Gå til innhold

Blir aldri invitert til svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære og jeg blir aldri invitert til svigers, verken til middag eller kaffe. Vi reagerte først ikke noe serlig på dette, helt til vi fant ut at hans 2 søstre med ektemenn og 3 + 4 barn ofte blir invitert på middag..

Vår "familie" består kun av oss 2 foreløpig, så de kan ikke mene at det blir for mange personer hvis vi også kommer...

Husker en gang da vi stakk oppom en liten tur for å ta en kopp kaffe, da va hele familien samlet på terrassen og hadde en svær grillfest, og når vi kommer er det ingen som gidder tilby oss noe i det hele tatt, de bare gjorde som ingenting.... :overrasket: Vi ble i 5 min før vi gikk igjen..

Dette er jo noe som vi bør ta opp med mine svigerforeldre, men hvordan skal vi gå frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan du skal ta opp dette med dem- det kommer jo helt an på hva som har skjedd i mellom dere og svigerforeldrene. Hvis dette ikke er noe som hverken du eller partneren din har fått opplyst/ eller burde være selvsagt så kan du 1) være tøff med dem. "Hvordan kan dere finne på å behandle sønnen deres på denne måten" eller 2)bare drite i dem, ikke ha noe mer med dem å gjøre. Hvorfor skal du drikke kaffe med drittsekker. Leit, men sant. Verden er full av egoistiske drittsekker og det gjelder også for svigerforeldre.

Skrevet

Skjønner veldig godt at dette føles leit! En grunn kan jo være at de blir invitert oftere pga de vil ha kontakt med barnebarna. Men jeg skjønner veldig godt at det er sårt for det..Og det med grillfesten var jo bare helt uhørt syns jeg!!

Tror at hvis dere evt skal ta det opp med de så er det kanskje best at kjæresten din gjør det alene?

Skrevet

Jeg synes du er kjempeheldig!!!

Skulle ønske det var meg selv som aldri ble invitert til diverse svigers. :grine:

Skrevet (endret)

Uff, det var trist! Mine svigerforeldre var forresten også sånn før vi også fikk barn (trodde jeg). Intill jeg tilfeldigvis fikk se et bilde fra i sommer da mannen min sine to søsken var der med barn og feiret fødselsdag. Vi hadde ikke høre noe som helst om dette. Aner absolutt ikke hvorfor det er slik, men velger å anta at det var fordi det ene søskenet med familien var på besøk (langveisfra) og da inviterte de det andre søskenet med familie som bor i nærheten, men gadd ikke invitere oss som har et par timers reisevei. Alternativ hypotese er at vi ikke er "kristne" nok og at de derfor ikke gidder å invitere oss.

Uansett, jeg bryr meg faktisk ikke så mye om det. Å se dem til jul og mitt barns fødselsdag er forsåvidt greit for meg. Eneste jeg er lei for er at barnet mitt har så lite kontakt med besteforeldrene på farssiden, så vi drar dit flere ganger i året på eget initiativ.

Endret av Varja
Skrevet
Min kjære og jeg blir aldri invitert til svigers, verken til middag eller kaffe. Vi reagerte først ikke noe serlig på dette, helt til vi fant ut at hans 2 søstre med ektemenn og 3 + 4 barn ofte blir invitert på middag..

Vår "familie" består kun av oss 2 foreløpig, så de kan ikke mene at det blir for mange personer hvis vi også kommer...

Husker en gang da vi stakk oppom en liten tur for å ta en kopp kaffe, da va hele familien samlet på terrassen og hadde en svær grillfest, og når vi kommer er det ingen som gidder tilby oss noe i det hele tatt, de bare gjorde som ingenting.... :overrasket:  Vi ble i 5 min før vi gikk igjen..

Dette er jo noe som vi bør ta opp med mine svigerforeldre, men hvordan skal vi gå frem?

kansje begynne å invitere dem?

Skrevet
Jeg synes du er kjempeheldig!!!

Skulle ønske det var meg selv som aldri ble invitert til diverse svigers. :grine:

Har du så mange svigerser...?

Skrevet

Til trådstarter!

Dette er ikke et problem som DU skal ta opp med svigers, men mannen/samboeren din. Det er jo hans foreldre og derfor er han den nærmeste. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos dere, men ofte unnviker sønnen å ta opp problemer med foreldrene til stor frustrasjon for svigerdatteren. Men be han om å manne seg opp denne gangen. Kanskje han vet noe om grunnen til dette problemet som han rett og slett ikke har fortalt deg heller?

Du bør nok ta en alvorsprat med han og be han evt. snakke med dem.

Skrevet

Hvis dere har god kommunikasjon med søstrene hans og deres familie, så er det kanskje greit å lufte problemet for dem også. Merkelig hvis ikke de også syns det er litt rart at dere aldri blir invitert på familiesammenkomstene.

Skrevet
Til trådstarter!

Dette er ikke et problem som DU skal ta opp med svigers, men mannen/samboeren din. Det er jo hans foreldre og derfor er han den nærmeste. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos dere, men ofte unnviker sønnen å ta opp problemer med foreldrene til stor frustrasjon for svigerdatteren. Men be han om å manne seg opp denne gangen. Kanskje han vet noe om grunnen til dette problemet som han rett og slett ikke har fortalt deg heller?

Du bør nok ta en alvorsprat med han og be han evt. snakke med dem.

Skal man ta opp at man ike blir bedt? nei,man får konstantere fakta og ta det til etterretning.

hva vet vi? kansje døtre er flinke selv til å invitere? og det barnløse paret aldri inviterer selv?

Skrevet
Skal man ta opp at man ike blir bedt? nei,man får konstantere fakta og ta det til etterretning.

hva vet vi? kansje døtre er flinke selv til å invitere? og det barnløse paret aldri inviterer selv?

Poenget er jo at de ikke vet hvorfor de ikke blir bedt.

Må da vel kunne gå an å snakke sammen når man er i familie vel???

Skrevet

Bare for å ha sagt det, vi inviterer OFTE dem på besøk, men de har aldri tid..... De skal enten sitte barnevakt for barnebarna, golfe, på besøk til venner og mange flere unskyldninger.......Søstrene hans derimot inviterer KUN når det er bursdager i familien, ellers hører vi ingenting fra dem, de har heller ikke tid til å komme på besøk til oss....

VI har aldri hatt problemer med kontakten, men det virker bare som om vi ikke er like viktige i familien.

Det er også altid vi og ikke søstrene som stiller opp når det kommer til hjelp med maling, klipping av plen, kjører de til flyplass/venner når det trengs....selvom de fint hadde klart å gjøre det selv)

Så føler vi gjør vårt for å få et fint forhold.....

Skulle gjerne brytt kontakten med dem, men vil ikke at våre fremtidige barn skal få et mindre sett besteforeldre...

Skrevet
Bare for å ha sagt det, vi inviterer OFTE dem på besøk, men de har aldri tid..... De skal enten sitte barnevakt for barnebarna, golfe, på besøk til venner og mange flere unskyldninger.......Søstrene hans derimot inviterer KUN når det er bursdager i familien, ellers hører vi ingenting fra dem, de har heller ikke tid til å komme på besøk til oss....

VI har aldri hatt problemer med kontakten, men det virker bare som om vi ikke er like viktige i familien.

Det er også altid vi og ikke søstrene som stiller opp når det kommer til hjelp med maling, klipping av plen, kjører de til flyplass/venner når det trengs....selvom de fint hadde klart å gjøre det selv)

Så føler vi gjør vårt for å få et fint forhold.....

Skulle gjerne brytt kontakten med dem, men vil ikke at våre fremtidige barn skal få et mindre sett besteforeldre...

Tror nok det blir annerledes for dere når barna kommer hos dere. Klart de vil være sammen med barnebarna.

Skrevet

Synes i så fall det er dårlig at man ikke kan bli invitert fordi man ikke har barn.

For meg blir det på lik linje med at en i vennegjengen ikke blir invitert med på den store "par-middagen" fordi man er singel....

Det er jo ikke alle som kan få barn - skal man da utelukkes fra familiesammenkomster i all framtid? Og er man ikke interessant for foreldre/svigers dersom man ikke har barn?

Jepp, ble litt provosert nå, og spekulerer kanskje deretter.... ;)

Skrevet
Synes i så fall det er dårlig at man ikke kan bli invitert fordi man ikke har barn.

For meg blir det på lik linje med at en i vennegjengen ikke blir invitert med på den store "par-middagen" fordi man er singel....

Det er jo ikke alle som kan få barn - skal man da utelukkes fra familiesammenkomster i all framtid? Og er man ikke interessant for foreldre/svigers dersom man ikke har barn?

Jepp, ble litt provosert nå, og spekulerer kanskje deretter.... ;)

Helt enig med deg. For meg høres dette veldig rart ut. Hva tenker de på? I min familie på begge sider er det vanlig at man inviterer alle, noe annet hadde vært helt rart. Synes sønnen i huset kan be om en forklaring og si at dette er sårende. Kanskje be om en forklaring: er det en grunn til dette? Han kan jo f.eks spørre om det er noe som har skjedd siden de ikke invitere dere?

Skrevet

Hadde jeg bare vært i din situasjon....svigers vil ha oss på besøk til enhver tid! (Godt vi bor langt fra hverandre!) Føler meg som Debrah i "Alle elsker Raymond" :ler:

Kommer ikke overens med svigermor for fem flate øre, men allikevel vil hun ha oss begge på besøk konstant! :sur:

Skrevet

Dette er ett ganske så kinki problem. Jeg syns at din mann skal ta en alvorsprat med både sine foreldre og søstre.

En annen løsning er å invitere søstrene hans m/fam til dere flere ganger på rad og IKKE invitere dine svigerforeldre. I denne adventstiden kan man jo invitere på gløgg og pepperkaker, juleverksted, fellesbaking av julekaker osv. Pass på å gjøre noe hyggelig som dine svigerforeldre garantert kommer til å jøre om.

Kanskje det hjelper....

• 5 uker senere...
Skrevet

Hei igjen!

Fant heldigvis igjen min gamle tråd, trenger å få ut litt frustrasjon!

Nå er julen over, og vi har ikke blitt invitert til svigers en eneste dag i jula.... Hans "kjære" søstre med familie har vert hos dem til frokost, middag, grøt og lunch... Altså 4 dager iløpet av jula, og tydeligvis var det som vanlig ikke plass til oss.

Vi var hos mine foreldre både julaften og 1 dag (var hos dem julaften i fjor også, og hadde regnet med at vi skulle bytte familie i år, men vi var ikke inkludert i planene til svigers) 2dag var vi hjemme alene mens halve norge var sammen med familie...

Har invitert svigers til kaffe flere ganger iløpet av juledagene(har ikke plass nok til å invitere til middag),men de hadde selvfølgelig ikke tid, for de skulle jo være sammen med søstrene!

Tror faktisk noen av dere har rett, tror det er pga at vi ikke har barn vi ikke er like viktige (hvorfor skal det være slik???????)

Har lagt merke til i det siste at 99% av det svigermor prater om er barnebarna, om alt de gjør, og ikke minst om alt hun kjøper til dem....... De får noe av henne så og si hver eneste dag! (ikke misforstå, jeg er ikke sjalu på barna)

Så her står vi, barnløse og "ute"" av familien

:frustrert::frustrert::frustrert::frustrert:

Godt nyttår forresten :)

Gjest Bodillen
Skrevet

Skjønner deg veldig godt... For noen er det sånn at kontakten med døtre er bedre enn kontakten med sønner. Vet ikke helt hvorfor, men det er kanskje noe i det ordtaket som sier at "døtre har man for bestandig, sønner har man bare til de blir gift". Men det er jo klart man må gjøre noe selv også da, for å gjøre forholdet til døtre og sønner m/fam likeverdige...

Min mann har to brødre, han er eldst og blir ofte ikke "regnet med" på samme måte som sine yngre brødre. De får f.eks mye mer hjelp med barnevakt, oppussing, bilmekking osv. Vi får bare hjelp hvis mannen min ber spesielt om det, mens de omtrent kommer brødrene i forkjøpet! Barnevakt er det oftest helt uaktuelt for oss å spørre om, fordi de passer barna til brødrene så ofte, henter i barnehage og på skole, kjører til fritidsaktiviteter osv. Mye av det de gjør for de andre er ting vi ikke kunne fått oss til å spørre om engang. Mulig vi er for beskjedne, altså? Kanskje det også er deres problem i forhold til dine svigers?

Mannen min blir i hvert fall ganske lei seg for at de gjør forskjell, og det blir sikkert din også? Vanskelig å ta opp, men den nærmeste til å gjøre det er vel mannen din... Det er jo innmari dumt at de skaper en sånn avstand til dere nå. Den avstanden vil de sikkert ikke ønske hvis dere får barn, og da er kanskje skaden uopprettelig.

Skrevet

Din svigermor mener kanskje at dere bør få barn snarest?...

Og måten hun viser det på er ved å eksludere dere fra det gode selskap. Var jeg deg ville jeg snakket med mannen min, men det har du kanskje gjort? Hva sier han da? Det kan være noe som har skjedd før din tid, som har bidratt til denne situasjonen, men jeg tror mest på at svigerforeldrene dine demonstrerer.

Det er jo sykt. Det ikke alle som kan få barn eller som vil ha barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...