Gå til innhold

Per Orderud uskyldig dømt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
strilamann skrev (21 timer siden):

Jeg har lyst til å dele et lite tankeeksperiment, siden vi er så mange i denne tråden som har satt oss litt inn i saken.

- Gitt at Kristin Kirkemo ikke er innvolvert i drapene. Hva skulle være hennes motiv for i innkriminere seg selv med å dikte opp den forklaringen hun kommer med? Hadde hun et turbulent forhold til storesøster? Var det ikke relativt friksjonsfritt mellom dem? Eller har hun motivasjon for å hevne seg med å dikte opp en historie som rammer søsteren så sterkt?

Jeg har prøvd å forstå hva et slikt motiv skulle være, men klarer ikke se at det er sannsynliggjort noe slikt i saken. Jeg tror at om hun lyver, så underspiller hun sin egen rolle for å slippe eller få mindre straff. Da står man igjen med om det er sannsynlig at hun har planlagt og gjennomført disse drapene uten at Per og Veronica har vært klar over det. Er det sannsynlig?

Nei. Og det er derfor Per og Veronica ble dømt, tenker jeg. 
- Uten Per og Veronica har ikke Kristin noe motiv. Null og niks.
- Det finnes ingen grunn i verden til at Kristin skulle tilstå drapsplanlegging hun ikke hadde vært med på, og som Veronica og Per ikke hadde noe med heller, kun for å hekte søster og svoger. Hun var garantert en lang fengselsstraff ved å tilstå. La oss si at hun hadde hatet Veronica og Per nok til å ønske dem 21 år i fengsel (noe ingen ting tyder på), hvorfor skulle hun ofre seg selv for å oppnå det?

• Liker 8
Gjest nitrogen
Skrevet
Mmmwhatever skrev (21 minutter siden):

Kristin og Lars har jo faktisk tilstått, bare at de begge nok lyver endel for å redusere sin egen rolle. Som andre har skrevet: Alle fire løy. Men Kristin tilsto drapsplanlegging, mens Lars tilsto det med våpnene. Hvorfor skulle de gjort det hvis de ikke hadde hatt noe med saken å gjøre i det hele tatt? Begge visste jo at de ville bli dømt hvis de tilsto. Dessuten: Det eneste mulige motivet til Kristin og Lars kommer via Veronica og Per. Lars ble jo dratt inn i saken via tekniske bevis, som det ikke gikk an å lyve seg ut av. Men Kristin kunne blånektet. Hvis alle fire hadde nektet, hadde det blitt vanskelig å dømme Per og Veronica. For all del, Kristin sin troverdighet er lav. 
Personlig tror jeg alle fire løy i retten, men jeg tror Lars løy minst

Hvor har du dette fra at Kristin og Lars har tilstått og hva har de tilstått? Det kan ikke være skyldsspørsmålet , da de påropte seg å være uskyldig .Kristin fikk saken sin prøvd for Høyesterett , men saken ble forkastet.

Skrevet
Blokkfløyte skrev (På 19.6.2024 den 16.57):

En del av det hun sier er beviselig riktig, det er sant,  men hvor mye av det som er beviselig riktig , beviser ekteparets involvering? 

Verken våpensalget eller Lars sin revolver har noensinne blitt bevist knyttet til ekteparet. Det er bare bevist at KK selv er involvert i disse tingene.

Det er heller ikke bevist at vådeskudet skjedde med noen av drapsvåpenene.

Dette var de tre punktene du nevnte. Er det noe mer som KK har sagt som er beviselig sant, og som faktisk også beviselig involverer ekteparet?

Jeg kommer nemlig ikke på noe, men er åpen for å ha glemt noe.

*

Det viktig her er  vel uansett ikke antall løgner, men hva som er de mest avgjørende løgnene. 

Hun tegnet jo et detaljert kart av kårboligen, begge etasjer, inkludert sikringsskap. Hvordan skulle hun klare det hvis ikke Per hadde tegnet det for henne?

• Liker 5
Gjest nitrogen
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Hun tegnet jo et detaljert kart av kårboligen, begge etasjer, inkludert sikringsskap. Hvordan skulle hun klare det hvis ikke Per hadde tegnet det for henne?

Per og Veronica nekter for at de har fortalt Kristin om hvordan kårboligen ser ut innvendig. Det må noen andre fortalt henne. Tegningene ligger også muligens på teknisk etat i kommunen. Det er noe ulogisk med at Kristin skal overføre skyld til ekteparet. de hadde motiv men det er for innlysende at de skulle ha vært med  eller gitt grønt lys. Kristin skjuler at de som står bak er noen andre. Det er flere som hadde motiv for å myrde Anne. Tenker ikke på noe høytflyvende med østeuropeisk mafia

Endret av nitrogen
Skrevet
nitrogen skrev (5 minutter siden):

Per og Veronica nekter for at de har fortalt Kristin om hvordan kårboligen ser ut innvendig. Det må noen andre fortalt henne. Tegningene ligger også muligens på teknisk etat i kommunen

Eh ja, selvsagt nekter de på det. Men hvem andre kunne det være?

• Liker 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Fordi det lå plantegninger i en skuff på et soverom hun benyttet hos Per og Veronica. Finner ikke artikkelen. Sikkert nærmere 15år siden det stod i media. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
nitrogen skrev (2 timer siden):

Hvor har du dette fra at Kristin og Lars har tilstått og hva har de tilstått? Det kan ikke være skyldsspørsmålet , da de påropte seg å være uskyldig .Kristin fikk saken sin prøvd for Høyesterett , men saken ble forkastet.

Jeg skulle kanskje ikke skrevet «tilstått» uten å spesifisere nærmere, for de har jo ikke tilstått at de var medvirkende til overlagt drap, som var hovedtiltalen. Men de HAR tilstått at de har gjort det mulig (for noen) å utføre drapene, noe de nok visste ville føre til at de ville havne i fengsel, nemlig at begge tilsto at de hadde skaffet våpen til Per og Veronica (to stk .22-kaliber pistoler og Lillegutt). De ga også Per og Veronica våpentrening. Kristin sa i tillegg at det var drapsplanlegging under juleselskapet, og at Lars var med på det, men minimerer sin egen rolle. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest nitrogen
Skrevet (endret)
Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Jeg skulle kanskje ikke skrevet «tilstått» uten å spesifisere nærmere, for de har jo ikke tilstått at de var medvirkende til overlagt drap, som var hovedtiltalen. Men de HAR tilstått at de har gjort det mulig (for noen) å utføre drapene, noe de nok visste ville føre til at de ville havne i fengsel, nemlig at begge tilsto at de hadde skaffet våpen til Per og Veronica (to stk .22-kaliber pistoler og Lillegutt). De ga også Per og Veronica våpentrening. Kristin sa i tillegg at det var drapsplanlegging under juleselskapet, og at Lars var med på det, men minimerer sin egen rolle. 

Sagt på en annen måte noen kan ha løyet andre inn i en drapssak i den hensikt å  minimere sin egen skyld.

Ikke helt uvanlig det, viser det seg

Endret av nitrogen
Skrevet
nitrogen skrev (7 timer siden):

Sagt på en annen måte noen kan ha løyet andre inn i en drapssak i den hensikt å  minimere sin egen skyld.

Ikke helt uvanlig det, viser det seg

Kristin sitter sannsynligvis med svaret på hele gåten. Dessverre ser det ut som hun har tenkt å ta det med seg i graven.

• Liker 4
Skrevet
VetAlt skrev (9 timer siden):

Fordi det lå plantegninger i en skuff på et soverom hun benyttet hos Per og Veronica. Finner ikke artikkelen. Sikkert nærmere 15år siden det stod i media. 

Det har ikke jeg hørt om, men hvis så var så peker jo det enda mer mot Per og Veronica. Kristin visste jo også nøyaktig hvor sikringsskapet var, bak noen jakker (i en etasje det ikke er tegn på at morderne var i).

I denne saken er de rette dømt, det er jeg helt sikker på. Husker også det var en mann som hadde sett P og V øvelsesskyte i skogen.

Akkurat hvem som var i kårboligen vil vi aldri få vite. Jeg tipper Kristin og Veronica.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (16 timer siden):

Vet ikke om dette er et så tydelig bevis, det kan finnes andre forklaringer.

1) Fordi hun har vært der? 

Politiet mener jo at ingen hadde vært nede i underetasjen, men jeg har egentlig aldri skjønt hvordan de kunne bevise dette, folk må jo ha gått masse opp og ned der før drapene skjedde? Hvordan i alle dager skulle de kunne si med sikkerhet at ingen andre enn de 3 drepte har gått der?

2) Orderudbloggen fins ikke lenger, men der var det en sak om at man på rommet Kristin brukte når hun besøkte dem, hadde funnet plantegninger over boligen i en skuff. 

3) så mye som Kristin har vært på den gården, er det jo ikke en umulighet at hun har vært innom uten at folk vet om det 

Jeg sier ikke at det er slik, men det kan finnes andre forklaringer som ikke impliserer ekteparet.

Og så er det interessant med disse tegningene, hvor godt hun husker dem, helt siden jul kan hun i detalj huske hvordan tegningen til per så ut. Enda hun drev og pynta juletre og diverse og etter sigende ikke involverte seg i planleggingen.

Apropos Juletre. Hun forteller at Lars ga ekteparet våpenopplæring mens sønnen og hun selv pynta juletre i samme rom. Jada jada, det er supertroverdig.

En annen ting er dette med sikringsskapet. Skapet er relevant i planleggingen fordi det er usikkert om det kan være en alarm i huset. I planleggingen skal per ha sagt at de *kanskje* har en alarm som må slås ut. Greit nok at Per ikke har vært der på et par år, men at han skulle begynne å ta forbehold om at det er kommet en alarm der i mellomtiden, virker kanskje litt konstruert. Høres mer ut som et forbehold man tar om man er fremmed for huset.

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Mmmwhatever skrev (17 timer siden):

Kristin og Lars har jo faktisk tilstått, bare at de begge nok lyver endel for å redusere sin egen rolle. Som andre har skrevet: Alle fire løy. Men Kristin tilsto drapsplanlegging, mens Lars tilsto det med våpnene. Hvorfor skulle de gjort det hvis de ikke hadde hatt noe med saken å gjøre i det hele tatt? Begge visste jo at de ville bli dømt hvis de tilsto. Dessuten: Det eneste mulige motivet til Kristin og Lars kommer via Veronica og Per. Lars ble jo dratt inn i saken via tekniske bevis, som det ikke gikk an å lyve seg ut av. Men Kristin kunne blånektet. Hvis alle fire hadde nektet, hadde det blitt vanskelig å dømme Per og Veronica. For all del, Kristin sin troverdighet er lav. 
Personlig tror jeg alle fire løy i retten, men jeg tror Lars løy minst

I mitt innlegg som du siterte og som sitatet over er et svar på, etterlyste jeg om det har vært noe kartlegging av planleggingen som skjedde etter juleselskapet, om det finnes noe om dette. Alt kan ikke ha vært planlagt den kvelden, hva vet vi om resten av planleggingen? 

Ser ikke hvordan svaret ditt kobler opp til dette.

Ang. Kristins motiv: Det har jo vært nevnt dette med sønnens arv, men samtidig kan jeg jo se for meg situasjoner der hun ikke trenger noe motiv som sådan. At dette var noe hun bare gjorde for å hjelpe eller hva enn det måtte være. En fix dophueide. Kanskje hun i sin dopa verden lekte helt? Har full tro på at akkurat hun var i stand til å begå et drap og flere drap uten noe spesielt motiv knyttet til egennytte

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 2
Skrevet (endret)
tove77 skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke rukket å få sett mer på boka, men også her, på NRKs tidslinje, står det at Veronica og Per ikke gikk i PPs begravelse. 

https://www.nrk.no/tidslinje-for-orderud-saken_-dette-er-de-viktigste-hendelsene-1.14242619

Så akkurat et intervju spm tok opp dette på nrk-programmet spekter fra 2010 (tror jeg)

Der forteller Veronica at hun ville at de skulle gå, men at Per nektet fordi han ville at søsteren skulle ta kontakt først. Veronica hevdet så at hun ville sende blomster, men at han heller ikke ville det, av samme grunn. Fikk inntrykk av at at det var ren stahet, og jeg synes ikke det virker usannsynlig. Folk her mener at gårdstvisten var grunn til å drepe tre stykker. Sammenlignet med det virker det jo langt mindre dramatisk å ikke gå i en begravelse på grunn av en slik konflikt. 

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 1
Skrevet

Hva mener Per og Veronica egentlig?`. At de er helt uskyldige og har ingenting med saken å gjøre?.  Det er godt mulig at f.eks Kristin både har planlagt drapene og utført de og ergo ikke skulle hatt 5 år mindre straff enn Per og Veronica. Men at Per og Veronica er helt uskyldige er vel nesten utenkelig eller husker jeg saken litt for dårlig?. Men alle som er litt normale kan jo ikke innrømme trippeldrap og spesielt ikke på egen familie og ergo har du ikke noe annen mulighet enn å påstå at du er uskyldig i tillegg til at du prøver å renvaske deg gjennom å jobbe med gjenopptakelse og således prøve å få folk til i det minste til å tenke tanken på at du er uskyldig dømt. Innrømmer du det sier du jo at du er koko og at ingen får noe sympati for deg.

Veronica fremstår jo også veldig sympatisk i intervjuer jeg har sett. Men hun har jo også veldig høy intelligens hvis jeg ikke husker feil, ift en iq test som ble tatt av henne. Mulig hun er langt mer sympatisk enn hun er empatisk. 

• Liker 4
Gjest nitrogen
Skrevet (endret)

Det hevdes her at gårdstvisten har lite med drapene å gjøre

Hvem er det da som ligger bak?

Sitat :

"Anne var så redd at hun søkte om politibeskyttelse igjen åtte uker før drapet, men det ble avslag.
Anne Orderud bar kniv i veska. Det var også Anne som fikk de fleste kulene.
Ifølge politiet på Sørum er dette kun tilfeldigheter!
Noe annet vi fant svært rart her var at det allerede to dager etter drapet ble insinuert i avisen,
(kilden: lensmannskontoret på Sørum), at Per var selve drapsmannen.
Før politiets etterforskning var i gang var altså gåten løst! !"

Gikk politiet i sin egen bekreftelsesfelle?

Vaarmening.pdf

Endret av nitrogen
Skrevet
nitrogen skrev (52 minutter siden):

Det hevdes her at gårdstvisten har lite med drapene å gjøre

Hvem er det da som ligger bak?

Sitat :

"Anne var så redd at hun søkte om politibeskyttelse igjen åtte uker før drapet, men det ble avslag.
Anne Orderud bar kniv i veska. Det var også Anne som fikk de fleste kulene.
Ifølge politiet på Sørum er dette kun tilfeldigheter!
Noe annet vi fant svært rart her var at det allerede to dager etter drapet ble insinuert i avisen,
(kilden: lensmannskontoret på Sørum), at Per var selve drapsmannen.
Før politiets etterforskning var i gang var altså gåten løst! !"

Gikk politiet i sin egen bekreftelsesfelle?

Vaarmening.pdf 16.25 kB · 3 Nedlastninger

Anne var vel redd pga gårdstvisten, hun visste hva som stod på spill for Per. Og hun visste jo også at Per ikke hadde snakket med foreldrene på to år, ikke engang sin gamle mor som han hadde et så godt forhold til, ifølge ham selv. Hun var i en alder hvor man plutselig kan dø, men Per ville ikke ha noe med henne å gjøre, nært forhold må man si!

Han kom heller ikke i begravelsen til sin eneste svoger, så hun var nok veldig klar over hvor landet lå. 

Per hadde blitt enearving til alt om hun døde, det første forsøket var amatørmessig, det andre kunne endt fatalt. 

Så hvilken bekreftelsesfelle var det egentlig å gå i? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest nitrogen
Skrevet (endret)
Frida skrev (20 timer siden):

Anne var vel redd pga gårdstvisten, hun visste hva som stod på spill for Per. Og hun visste jo også at Per ikke hadde snakket med foreldrene på to år, ikke engang sin gamle mor som han hadde et så godt forhold til, ifølge ham selv. Hun var i en alder hvor man plutselig kan dø, men Per ville ikke ha noe med henne å gjøre, nært forhold må man si!

Han kom heller ikke i begravelsen til sin eneste svoger, så hun var nok veldig klar over hvor landet lå. 

Per hadde blitt enearving til alt om hun døde, det første forsøket var amatørmessig, det andre kunne endt fatalt. 

Så hvilken bekreftelsesfelle var det egentlig å gå i? 

Jo mer jeg leser meg opp i saken via gamle avisinnlegg, virker det som saken er oppklart og de skyldige er rettferdig dømt.

Kristin har også sagt at hun skulle få ei leilighet og penger av Per og Veronica for å utføre attentatene

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/8R5mA/kristin-sa-hun-skjoet

Endret av nitrogen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...