Gå til innhold

Hvor stor varmtvannstank har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er fjernvarme tror jeg, varmtvannet kommer ikke fra inne i leilighetene, men fra fjernvarmeanlegg. Jeg bor i blokk i borettslag. Så aner ikke hvor store de tankene er, men de er vel gigantiske?

Har bodd her i seks år nå, og har aldri opplevd at varmtvannet har gått tomt, selv ikke på dager alle dusjer nesten samtidig, som julaften og nyttårsaften f.eks.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

200L. Har enda ikke klart å tømme den for varmtvann, vi er to voksne. 

Anonymkode: efbba...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg trenger ny varmtvannsbereder snart evt flytte den (er 11år gammel, funker bra og er stor ca 170 høy, men vet ikke hvor mange liter. Blir aldri tom for varmtvann nå). Trenger en til 3 voksne mennesker som dusjer daglig. Hvor stor trenger jeg ca og hvor mye koster de ca i innkjøp og montering evt flytting og tilkobling av den gamle? Har 3etg leilighet, står nå i den midterste etg og skal ned en etg. Badet er i øverste etg.

Anonymkode: e9870...f96

Da har du nok 300L, og det holder i massevis for 3 voksne mennesker. Det er beregnet for 5-6 personer. Jeg ville nok derfor bare flyttet den. Hva det vil koste vet jeg ikke, men du trenger både rørlegger og elektriker, da tanken må ha fast tilkobling (ikke støpsel). Den må da tømmes (kan den tømmes), og deretter flyttes og kobles til nytt sted, både med tanke på rør og strømtilkobling + viktig med sluk i tilfelle lekkasje. 

Vi hadde litt ulike rørlegger og elektriker-jobber som måtte gjøres samtidig i huset, så vi passet på at de kom samtidig når tanken skulle kobles på. Akkurat pris på dette husker jeg ikke, og det var også en pris satt etter at det skulle gjøres flere ting. Vi måtte få installert en fast tilkobling på en eksisterende kurs, men koblet oss på eksisterende rørsystem. Må det legges nye rør eller legges ny kurs så koster det nok en del. 

Men hvorfor må den flyttes? Er det ikke i forbindelse med oppussing av bad? Blir en del tusen-lapper for å få flyttet den tenker jeg. 

Anonymkode: 0e22b...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har du nok 300L, og det holder i massevis for 3 voksne mennesker. Det er beregnet for 5-6 personer. Jeg ville nok derfor bare flyttet den. Hva det vil koste vet jeg ikke, men du trenger både rørlegger og elektriker, da tanken må ha fast tilkobling (ikke støpsel). Den må da tømmes (kan den tømmes), og deretter flyttes og kobles til nytt sted, både med tanke på rør og strømtilkobling + viktig med sluk i tilfelle lekkasje. 

rettelse: *kan gjøres selv 

(vet ikke hva som skjedde her 😅)

Anonymkode: 0e22b...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg trenger ny varmtvannsbereder snart evt flytte den (er 11år gammel, funker bra og er stor ca 170 høy, men vet ikke hvor mange liter. Blir aldri tom for varmtvann nå). Trenger en til 3 voksne mennesker som dusjer daglig. Hvor stor trenger jeg ca og hvor mye koster de ca i innkjøp og montering evt flytting og tilkobling av den gamle? Har 3etg leilighet, står nå i den midterste etg og skal ned en etg. Badet er i øverste etg.

Anonymkode: e9870...f96

En dusj kan være så mangt. Her er det 3 minutters intensiv vasking og sparedusjhode som leverer 5L/min. Totalt vannforbruk 15L hvorav maks 10L er fra vv-tanken. For andre er det 15 minutters synging og avslapning med takdusj som leverer 16L/min, totalt vannforbruk 240L. Altså 16 ganger så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

300 eller 200 liter mener jeg på. Litt usikker på nøyaktig nå, den er i kjelleren 😏Har aldri glemt å tømt den. Så kan ta lange dusjer om jeg vil, bare jeg ikke tenker så veldig på strømregningen 😏

Endret av Jokke89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 200 l. Er tre personer, men har badekar. Har opplevd at det blir tomt for varmtvann dersom noen bader. Vi skal bytte til smarttank etter hvert, og da går vi for en litt større.

Anonymkode: 74b84...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 liter, med forvarming ved hjelp av luft-vann varmepumpe. 4 + 3 personer. Har aldri opplevd å bli fri for varmtvann.

Anonymkode: 92260...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 l, med tre tenåringer i hus, har aldri angret på valget

Anonymkode: a84b0...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, smurfebuss said:

Uendelig. Har fjernvarme. 

Hæ?

Vi hadde fjernvarme vi og, men det er jo ikke uendelig med liter på tanken som varmes av fjernvarme der iallfall 

Anonymkode: 0bdfd...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 liter. Har vært opptil 7 voksne og tenåringer her uten at vi har gått tomme for varmtvann. Men vi dusjer maks 5-6 minutter hver.

Da jeg bodde i blokk hadde jeg sånn liten tank i kjøkkenbenken. Klarte aldri å tømme den, selv om jeg hadde folk på overnatting som dusjet eller badet og all oppvask ble tatt for hånd.

Anonymkode: a7239...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hæ?

Vi hadde fjernvarme vi og, men det er jo ikke uendelig med liter på tanken som varmes av fjernvarme der iallfall 

Anonymkode: 0bdfd...66a

Har ingen egen tank. Det er kun en varmeregulator som maks rommer 10-15 liter. Men jeg har ikke fjernvarme i den forstand at det er noe felles sentral i kjelleren på en blokk. Jeg bor i et vanlig hus, og hele nabolaget er koblet på fjernvarmenettet. Selve varmtvannet transporteres noen kilometer i digre varmeisolerte rør som ligger i bakken. Så er det diverse sentraler underveis på nettet som fordeler varmtvannet til de ulike husstandene. Jeg har bodd her i 16 år og aldri opplevd kaldt vann med mindre det har vært feil på anlegget, og da har det rammet alle naboene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To voksne og to barneskolebarn pluss to voksne (utleiedel). Deler en tank på 300L.

Aldri hatt problemer med at det blir tomt for varmtvann, utenom når jeg har brukt varmtvann til å fylle i (relativt stort) plaskebasseng.

Anonymkode: 11de1...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300l. 3 voksene og 1 ungdom. Aldri klart å tømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...