AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Del Skrevet 26. oktober 2022 Kan jeg strikke et teppe ved å strikke lapper og sy de sammen? Tips til fluffy garn og pinner? Vil gjerne strikke det i rosa og lyserosa Anonymkode: 7d533...c49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Del Skrevet 26. oktober 2022 Du kan sikkert det, men et annet tips er pleddgarn fra Sandnes eller Viking. Jeg strikket pledd med det, det er superenkelt og blir veldig fint! Kjøper du to nøster så kan du strikke fram og tilbake, og øke på hver pinne på det første nøstet, så begynner du å felle når du begynner på neste nøste. Anonymkode: dae75...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Del Skrevet 26. oktober 2022 Pleddgarnene har også fargeskifter! Jeg strikket et i rosa/lyserosa. Anonymkode: dae75...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Del Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan sikkert det, men et annet tips er pleddgarn fra Sandnes eller Viking. Jeg strikket pledd med det, det er superenkelt og blir veldig fint! Kjøper du to nøster så kan du strikke fram og tilbake, og øke på hver pinne på det første nøstet, så begynner du å felle når du begynner på neste nøste. Anonymkode: dae75...627 Åja, så bra! Bruker du sånne pinner med lang tråd mellom? For jeg skjønner ikke hvordan man ellers får strikka pledd? 🙈 Anonymkode: 7d533...c49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 27. oktober 2022 #5 Del Skrevet 27. oktober 2022 Ja da har du i alle fall året/månedene foran deg flink er du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 27. oktober 2022 #6 Del Skrevet 27. oktober 2022 Jeg strikket lappeteppe med restegarn, lapper på 10x10cm i grått, grønt og blått, og sydde sammen til slutt. Ble kjempefint. Jeg brukte en kort rundpinne på 40 cm og strikket rillestrikk (frem og tilbake). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 27. oktober 2022 #7 Del Skrevet 27. oktober 2022 Boetica skrev (59 minutter siden): Jeg strikket lappeteppe med restegarn, lapper på 10x10cm i grått, grønt og blått, og sydde sammen til slutt. Ble kjempefint. Jeg brukte en kort rundpinne på 40 cm og strikket rillestrikk (frem og tilbake). Dette! Blir deilig pledd🤗 Tror jeg også må strikke meg et steppe,har såå mye restegarn🤗 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #8 Del Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 19.06): Åja, så bra! Bruker du sånne pinner med lang tråd mellom? For jeg skjønner ikke hvordan man ellers får strikka pledd? 🙈 Anonymkode: 7d533...c49 Ja, du må bruke en rundpinne. Ellers måtte du hatt kjempelange pinner, og tenk hvor tungt det ville blitt mot slutten! Med tråd mellom pinnene kan det meste av teppet ligge i fanget ditt mens du strikker. Jeg strikket som nybegynner et sjal med ett slikt nøste, og det er et veldig fint prosjekt for mengdetrening. Garnet skjuler mange feil og ujevn strikking, så man må helt oppi for å se alle feilene. Jeg ga sjalet til min mor, og hun bruker det ofte, også ute blant andre. Anonymkode: 85e16...68a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 30. oktober 2022 #9 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 19.04): Du kan sikkert det, men et annet tips er pleddgarn fra Sandnes eller Viking. Jeg strikket pledd med det, det er superenkelt og blir veldig fint! Kjøper du to nøster så kan du strikke fram og tilbake, og øke på hver pinne på det første nøstet, så begynner du å felle når du begynner på neste nøste. Anonymkode: dae75...627 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 19.04): Pleddgarnene har også fargeskifter! Jeg strikket et i rosa/lyserosa. Anonymkode: dae75...627 Pleddgarn er sikkert praktisk, men det er greit for TS å vite at slike pleddgarn ofte er laget av akryl og polyamid o.l., altså 100% plast. Garn i 100% plast er brannfarlige og smelter om man kommer for nær flamme, varme gnister o.l. I tillegg avgir det mikroplast. Jeg ville heller strikket i ull eller et annet naturmateriale. Ull er brannhemmende TS, hvor stort ser du for deg at pleddet skal være? Ja, du kan strikke lapper og sy sammen, men veldig mange synes det kan være litt kjedelig. Jeg ville heller strikket med rundpinne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 30. oktober 2022 #10 Del Skrevet 30. oktober 2022 Grønt blad skrev (1 time siden): Pleddgarn er sikkert praktisk, men det er greit for TS å vite at slike pleddgarn ofte er laget av akryl og polyamid o.l., altså 100% plast. Garn i 100% plast er brannfarlige og smelter om man kommer for nær flamme, varme gnister o.l. I tillegg avgir det mikroplast. Jeg ville heller strikket i ull eller et annet naturmateriale. Ull er brannhemmende TS, hvor stort ser du for deg at pleddet skal være? Ja, du kan strikke lapper og sy sammen, men veldig mange synes det kan være litt kjedelig. Jeg ville heller strikket med rundpinne. Så enig! Ville aldri ha strikket et pledd, som er ment for å varme, i plastikk. Mye bedre med ullgarn Ts; du kan strikke et pledd på mange måter, enten rillestrikk (bare rette masker frem og tilbake), glattstrikk (ene pinnen rett og neste pinne vrang tilbake), eller du kan strikke mange ruter i ulike farger (pass på at rutene er i samme størrelse og hekle de sammen) (ofte en fin måte å bruke opp restegarn på). Strikker du frem og tilbake så bør du bruke en lang rundpinne (sånn med kabel/tråd i mellom pinnene), gjerne 100 eller 120cm lengde. Da strikker du frem og tilbake og har arbeidet liggende i fanget Har sett at mange strikker ett vær-pledd, det ser litt gøy ut har ulike fargetoner for snø, sol, kaldt, varmt osv og begynner 1 januar og strikker en omgang frem og tilbake hver dag der fargen blir valgt ut i fra dagens vær. Så når nyttårsaften kommer så har de ett ferdig pledd der man ser hvordan været var det året Jeg strikket ett pledd engang der jeg begynte med 3 masker og økte 1 maske mellom 1ste (kantmasken) og 2de maske i begynnelsen av hver pinne (rillestrikk, så rette masker på hver pinne). Og når jeg hadde økt nok så gjorde meg motsatt og felte (strikket maske 2 og 3 sammen) i begynnelsen på hver pinne. Selv så holder jeg på med dette pleddet; Aftenstrikk fra Rauma. Langtidsprosjekt siden det er litt kjedelig å strikke….men må skjerpe meg og bare ta noen riller hver dag. Dette er strikket i finull fra Rauma på pinne 3,5 og skal bli 150cm langt og er 130 bredt. Pleddet er veldig enkelt, er som sagt riller frem og tilbake, og når det er ferdig så skal man sy de tynne stripene inn gjennom maskene med nål. https://www.idestova.no/produkt/garnpakker/strikkepakker-rauma/370-4-pledd-finull-aftenstrikk-alt-2-hostfarger-strikkepakke-rauma-garn Men finull er ikke fluffy forsåvidt… Kos fra Sandnes er litt fluffy, veldig mykt. Men det er i 62% alpakka, 9% ull og 29% nylon. Jeg har strikket en genser til tenåringen min i det garnet, og hun elsker den genseren pga den er så myk. Det er anbefalt pinner 4,5-5,5, så arbeidet går ganske kjapt unna når pinnene er tykkere enn f.eks pinne 3,5. https://www.sandnesgarn.no/kos Drops air tilsvarer Kos i innhold, strikkefasthet og pinnestørrelse. Personlig så liker jeg ikke garn fra Drops, men vet at mange kjøper det pga det ofte er tilbud på det https://www.garnius.no/drops-air-1729?gclid=Cj0KCQjwwfiaBhC7ARIsAGvcPe5Yde3waG22R6kZ9gAKXGpMlmKBbHwgwbWFTCZ8MtydofeV7NcfifkaAnxKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds For å få det varmt, mykt og fluffy så kan du strikke med to tråder av ulikt garn, f.eks 1 tråd ullgarn+1 tråd silk mohair. F.eks 1 tråd Peer Gynt fra sandens +1 tråd silk mohair fra Sandnes. Eller du kan bytte ut Peer Gynt med finull og få mere garn for pengene. De koster nesten der samme, men Peer Gynt har løpelengde 91m på 50g (ett nøste) mens finull har 175m. På denne kombinasjonen så ville jeg valgt pinnestørrelse 4. https://www.sandnesgarn.no/peer-gynt-186 https://www.sandnesgarn.no/silk-mohair https://www.raumagarn.no/produkt/garn/finull-pt2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 9. november 2022 #11 Del Skrevet 9. november 2022 Ta en tur med strikketoget til Røros sikkert masse gode tips der også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå