AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg har 2 barn som begge har blitt invitert til venner på Halloween, men jeg kjente på at jeg var redd de ikke skulle ha noen å gå med, eller at en av de ikke hadde noen. Tenker dette gjelder flere-hva med de som ikke har noen-og alt arrangeres privat? Skjer ingenting på skolen. Synes det burde vært lagt opp til mer fellesskap her. Anonymkode: 91e72...23a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Det er mulig Halloween, som andre feiringer, synliggjør utenforskap. Men det skaper den ikke. Utenforskap er skapt på helt vanlige hverdager av helt vanlige mammaer og pappaer. Så om man skal få bukt med det? Begynn med en helt vanlig mamma eller pappa. Begynn med «noen». (Denne noen er deg). Anonymkode: 9ad05...6c2 29 3 15
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Typisk sak for foreldrekontaktene i klassen, sørge for at guttene har et sted og møtes, og jentene et annet, eller bare at alle møtes ved skolen med frivillige foreldre, del inn i grupper og gå til hverandre (fortrinnsvis). Vi bor midt i Oslo, så der er det i hvertfall vanlig å gjøre det sånn. Man bor i leiligheter, så få føler for å be hele eller halve klassen hjem, men stå klar med fakler i bakgården og ta imot gruppene og dele ut poser gjør vi som ikke følger. Og avstanden er liten, og dørene mange akkurat her I år er det planlagt mørkegjemsel i parken, guttene skal gå for seg, og jentene for seg, og så møtes de der til slutt. Ungdomsskolebarnet mitt skal på klassefest som starter kl.17 Anonymkode: e68e2...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 Alle er ikke like interessert i Halloween. Mine droppet det etter 6. klasse selv med stående ja til å invitere en hel gjeng hit. 5.7 trinn har halloweenparty nærmeste fredagen til Halloween på skolen. Som andre sier Halloween skaper ikke utenforskap, bare viser det. Er du redd for at barna dine faller litt utenfor prøv å få med noen voksne på å arrangere. Det gjorde jeg og sørget for å fange opp flere som ikke hadde så mye naboer å gå med. Hadde flere år en guttegjeng på 10-12 gutter her og noen år en jentegjeng. Anonymkode: 42592...022 4
Gjest tullerikke Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 Her arrangeres Halloweenparty for hele klassa hvert år av foreldrene.
Gjest Anonyme-meg Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 Mitt barn skal på klasse fest i regi av foreldrene. Vi skal bruke klasse rommene. Det er ikke skolens ansvar å dra i gang klassefesten og slikt. Det må foreldrene gjøre.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 Her arrangerer vi Halloween på trinnet og de fleste barn deltar. Anbefales virkelig, men vi er heldige med et meget bra klassemiljø. Anonymkode: 465f1...274
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 Her er det halloween-fest på skolen for alle elevene. Arrangeres av FAU. Anonymkode: 1aaf5...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 2 barn som begge har blitt invitert til venner på Halloween, men jeg kjente på at jeg var redd de ikke skulle ha noen å gå med, eller at en av de ikke hadde noen. Tenker dette gjelder flere-hva med de som ikke har noen-og alt arrangeres privat? Skjer ingenting på skolen. Synes det burde vært lagt opp til mer fellesskap her. Anonymkode: 91e72...23a Be barna dine om å spørre da om alle har noen å gå md. hva med å selv arrangere noe? Anonymkode: 0644e...ac3 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Typisk sak for foreldrekontaktene i klassen, sørge for at guttene har et sted og møtes, og jentene et annet, eller bare at alle møtes ved skolen med frivillige foreldre, del inn i grupper og gå til hverandre (fortrinnsvis). Vi bor midt i Oslo, så der er det i hvertfall vanlig å gjøre det sånn. Man bor i leiligheter, så få føler for å be hele eller halve klassen hjem, men stå klar med fakler i bakgården og ta imot gruppene og dele ut poser gjør vi som ikke følger. Og avstanden er liten, og dørene mange akkurat her I år er det planlagt mørkegjemsel i parken, guttene skal gå for seg, og jentene for seg, og så møtes de der til slutt. Ungdomsskolebarnet mitt skal på klassefest som starter kl.17 Anonymkode: e68e2...cd7 hvorfor skal sånne ting deles opp etter gutter, eller jenter? hva med den ungene som har vennskap på tvers av kjønn da? Anonymkode: d717a...b80 3 2 3
GammelKaktus Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 Her har vi gått sammen som klasse og hatt halloween party et par ganger. De som ønsker flere å gå med pleier å sende ut melding om noen vil være med å gå, alltid noen som melder seg så sitter man å vet at barna ikke har noen å gå med så må man jo slenge ut en melding. Alt kan ikke alltid organiseres alltid, man har et ansvar selv og for at barna skal ha noen å være med. Dette året er det første der de på trinnet har sluppet å være med på noe organisert opplegg så barna gleder seg til å gå rundt uten å måtte på på fest og greier først for da mister de jo "tiggetid"... 😄
Firefine Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 Det er jo alltid de samme foreldrene som ordner. Og de samme som etterspør hva som skjer eller roper på skolen. Det har nesten blitt en naturlov for meg etter å ha fulgt opp fire barn. Skal alle med, må også alle bidra. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #13 Skrevet 26. oktober 2022 Her inviterer vi hele klassen og nabobarn vi veit har få venner. Det er så såre enklet å gjøre noe ut av det. Lager popkorn, brus og en liten godtepose til alle. Jeg lager en bøtte med gresskar avskjær som blir den skumle bøtte med det rare i. Lager en gjettekonkuranse. De ser på en film og koser seg inne. Ingen av barna går rundt å spør om godteri. Anonymkode: 288a0...480 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #14 Skrevet 26. oktober 2022 Vi feirer ikke Halloween og det er mine barn inneforstått med Anonymkode: aa7f5...920 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #15 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): hvorfor skal sånne ting deles opp etter gutter, eller jenter? hva med den ungene som har vennskap på tvers av kjønn da? Anonymkode: d717a...b80 Egentlig skulle alle møtes ute, deles inn i grupper og gå, men guttene ble invitert hjem til noen på middag først. Alle bor som sagt i leiligheter, og dette er rent foredreinitiert. Derfor møtes hele klassen i parken etter knask&knep for lek. Barna som har vennskap på tvers av kjønn møtes på skolen og privat uansett, det er nok ikke en gutt med mange bestevenninner i klassen som har invitert alle guttene. (I mitt andre barns klasse var det en gutt som hadde bestevennene sine blant jentene. Han pleide å delta med jentene når det var noe kjønnsdelt, klart det er greit. Jeg hadde ikke nølt å spørre hvis min datter heller ville gå med guttene, det er nok en antallsbegrensning, ikke ønske om å skille dem. Litt forskjell på 14 og 28 når man skal spise. Jeg syns selv kjønnsdeling er en uting, men vil ikke fronte det på mandag, siden JEG ikke orker å ha hele klassen hjemme selv).. Anonymkode: e68e2...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #16 Skrevet 26. oktober 2022 Her er det disse festene som skaper utenforskap. Ikke alle foreldre ønsker å la barna delta på Halloween på grunn av innholdet i feiringen, og det er verre å gå glipp av en fest for hele klassen enn å ikke være med i en av gruppene som går fra hus til hus. Dessuten er det mange misfornøyde foreldre som får tredd ned over ørene en dugnad som de på ingen måte ønsker å bli med på. Anonymkode: b697d...0a9 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #17 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er det halloween-fest på skolen for alle elevene. Arrangeres av FAU. Anonymkode: 1aaf5...0f5 Her også, med åpen invitasjon til å ta med søsken. Anonymkode: f33c9...c68
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #18 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg er klassekontakt og har arrangert fest for hele trinnet i helgen. Bli Anonymkode: 27b40...875
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #19 Skrevet 26. oktober 2022 Halloween skaper ikke utenforskap, men det er klart at de som allerede er utenfor kan føle ekstra på det om alle andre er invitert på fest eller trick or treat. De samme barna/ungdommene kjenner nok på det samme når de ser på snapkartet at flere venner samles, får høre om kino-turer de har vært på, bursdagsselskaper osv. Også er det de barna som nektes å være med på feiring av egne foreldre, de syns nok det er kjipt å være sammen med venner i forkant og etterkant av Halloween. For da blir samtaleemnet fort hva de skal gjøre på Halloween, hvordan de hadde det, hva de skal kle seg ut som osv. Anonymkode: 895fb...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #20 Skrevet 26. oktober 2022 Hva har du selv gjort for å inkludere andre da? Vet du om alle i klassen har noen de skal gå med? Hvorfor kan ikke du invitere til Halloweenfest for klassen (eller alle guttene/jentene)? Du sier du har vært redd for at barna dine er utenfor på Halloween, men du har tydeligvis ikke gjort noe med det selv. Det forventes at alle andre skal lage inkluderende arrangementer, men ingen vil være den som arrangerer noe eller gjør sin del for å sørge for at alle har noen å være med på Halloween og andre anledninger. Anonymkode: e0272...15b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå