Gå til innhold

Hvor stor varmtvannstank har du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Usikker på antall liter, men det er en sånn liten som står under kjøkkenbenken. Får ikke fylt hele badekaret og rekker ikke en ordentlig lang dusj. Hvis begge vi voksne må dusje før vi skal noe sted, må den ene dusje når vi står opp og den andre rett før vi drar. 🙃

Anonymkode: 2073e...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en såkalt heat injector på 200 liter, som skal kunne produsere varmvann så kjapt at det "tilsvarer" en på 300 liter.

Kan fylle hjørnebadekaret + ta en dusj med hårvask osv etterpå. Men dusjer og vasker jeg håret først blir det for lite varmtvann til å fylle hele badekaret med orntlig varmt vann.

Denne tanken er nå over 20 år, å jeg antar den blir bytta ut med en på 300 liter.

Om vi bare dusjer, kan man nok dusje i bortimot en time- kan ikke huske å ha klart å tømme den når vi kun er to voksne.

Har vi flere gjester å alle skal dusje "samtidig", bør vi være litt mere effektive for at alle 4-5 skal få dusja i ønsket temperatur.

Endret av Sydvesta Orkana
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 200l nå, og bytter nå til en ny 200l. Det er nok for oss to i husholdningen. Vi får dusjet begge to uten at tanken blir tom.

Anonymkode: 06126...53e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har 2x200, aldri gått tomt for varmtvann.  Tror derimot kanskje det ikke er der mest økonomiske. Men de betjener hver sine bad og kjøkken. P

Anonymkode: c71a8...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

180L integrert i varmepumpa. Den lager nytt varmtvann med en effekt på hele 12kW, så det er umulig for oss å tømme den kun ved dusjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten en under benken, enn sånn med hurtigoppvarming. Vet ikke hvor lenge vi kan dusje, men vi bytter på tidspunkt og prøver å være kjappe. 

Anonymkode: 72481...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

300l. Vi har tenåringer i hus og de dusjer masse. Aldri kaldt vann 

Anonymkode: a5174...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 liter som stod i huset da jeg kjøpte det. Den er ganske gammel og bruker unødvendig mye strøm også, så det står på todo-lista å bytte den ut. Vi er to som bor i huset, og den er nok til oss. Men jeg vil ha 300 liter når jeg først bytter ut. Det koster ikke så mye mer, og de nye er godt isolert, så det er ikke mye varmetap heller.

Anonymkode: 7049f...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 liter, mener jeg den er på. Sjeldent den går tom for varmtvann, og aldri klart å tømme den bare ved å dusje. Men har tømt den et par ganger dersom jeg tapper boblebadet først, og dusjen blir brukt rett etterpå. 

Anonymkode: 4464c...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
flusa skrev (24 minutter siden):

200 l tror jeg🤭

Vi kan dusje 3-4 stykker før det blir kaldt vann.

Oj, da er det dusjhode som bruker mye vann og lange dusjer? 

Her går det  med ca. 10 liter varmtvann per dusj, så en 200L hadde holdt til 20 dusjer. 5L/min og 3 min dusj, der anslagsvis 10L varmtvann og 5L kaldtvann blandes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (Akkurat nå):

Oj, da er det dusjhode som bruker mye vann og lange dusjer? 

Her går det  med ca. 10 liter varmtvann per dusj, så en 200L hadde holdt til 20 dusjer. 5L/min og 3 min dusj, der anslagsvis 10L varmtvann og 5L kaldtvann blandes.

Har to tenåringer og en mann som liker å dusje🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 300L, og skiftet ganske raskt etter vi overtok huset, da det bare fantes en eldgammel tank på 100L. 200-250L hadde holdt i massevis for oss akkurat nå (3 voksne), men vi må ta høyde for at det skal bo flere her + at vi ønsker badekar når vi renoverer badet. Er enebolig med utleiedel, og felles tank.

Tanken vi har nå er veldig effektiv, og tar vi en dusj, så er tanken varmet helt opp igjen på under en time etter dusjen (kan varme opp til 3kwt på en time, og en dusj etter vårt forbruk er 2-2,5 kwt. ). Ellers vedlikeholdsvarmer den på 3-4-timers intervaller, og bruker da 0,6 kwt (på et rom med ca 20 grader). Den bruker da mindre enn 0,1 kwt mellom oppvarming. Så ca 5-5,5kwt om dagen uten bruk. Den avgir da noe varme til et rom som uansett må varmes opp. 

Anonymkode: 0e22b...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ny varmtvannsbereder snart evt flytte den (er 11år gammel, funker bra og er stor ca 170 høy, men vet ikke hvor mange liter. Blir aldri tom for varmtvann nå). Trenger en til 3 voksne mennesker som dusjer daglig. Hvor stor trenger jeg ca og hvor mye koster de ca i innkjøp og montering evt flytting og tilkobling av den gamle? Har 3etg leilighet, står nå i den midterste etg og skal ned en etg. Badet er i øverste etg.

Anonymkode: e9870...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...