AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #21 Skrevet 29. oktober 2022 Under sykemelding de første 12 måneder gis arbeidstaker et spesielt vern mot oppsigelse. Arbeidsmiljøloven § 15-8 Også kalt verneperioden. Returnerer du ikke tilbake til jobb etter 12 måneder sykefravær så frafaller dette vernet, og hvis du ikke har opprettet en dialog med arbeidsgiver i forkant av denne 12 måneders perioden så står arbeidsgiver fritt itl å si deg opp. Arbeidsgiver har likevel en styringsrett til å gjeninnsette deg. Anonymkode: d86ed...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #22 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det er så enkelt. Det gjøres på rutine hos oss. 100% av gangene. Anonymkode: a0734...44a Da gjør de det helt ulovlig. En rettsak hadde blitt tapt på dette. Jeg var selv sykemeldt i 17 mnd. Når de ville si meg opp så gav jeg motsvar med hvorfor de ikke kunne gjøre det. Fikk et tilbud om 300000 for at de kunne terminere avtalen mot at jeg godtok at jeg ikke kom til å føre søksmål mot dem. Dette etter at de hadde rådført seg med egen lovavdeling. Anonymkode: a173b...435
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #23 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da gjør de det helt ulovlig. En rettsak hadde blitt tapt på dette. Jeg var selv sykemeldt i 17 mnd. Når de ville si meg opp så gav jeg motsvar med hvorfor de ikke kunne gjøre det. Fikk et tilbud om 300000 for at de kunne terminere avtalen mot at jeg godtok at jeg ikke kom til å føre søksmål mot dem. Dette etter at de hadde rådført seg med egen lovavdeling. Anonymkode: a173b...435 Det er ikke ulovlig. Dersom arbeidstaker ikke ser ut til å komme tilbake innen rimelig tid, eller kan trappe opp til hva stillinger krever over kort tid, så kan man miste jobben. Man er ikke vernet for all evighet i stillingen sin etter 1 år. Anonymkode: 2e7ee...330
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #24 Skrevet 29. oktober 2022 Hvis du tror du klarer å komme tilbake til jobb i løpet av det første året på aap må du snakke med leder om permisjon. Har du ingen dialog med leder kan ikke leder bare anta at du kommer tilbake. Anonymkode: 58f9d...692
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #25 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da gjør de det helt ulovlig. En rettsak hadde blitt tapt på dette. Jeg var selv sykemeldt i 17 mnd. Når de ville si meg opp så gav jeg motsvar med hvorfor de ikke kunne gjøre det. Fikk et tilbud om 300000 for at de kunne terminere avtalen mot at jeg godtok at jeg ikke kom til å føre søksmål mot dem. Dette etter at de hadde rådført seg med egen lovavdeling. Anonymkode: a173b...435 De har full rett til å si opp etter 12 mnd. At du fikk igjennom noe annet betyr ikke at du hadde rett. Det betyr kun at du hadde en feig arbeidsgiver som ikke gadd å bruke tid på å diskutere, og heller syntes det var verdt å bla opp for å bli kvitt deg. Du var jo tydligvis null verdt for dem. Anonymkode: 064f7...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #26 Skrevet 30. oktober 2022 Her fra arbeidsgiverorganisasjonen virke. Man må ha en saklig grunn til å si opp noen uansett. Dersom det ikke er lys i tunnelen mtp sykdom så kan det være en gyldig saklig grunn, men om vedkommende er under behandling eller lignende for å så komme tilbake etter en tid er det ikke gyldig. Anonymkode: a173b...435 1
Christina82 Skrevet 30. oktober 2022 #27 Skrevet 30. oktober 2022 Utgir seg å være hi, noe som ikke stemmer. Ryddet de innleggende. Christina82, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå