AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Risengrynsgrøt? Vet ikke hvordan man lager havregrøt... Men liker ikke frokostblandinger så vil prøve grøt og kjøleskapsgrøt (er ikke det bare vanlig grøt man legger på glass til dagen etter?) men prøver å gå ned i vekt. Er grøt usunt? Med kanel og soft flora smør, og kalorifritt sukker fra SUKR? Anonymkode: ad8eb...fcc
Cambria Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Risengrynsgrøt blir man jo gjerne fort mett av, men like fort sulten igjen. Jeg ville nok ikke valgt dette som frokost om vektnedgang var målet. Da bør du velge noe som holder bedre på metthetsfølelsen. Havregrøt finner du oppskrift på om du Googler, men jeg lager det med å koke vann og putte havregryn oppi vannet som koker. Lar det trekke på litt varme til ønsket konsistens. Viktig at det ikke er for mye vann. 🙂
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Vil ikke akkurat si at det er sunt nei. Kun ris og melk. Masse stivelse og karbohydrater. Ikke så mye særlig ellers. Anonymkode: f69bb...064 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil ikke akkurat si at det er sunt nei. Kun ris og melk. Masse stivelse og karbohydrater. Ikke så mye næring* ellers. Anonymkode: f69bb...064 Anonymkode: f69bb...064 3
Gjest Athena Catalina Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 Risgrøt er kun tomme kalorier. Skal du ha sunn grøt må du spise havregrøt eller byggrynsgrøt.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Kjøleskapsgrøt kan du bare ta müsli eller granola og ha melk på og sette i kjøleskap på kvelden og vipps så har man grøt om morgenen. Havregrøt: ta så mye havregryn du vil ha i en kjele, ha vann i så det dekker grynene + 1 cm, kok ca 2-3 min under røring, ha i litt melk(frivillig) og litt salt, bær, honning, nøtter eller annet. Ferdig Anonymkode: 2f1a7...634
Maskinfører Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Nei tror ikke det 🙂 for utenom sukker da ☹️
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Bedre spise en liten porsjon ris til middagsmaten, enn å spise grøt. Vet mange er skeptisk til ris, men dersom man følger kaloriene så spiser man egentlig ikke så mye ris før man blir mett av det. Dersom du trener en del kan det også gi energikick Grøt har gjerne mye sukker, og noe fett av ikke den sunneste typen. Ok mat iblant, men ikke som regelmessig måltid. Så er det ikke mye proteiner som du trenger for å bygge muskler i grøt heller Anonymkode: ccdbd...e02
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Risengrynsgrøt er ikke spesielt sunt. Lag heller kjøleskapsgrøt med yoghurt, gryn, frø og nøtter. Anonymkode: aa77f...847
Embla Othea Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 Risengrynsgrøt er ikke spesielt sunt. Det inneholder raske karbohydrater, lite fiber og lite protein. Jeg ville heller ha satset på havregrøt med nøtter, bær og/eller frukt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 Ville heller slengt 3 - 4 egg i panna. Nytting næring, og god start på dagen. Ned i vekt er forresten helt fwil fokus. Prøv å stramme opp i stedet. Anonymkode: 05529...168
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Risengrynsgrøt? Vet ikke hvordan man lager havregrøt... Men liker ikke frokostblandinger så vil prøve grøt og kjøleskapsgrøt (er ikke det bare vanlig grøt man legger på glass til dagen etter?) men prøver å gå ned i vekt. Er grøt usunt? Med kanel og soft flora smør, og kalorifritt sukker fra SUKR? Anonymkode: ad8eb...fcc Og ikke like frokostblanding blir som si at man ikke liker grønnsaker. Og nei kjøleskapsgrøt er ikke risengrynsgrøt på glass Anonymkode: 18685...aa5 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Verken risengrynsgrøt eller havregrøt er særlig sunt. De inneholder ikke særlig mye næring. Særlig havregrøt inneholder mye som hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Så havregrøt er nok det verste av disse to, og risengrynsgrøt er nesten bare tomme kalorier. Spis heller næringsrik mat, du. Lag deg en omelett med kjøtt, grønnsker og meieriprodukter (hvis du tåler det). Anonymkode: 18970...f0c 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg syrner havregryn over natta, og lager grøt med masse smør, litt Mylk, et par eggeplommer, kanel, kardemomme og sirissmel (gresshopper for protein). Det er supergodt og næringsrikt, og holder meg mett i 6-7 timer. Jeg er slank, frisk og aktiv. Ungene elsker også den grøten. ❤️ Anonymkode: 2dd81...fc1 1
Svartfugl Skrevet 26. oktober 2022 #15 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 20.00): Risengrynsgrøt? Vet ikke hvordan man lager havregrøt... Men liker ikke frokostblandinger så vil prøve grøt og kjøleskapsgrøt (er ikke det bare vanlig grøt man legger på glass til dagen etter?) men prøver å gå ned i vekt. Er grøt usunt? Med kanel og soft flora smør, og kalorifritt sukker fra SUKR? Anonymkode: ad8eb...fcc Det er mye lettere å lage havregrøt enn risgrøt. Det tar 5 minutter og du finner oppskrift på havregrynpakken. Du bør google kjøleskapsgrøt. Der finner du nok oppskrift og slikt. Om noe er sunt eller ikke, avhenger av hva du sammenligner med. Havregrøt vil holde deg mett mye lenger enn risgrøt og er rikere på fiber, noe fordøyelsen setter pris på. Det er også mye lettere å lage enkeltporsjoner av havregrøt, noe som reduserer sjansen for overspising =innta for mange kalorier.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #16 Skrevet 5. november 2022 Det er lett å lage å til lettkokte havregryn slik jeg gjør det.Først tar jeg en beholder av plast omtrent firkantet og avlang,eller en kan bruke en kjele eller noe annet.Så gjør jeg slik at innholdet i beholderen er ganske rett,altså som vannrett vann.Det er ikke så nøye så det går fort å gjøre.Deretter bruker jeg en vannkoker som man ser varmeelementene i .Den er strømsparende og koker raskt.Kanskje etter 2 minutter eller noe rundt det.Etter at det koker heller jeg vannet på havregrynen.Så rører jeg rundt med en skje for å fordele vannet med havregrynen,det går fort.Så kan en smake om det er nok vann eller ikke,en kan også se om en ser vann dammer i grøten.Det er en lett logisk prosess.Etter kanskje rundt noen minutter er grøten klar.En kan ta syltetøy på,sukker,sukker erstatning eller noe annet som hever smaken.Min posjon er på litt under 200 desiliter havregryn.Du kan også ta kanel og sukker på.Havregrøt gir langsom blodsukkerstigning,en god langvarig metthetsfølelse og god fordøyelse.Leste det nevnte,men er skeptisk til det med metthetsfølelsen.Desuten bidrar kornet til å redusere kolesterol nivået. Anonymkode: 269fc...02f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå