AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Del Skrevet 25. oktober 2022 Hunden vår på 1,5 år reagerer veldig på enkelte lyder. Eksempel er hvis vi står på badet og skal bruke hårspray. Bare jeg tar av lokket begynner han å bjeffe og verre blir det når han hører spray lyden. MEN han reagerer for det meste kun når det er meg eller min mann som gjør dette. Ikke ungdommen i huset. Da er han helt rolig. Jeg forstår ikke helt dette. Vi har jobbet mye med å få slutt på denne bjeffingen, men uten hell. Vet ikke lenger hvordan jeg skal trene bort denne uvanen hans eller redselen han evt har mot sprayer. Prøver å avreagere han ved å bruke godbit å få han til å være mer opptatt av dem, og belønne hvis han er rolig, men han finnes ikke rolig. Får ikke kontakt med han når lyden kommer. Han bjeffer intenst og blir urolig. Piper gjerne litt og. Det er flere lyder han reagerer på, men dette var et eksempel. Prøver også å ignorere, men det funker dårlig. Er det noen som har gode tips og råd til hvordan vi kan trene bort dette? Anonymkode: 923e3...ffd Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 25. oktober 2022 #2 Del Skrevet 25. oktober 2022 Overse hunden. Du sprayer jo ikke så ofte, så hvorfor gjøre en ting ut av det? Jo mindre du bryr deg, jo mer vil hunden akseptere at du bruker sprayen. Samme med andre ting. Bare å overse. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30846535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Del Skrevet 25. oktober 2022 Troyamin skrev (15 minutter siden): Overse hunden. Du sprayer jo ikke så ofte, så hvorfor gjøre en ting ut av det? Jo mindre du bryr deg, jo mer vil hunden akseptere at du bruker sprayen. Samme med andre ting. Bare å overse. Som jeg skrev, dette var bare et eksempel. Han reagerer på andre spray lyder også. Kjøkken spray eller andre vaskemidler på spray. Eller klikket fra lighter når vi tenner peisen. Hårføner. Kjøkkenmaskiner. Så i løpet av en dag kan det bli mye bjeffing og det er slitsomt. Hver morgen når vi er på badet og bruker gjerne spray eller åpner lokket til en deodorant osv. I ca ett år har det vært slik. Vi har oversett han i lang tid. Men mulig ikke begge har vært like flink å ignorere hver gang. Vi får nok bare fortsette å overse og være konsekvent om å aldri gi han en form for oppmerksomhet når han gjør det. 😊 Det går seg sikkert til, men bare litt slitsomt i lengden. Anonymkode: 923e3...ffd Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30846636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 25. oktober 2022 #4 Del Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som jeg skrev, dette var bare et eksempel. Han reagerer på andre spray lyder også. Kjøkken spray eller andre vaskemidler på spray. Eller klikket fra lighter når vi tenner peisen. Hårføner. Kjøkkenmaskiner. Så i løpet av en dag kan det bli mye bjeffing og det er slitsomt. Hver morgen når vi er på badet og bruker gjerne spray eller åpner lokket til en deodorant osv. I ca ett år har det vært slik. Vi har oversett han i lang tid. Men mulig ikke begge har vært like flink å ignorere hver gang. Vi får nok bare fortsette å overse og være konsekvent om å aldri gi han en form for oppmerksomhet når han gjør det. 😊 Det går seg sikkert til, men bare litt slitsomt i lengden. Anonymkode: 923e3...ffd Hunden er halvannet år. På den tiden gar dere både ignorert og forsøkt andre metoder. I mellomtiden har hunden gått gjennom diverse modningsfaser. Nå er den snart på vei inn i siste modningsfase. Det er derfor lurt å fortsette å overse at hunden. Det er nemlig lett for en hund å se på avledingsforsøkene som en slags belønning. Derfor anbefaler jeg heller å konsekvent overse. Alternativt lukke dørene, dersom det gjør det lettere fir å ignorere den. Når hunden er passert to-to og et halvt år, vil du se at den roer seg. Da er hormonene mer stabile og hunden har "funnet seg selv". 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30846663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Del Skrevet 25. oktober 2022 Troyamin skrev (7 minutter siden): Hunden er halvannet år. På den tiden gar dere både ignorert og forsøkt andre metoder. I mellomtiden har hunden gått gjennom diverse modningsfaser. Nå er den snart på vei inn i siste modningsfase. Det er derfor lurt å fortsette å overse at hunden. Det er nemlig lett for en hund å se på avledingsforsøkene som en slags belønning. Derfor anbefaler jeg heller å konsekvent overse. Alternativt lukke dørene, dersom det gjør det lettere fir å ignorere den. Når hunden er passert to-to og et halvt år, vil du se at den roer seg. Da er hormonene mer stabile og hunden har "funnet seg selv". Takk for godt svar og gode råd! Vi skal fortsette å overse. Vi snakket nettopp om dette her hjemme og vi begge skal være veldig konsekvent og ikke gi han noe form for oppmerksomhet. Kun ignorere. Ikke nei, slutt eller avledning. Det går seg sikkert til. 🐶 Anonymkode: 923e3...ffd 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30846690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 25. oktober 2022 #6 Del Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for godt svar og gode råd! Vi skal fortsette å overse. Vi snakket nettopp om dette her hjemme og vi begge skal være veldig konsekvent og ikke gi han noe form for oppmerksomhet. Kun ignorere. Ikke nei, slutt eller avledning. Det går seg sikkert til. 🐶 Anonymkode: 923e3...ffd Lykke til! Dette klarer dere👍 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30846704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Del Skrevet 25. oktober 2022 Ofte, om man lager en sak ut av noe, så vil hunder reagere. Det høres ut som om hunden er noe disponert for å reagere på lyder, men samtidig reagerer ikke hunden på de samme lydene når det er tenåringene i huset som står for de lydene? Dette kan ha oppstått ved at du eller mannen har laget en lyd (sprayet på hårspray f.eks), hunden skvatt, og dere så på den/laget en liten sak ut av det ved å vise frem sprayen, også ble det verre fordi dere var obs på det neste gang dere brukte hårsprayen og hunden plukket opp på det. Høres det rett ut? Tenåringene derimot, har sikkert bare gått gjennom rutinen uten å ofre en tanke på hunden som står i døren. Anonymkode: c619a...4a9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30846750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #8 Del Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Som jeg skrev, dette var bare et eksempel. Han reagerer på andre spray lyder også. Kjøkken spray eller andre vaskemidler på spray. Eller klikket fra lighter når vi tenner peisen. Hårføner. Kjøkkenmaskiner. Så i løpet av en dag kan det bli mye bjeffing og det er slitsomt. Hver morgen når vi er på badet og bruker gjerne spray eller åpner lokket til en deodorant osv. I ca ett år har det vært slik. Vi har oversett han i lang tid. Men mulig ikke begge har vært like flink å ignorere hver gang. Vi får nok bare fortsette å overse og være konsekvent om å aldri gi han en form for oppmerksomhet når han gjør det. 😊 Det går seg sikkert til, men bare litt slitsomt i lengden. Anonymkode: 923e3...ffd Hva med å redusere spraylyder? Tenn i peisen med fyrstikker. Bruk rollon deo i stedet for spray. La håret lufttørke. Unngå hårspray. Bruk vaskemidler som ikke er på sprayflaske. Lag mat som ikke trenger kjøkkenmaskiner. Hvis han blir mindre eksponert fir triggende lyder, så blir han roligere. Anonymkode: 9cb18...ad8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30846775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Del Skrevet 25. oktober 2022 de fleste hunder er redd for fremmede ting og lyder. Det går over når de finner ut at det ikke er farlig. Min syns det er skummelt når hun ser at klærne går rundt i vaskemaskinen🤣. Ikke se på hunden når dere gjør disse lydene. Og: Du trenger jo ikke ta med hunden på badet:) Anonymkode: 2c564...058 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30847589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Del Skrevet 25. oktober 2022 Ikke beskytt hunde mot naturlige lyder. Proffe pleier å prege valper med støvsuger osv. Og hvis det ikke går over så bare fjerner de seg fra støvsugeren feks. De tilvenner seg etterhvert til vårt moderne liv.) Anonymkode: 2c564...058 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30847611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 25. oktober 2022 #11 Del Skrevet 25. oktober 2022 Hvis en hund er redd for noe, f.eks en konkret lyd, og man bare fortsetter å lage lyden og ignorerer hunden så kan en av to ting skje: 1. Hunden finner ut at lyden ikke var noe særlig skummel likevel og blir mindre redd den til den slutter å reagere. 2. Hunden synes lyden blir bare mer og mer skummel og redselen og reaksjonen øker. Vi kan ikke på forhånd vite hvilken av de to som vil skje, det vil vi bare se med tiden. Du kan forsøke nr. 1 mer og se om det går over, men jeg ville ikke gjort det for lenge hvis det ikke har noen effekt. Fordi jo mer redd hunden er, jo vanskeligere vil det være for dere å trene det bort i etterkant. Her er hva jeg ville gjort hvis jeg skulle trent på lyden av sprayboks. Jeg ville vist hunden en sprayboks. Med en gang hunden så på den, sagt "bra!" og gitt godbit. Gjenta til hunden får forventning om godbit bare den ser sprayboksen. Deretter ville jeg tatt av lokket, sagt "bra!" gitt godbit og tatt på lokket igjen. Gjenta til hunden får forventning om godbit når den ser at lokket blir tatt av. Deretter ville jeg gått frem særdeles sakte. F.eks bare tatt fingen på der du trykker, late som du trykker osv. Kanskje også trent på at du står på badet med sprayboksen i hånda og later som om du sprayer uten å trykke og gi godbit for det på samme måte. Dette er en prosess som kalles motbetinging, hvor man endrer hundens assosiasjon til noe. Gjennom gradvis steg-for-steg tilvenning med godbiter så kan man endre hundens assosiasjon fra at noe er skummelt til at noe blir gøy (forventning om godbit). Det er viktig at hvis du eller mannen skal spraye håret i perioden dere driver med tilvenningstreningen så kan ikke hunden få det med seg. Da vil den nok bli redd igjen, bjeffe og dere ramler tilbake i treningen. Ha hunden på et annet rom eller den andre lufter ham mens dere bruker sprayboksen. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30847745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Del Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva med å redusere spraylyder? Tenn i peisen med fyrstikker. Bruk rollon deo i stedet for spray. La håret lufttørke. Unngå hårspray. Bruk vaskemidler som ikke er på sprayflaske. Lag mat som ikke trenger kjøkkenmaskiner. Hvis han blir mindre eksponert fir triggende lyder, så blir han roligere. Anonymkode: 9cb18...ad8 Skal vi slutte å bruke noen form for spray, så vil han bli roligere ja. Men skal vi slutte å bruke hverdagslige ting for å unngå at hunden trigges, eller lære han opp til at dette ikke er noe å bry seg om? Hva om vi er på besøk hos noen som bruker en eller annen maskin eller spray? Eller som i sommer da vi satt på en uteservering i byen med hunden (fikk lov å ha med hund). Hunden vår lå fint på bakken ved bordet. Så kom servitøren og skulle tørke av et bord lenger bak. Han brukte spray og hunden vår satte i gang med høylytt bjeffing. Vi og noen andre gjester skvatt til. Pinlig! Han ga seg heldigvis raskt da. Anonymkode: 923e3...ffd 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30848741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Del Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): de fleste hunder er redd for fremmede ting og lyder. Det går over når de finner ut at det ikke er farlig. Min syns det er skummelt når hun ser at klærne går rundt i vaskemaskinen🤣. Ikke se på hunden når dere gjør disse lydene. Og: Du trenger jo ikke ta med hunden på badet:) Anonymkode: 2c564...058 Hunden er ikke med på badet. Døren på badet er lukket. Han hører det utenfor døren eller om han er i stuen. God hørsel vet du. 😂 Anonymkode: 923e3...ffd Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30848753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #14 Del Skrevet 26. oktober 2022 Tabris skrev (18 timer siden): Hvis en hund er redd for noe, f.eks en konkret lyd, og man bare fortsetter å lage lyden og ignorerer hunden så kan en av to ting skje: 1. Hunden finner ut at lyden ikke var noe særlig skummel likevel og blir mindre redd den til den slutter å reagere. 2. Hunden synes lyden blir bare mer og mer skummel og redselen og reaksjonen øker. Vi kan ikke på forhånd vite hvilken av de to som vil skje, det vil vi bare se med tiden. Du kan forsøke nr. 1 mer og se om det går over, men jeg ville ikke gjort det for lenge hvis det ikke har noen effekt. Fordi jo mer redd hunden er, jo vanskeligere vil det være for dere å trene det bort i etterkant. Her er hva jeg ville gjort hvis jeg skulle trent på lyden av sprayboks. Jeg ville vist hunden en sprayboks. Med en gang hunden så på den, sagt "bra!" og gitt godbit. Gjenta til hunden får forventning om godbit bare den ser sprayboksen. Deretter ville jeg tatt av lokket, sagt "bra!" gitt godbit og tatt på lokket igjen. Gjenta til hunden får forventning om godbit når den ser at lokket blir tatt av. Deretter ville jeg gått frem særdeles sakte. F.eks bare tatt fingen på der du trykker, late som du trykker osv. Kanskje også trent på at du står på badet med sprayboksen i hånda og later som om du sprayer uten å trykke og gi godbit for det på samme måte. Dette er en prosess som kalles motbetinging, hvor man endrer hundens assosiasjon til noe. Gjennom gradvis steg-for-steg tilvenning med godbiter så kan man endre hundens assosiasjon fra at noe er skummelt til at noe blir gøy (forventning om godbit). Det er viktig at hvis du eller mannen skal spraye håret i perioden dere driver med tilvenningstreningen så kan ikke hunden få det med seg. Da vil den nok bli redd igjen, bjeffe og dere ramler tilbake i treningen. Ha hunden på et annet rom eller den andre lufter ham mens dere bruker sprayboksen. Takk for flere gode tips! Vi kan prøve dette om ikke ignorering funker. Noen lyder tror jeg gjør han redd, men siden han ikke reagerer på ungdommen når det gjelder spray, så er det kanskje ikke frykt. 🤔 Anonymkode: 923e3...ffd Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30852707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. oktober 2022 #15 Del Skrevet 26. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for flere gode tips! Vi kan prøve dette om ikke ignorering funker. Noen lyder tror jeg gjør han redd, men siden han ikke reagerer på ungdommen når det gjelder spray, så er det kanskje ikke frykt. 🤔 Anonymkode: 923e3...ffd Det kan være kombinasjonen dere og sprayen. Kanskje ungdommen gjør det på en annen måte, kanskje hunden har blit skremt av noe en gang dere sprayet el.lign. Veldig vanskelig å si. Men den fremgangsmåten vil fungere selv om det ikke er frykt som ligger bak. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625531-hund-liker-ikke-enkelte-lyder/#findComment-30853159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå