Gå til innhold

Kan man kommentere andre barns leggetid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne med et barn på 11 måneder. Jeg har et noe eldre barn selv, og ønsker på ingen måte å være noe mamma-politi, men jeg stusser ofte på leggetidene til denne ungen. Det sendes jevnlige snapper om kveldsmat og leking osv, rundt 21-22-tiden. Jeg føler dette er sent? 

Barnet går ikke i barnehage enda, og skal mest sannsynlig ikke det før neste høst. Vet ikke altfor mye om søvn på dagtid, utover en lur ved 12-tiden.

Burde man nevne noe på det, eller lar man bare alle gjøre som de ønsker selv? Og hva sier man eventuelt? Ønsker jo bra at de skal få i gang gode rutiner, ikke minst for barnets del.

Anonymkode: c60b9...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg, det var seint for en et-åring å legge seg. Men, jeg tror ikke at dette er noe du burde si noe på. Å kommentere på sånn kan være veldig sårt for veninnen din. Hun kan tolke det som at du kaller henne en dårlig mor. Så jeg ville absolutt ikke ha sagt noe på det, selv om det var veldig seint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men 21-22 virker jo ganske sent for en baby på 11 måneder. 

For min del når jeg får tips av kompiser til diverse, så er vi flink med å begrunne tipsene uansett hva det måtte være. Så hver sikker på din sak om hvorfor man isåfall ikke skal legge barna så seint, forutsatt de legger dem så sent.

Og gi tips på en vennlig måte. Spør du meg sier du det kun hvis det er for barnas beste å bli lagt tidligere, ikke fordi du ønsker å hakke på en venninne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke kommentere dette. 

Det er ikke DU som skal bestemme deres rutiner. Det å legge barnet kl 21-22 er også en rutine ;) En rutine er det man gjør regelmessig - å legge seg kl 21 hver dag er like mye en rutine som å legge seg kl 19. 

I mange mange andre land er det helt normalt at ungene er lenge oppe. Og det går helt fint. 

Vi har alltid lagt ungene våre kl 19 når de var små, og elsket å ha litt barnefri om kvelden da. 

Så har vi et vennepar, som er litt motsatt. De har heller hatt en litt annen døgnrytme på ungene når de ikke har gått i bhg/skole. Da heller lagt ungene seinere, og så har ungene sovet til lengre på morgenen. De har fått akkurat like mye søvn som våre, men altså forskyvd et par timer. Mens våre har vært våken typisk fra 05-19, har deres unger gjerne vårt våken fra 07-21. Og det går altså helt fint. 

Anonymkode: e6ed9...e53

  • Liker 19
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en venninne med et barn på 11 måneder. Jeg har et noe eldre barn selv, og ønsker på ingen måte å være noe mamma-politi, men jeg stusser ofte på leggetidene til denne ungen. Det sendes jevnlige snapper om kveldsmat og leking osv, rundt 21-22-tiden. Jeg føler dette er sent? 

Barnet går ikke i barnehage enda, og skal mest sannsynlig ikke det før neste høst. Vet ikke altfor mye om søvn på dagtid, utover en lur ved 12-tiden.

Burde man nevne noe på det, eller lar man bare alle gjøre som de ønsker selv? Og hva sier man eventuelt? Ønsker jo bra at de skal få i gang gode rutiner, ikke minst for barnets del.

Anonymkode: c60b9...07f

Hvorfor mener du det spiller noen stor rolle når et barn sover så lenge det får nok søvn? Har du vitenskapelig belegg for at 19-8 er bedre enn 21-11? Dersom ikke - at samfunnet har en rytme betyr ikke at alle individer har samme rytmen, eller at det er galt å gå i utakt. 

Anonymkode: 2e636...ca4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er overhodet ikke din sak, det som er rett for deg er ikke rett for andre. Norge er et skikkelig molboland der alle skal gå i flokk.

Anonymkode: 93c2d...20a

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville vært forsiktig med det. Hvor lenge sover barnet da? Burde jo sove en god stund på formiddagen egentlig da😅 Vi har alltid fått kommentarer på at vi legger tidlig, men det er det behovet vårt barn har og har aldri hatt problemer med nattevåk og urolig søvn. Jeg tenker at hvis venninnen din syns det fungerer med den rutinen, og barnet får nok søvn så trenger du ikke kommentere noe. Men om det er sånn at barnet faktisk ikke får nok søvn, de sliter med nattevåk eller andre problemer knyttet til søvn eller legging, så kan du jo komme med noen gode råd :) 

Anonymkode: b56d4...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an å snakke om at man velger forskjellig, men jeg synes ikke det er  lurt å antyde at ditt valg er bedre enn hennes. I mange land er det vanlig å sove lenger på dagen og legge seg senere, f.eks. der de går ut for å spise i 20-21-tiden, også med små barn og større barn. Det er også relativt normalt å legge ungene senere når man selv er B-menneske slik at ungen sover til 9.

Anonymkode: fa513...da0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du inntrykk av at barnet får for lite søvn, vantrives eller på andre måter lider under denne rutinen og er genuint bekymret for ungens velvære av den grunn, eller handler dette kun om hva du synes er den eneste riktige måten å gjøre ting på og som dermed alle andre burde rette seg etter? Hvis det er det siste (som jeg får inntrykk av), vet du vel egentlig selv hva du (ikke) burde gjøre...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigast er at barnet får nok søvn i løpet av døgnet. Sove barnet frå 22:00 og til f.eks 10:00 er det på ein måte innafor da. Ikkje alle har like rutiner og lik rytme. 

Sjølv legge eg barna mine til 19:30. Men det er ein ganske nordisk greie. 

Det blir først feil om barnet sovne 22:00 og blir vekt kl 7:15. Då går det utover søvn. 

Anonymkode: 88e44...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det sover mye på dagtid? Mine har sovet lenge på morgenen, så har de lagt seg feks 22 så sover de til 10. Legger de deg 7 står de opp 7.. Har ikke sett noen grunn til å ha en sånn rytme når vi uansett er hjemme og ikke trenger å stå opp. Blide og fornøyde barn. Leverte til 09:30 når de begynte i bhg. 

Anonymkode: 503a0...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor mener du det spiller noen stor rolle når et barn sover så lenge det får nok søvn? Har du vitenskapelig belegg for at 19-8 er bedre enn 21-11? Dersom ikke - at samfunnet har en rytme betyr ikke at alle individer har samme rytmen, eller at det er galt å gå i utakt. 

Anonymkode: 2e636...ca4

Kvaliteten på søvnen mellom syv og midnatt er den beste for små barn. Jf en eller annen forskning. 

Anonymkode: d74a3...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har en venninne med et barn på 11 måneder. Jeg har et noe eldre barn selv, og ønsker på ingen måte å være noe mamma-politi, men jeg stusser ofte på leggetidene til denne ungen. Det sendes jevnlige snapper om kveldsmat og leking osv, rundt 21-22-tiden. Jeg føler dette er sent? 

Barnet går ikke i barnehage enda, og skal mest sannsynlig ikke det før neste høst. Vet ikke altfor mye om søvn på dagtid, utover en lur ved 12-tiden.

Burde man nevne noe på det, eller lar man bare alle gjøre som de ønsker selv? Og hva sier man eventuelt? Ønsker jo bra at de skal få i gang gode rutiner, ikke minst for barnets del.

Anonymkode: c60b9...07f

Men vet du når barnet står opp da? Hva om alle i huset har forskjøvet døgn, og at deres 21-22 er det samme som andres 18-19?

Jeg synes ikke man skal legge seg opp i det andre har funnet ut at fungerer. Det kan være mange gode grunner bak, som ikke deles med alle. 

Anonymkode: cccab...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kvaliteten på søvnen mellom syv og midnatt er den beste for små barn. Jf en eller annen forskning. 

Anonymkode: d74a3...914

Du må nesten komme med kilder før du kommer med påstander som det.

Anonymkode: cccab...136

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er straks 1 år, og vi legger 19 og vekker 7 i hverdagen pga barnehage.

Har også fått snapper av en på samme alder som legger seg 21-22, og har tenkt mitt, men så viser det seg at denne våkner 09-10 også. Da blir det jo 12 timer, og det fungerer sikkert fint, hvis ikke hadde de ikke gjort det.

Hadde ikke sagt noe med mindre de søkte råd fordi barnet var vanskelig å legge, våknet mye om natten, sto opp veldig tidlig osv.

Anonymkode: 09ee2...860

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kvaliteten på søvnen mellom syv og midnatt er den beste for små barn. Jf en eller annen forskning. 

Anonymkode: d74a3...914

Mener du egentlig de fem første timene av nattesøvnen, eller er dette helt uavhengig av resten av døgnrytmen? Hvordan går dette når vi bytter fra sommertid til vintertid?

Anonymkode: fa513...da0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min er straks 1 år, og vi legger 19 og vekker 7 i hverdagen pga barnehage.

Har også fått snapper av en på samme alder som legger seg 21-22, og har tenkt mitt, men så viser det seg at denne våkner 09-10 også. Da blir det jo 12 timer, og det fungerer sikkert fint, hvis ikke hadde de ikke gjort det.

Hadde ikke sagt noe med mindre de søkte råd fordi barnet var vanskelig å legge, våknet mye om natten, sto opp veldig tidlig osv.

Anonymkode: 09ee2...860

Vi legger også kl 19, men begge våre våkner av seg selv rundt kl 5. Så hvor mye nattesøvn unger trenger om natten, er altså ulikt. 

Det er ikke som ts later til å tro, at alle har helt dønn likt søvnbehov, og må legges og stå opp samtidig. 

Skulle mine fått like mye søvn som dine, hadde jeg jo måttet legge dem en halvtime etter vi kom hjem fra bhg ;)

Man kjenner sine egne barn best, og som du sier, de hadde nok ikke gjort som de gjør om det IKKE funket for dem. 

Anonymkode: e6ed9...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi legger også kl 19, men begge våre våkner av seg selv rundt kl 5. Så hvor mye nattesøvn unger trenger om natten, er altså ulikt. 

Det er ikke som ts later til å tro, at alle har helt dønn likt søvnbehov, og må legges og stå opp samtidig. 

Skulle mine fått like mye søvn som dine, hadde jeg jo måttet legge dem en halvtime etter vi kom hjem fra bhg ;)

Man kjenner sine egne barn best, og som du sier, de hadde nok ikke gjort som de gjør om det IKKE funket for dem. 

Anonymkode: e6ed9...e53

Ja, det er selvsagt individuelt, og man finner den rytmen som passer best😊

Min har alltid sovet lenge om natten, men ikke hatt like mye søvn på dagtid som andre igjen. Hun er blid og fornøyd, så da er vi fornøyde også. 

Anonymkode: 09ee2...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er selvsagt individuelt, og man finner den rytmen som passer best😊

Min har alltid sovet lenge om natten, men ikke hatt like mye søvn på dagtid som andre igjen. Hun er blid og fornøyd, så da er vi fornøyde også. 

Anonymkode: 09ee2...860

Ja, sant? Mine har sovet lenge (og til de "aaalt for gamle") om dagen, og det funket for oss. Samma hvor mye min mor brumlet om at de måtte ikke sove så mye om dagen nei og nei og huff og huff og så lenge sov da ikke min søster sine unger osv... 

Anonymkode: e6ed9...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...