Helt ferdig heldigvis. 

Skrevet

Jeg har gjort mye, men er ikke ferdig.  Har hvitløk som må i pallekarm.  Der må jeg også sette ned et par klematis som jeg ikke vet hvor skal stå. Har klippet ned mange stauder i år.  Det sparer meg for mye arbeid til våren, og blir mindre sneglemat.  Pelargonium og blodbeger er satt i vinterlagring.    

Har noen potter som må tømmes og lagres i kjelleren.  Jeg raker ikke løv, for ser at de legger seg rundt planter som dekke.  Men jeg må huske å binde opp klatreplanter bedre.  

Skrevet

Her er det fortsatt varmt og bladene har såvidt begynt å falle fra trærna. Så må nok vente ei stund til før løvet tas. Trampolinen tok vi ned for nesten 1 mnd siden. Orker ikke tanken på at det plutselig skal blåse skikkelig opp og så bekymre seg om trampolinen står skikkelig. Har hatt en del netter med skikkelig vind så glad vi allerede har gjort det. 

Anonymkode: 1f9fc...34b

Skrevet

Javisst. Hekkene og buskene er trimmet, vannforsyning stoppet og tømt, og alt er tatt inn.
Har vært vinterklar i en måned allerede ;) Trikset er å klippe buskene som skal klippes FØR løvet faller, slik at du slipper å rake.
Nå er det full fokus mot jul! 😄 

• Liker 1
Skrevet

Nope.. har x antall dahlia-knoller som skal plukkes opp og vinterlagres, et drivhus som skal settes opp og 400 blomsterløk som skal i bakken før vintern setter igang. Godt det fortsatt er 10 grader her 🙈😂

Anonymkode: a160a...c3f

• Liker 2
Skrevet

Hagen er klar

Drivhuset er ryddet og nyvasket.

Mangler bare å ta inn trampolina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...