Gå til innhold

Erfaring med å trekke tann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må trekke en tann (jeksel) og lurer på hva jeg kan spise etterpå. Eller i dagene etter. Hvor lang tid tar det før man kan spise normalt igjen? Og hva burde man spise i mens det gror? 

Anonymkode: 6862f...3ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har trekt to jeksler, visdomstenner. Spiste som normalt tror jeg, tygget bare på andre siden🤔

Anonymkode: 9087a...7f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har trekt to jeksler, visdomstenner. Spiste som normalt tror jeg, tygget bare på andre siden🤔

Anonymkode: 9087a...7f4

Åja okei, takk for svar 😊 Er bare så redd det er et kratier igjen og at det skal bli betent 😅 men godt å høre at du kunne spise normalt, det gir meg litt håp for at det ikke bare blir suppe i sugerør 🙈

ts

Skrevet

Lot være å spise mat med frø da jeg opplevde at et frø satt seg fast i krateret etter jeg operterte ut visdomstann, og det var vanskelig å få den ut. Skylte dog med saltvann med en sprøyte og en skyllespiss etter hvert måltid. Når jeg har trekt andre tenner (altså ikke visdomstenner) har jeg spist som vanlig og ikke skylt etter hvert måltid.

Anonymkode: f39ec...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Lot være å spise mat med frø da jeg opplevde at et frø satt seg fast i krateret etter jeg operterte ut visdomstann, og det var vanskelig å få den ut. Skylte dog med saltvann med en sprøyte og en skyllespiss etter hvert måltid. Når jeg har trekt andre tenner (altså ikke visdomstenner) har jeg spist som vanlig og ikke skylt etter hvert måltid.

Ja det er som din frø historie jeg er redd for 😅 visdomstanna som skal ut er så langt baki der at jeg ikke kommer til med tannbørste en gang… Så er redd for at jeg ikke en gang skal legge merke til om en smule setter seg fast 🙈 Men godt tips med å spyle med saltvann! 

ts

Skrevet

Aldri sugerør! Det kan løsne blodproppen som formes i hullet, og den skal være i fred.

Da jeg trakk tre tenner fra den ene siden av munnen spiste jeg mye suppe, grøt, yoghurt o.l de første dagene. Så gikk jeg over til pasta med pølsebiter, lapskaus og slikt. Jeg spiser vanligvis mye knekkebrød, men denne perioden ble det istedet fullkornspølsebrød med mykt pålegg som leverpostei o.l.

Jeg regner med jeg hadde spist mer normalt tidligere dersom det var en visdomsjeksel jeg trakk, siden det såret blir lenger bak og ikke rett i "tyggesonen". XD

Anonymkode: bd868...aba

Skrevet

Har trukket 3 visdomstenner i 2 omganger. Første gang oppe på venstresiden. Andre gang oppe og nede på høyresiden. Ble krater begge gangene, første uke gikk det i yogurt og mat som jeg ikke trengte å tygge. Mot slutten av uke 1/begynnelsen av uke 2 begynte jeg å spise mat som var litt fast. Holdt vel på i ca 3 uker å tygge mest på den ene siden.

Ville nok belaget meg på at i rundt 2 uker har du et heftig krater. Første uke holde deg til mat som du ikke trenger å tygge. For min del var det grodd i slutten av uke 1, men var forsiktig med å tygge på den siden til jeg var i slutten av uke 3 etter tannen var trukket. Bare husk å skylle godt så går det nok bra 😀.

Anonymkode: 4e2d9...75b

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja det er som din frø historie jeg er redd for 😅 visdomstanna som skal ut er så langt baki der at jeg ikke kommer til med tannbørste en gang… Så er redd for at jeg ikke en gang skal legge merke til om en smule setter seg fast 🙈 Men godt tips med å spyle med saltvann! 

ts

Du kan kjøpe både sprøyte og en sprøytespiss med butt ende på apoteket og skylle med. Du skal uansett ikke pusse med tannbørste i krateret etter du har trekt, men om du generelt ikke kommer til helt bak med tannbørste, bør du enten ha mindre børste eller at du anskaffer deg en solobørste slik at du får pusset også de bakerste tennene.

Skrevet

Vil anbefale å gå til innkjøp av mat som ikke trenger å tygges, i alle fall for de første dagene! Da jeg trakk en visdomstann (oppe) var det ikke noe problem å bare tygge på andre siden og skylle munnen etter at jeg hadde spist. Men da jeg skulle ta andre visdomstannen på samme side (nede) så måtte den opereres ut og jeg hadde ganske vondt i kjeven en stund etterpå. Det første jeg spiste etterpå var gresk yoghurt og nå klarer jeg ikke spise det lenger i det hele tatt for jeg syns det smaker blod 😅

Anonymkode: c32d0...46b

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg må trekke en tann (jeksel) og lurer på hva jeg kan spise etterpå. Eller i dagene etter. Hvor lang tid tar det før man kan spise normalt igjen? Og hva burde man spise i mens det gror? 

Spørs om det blir en lett eller komplisert trekking. Har hatt ok trekkinger der det gikk greit etterpå med myke ting.(ikke hsrde første tiden så det får gro). Og komplisert siste 2 ganger der jeg ble helt ødelagt med feber og smerter fra h.. Og spiste ikke første døgnet eller to før det ble suppe , yoghurt og is noen dager og litt og litt myke ting.. Blødde en del og måtte ta det rolig. Du må nesten bare se hvordan det går. Stortsett går det jo veldig greit å trekke det du skal trekke :)

Anonymkode: 3c476...5c7

Skrevet

Ingen jeksel, men når jeg var 11-12 så trakk jeg 4 tenner på en dag, ikke hjørne og ikke framme, middels

myw blod

Anonymkode: 0f45f...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...