Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under utredning for et helseproblem ble det avdekket at jeg har lavt stoffskifte. En av avd. jeg er henvist til på sykehus for undersøkelse krever at fastlege behandler meg for dette før time hos de, fordi de mistenker at mitt helseproblem heller skyldes det lave stoffskifte enn det fastelegen min antar er årsaken.

Har startet på Levaxin, merker allerede bedring på flere symptom jeg egentlig ikke visste skyldes lavt stoffskifte( hårtap, hoven rundt øyne osv). Men er ikke blitt noe bedre på mitt problem som jeg opprinnelig kontaktet lege for, ennå ihvertfall.

Min fastlege virker som en meget restriktiv mann, han sier at mitt stoffskifte ikke er så lavt at han egentlig ville behandlet det, men skriver altså ut dette middelet til meg fordi sykehuset anbefalte dette.

Nå skal jeg jo da om en stund tilbake til fastlege for nye blodprøver og sjekk av ståa. Så leser jeg litt rundt på nett at det er vanlig at fastleger nekter å skrive ut Levaxin videre hvis de mener stoffskifteproblemene ikke er alvorlige nok, selv om pasient føler bedring. Er derfor litt redd for at jeg ikke får dette videre hvis mitt opprinnelige problem ikke blir noe bedre av denne behandlingen.

Noen som har erfaringer rundt dette?

Eventuelt om det stemmer at lege kan nekte å skrive ut dette, er jo en del styr med jevnlig prøvetaking etc.

Vil det i såfall nytte å bytte lege, eller er dette gjengs holdning ?

Anonymkode: 95d26...d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 11 år, har hatt tre fastleger i løpet av denne perioden. Samtlige var enkle å forholde seg til når det gjaldt stoffskiftet mitt, dvs jeg har alltid fått Levaxin og Liothyronin for å holde stoffskiftet der det skal være. Har også fått høre at jeg er den pasienten som har det mest stabile stoffskiftet nå som jeg går på medisin for det (det har to av fastlegene sagt uavhengig av hverandre). 

Jeg skal egentlig ta blodprøver hver 3. måned, men ikke alltid jeg gidder. Er opp til meg, og ikke legen, å bestemme hvor ofte jeg går. Siden jeg ligger jevnt på den samme dosen hele tiden, trenger jeg sjelden korreksjoner av dose.

Hva er det du skal inn på sykehuset for? Kan jo være flere av oss med lavt stoffskifte "lider" av det samme. 

Anonymkode: c8dee...97a

Skrevet

Min erfaring er at stabilisering kan ta lang tid.

Og at fastleger flest kan LITE om stoffskifte. Og ikke skjønner at de med LS ofte får symptomer lenge før de noe nedre normaldel på prøver.

Du bør ligge med TSH på rundt 0,3-1 (noen opp til 1,5) i minst noen måneder før en kan gjøre seg opp noe inntrykk. Og finjustering tar tid, for noen kan små doser gjøre ganske positive(eller negative) utslag på følt form. 

Hva er symptomet du ikke føler endring på da? Som er vesentlig? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 11 år, har hatt tre fastleger i løpet av denne perioden. Samtlige var enkle å forholde seg til når det gjaldt stoffskiftet mitt, dvs jeg har alltid fått Levaxin og Liothyronin for å holde stoffskiftet der det skal være. Har også fått høre at jeg er den pasienten som har det mest stabile stoffskiftet nå som jeg går på medisin for det (det har to av fastlegene sagt uavhengig av hverandre). 

Jeg skal egentlig ta blodprøver hver 3. måned, men ikke alltid jeg gidder. Er opp til meg, og ikke legen, å bestemme hvor ofte jeg går. Siden jeg ligger jevnt på den samme dosen hele tiden, trenger jeg sjelden korreksjoner av dose.

Hva er det du skal inn på sykehuset for? Kan jo være flere av oss med lavt stoffskifte "lider" av det samme. 

Anonymkode: c8dee...97a

Ok, høres bra ut, men det kan jo være at ditt er en del lavere enn mitt og det derfor ikke er noe grunn for legen å ikke skrive ut middelet.

Jeg har mye smerter i en kroppsdel, stivt og betennelse som har vedvart i et par år nå. Vært mange ganger hos fysioterapeut men det går ikke over. Vært på MR som viser omfattende betennelse, fastlegen sier det ikke er ordinær betennelse som ville blitt behandlet med betennelsesdempende , men en annen type. Høres litt rart ut, men sånn er det nå. Hjelper litt med fysio og å strekke ut, men det går altså ikke over. Er revmatolog som jeg er henvist til som ønsker at stoffskifte skal behandles først da det visstnok kan gi slike symptom.

Skrevet
DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er at stabilisering kan ta lang tid.

Og at fastleger flest kan LITE om stoffskifte. Og ikke skjønner at de med LS ofte får symptomer lenge før de noe nedre normaldel på prøver.

Du bør ligge med TSH på rundt 0,3-1 (noen opp til 1,5) i minst noen måneder før en kan gjøre seg opp noe inntrykk. Og finjustering tar tid, for noen kan små doser gjøre ganske positive(eller negative) utslag på følt form. 

Hva er symptomet du ikke føler endring på da? Som er vesentlig? 

Takk for svar, er redd for at min lege kan være en av de som ikke er spesielt interessert/ kunnskapsrik om stoffskifte.

Symptomet er stivhet ig betennelsestilstand som vedvarer til tross for fysikalsk behandling og ro. Vært på MR som viser betennelse flere plasser i kroppsdelen, har vart i flere år. Nei, jeg er ikke veldig glad i å gå til lege 😆samt at koronapausen gjorde at tiden gikk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar, er redd for at min lege kan være en av de som ikke er spesielt interessert/ kunnskapsrik om stoffskifte.

Symptomet er stivhet ig betennelsestilstand som vedvarer til tross for fysikalsk behandling og ro. Vært på MR som viser betennelse flere plasser i kroppsdelen, har vart i flere år. Nei, jeg er ikke veldig glad i å gå til lege 😆samt at koronapausen gjorde at tiden gikk.

Hm….

Ukjent for meg som har LS selv, men om spesialist på sykehus mener det henger sammen som en autoimmun greie så skal ikke jeg argumentere mot.

Men fastlege må du bytte når sykehuset må fortelle ham at medisinering er anbefalt ja. Han virker jo ganske dinosaur.  

Skrevet
DundreMilfin skrev (3 minutter siden):

Hm….

Ukjent for meg som har LS selv, men om spesialist på sykehus mener det henger sammen som en autoimmun greie så skal ikke jeg argumentere mot.

Men fastlege må du bytte når sykehuset må fortelle ham at medisinering er anbefalt ja. Han virker jo ganske dinosaur.  

Ok, var det revmatologen hadde kommunisert til min farlege ja.

Til fastlegen min sitt forsvar så må jeg nevne at han ikke visste at jeg hadde LS før nå nylig, det kom frem av blodprøver som ble tatt på sykehus. Men han snakket noe om at når det ikke var verre tall en i mitt tilfelle( har ikke sett verdiene selv så aner ikke nivået) så var det egentlig ikke nødvendig med behandling. 
Føler meg uansett bedre nå, så håper det går greit fremover å få fortsette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, var det revmatologen hadde kommunisert til min farlege ja.

Til fastlegen min sitt forsvar så må jeg nevne at han ikke visste at jeg hadde LS før nå nylig, det kom frem av blodprøver som ble tatt på sykehus. Men han snakket noe om at når det ikke var verre tall en i mitt tilfelle( har ikke sett verdiene selv så aner ikke nivået) så var det egentlig ikke nødvendig med behandling. 
Føler meg uansett bedre nå, så håper det går greit fremover å få fortsette.

Be om å få tilsendt prøvesvar :)

Dette er uansett viktig at du følger opp selv og skeiver en formdagbok. 

Type «TSH, T4, T3 og anti tpo sånn - formen er X». Med dato.

Så oppdaterer du hver prøvetaking som nå bør skje hver 8.uke til du ligger på en TSH rundt 0,5-1. 

• Liker 2
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Be om å få tilsendt prøvesvar :)

Dette er uansett viktig at du følger opp selv og skeiver en formdagbok. 

Type «TSH, T4, T3 og anti tpo sånn - formen er X». Med dato.

Så oppdaterer du hver prøvetaking som nå bør skje hver 8.uke til du ligger på en TSH rundt 0,5-1. 

Skal gjøre det👍

Skrevet

Utfordringer med stoffskifte grunner ofte i relasjonsproblematikk. Det samme med vedvarende betennelser. 

Vurder om dette er noe du trenger å se på, og om det kan være reelt for deg. 

En almennlege er ikke nødvendigvis enig i sammenhengen der, men allmennleger kan generelt lite om sammenhengen mellom psyke og sykdom også. De behandler symptomer og ikke årsak. 

God bedring. 

Anonymkode: 38db5...995

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utfordringer med stoffskifte grunner ofte i relasjonsproblematikk. Det samme med vedvarende betennelser. 

En almennlege er ikke nødvendigvis enig i sammenhengen der, men allmennleger kan generelt lite om sammenhengen mellom psyke og sykdom også. De behandler symptomer og ikke årsak. 

God bedring. 

Hæ?

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

God bedring. 

Dette!!!

Jeg gikk kraftig inn for traumebehandling og jeg ble fullstendig frisk fra lavt stoffskifte - noe alle tidligere leger har fortalt meg aldri ville kunne skje. Helt vanvittig! 

Anonymkode: ac475...09e

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med lavt stoffskifte, men høyt.

Ved mistanke hos en turnuslege ble jeg henvist til sykehuset og kontrollert, og det var sykehuslegen som skrev ut medisinene og anbefalt dose. Jeg fornyet bare resepten hos legen.

Jeg tok blodprøver hos fastlegen hver 6. uke, og hadde oppfølging på sykehuset hvert halvår først, så hvert år. Det var fortsatt sykehuset som justerte doseringen, og det var også de som konkluderte med at det nå så bra ut, og at jeg kunne slutte. Fastlegen var ikke en del av de vurderingene rett og slett. Kanskje det er sånn med lavt stoffskifte også, at det er sykehuset som tar styringen, og fastlegen må evt. bare fornye resepten?

Mitt inntrykk er også at fastleger kan for lite om stoffskifte. Jeg har tatt utvidede blodprøver der før dette også, men ikke blitt henvist. Da jeg var hos turnuslegen så reagerte hun på pulsen min, og så da på de forrige blodprøvene jeg hadde tatt for lenge siden, og først da fikk jeg henvisning.

I min siste graviditet tok jeg helt vanlig "screening" i starten, og visste ikke at de hadde testet stoffskiftet også, da jeg har vært "frisk" i mange år. Jordmor ville vite hvordan det var med jern, og da jeg logget inn for å se resultatene la jeg merke til at TSH var kjempelavt. Jeg ringte legekontoret, og fikk beskjed om at de skulle høre med legen om det var normalt i svangerskapet. Hørte ingenting. Ringte igjen, men hørte fortsatt ikke noe.

Jeg nevnte det da jeg var på en ekstra vekstkontroll på sykehuset, og hun reagerte, men hadde dessverre ikke noe svar der og da. Hun sa hun skulle undersøke det, og vipps så hadde jeg innkalling til avdelingen igjen, og etter noen prøver så viste det seg at stoffskiftet mitt var såpass høyt at det måtte medisineres.

Resultatene fra blodprøvene mine viste altså at det var tilfellet, jeg purret på at legen skulle se på det, men likevel måtte jeg ta det opp med en helt annen lege for å få det jeg trengte. Så nei, jeg hadde ikke stolt på min egen fastlege angående stoffskiftet hvert fall. 

Anonymkode: 8e430...72b

• Liker 1
Skrevet

Generellt så har fastleger lite/ingen kunnskap om stoffskifte. Dette er en kronisk sykdom som kan påvirke hele kroppen, samtidig som det er vanskelig å få hjelp. Endokrinologer i spesialisthelsetjenesten jobber mest med diabetes, og lite med stoffskiftepasienter. Svært mange med stoffskifteproblem ender opp å betale mye i det private for å få hjelp. Les deg opp på diagnosen og hva som er normalverdier på blodprøver for stoffskiftet.

Anonymkode: 175db...e86

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke erfaring med lavt stoffskifte, men høyt.

Ved mistanke hos en turnuslege ble jeg henvist til sykehuset og kontrollert, og det var sykehuslegen som skrev ut medisinene og anbefalt dose. Jeg fornyet bare resepten hos legen.

Jeg tok blodprøver hos fastlegen hver 6. uke, og hadde oppfølging på sykehuset hvert halvår først, så hvert år. Det var fortsatt sykehuset som justerte doseringen, og det var også de som konkluderte med at det nå så bra ut, og at jeg kunne slutte. Fastlegen var ikke en del av de vurderingene rett og slett. Kanskje det er sånn med lavt stoffskifte også, at det er sykehuset som tar styringen, og fastlegen må evt. bare fornye resepten?

Mitt inntrykk er også at fastleger kan for lite om stoffskifte. Jeg har tatt utvidede blodprøver der før dette også, men ikke blitt henvist. Da jeg var hos turnuslegen så reagerte hun på pulsen min, og så da på de forrige blodprøvene jeg hadde tatt for lenge siden, og først da fikk jeg henvisning.

I min siste graviditet tok jeg helt vanlig "screening" i starten, og visste ikke at de hadde testet stoffskiftet også, da jeg har vært "frisk" i mange år. Jordmor ville vite hvordan det var med jern, og da jeg logget inn for å se resultatene la jeg merke til at TSH var kjempelavt. Jeg ringte legekontoret, og fikk beskjed om at de skulle høre med legen om det var normalt i svangerskapet. Hørte ingenting. Ringte igjen, men hørte fortsatt ikke noe.

Jeg nevnte det da jeg var på en ekstra vekstkontroll på sykehuset, og hun reagerte, men hadde dessverre ikke noe svar der og da. Hun sa hun skulle undersøke det, og vipps så hadde jeg innkalling til avdelingen igjen, og etter noen prøver så viste det seg at stoffskiftet mitt var såpass høyt at det måtte medisineres.

Resultatene fra blodprøvene mine viste altså at det var tilfellet, jeg purret på at legen skulle se på det, men likevel måtte jeg ta det opp med en helt annen lege for å få det jeg trengte. Så nei, jeg hadde ikke stolt på min egen fastlege angående stoffskiftet hvert fall. 

Anonymkode: 8e430...72b

Nei, i motsetning til høyt stoffskifte har ikke lavt stoffskifte noe ordentlig behandlingsopplegg fra sykehus. Lavt stoffskifte skal behandles av fastlegene, og der er det mye rart.... (Om fastlege henviser «vanlig» lavt stoffskifte til sykehus, uansett hvor mye plager pasienten har, så blir det som regel avvist av sykehuset.)

Anonymkode: b19af...aa5

• Nyttig 2
Skrevet

Hva var din TSH når du startet levaxin? Og har du positiv anti-TPO?

Jeg har TSH på 7 nå. Har normal anti-TPO og normal T4. Har vært veldig trøtt siden starten av august. Legen sier han pleier å starte levaxin ved TSH på 15, men jeg har lest at det er anbefalt ved over 10 og at man også kan starte det hvis det er under 10 dersom man har symptomer. Men siden anti-TPO er negativ kan jeg jo ha en forbigående tyreoiditt. 

Anonymkode: 07c85...981

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Generellt så har fastleger lite/ingen kunnskap om stoffskifte. Dette er en kronisk sykdom som kan påvirke hele kroppen, samtidig som det er vanskelig å få hjelp. Endokrinologer i spesialisthelsetjenesten jobber mest med diabetes, og lite med stoffskiftepasienter. Svært mange med stoffskifteproblem ender opp å betale mye i det private for å få hjelp. Les deg opp på diagnosen og hva som er normalverdier på blodprøver for stoffskiftet.

Anonymkode: 175db...e86

Fastleger har kunnskap om stoffskifte, men pasienter som ikke får det de vil ha blir ikke fornøyd uansett. Bare å lese litt her på KG så ser man at folk med helt normal prøver blir sure når de ikke får diagnosen og medisin. Endokrinologer jobber ikke mest med diabetes og lite med stoffskiftepasienter, men pasienter med "normalt" lavt stoffskifte krever ikke spesialistbehandling. Høyt stoffskifte som en nevner lenger opp er en helt annen tilstand, og skal initielt følges opp i spesialisthelsetjenesten. Endokrinologer jobber med alle mulige hormonsykdommer, sannsynligvis har du ikke hørt om de fleste av dem.

TS det kan ta tid før stoffskiftet er på normalnivå, du må bare fortsette å ta regelmessige prøver for å sjekke status hos fastlegen din. 

Anonymkode: 37ce5...a84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fastleger har kunnskap om stoffskifte, men pasienter som ikke får det de vil ha blir ikke fornøyd uansett. Bare å lese litt her på KG så ser man at folk med helt normal prøver blir sure når de ikke får diagnosen og medisin. Endokrinologer jobber ikke mest med diabetes og lite med stoffskiftepasienter, men pasienter med "normalt" lavt stoffskifte krever ikke spesialistbehandling. Høyt stoffskifte som en nevner lenger opp er en helt annen tilstand, og skal initielt følges opp i spesialisthelsetjenesten. Endokrinologer jobber med alle mulige hormonsykdommer, sannsynligvis har du ikke hørt om de fleste av dem.

TS det kan ta tid før stoffskiftet er på normalnivå, du må bare fortsette å ta regelmessige prøver for å sjekke status hos fastlegen din. 

Anonymkode: 37ce5...a84

Det er et meget kjent problem at leger har liten kunnskap om ls. Flere leger sier det selv, stoffskifteforbundet, de som har spesialisert seg på ls, pasienter mm. Problemet er ofte de pasientene der hvor konverteringen mellom t4 og t3 ikke fungerer optimalt. Da vil ikke standard medisinen levaxin fungere og ikke alltid vises tydelig på blodprøver. 

Hadde jeg hørt på forrige lege og endo hadde jeg mest sannsynlig ikke vært i live i dag. Veldig glad jeg gikk privat og etterhvert også fikk en flink lege. 

Anonymkode: 20cff...8be

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil tro at legene har rett i det at ditt første "helseproblem" er forårsaket pga lavt stoffskifte. Hele kroppen kan bli påvirket med ls, siden det er hormonene som setter i gang prosessene i kroppen, og når det ikke fungerer er det mye som kan gå galt. Det kommer an på hva det lave stoffskiftet er forårsaket av også (jodmangel, autoimmun tyreoiditt/Hashimotos, etc) Fastlegene har tydeligvis lite kunnskap om sykdommen og mange tror det bare er å erstatte viktige hormoner i kroppen med en kunstig fremstilt pille, og bli frisk. Slik er det ikke på langt nær for alle. Det er et referanseområde de bruker for å se når pasient bør starte opp med medisiner. Men jeg mener denne er litt i gråsona. Håper du får god bedring. 

Anonymkode: f3a8f...f89

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

God bedring. 

Nei.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...