Gå til innhold

TOO - veien videre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har gjennomført TOO-opplegg, gikk dere til privat eller offentlig tannlege under opplegget? Og hva med etterpå? 

Anonymkode: eaed7...7bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt i slutten av løpet nå, har bare 1 time igjen. Har gått offentlig, og holdt på i litt over 1 år, i starten ukentlig, nå på slutten ca en gang i måneden. Tror det blir privat etterpå.

Det har hjulpet meg så utrolig mye, så er veldig glad for at dette tilbudet finnes.

Anonymkode: 0ddfd...3dc

Skrevet

Så bra.. det hjalp ikke meg. Syns tannbehandling er like smertefullt.  Så hvordan har too kurert deg/dere for smertene man kjenner? Fullt bedøvet. Får ikke mere. Likevel er det smertefullt.  Tannlegen forstår ikke hvorfor.. jeg har ikke noe svar.

Anonymkode: 2a6f4...880

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er helt i slutten av løpet nå, har bare 1 time igjen. Har gått offentlig, og holdt på i litt over 1 år, i starten ukentlig, nå på slutten ca en gang i måneden. Tror det blir privat etterpå.

Det har hjulpet meg så utrolig mye, så er veldig glad for at dette tilbudet finnes.

Takk for svar. Jeg har også gått hos offentlig til nå. Har litt igjen, før jeg er "ferdig". Har hatt to tannleger som har sluttet, så hun ringte fra TOO og ville sette meg opp hos privat. Jeg sa at jeg foretrekker offentlig siden det blir billigere for meg etter behandlingen er over, men hun mente prisene var noenlunde det samme. Hun mente også at de fleste gikk over til privat, så jeg ble veldig usikker på om jeg er urimelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så bra.. det hjalp ikke meg. Syns tannbehandling er like smertefullt.  Så hvordan har too kurert deg/dere for smertene man kjenner? Fullt bedøvet. Får ikke mere. Likevel er det smertefullt.  Tannlegen forstår ikke hvorfor.. jeg har ikke noe svar.

Det er leit å høre. Noen burde jo kunne gi deg et svar på hvorfor bedøvelsen ikke gjør noe for deg. 

Jeg har fått god hjelp, men det kommer aldri til å bli enkelt for meg å gå til tannlegen. Jeg kan i grunn ikke engang spise et måltid uten å være redd for tennene. Så for meg har det alltid vært det psykiske mer enn de fysiske plagene. Men jeg sliter også med sprøyte og det saktegående borret uten vann, synes det er så utrolig ubehagelig. Men synes ikke ellers at det gjør så vondt. Men jeg får alltid rikelig med bedøvelse, som funker fint på meg, den går bare litt fortere ut enn normalen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Føler med deg. Bedøvelse virker på meg, men ikke alltid. Jeg stod på venteliste for TOO men kom meg aldri dit, fordi jeg flyttet i mellomtiden. Men kan ikke skjønne hvordan det skal hjelpe uansett, fordi det er denne skjærende smerten som kan komme når som helst som jeg er redd for, og den blir jo ikke borte?  Har ellers ikke tannlegeskrekk, men får det jo av den smerten.

Anonymkode: 1eb3a...2a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for svar. Jeg har også gått hos offentlig til nå. Har litt igjen, før jeg er "ferdig". Har hatt to tannleger som har sluttet, så hun ringte fra TOO og ville sette meg opp hos privat. Jeg sa at jeg foretrekker offentlig siden det blir billigere for meg etter behandlingen er over, men hun mente prisene var noenlunde det samme. Hun mente også at de fleste gikk over til privat, så jeg ble veldig usikker på om jeg er urimelig. 

Jeg har og fått beskjed om at det blir privat. Har bedt om offentlig jeg og. Og de skulle se hva de fikk til. Så vet ikke hva som skjer. Her sliter de med at det ikke finnes private som er spesialister på tannlegeskrekk her jeg bor. Selv om jeg bor i en relativt stor by.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her virker bedøvelse på meg. Men jeg har en sønn med autisme diagnose, og første gang han skulle trekke tann, så gruet han seg så fælt, og de måtte sette så mange bedøvelser, for de bare virket ikke. Og jeg er usikker på om den virket 100%, fordi han hadde det ikke bra. Men neste gang, så fikk han beroligende, og da trengte han veldig lite bedøvelse, og da gikk alt veldig bra. Så vet ikke om det vil hjelpe, hvis du får beroligende.

Skrevet

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg gikk til offentlig i begynnelsen. Der snakket jeg med psykolog også hadde jeg timer med tannlege og tannpleier der vi øvde på diverse ting som jeg syns er ubehagelig. Hadde vel 6 timer hos offentlig (kunne fått fler hvis jeg hadde trengt mer tid) før jeg ble viderehenvist til privat tannlege. Hos den private tannlegen fikk jeg gjort unna all nødvendig tannbehandling. Har nylig avsluttet opplegget. 

Behandlingen du får mens du er i TOO dekkes 100% (jeg betalte iallfall ingenting, fikk også biteskinne uten kostnad). Jeg tror heller ikke at offentlig er særlig billigere enn privat. Private tannlegen som du henvises til er også kvalifisert for TOO og har ekstra kompetanse hva gjelder pasienter med tannlegeskrekk. Så jeg har blitt anbefalt å fortsette videre kontroller hos den tannlegen jeg ble henvist til og det har jeg også planer om å gjøre. Et av mine problemer med tannlegeskrekken er at jeg har unngått tannlegen så godt det har vært mulig også har jeg alltid byttet tannlege mellom hver gang jeg har hatt behov for å oppsøke en… på grunn av skammen over at jeg ikke har fulgt opp kontrolltimer. For meg er det mønsteret viktig å bryte. 

Anonymkode: f31b7...25d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Føler med deg. Bedøvelse virker på meg, men ikke alltid. Jeg stod på venteliste for TOO men kom meg aldri dit, fordi jeg flyttet i mellomtiden. Men kan ikke skjønne hvordan det skal hjelpe uansett, fordi det er denne skjærende smerten som kan komme når som helst som jeg er redd for, og den blir jo ikke borte?  Har ellers ikke tannlegeskrekk, men får det jo av den smerten.

Da hadde du uansett blitt avvist av TOO teamet 

Anonymkode: d02bd...82d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Da hadde du uansett blitt avvist av TOO teamet 

Blitt avvist nei? Jeg ble jo sendt dit av tannlegen min. De ringte meg når det var min tur men da hadde jeg flyttet. Jeg forklarte alt til tannlegen, at det var smerten som var problemet, men hun mente likevel at TOO ville hjelpe, så.... Du vet ikke helt hva du snakker om her.

Skrevet

Ble henvist av min vanlige tannlege så aner ikke om det var offentlig eller ikke. Jeg betalte hvertfall ingenting.

Funket greit for meg. Jeg stresset i stolen fordi jeg ikke hadde tillit til situasjonen osv og lærte noen teknikker.

Anonymkode: 67cf8...27f

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Blitt avvist nei? Jeg ble jo sendt dit av tannlegen min. De ringte meg når det var min tur men da hadde jeg flyttet. Jeg forklarte alt til tannlegen, at det var smerten som var problemet, men hun mente likevel at TOO ville hjelpe, så.... Du vet ikke helt hva du snakker om her.

Nei vel…

Skrevet

Hva er TOO behandling?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei vel…

Nei vel? Jeg stod i kø i ett år. Jeg vet veldig godt at jeg hadde fått den behandlingen. Det var tannlegen som henviste meg, fordi jeg brøt sammen i tannlegestolen etter bedøvelsen gikk ut, fordi hun ikke beregnet tiden riktig.
Nå har tennene mine kommet så langt at jeg må ha gebiss uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei vel? Jeg stod i kø i ett år. Jeg vet veldig godt at jeg hadde fått den behandlingen. Det var tannlegen som henviste meg, fordi jeg brøt sammen i tannlegestolen etter bedøvelsen gikk ut, fordi hun ikke beregnet tiden riktig.
Nå har tennene mine kommet så langt at jeg må ha gebiss uansett.

Ja nei vel.TOO er for de med onodontofobi og overgrepsutsatte. Din frykt er reel og ikke en fobi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja nei vel.TOO er for de med onodontofobi og overgrepsutsatte. Din frykt er reel og ikke en fobi.

Det tror jeg tannlegen vet bedre enn deg!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det tror jeg tannlegen vet bedre enn deg!

Så en psykolog har diagnostisert deg med onodontofobi kun basert på at du er redd for at bedøvelsen skal gå ut fordi det faktisk skjer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så en psykolog har diagnostisert deg med onodontofobi kun basert på at du er redd for at bedøvelsen skal gå ut fordi det faktisk skjer?

Nå er det ikke meg du siterer, men nå får du gi deg. Tannlegen min nevnte ikke en gang det ordet, hun henviste meg til TOO, og jeg stod på venteliste i ett år før jeg kom inn i Hamar, men da hadde jeg i mellomtiden flyttet til Hadeland. Kanskje du kan snakke med tannlegen min om du har et problem med dette? Jeg vet også at de sender en til helt vanlige tannleger etter man er ferdig i behandling, de man skal jobbe videre med har ingen ekstrautdannelse. Noe jeg var skeptisk til, jeg kunne ikke skjønne hvordan det skulle funke. Jeg mener at noen som kan hypnose f.ex. ville kanskje vært mer hensiktsmessig i TOO.
Og som du ser i tråden er det ikke alle det funker for, og jeg tror nok jeg ville vært en av dem det ikke funket for, selv om jeg også har fått mye frykt for å gå til tannlege pga smerten.
Jeg vet jo også fra før at det ikke hjelper å forklare eller gi mer opplysninger når noen har bestemt seg for at  man lyver på KG, så jeg kommer ikke til å svare deg noe mer nå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...