Gå til innhold

Kan man kommentere andre barns leggetid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster som småbarn/baby, sovner kl 19, lys våken kl 23. Leggingen måtte bli kjempe sein for at foreldrene mine skulle få noe søvn.

Meg som småbarn/baby sovnet kl 20, sov til 12 neste dag om jeg ikke ble vekket for mat.

Min yngste, sovner kl 19, våkner kl 6-7 neste morgen.

Barn er forskjellige. 

Anonymkode: 2dc9b...562

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rutiner er oppskrytt. Eller, ikke oppskrytt, men man må ta høyde for at de forandrer seg hele tiden. Her legger ettåringen seg periodevis alt fra kl. 19 til 22.

Anonymkode: 58c90...075

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 21.24):

Jeg har en venninne med et barn på 11 måneder. Jeg har et noe eldre barn selv, og ønsker på ingen måte å være noe mamma-politi, men jeg stusser ofte på leggetidene til denne ungen. Det sendes jevnlige snapper om kveldsmat og leking osv, rundt 21-22-tiden. Jeg føler dette er sent? 

Barnet går ikke i barnehage enda, og skal mest sannsynlig ikke det før neste høst. Vet ikke altfor mye om søvn på dagtid, utover en lur ved 12-tiden.

Burde man nevne noe på det, eller lar man bare alle gjøre som de ønsker selv? Og hva sier man eventuelt? Ønsker jo bra at de skal få i gang gode rutiner, ikke minst for barnets del.

Anonymkode: c60b9...07f

Kjør på, det er jo til barnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 21.24):

Jeg har en venninne med et barn på 11 måneder. Jeg har et noe eldre barn selv, og ønsker på ingen måte å være noe mamma-politi, men jeg stusser ofte på leggetidene til denne ungen. Det sendes jevnlige snapper om kveldsmat og leking osv, rundt 21-22-tiden. Jeg føler dette er sent? 

Barnet går ikke i barnehage enda, og skal mest sannsynlig ikke det før neste høst. Vet ikke altfor mye om søvn på dagtid, utover en lur ved 12-tiden.

Burde man nevne noe på det, eller lar man bare alle gjøre som de ønsker selv? Og hva sier man eventuelt? Ønsker jo bra at de skal få i gang gode rutiner, ikke minst for barnets del.

Anonymkode: c60b9...07f

Du må gjerne FØLE at dette er sent. Men du må ikke på noen måte uttrykke til venninnen din at du føler dette er FEIL. 
At hun er en dårlig mor fordi hun har valgt å gjøre dette annerledes enn deg. 

Hvis dette er noe du tenker mye på, kan du snakke med venninnen din om det. Men da må du ha tenkt godt gjennom hvordan og hvorfor du spør i forkant. Og du må spørre fordi du er genuint nysgjerrig, og ikke fordi du ønsker å belære henne hvis hun gjør noe du ikke er enig i. 

Jeg har snakket med andre foreldre som har hatt andre rutiner enn oss. Men da har jeg vært veldig åpen om at våre rutiner passer oss, og at jeg ikke tror at jeg sitter på noen universalløsning. 
F.eks. så nevnte jeg en gang for en venninne, at jeg ble så overrasket over at deres barn orket å være våkent så sent som det var, og fortsatt var blidt som en sol. For vårt barn ble helt umulig å ha med å gjøre, dersom leggingen ble forsinket med mer enn noen få minutter... 
For oss var det jo tidvis en utfordring at leggetid var så "satt" på tross av at vi gikk godt innenfor hva "mammapolitiet" mener er "det riktige". 
Vi fikk da en åpen samtale, der vi sammen undret oss om dette med at barn var så forskjellige, og hadde så forskjellige behov og døgnrytmer. Og at det var bra vi begge hadde funnet det som passet vårt barn. Ingen dømte noen, men begge fikk snakket om hvorfor vi hadde landet på det valget vi hadde gjort. 

Anonymkode: f21fb...390

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg det der.... hva mener du med rutiner? Barnet har jo ingen gjøremål dagen etter? 

 

Jeg gjorde slik med begge mine- de var oppe lenge og de sov lenge. Hadde de ikke sovet lenge hadde det ikke gått, men vi skjøv døgnet fremover. Jeg har aldri tenkt at jeg vil ha barna mine i seng for å ha voksentid, så derfor har de vært oppe lenge. Vært viktigere for meg å sove lengre på morgenen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er det virkelig ingen grunn til å si ifra om. Så lenge barnet ikke skal opp tidlig om morgenen så spiller det vel ingen rolle hvilken døgnrytme det har? Hva hadde du tenkt å si ifra om liksom? "Mammapolitiet sier at 11mnd gamle babyer må legge seg kl 18/19?". 🙄

Anonymkode: 33804...a21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 21.24):

og ønsker på ingen måte å være noe mamma-politi, men jeg stusser ofte på leggetidene til denne ungen.

Anonymkode: c60b9...07f

🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡

Anonymkode: fdac8...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du si fra? Det er jo ikke mer riktig å legge barnet kl 19 enn 21? Barnet sover vel tilsvarende lengre på morgenen. 

Jeg har venninner med babyer i samme alder som meg, men vi har heeelt ulik døgnrytme. Noen starter gjerne dagen kl 5-6, mens vi sjelden står opp før 8-9. Dette med leggetid kl 19-20 er oppkonstruert fordi man skal tidlig opp i barnehage før jobb osv. I dette tilfellet går ikke barnet i barnehage ennå, så det er ingen grunn til at barnet må legges tidlig. 

La folk gjøre det som passer best for de!

Anonymkode: 5c136...a48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 21.24):

Jeg har en venninne med et barn på 11 måneder. Jeg har et noe eldre barn selv, og ønsker på ingen måte å være noe mamma-politi, men jeg stusser ofte på leggetidene til denne ungen. Det sendes jevnlige snapper om kveldsmat og leking osv, rundt 21-22-tiden. Jeg føler dette er sent? 

Barnet går ikke i barnehage enda, og skal mest sannsynlig ikke det før neste høst. Vet ikke altfor mye om søvn på dagtid, utover en lur ved 12-tiden.

Burde man nevne noe på det, eller lar man bare alle gjøre som de ønsker selv? Og hva sier man eventuelt? Ønsker jo bra at de skal få i gang gode rutiner, ikke minst for barnets del.

Anonymkode: c60b9...07f

Dette er ikke din oppgave! Pass på deg selv! For alt du vet kan barnet være vanskelig å legge eller blitt lagt og våknet igjen. Alle barn er forskjellig. Og du vet ikke alt!  Er hun hjemme med barbet sover nok barnet ut så lenge det skal!

Anonymkode: 2815d...6cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få gjøre som de vil. I andre deler av verden er det helt normalt med lang siesta på dagen og barn våken til seint. 

Så lenge barnet får nok søvn, nok næring, nok frisk luft, nok varme, og selvsagt masse kjærlighet, spiller det ingen rolle hvordan man ordner dagen sin. Det må passe med familiens rytme.

Folk organiserer seg ulikt.

Anonymkode: ce9da...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 12.35):

Hvorfor mener du det spiller noen stor rolle når et barn sover så lenge det får nok søvn? Har du vitenskapelig belegg for at 19-8 er bedre enn 21-11? Dersom ikke - at samfunnet har en rytme betyr ikke at alle individer har samme rytmen, eller at det er galt å gå i utakt. 

Anonymkode: 2e636...ca4

En barnelege sa at den viktigste søvnen er før midnatt pga utviklingen i hjernen. Så kl 19 til 20 er mye bedre enn 21 til 22.

jeg hadde dog ikke brydd meg.

Anonymkode: ab783...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 13.28):

Kvaliteten på søvnen mellom syv og midnatt er den beste for små barn. Jf en eller annen forskning. 

Anonymkode: d74a3...914

Men hvis de legger seg klokka åtte, er kanskje den gode søvnen i tidsrommet 20 - 01 i stedet? Og hva gjør man når klokka stilles tilbake og ungen legger seg kl sju men så er den egentlig åtte? Må man da legge ungen kl seks?

Kan det være at det handler om de fem første søvntimene, ikke klokkeslett?

Stemmer ikke helt med mørkeste tida på døgnet heller…

Anonymkode: dc76b...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...