Gå til innhold

Sateng sengetøy, brukbart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sateng sengetøy og det er utrolig deilig å ligge i synes jeg. Sambo'n er ikke like enig, for han har ganske tørre hæler så det sitter fast og nupper seg hos han......

Skrevet

Mulig jeg er vanskelig, men jeg klarer ikke en gang tanken på syntetisk sengetøy, jeg.... :roll:

Skrevet

Turiform startet opp for knappe tre år siden. Det vil si, designeren startet opp da, men merket er ikke så gammelt.

Hun har tidligere jobbet for Høie.Turiform er for øyeblikket er bestselgeren på det store interiørvarehuset Illum midt på Strøget i København.

Vi har flere sett i satin, blant annet fra Turiform. Jeg må få stemme med i koret: det er nydelig, men litt arbeidskrevende. Det er ikke glossy, det skinner ikke så mye som sateng, men er bare lekkert. Det er ikke glatt, men ikke så klebete som varm bomull kan bli.

Sukk, den som kunne gått hjem og krøpet under dyna etter en hard helg...blir jo helt søvnig av å tenke på senga!

Gjest Duchess
Skrevet

er jo ganske kaldt da, så det er ikke så gunstig på vintern.

iallfall ikke for frysepinner som meg.

tørre hudområder f.eks hælene setter seg garantert fast og lager en ekkel lyd, og er ganske irriterende

Skrevet

Igjen: det er forskjell på satin og sateng. Satin henger ikke slik fast i tørr hud. Det er heller ikke kaldt, fordi det er bomull.

Men at sateng derimot er kaldt og ekkelt...det kan jeg tro.

Skrevet

Bare for å pirke litt... Det er ikke forskjell på satin og sateng; det er bare to forskjellige måter å skrive/si det samme ordet på. Det det imidlertid er stor forskjell på hva satinen/satengen er laget av.

Leo :lol:

• Liker 1
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Her følger en oversikt over hva som er hva;

Bomull- enkelt og grei bomull, fåes i fin og ekstra fin styrke.

Bomulls Satin- det som de fleste i denne tråden er enig om at er det aller beste som finnes. Mykt, varmt, blankt og svært svært holdbart hvis det vaskes, strykes og behandles pent.

Damask- meget behagelig bomull som holder seg godt. Lettstelt, krever kun glatting med strykejernet. Mange av disse settene er nydelig vevet og pynter virkelig opp.

Satin- for spesielt intresserte, ett stort problem er at det blir fort stygt, nupper seg, er veldig kaldt, svette ol. setter seg i stoffet og gnisser mot tørre hudpartier.

Silke- mye av det samme problemet med dette stoffet som sateng. Kun for de spesielt interesserte.

Silk look- billige syntetiske nylon blandinger. STYR UNNA!

Milla

Skrevet

Takk, Milla og Leo - var litt kjapp i avtrekkeren...

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg er litt sengetøy-gal så jeg har satt meg inn i forskjellige stofftyper ol.

Vil noen ha tips om hvordan re en seng riktig for vinteren så kan jeg skrive en enkel liten veiledning til dere også.

Milla

Skrevet (endret)

*

Endret av Fakse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Får en liten følelse av at Ragnhild er ute etter å "kappe hodet av meg" nå men la gå, tipsene her er tatt fra Märtha Stewart Living.

Alle senger bør ha en overmadrass for å beskytte hovedmadrassen. Legg ett ullteppe underst før du legger på ett laken eller flanellsteppe. Så legger du på det vanlige laknet. Lag hospitalhjørner ved å brette en flik av det ene hjørnet over den andre fliken slik at du får en pen brett som du kan legge under selve madrassen. Glatt ut laknet og gjør det samme med alle fire hjørnene.

På vinteren kan det være en fordel med ett ekstra teppe eller sengepledd oppå dynen for at man kan skru ned temperturen i rommet. Det er aldri bra å sove i ett for varmt rom.

Milla

Skrevet (endret)

*

Endret av Fakse
Skrevet

Vi rer sengen vår på akkurat samme måte, enten det er sommer eller vinter, vi.

Vi sover med vinduet på gløtt hele året, men har ikke behov for ekstra pledd verken over eller under :-)

Vårt favorittsengetøy er forresten i lin/bomull blanding, og det superdeilig å ligge i :-)

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Rådene var kun ment som veiledning. Tro meg, det er mange som er fullstendig upraktiske av natur som verken kan re en seng, ta oppvasken på riktig måte, gjøre skikkelig rent eller lage mat.

Jeg slår gjerne ett slag for husmorkunnskapen :-)

Milla

Skrevet
Rådene var kun ment som veiledning. Tro meg, det er mange som er fullstendig upraktiske av natur som verken kan re en seng, ta oppvasken på riktig måte, gjøre skikkelig rent eller lage mat.

Jeg slår gjerne ett slag for husmorkunnskapen :-)

Milla

Ta oppvasken på riktig måte?????

Hvordan er riktig måte å ta oppvasken da? Bare lurer litt skjønner du. Ikke meninga å ødelegge tråden......

*venter spent*

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Tror ikke det skal diskuteres videre i denne tråden mer, skal starte en ny en snart. En skikkelig husmor-tråd, he he.

Er spent på nivået blant KG kvinnene.

Milla

Skrevet

Styrer fælt med dette med seng jeg:

først er det selve madrassen som jeg har et stretch-laken på for å beskytte den. Så har jeg overmadrass over det (hmmm har faktisk to overmadrasser på hybelen), oppå der har jeg varmelaken (ikke elektrisk, det kan kokvaskes), så har jeg underlaken og øverst er det vanlig overlaken. Har også undertrekk og overtrekk på puten min, har bare ett trekk på dynen, og når det er kaldt ute har jeg et tykt og godt ullpledd over dynen.

Jeg bare MÅ ha vinduet åpent om natten uansett vær og temperatur. Holdt på å fryse ut sambo i begynnelsen :hoho::hoho:

Kom frem til at det meste av sengetøyet er i Høye bomullssatin. :ler: Det er kjekke julepresanger fra hu mor det :ler::ler:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Klarer ikke helt å dy meg nå...Orakel, er det ikke litt teit og henge seg på agrumenter og svar som allerede er kommet inn. Bør ikke en som kaller seg Orakel heller komme med egne argumenter & svar??

Milla

Skrevet

Hva er problemet Milla?

Er det det at jeg faktisk styrer ennå mer med seng enn det du gjør? Har holdt på sånn i alle år jeg, er faktisk det jeg er vant til hjemmefra.

Andre har skrevet her inne om hva de gjør og da fikk jeg lyst til å skrive hva jeg gjør.

Det er utrolig hva man finner på av distraksjoner når man holder på med oppgaver :hoho::hoho::hoho:

• 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...