AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Startet nylig pĂ„ Aduvanz for ADHD, og merket fra dag 1 at jeg slet med Ă„ spise. Det verste er at jeg kjenner sultfĂžlelse, men med Ă©n gang jeg putter mat i munnen fĂ„r jeg helt avsmak og greier sĂ„ vidt tygge et par biter. Har nesten ikke spist pĂ„ 6 dager. Det er som om kroppen skriker etter mat men samtidig sier hjernen at alt smaker pyton. Dette gjĂžr ogsĂ„ at jeg er mye slapp og uopplagt - og jeg som hĂ„pte at medisin skulle gjĂžre det motsatte đ Andre som har opplevd lignende ved oppstart av medisiner? Jeg skal snakke med lege om dette pĂ„ fĂžrste kontroll, men Ăžnsker Ă„ hĂžre fra andre med ADHD hvordan de opplevde evt problemer med spising. Anonymkode: fd3e1...e8d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #2 Skrevet 27. oktober 2022 Ja, for meg sÄ ble det bedre etterhvert, men vÊr litt obs pÄ at du enten spiser fÞr du tar medisinen, eller et par ++ timer etter at du har tatt den og du kjenner den avtar. Det hjelper Ä spise ting som suppe eller generelt bare vÄte ting for meg ogsÄ, noe som ikke krever veldig mye tygging, for jeg fÞler liksom at kroppen min bare stÞter det ut med en gang maten kommer i munnen om jeg mÄ tygge Anonymkode: 9a3f8...3ba
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Startet nylig pĂ„ Aduvanz for ADHD, og merket fra dag 1 at jeg slet med Ă„ spise. Det verste er at jeg kjenner sultfĂžlelse, men med Ă©n gang jeg putter mat i munnen fĂ„r jeg helt avsmak og greier sĂ„ vidt tygge et par biter. Har nesten ikke spist pĂ„ 6 dager. Det er som om kroppen skriker etter mat men samtidig sier hjernen at alt smaker pyton. Dette gjĂžr ogsĂ„ at jeg er mye slapp og uopplagt - og jeg som hĂ„pte at medisin skulle gjĂžre det motsatte đ Andre som har opplevd lignende ved oppstart av medisiner? Jeg skal snakke med lege om dette pĂ„ fĂžrste kontroll, men Ăžnsker Ă„ hĂžre fra andre med ADHD hvordan de opplevde evt problemer med spising. Anonymkode: fd3e1...e8d Har ikke opplevd det, men det er en vanlig bivirkning Ă„ miste matlyst. Jeg fikk beskjed om at dersom det blir veldig plagsomme bivirkninger over flere dager skal man stoppe. Kanskje en annen medisin er bedre for deg?âșïž gĂ„r selv pĂ„ ritalin og har ikke hatt en eneste bivirkning. Mindre matlyst og sĂžtsug, men jeg har slitt mye med overspising pga indre uro, sĂ„ for meg er dette bare vanvittig deilig! Men i ditt tilfelle burde du ta kontakt med behandler nĂ„ og si ifra hvor ille det er.   Anonymkode: e2560...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 Har en datter som prÞver ut nÄ. Og noen medisiner gir lite matlyst og dÄrlig energi. Legen hennes sier at vi skal prÞve litt men gi beskjed innenfor noen fÄ dager om det ikke funker. Det hjelper pÄ Ä fÄ i seg noe fÞr du tar tablettene. Her har ogsÄ kylling nuggets vÊrt lÞsning nÄr kvalmen har Þkt. Anonymkode: cd9ea...8d7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, for meg sÄ ble det bedre etterhvert, men vÊr litt obs pÄ at du enten spiser fÞr du tar medisinen, eller et par ++ timer etter at du har tatt den og du kjenner den avtar. Det hjelper Ä spise ting som suppe eller generelt bare vÄte ting for meg ogsÄ, noe som ikke krever veldig mye tygging, for jeg fÞler liksom at kroppen min bare stÞter det ut med en gang maten kommer i munnen om jeg mÄ tygge Anonymkode: 9a3f8...3ba Ja det glemte jeg Ä si ogsÄ, at om jeg spiser noe fÞr jeg tar medisinen, sÄ virker det som at det er enklere Ä spise senere pÄ dagen og. Kanskje mest fordi jeg slipper Ä bli kvalm av mangel pÄ mat, sliter ekstremt med Ä spise nÄr det skjer, sÄ det er generelt sett enklere for meg Ä spise jevnt enn Ä prÞve Ä tvinge i meg et mÄltid her og der Anonymkode: 9a3f8...3ba
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, for meg sĂ„ ble det bedre etterhvert, men vĂŠr litt obs pĂ„ at du enten spiser fĂžr du tar medisinen, eller et par ++ timer etter at du har tatt den og du kjenner den avtar. Det hjelper Ă„ spise ting som suppe eller generelt bare vĂ„te ting for meg ogsĂ„, noe som ikke krever veldig mye tygging, for jeg fĂžler liksom at kroppen min bare stĂžter det ut med en gang maten kommer i munnen om jeg mĂ„ tygge Anonymkode: 9a3f8...3ba Ja akkurat dette! Kroppen stĂžter ut maten đ Takk for tips! Kanskje det er selve tyggingen som er problemet đ€ Men har du, som meg, ogsĂ„ sultfĂžlelse...?  TS Anonymkode: fd3e1...e8d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det glemte jeg Ă„ si ogsĂ„, at om jeg spiser noe fĂžr jeg tar medisinen, sĂ„ virker det som at det er enklere Ă„ spise senere pĂ„ dagen og. Kanskje mest fordi jeg slipper Ă„ bli kvalm av mangel pĂ„ mat, sliter ekstremt med Ă„ spise nĂ„r det skjer, sĂ„ det er generelt sett enklere for meg Ă„ spise jevnt enn Ă„ prĂžve Ă„ tvinge i meg et mĂ„ltid her og der Anonymkode: 9a3f8...3ba Takk for svar đ Det rare er at jeg er ikke kvalm heller... det bare skjer en reaksjon med Ă©n gang jeg putter mat i munnen, som om alt smaker papp og tygging er plutselig et ork đ TS Anonymkode: fd3e1...e8d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja akkurat dette! Kroppen stĂžter ut maten đ Takk for tips! Kanskje det er selve tyggingen som er problemet đ€ Men har du, som meg, ogsĂ„ sultfĂžlelse...?  TS Anonymkode: fd3e1...e8d FĂžrste dagene egt ingen sultfĂžlelse, men sĂ„ kjente jeg at jeg begynte Ă„ bli mer og mer sulten, fĂžler at jeg mĂ„ spise mer nĂ„ ogsĂ„ enn nĂ„r jeg ikke gikk pĂ„ medisiner for Ă„ ikke bli kvalm eller svimmel. Verste jeg vet er om jeg er veldig sulten, men maten blir stĂžtt ut, da prĂžver jeg fĂžrst med en yoghurt (liker de skyr i pose for barn) og sĂ„ ser jeg etterpĂ„ om jeg klarer Ă„ fĂ„ i meg noe annet. Men jeg har til og med opplevd at kroppen min stritter imot en slurk med vann og, det er veldig merkelig egt. Men som sagt, om jeg spiser nok sĂ„ blir det enklere Ă„ spise generelt, for da blir jeg ikke kvalm Anonymkode: 9a3f8...3ba
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar đ Det rare er at jeg er ikke kvalm heller... det bare skjer en reaksjon med Ă©n gang jeg putter mat i munnen, som om alt smaker papp og tygging er plutselig et ork đ TS Anonymkode: fd3e1...e8d Tror nok det er variert reaksjon og ogsĂ„ iht medisiner. Min datter har hatt medisiner uten kvalme, men klarer ikke spise. Blir sulten kvalm etterhvert da, men tar lang tid. Andre medisiner gir kvalme Anonymkode: cd9ea...8d7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har en datter som prĂžver ut nĂ„. Og noen medisiner gir lite matlyst og dĂ„rlig energi. Legen hennes sier at vi skal prĂžve litt men gi beskjed innenfor noen fĂ„ dager om det ikke funker. Det hjelper pĂ„ Ă„ fĂ„ i seg noe fĂžr du tar tablettene. Her har ogsĂ„ kylling nuggets vĂŠrt lĂžsning nĂ„r kvalmen har Ăžkt. Anonymkode: cd9ea...8d7 Takk for svar! HĂ„per det gĂ„r seg til for jenta di †Jeg er derimot ikke kvalm, sĂ„ det er en merkelig fĂžlelse det som skjer med Ă©n gang jeg fĂ„r litt mat i munnen đ GĂ„r jo hele dagen og er sulten ogsĂ„... HĂ„per det gĂ„r over, for ellers er medisinen fantastisk. TS Anonymkode: fd3e1...e8d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #11 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): FÞrste dagene egt ingen sultfÞlelse, men sÄ kjente jeg at jeg begynte Ä bli mer og mer sulten, fÞler at jeg mÄ spise mer nÄ ogsÄ enn nÄr jeg ikke gikk pÄ medisiner for Ä ikke bli kvalm eller svimmel. Verste jeg vet er om jeg er veldig sulten, men maten blir stÞtt ut, da prÞver jeg fÞrst med en yoghurt (liker de skyr i pose for barn) og sÄ ser jeg etterpÄ om jeg klarer Ä fÄ i meg noe annet. Men jeg har til og med opplevd at kroppen min stritter imot en slurk med vann og, det er veldig merkelig egt. Men som sagt, om jeg spiser nok sÄ blir det enklere Ä spise generelt, for da blir jeg ikke kvalm Anonymkode: 9a3f8...3ba Takk igjen †TS Anonymkode: fd3e1...e8d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ