AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Del Skrevet 24. oktober 2022 Ringte nav og de nektet å svare konkret på spørsmål om sykepengerettigheter etter ulønna perm og ferie. Fikk til svar at det ville bli vurdert i hvert enkelt tilfelle…. WTF???🤷♀️🤷♀️ Har permisjon til 15 desember. Jeg ønsker 1 mnd ulønna perm + å ta ut minst 1 mnd ferie. Hvordan må dette legges opp så jeg er sikra sykepenger ved oppstart på jobb igjen? Kan noen hjelpe meg? 🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Anonymkode: 98cb9...08d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Del Skrevet 24. oktober 2022 Jeg har ikke svaret dessverre. Jeg vet bare at du ikke kan la det gå over 14 dager med ulønna/evt avslutte med over 14 dager ulønna før man mister umiddabar rett til sykepenger. Da må man jobbe opp grunnlag igjen. Skulle du bli syk i arbeid igjen under denne tiden da må du gå 14 dager uten penger, før du har rett på 66% av lønna di. Men, det er mye rart som sitter i tlf på nav. Med mye huller i kompetansen, og veldig bastante selv om de kommer med feil opplysninger. Det jeg har god erfaring med er å benytte chatten på bedrift. Og bare sier at de sier så mye rart til privatpersoner. På bedrift vet de ofte hva de snakker om. Du bør prøve det Anonymkode: b1b68...8d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Del Skrevet 24. oktober 2022 Dette er en av grunnene til at det kan være ugunstig med ulønnet permisjon. Fra man er ute av arbeid i 14 dager, mister man ofte forsikringer osv. Så lenge du tar ferie, går det fint, da dette er sidestilt å være i arbeid. Anonymkode: b50ac...737 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobois Skrevet 24. oktober 2022 #4 Del Skrevet 24. oktober 2022 Er i akkurat samme situasjon selv, og jeg har fått avslag på søknad om sykepenger fra NAV. Jeg tok ut 1 mnd ulønnet permisjon, deretter fem uker ferie i sommer og i september fikk jeg avslag. Ulønnet mammapermisjon er tydeligvis ikke likestilt med arbeid (men ordinær mammapermisjon er det), og du må kunne vise til at du har gjort noe likestilt med arbeid i permisjonen om du skal få penger fra nav. Dette gjelder dog kun om du tar ut fire uker eller mer, tar du ut 3 uker og 6 dager vil du fortsatt ha krav på sykepenger fra nav, men ikke fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden. For å få rett på sykepenger igjen må du jobbe 100% (hvis det er det som står i kontrakten din) i fire uker. Ferien din brur ikke nav seg om, det blir det samme som ulønnet permisjon i deres øyne med mindre du jobber EN DAG før du tar ut ferien. Hadde jeg visst da det jeg vet nå så ville jeg helt klart droppa både ferie og ulønnet permisjon, og gått rett på sykemelding etter ordinær mammapermisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Del Skrevet 24. oktober 2022 Det er den største risikoen med ulønnet permisjon. Du mister retten til sykepenger. Flere som har gått på en smell der. Anonymkode: f90c3...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Del Skrevet 24. oktober 2022 Det linkes ofte til denne artiklen når det er snakk om dette: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/ Ifølge denne er det unntak ved uttak av den ulønnede foreldrepermen du har lovfestet rett til (altså den som tas umiddelbart etter lønnet perm, uten ferie i mellom). Men jeg vet ikke hvor gammel artiklen er og hvor enkelt dette er å få gjennomslag for i praksis. Det står i artiklen hva kriteriene er. Feks at man har skriftlig avtale om oppstartsdato. Anonymkode: aa4f9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Del Skrevet 24. oktober 2022 Skal sies at det i artiklen gjelder om man blir syk mens man er i den ulønnede permisjonen. Det står ikke noe om hva som skjer om man feks blir syk etter å ha jobbet 1 uke igjen (og da ikke opparbeidet seg ny rett til sykepenger) Anonymkode: aa4f9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Del Skrevet 24. oktober 2022 Er akkurat det med hva som skjer dersom man faktisk starter i jobb igjen og blir syk første dag. Jeg er i en posisjon nå hvor jeg kanskje da heller bør fullgå ordinær permisjon og så heller gå rett i sykmelding uten ferie og ulønna perm for å sikre meg sykepenger….. ille om det skal være sånn. Har fått store plager som gjør at det er mulig jeg ikke greier starte på jobb igjen i februar. TS Anonymkode: 98cb9...08d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 24. oktober 2022 #9 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er akkurat det med hva som skjer dersom man faktisk starter i jobb igjen og blir syk første dag. Jeg er i en posisjon nå hvor jeg kanskje da heller bør fullgå ordinær permisjon og så heller gå rett i sykmelding uten ferie og ulønna perm for å sikre meg sykepenger….. ille om det skal være sånn. Har fått store plager som gjør at det er mulig jeg ikke greier starte på jobb igjen i februar. TS Anonymkode: 98cb9...08d Da bør du absolutt gå rett på sykepenger etter permisjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Del Skrevet 24. oktober 2022 Generelt er det 4 ukers opptjeningstid for å ha rett på sykepenger. Så for å ha rett på sykepenger fra NAV, må man ha jobbet 4 uker etter man har gjenopptatt arbeidet etter en ulønnet permisjon. Retten til å motta sykepenger fra arbeidsgiver (arbeidsgiverperioden) faller bort om man har et avbrudd i arbeidsforholdet på mer enn 14 dager. Ulønnet permisjon regnes som avbrudd. https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/ Utdrag: Som hovedregel vil retten til sykepenger reduseres ved ulønnet permisjon over 14 dager. Etter fire uker mister arbeidstakeren alle rettigheter til å motta sykepenger fra NAV. Anonymkode: 1faa3...2ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #11 Del Skrevet 24. oktober 2022 Du kan evt legge inn ukene med ulønnet permisjon i din foreldrepermisjon fx foreldrepermisjon, 1 uke ulønnet permisjon, foreldrepermisjon, 1 uke ulønnet permisjon osv. Så lenge du holder den ulønnet permisjon på under 14 dager så vil du beholde retten til sykepenger. Det er mulig å endre på uttaket av foreldrepermisjonen løpende. Ellers er regelen slik at om du er kommet tilbake i jobb eller har avtalt tilbakekomst når du blir syk så vil du ikke ha rett til sykepenger så lenge permisjonen er over 4 uker. Man må da jobbe 4 uker før man har rett på lønn. Her vil de som får utbetaling fra arbeidsgiver under ferien opptjene seg sykepengerettigheter i ferien dersom ferien pluss jobb før sykdom er mer enn 4 uker da NAV ikke vet om du avviklet ferie eller jobbet. Ved permijson på over 14 dager men under 4 uker vil man få sykepenger fra 15. dagen men med 65% utbetaling. Anonymkode: b810e...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan evt legge inn ukene med ulønnet permisjon i din foreldrepermisjon fx foreldrepermisjon, 1 uke ulønnet permisjon, foreldrepermisjon, 1 uke ulønnet permisjon osv. Så lenge du holder den ulønnet permisjon på under 14 dager så vil du beholde retten til sykepenger. Det er mulig å endre på uttaket av foreldrepermisjonen løpende. Ellers er regelen slik at om du er kommet tilbake i jobb eller har avtalt tilbakekomst når du blir syk så vil du ikke ha rett til sykepenger så lenge permisjonen er over 4 uker. Man må da jobbe 4 uker før man har rett på lønn. Her vil de som får utbetaling fra arbeidsgiver under ferien opptjene seg sykepengerettigheter i ferien dersom ferien pluss jobb før sykdom er mer enn 4 uker da NAV ikke vet om du avviklet ferie eller jobbet. Ved permijson på over 14 dager men under 4 uker vil man få sykepenger fra 15. dagen men med 65% utbetaling. Anonymkode: b810e...ff3 Så om jeg tar kun ferie så har jeg rett på sykepenger ved jobbstart? La oss si jeg tar 6 uker ferie etter permisjonen, får jeg da 100% sykepenger ved jobbstart? Og får man ikke sykepenger hvis man først tar 1 mnd ulønna og så 1 mnd ferie og så rett i jobb med sykmelding? Anonymkode: 98cb9...08d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #13 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ringte nav og de nektet å svare konkret på spørsmål om sykepengerettigheter etter ulønna perm og ferie. Fikk til svar at det ville bli vurdert i hvert enkelt tilfelle…. WTF???🤷♀️🤷♀️ Har permisjon til 15 desember. Jeg ønsker 1 mnd ulønna perm + å ta ut minst 1 mnd ferie. Hvordan må dette legges opp så jeg er sikra sykepenger ved oppstart på jobb igjen? Kan noen hjelpe meg? 🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Anonymkode: 98cb9...08d Dersom du er så syk at du åpenbart bør sykmeldes bør du jo da jobbe en dag i desember, og så sykemeldes. Kan du diskutere det med legen din? Anonymkode: d9e75...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #14 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ringte nav og de nektet å svare konkret på spørsmål om sykepengerettigheter etter ulønna perm og ferie. Fikk til svar at det ville bli vurdert i hvert enkelt tilfelle…. WTF???🤷♀️🤷♀️ Har permisjon til 15 desember. Jeg ønsker 1 mnd ulønna perm + å ta ut minst 1 mnd ferie. Hvordan må dette legges opp så jeg er sikra sykepenger ved oppstart på jobb igjen? Kan noen hjelpe meg? 🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Anonymkode: 98cb9...08d Du har rett på sykepenger fra nav dersom du tar ulønnet perm rett etter foreldrepermisjon. Hva umiddelbart etter betyr er for meg litt uklart. Men tar du ferie så tror jeg retten ryker. Altså lønnet permisjon, så ulønnet Anonymkode: 0ce86...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #15 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har rett på sykepenger fra nav dersom du tar ulønnet perm rett etter foreldrepermisjon. Hva umiddelbart etter betyr er for meg litt uklart. Men tar du ferie så tror jeg retten ryker. Altså lønnet permisjon, så ulønnet Anonymkode: 0ce86...440 Nei, dette stemmer ikke. Man mister retten av ulønna perm rett etter og deretter jobb Anonymkode: 98cb9...08d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #16 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei, dette stemmer ikke. Man mister retten av ulønna perm rett etter og deretter jobb Anonymkode: 98cb9...08d Her forstår jeg ikke hva du mener. En har rett på sykepenger ihht folketrygdloven paragraf 8-47 Anonymkode: 0ce86...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #17 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her forstår jeg ikke hva du mener. En har rett på sykepenger ihht folketrygdloven paragraf 8-47 Anonymkode: 0ce86...440 8-47 gjelder yrkesaktive som er midlertidig uten inntektsgivende arbeid. Man er ikke yrkesaktiv om man tar ulønnet permisjon. Anonymkode: c955e...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #18 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 8-47 gjelder yrkesaktive som er midlertidig uten inntektsgivende arbeid. Man er ikke yrkesaktiv om man tar ulønnet permisjon. Anonymkode: c955e...03d Det er egne regler for ulønnet permisjon som tas umiddelbart etter fødselspermisjon. Hvorfor nekter du å sjekke opp i det? https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/ Anonymkode: 0ce86...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #19 Del Skrevet 25. oktober 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Du kan evt legge inn ukene med ulønnet permisjon i din foreldrepermisjon fx foreldrepermisjon, 1 uke ulønnet permisjon, foreldrepermisjon, 1 uke ulønnet permisjon osv. Så lenge du holder den ulønnet permisjon på under 14 dager så vil du beholde retten til sykepenger. Det er mulig å endre på uttaket av foreldrepermisjonen løpende. Ellers er regelen slik at om du er kommet tilbake i jobb eller har avtalt tilbakekomst når du blir syk så vil du ikke ha rett til sykepenger så lenge permisjonen er over 4 uker. Man må da jobbe 4 uker før man har rett på lønn. Her vil de som får utbetaling fra arbeidsgiver under ferien opptjene seg sykepengerettigheter i ferien dersom ferien pluss jobb før sykdom er mer enn 4 uker da NAV ikke vet om du avviklet ferie eller jobbet. Ved permijson på over 14 dager men under 4 uker vil man få sykepenger fra 15. dagen men med 65% utbetaling. Anonymkode: b810e...ff3 Dette gjorde jeg, la inn et par uker ulønnet 2 ganger iløpet av permisjonen. Slik ble den 4 uker lenger uten at jeg da måtte ha 4 uker ulønna på slutten. Det funket fint her men er da opp til arbeidsgiver å godkjenne. (Til NAV legger man inn dette som pause/utsettelse av permisjonen. Så må man søke om ulønnet perm på jobben i pausene) Anonymkode: aa4f9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #20 Del Skrevet 26. oktober 2022 Jeg ble fortalt at det lønnet seg å ta ulønnet permisjon (tok 5 uker) midt i permisjonsperioden (fellesperioden) , og fødselspermisjon igjen på slutten, før oppstart i jobb. Ble sagt at fødselspermisjon var likestilt med lønn ifht opptjening av sykepenger, slik at man har rettigheter når man er tilbake i jobb... Håper dette stemmer? 🤔 Anonymkode: ef360...e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå