Gå til innhold

Flytting og barnas venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo, vi må plutselig flytte pga skilsmisse og derfor må det eldste barnet bytte barnehage. Hun er fem år. De siste årene har hun og ei annen jente virkelig funnet tonen og de leker sammen hver dag i bhg. 

Jeg har prøvd å slå av en prat med moren hennes ifbm med et par sosiale sammenkomster, men hun ignorerer meg totalt. Sist gang så hun ikke på meg engang 😅 Jeg regner med at hun ikke vil at vi skal ha kontakt utenom bhg, og det er helt greit for min del. 

Den andre jenta har stilt flere spm til meg når jeg har kommet for å hente datteren min typ "hva jobber du med" /"hvorfor går ikke" lillebror" i barnehage " osv. Jeg er hjemmeværende med en på halvannet år, så han er jo for liten for bhg.. Den andre jenta har snakket også om hudfarge til barnet mitt. Det et visst brukt ord som" stygg" osv. 

Vi er en familie med forskjellige nasjonaliteter og er muslimer, pga det så mistenker jeg at det kanskje er noen fordommer liggende. Synes det er litt rart om moren skal videreføre sine fordommer til barna sine. 

Jeg vet selvfølgelig ikke om det er fordommer som er grunnen til at moren ikke vil ha kontakt, det kan selvfølgelig være en helt annen årsak, men jeg har opplevd rasisme og diskriminering flere ganger, så jeg er nok litt påvirket av det. 

Det er sårt. 

Datteren min er selvfølgelig lei seg for å slutte i bhg og flytte vekk fra venninnen sin. 

Bør jeg i det hele tatt være ærlig å si at de mest sannsynlig ikke kommer til å se hverandre igjen eller håpe at hun glemmer venninnen sin? Kan jeg være ærlig å si at jeg ikke vet hvorfor mammaen til venninnen ikke vil la dem ses utenfor barnehagen? Hun er jo bare fem år, og jeg vil jo ikke si noe negativt om noen til henne. 

Anonymkode: 24ce8...2e0

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp 

Skrevet

Jeg er selv mørk i huden og har opplevd mye diskriminering pga det. Men noen mennesker er bare litt kalde og usosiale av seg uten at det trenger å bety noe.

Men jeg tenker jo at denne mora kanskje burde strekke seg litt lenger for å beholde vennskapet til barna.

Jeg tror jeg bare ville vært veldig direkte med henne og se hva som skjer. Istedenfor for å slå av en prat, så bare si rett ut at dere skal flytte men siden barna leker så fint sammen så lurte du på om dere ville treffes på fritiden også? :) 

Anonymkode: d86c2...8ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det ville jeg bare latt «dø ut», bare si til datter at det er synd hun savner venninnen (og de sndre bhg og de ansatte og rommet ditt osv). Men det er pga barnehagebytte og flytting det ble slik. Og det er det jo. Morens evt fordommer har da ingen ting med det å gjøre. 
Hadde dere voksne vært omgangsvenner kunne dere saktens holdt litt kontakt, men det er dere ikke, og da er det ingen grunn til å forklare at det kunne dere vært hvis hun/moren var en annen og situasjonen annerledes. Det blir for søkt og abstrakt og urelevant.

Anonymkode: b4da0...4d3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis det er viktig for deg at de er venner ville jeg vært direkte med moren, men ellers ville jeg bare latt det være. Datteren din forstår nok at de skal flytte og hun skal få nye venner og at det blir vanskelig å holde kontakten med de gamle. Ellers vil jeg bare si at jeg opplever at mange rett og slett ikke ønsker å dyrke barnehagevennskap på fritiden. Livet er travelt med jobb og barnehagebarn og i den alderen må ofte foreldre være med på leketreff og mange foretrekker å vente til skolen når barna er litt mer selvstendige og gjerne bare blir med noen hjem etter skolen. I tillegg er det mange som går i barnehager hvor de fleste andre som går der ikke skal på samme skole som dem og hvor foreldre da ikke ser poenget med å skape veldig nære vennskap som ikke kommer til å vare uansett. Så det er ikke sikkert det er fordommer inne i bildet selv om jeg forstår det er lett å tenke slik med en gang hvis man selv tilhører en minoritet. 

Anonymkode: faf02...858

• Liker 3
Skrevet

Jeg har flyttet med barn på 5 år og ville bare avskrevet barnehagevenner som tidligere venner og kun konsentrert dere om å få nye venner på nytt sted.

Anonymkode: f285f...58c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hallo, vi må plutselig flytte pga skilsmisse og derfor må det eldste barnet bytte barnehage. Hun er fem år. De siste årene har hun og ei annen jente virkelig funnet tonen og de leker sammen hver dag i bhg. 

Jeg har prøvd å slå av en prat med moren hennes ifbm med et par sosiale sammenkomster, men hun ignorerer meg totalt. Sist gang så hun ikke på meg engang 😅 Jeg regner med at hun ikke vil at vi skal ha kontakt utenom bhg, og det er helt greit for min del. 

Den andre jenta har stilt flere spm til meg når jeg har kommet for å hente datteren min typ "hva jobber du med" /"hvorfor går ikke" lillebror" i barnehage " osv. Jeg er hjemmeværende med en på halvannet år, så han er jo for liten for bhg.. Den andre jenta har snakket også om hudfarge til barnet mitt. Det et visst brukt ord som" stygg" osv. 

Vi er en familie med forskjellige nasjonaliteter og er muslimer, pga det så mistenker jeg at det kanskje er noen fordommer liggende. Synes det er litt rart om moren skal videreføre sine fordommer til barna sine. 

Jeg vet selvfølgelig ikke om det er fordommer som er grunnen til at moren ikke vil ha kontakt, det kan selvfølgelig være en helt annen årsak, men jeg har opplevd rasisme og diskriminering flere ganger, så jeg er nok litt påvirket av det. 

Det er sårt. 

Datteren min er selvfølgelig lei seg for å slutte i bhg og flytte vekk fra venninnen sin. 

Bør jeg i det hele tatt være ærlig å si at de mest sannsynlig ikke kommer til å se hverandre igjen eller håpe at hun glemmer venninnen sin? Kan jeg være ærlig å si at jeg ikke vet hvorfor mammaen til venninnen ikke vil la dem ses utenfor barnehagen? Hun er jo bare fem år, og jeg vil jo ikke si noe negativt om noen til henne. 

Jeg ville forsøkt å la være å tenke så mye på hva de andre tenker og føler, og bare sagt noe om at de gjerne vil invitere venninnen etter at dere har flyttet. Dette mest for din egen datters skyld; det er hardt å si til en femåring at hun vil miste sin venninne. Høyst sannsynlig får hun nye venninner og miste kontakten med denne fra barnehagen, men la det gå av seg selv.

Anonymkode: 940c5...53f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hallo, vi må plutselig flytte pga skilsmisse og derfor må det eldste barnet bytte barnehage.

Man MÅ ikke flytte pga skilsmisse, det er noe man velger.

Skrevet
Snok1 skrev (4 minutter siden):

Kutt ut, hva vet du om det finnes leiligheter i overkommelig prisklasse i skolekretsen? 

TS, min er 7 og holder også fast ved en venninne fra barnehagen som for lengst har gått videre med nye venner på en annen skole. 

Sånn er det her i livet. Fokuser heller på alle de nye vennene hun skal få i ny barnehage, og prøv å flytte et sted der dere kan bli boende innenfor skolekretsen gjennom hele skolegangen. 

Anonymkode: e5849...0e8

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Snok1 said:

Hvordan si man ikke er fra Oslo uten å si man ikke er fra Oslo. 

Anonymkode: 7df44...901

• Liker 3
Skrevet

Dersom du tror moren legger sine holdninger over på barnet, så gjør du akkurat det samme dersom du snakker negativt/undrende om at du feks ikke vet hvorfor mammaen til dette barnet ikke vil la henne møte barnet ditt. 

Jeg tenker at det ikke alltid er normalt å møte barnehagevenner utenfor barnehagen. De er jo sammen masse i barnehagen. Småbarnshverdagene er ofte hektiske nok og en har gjerne familie/venner utenom en prioriterer i helger og etter barnehage. Kanskje vet moren at dere skal flytte og kanskje vil skåne barnet fra å få alt for sterkt bånd til din datter.

Du kan eventuelt snakke mer direkte med mammaen. Invitere de med på noe. Sende en mld. Ta en telefon. Høre om barnet vil komme hjem til dere en dag, møtes på en lekeplass e.l. Være mer tydelig. Og sørge for at dette ikke gjøres foran barna, så de slipper å evt høre på avvisning, at det ikke passer, få unødige forhåpninger. Virker ikke moren interessert må du bare la det gå. Støtt barnet ditt i at det er trist å ikke ja kontakt med venninnen sin lenger. Motiver og snakk positivt om nye hun kommer til å bli kjent med.

Men hvorfor må barnet bytte barnehage? Kan ikke du levere i denne barnehagen selv om dere flytter? Eller bo et sted i nærheten framfor å flytte slik det må barnehagebytte til? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for mange fine svar dere ❤️ datteren min er det eldste barnet mitt og jeg kjenner ikke så mange mødre til å vite hva som er normalt og ikke. Ser mange skriver at det ikke alltid er slik at man henger sammen utenom bhg også, men da vet jeg det, og det er fint å vite 😊 

Jeg mener selvfølgelig ikke å legge mine holdninger over på mitt barn, jeg har ikke sagt noe til henne utenom at de kan leke i barnehagen 😊 

Ser mange også spør om hvorfor hun ikke kan fortsette der osv.. Vi kan ikke bli boende i denne byen, for barnas beste, mtp nettverk osv. Vi har ikke et godt nettverk her, og det er en del ting jeg ønsker bedre for barna mine. Mannen min er heldigvis enig i valgene vi har tatt, og han innrømmer selv at det er det beste at vi flytter. 

Selvom det ikke er optimalt for øyeblikket, vil det bli mye bedre på sikt ❤️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn med lys hud, blondt hår og blå øyne ble heller aldri invitert til å bli med noen hjem etter barnehagen, så jeg tviler på at dette har med hudfarge å gjøre. Ikke alle synes vennskapene fra bhg er så viktige. Noen har venner i nabohuset de heller henger med om ettermiddagen, noen har ikke tid til å organisere avtaler med barnas venner på hverdager, men er med egne venner med barn i helgene. 

Vi har ikke flyttet. Likevel er barnehagevenner byttet ut med klassevenner, med mindre de havnet i samme klasse. Sånn er livet, så jeg ville nok forberedt barnet på det. 

Anonymkode: e5606...166

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det virker rått å si til en 5-åring at hun ikke kan se vennene sine noe mer, men heller må skaffe seg nye. Jeg tror det er for abstrakt til at hun klarer å forstå. Jeg ville nok sagt at vi kanskje kan invitere noen til det nye huset en gang, og at hun kan glede seg til også å få nye venner. Så går det an å vurdere hvordan det går på nytt sted hvor viktig det blir med de gamle vennene om det er nødvendig å prøve å realisere. Kanskje glemmer hun det litt hvis svaret alltid er kanskje en gang, men ikke nå. Jeg ville nok ikke sagt at du vil gjerne, men mammaen hennes vil ikke, for da må hun i tillegg forholde seg til at noen ikke liker oss.

Anonymkode: ef460...caf

• Nyttig 1
Skrevet

Man kan kjøre innom den gamle Bhg å hilse på en gang å 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kutt ut, hva vet du om det finnes leiligheter i overkommelig prisklasse i skolekretsen? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan si man ikke er fra Oslo uten å si man ikke er fra Oslo. 

Hvis man ikke har råd til å fortsette å bo i samme område, så er det jo dårlig råd som er årsaken. Ikke skilsmissen.

Skrevet
Snok1 skrev (7 timer siden):

Hvis man ikke har råd til å fortsette å bo i samme område, så er det jo dårlig råd som er årsaken. Ikke skilsmissen.

Vi har råd til å bo i samme område, men det er uaktuelt. 

Skrevet

Det er nok dessverre helt vanlig at venner mister kontakten ved flytting, uavhengig av hudfarge. 

Anonymkode: 3c691...97c

Skrevet

Tror jeg heller skal satse på å fade ut vennskapet og jobbe litt for at hun får nye venner. 

Jeg glemmer noen ganger at hun er liten og mest sannsynlig vil hun glemme dette om et år eller to. Da jeg var fem år flyttet vi på tvers av landet og til hjembyen til foreldrene mine. Vennskapene etablert i barnehagen ble glemt ved skolestart. 

Idag hadde hun gitt en liten gave til venninnen sin og det er så fint å se de to sammen. Så ja, skal være ærlig å si at det er litt kjipt å måtte skille dem, men de skal uansett begynne på to forskjellige skoler selvom vi hadde blitt boende. 

Får bare si det, at sånn er livet noen ganger, man flytter og får nye venner. Hun er en kjempekul jente, så jeg er sikker på at hun vil finne nye venner 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har råd til å bo i samme område, men det er uaktuelt. 

Poenget mitt er at skilsmissen ikke er grunnen. Det er sikkert anledningen, men neppe grunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...