Gå til innhold

Hvor lenge satt dere ved barnets seng til det sovnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her må vi fortsatt gjøre det med 6-åringen. Han vil ikke være på rommet alene, sier han er redd. Men syns han begynner å bli så stor at det skal være unødvendig. Syns dette er vanskelig. Når sluttet dere?

Anonymkode: ee4e6...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker vi gjorde det de første månedene med eldste. Altså sluttet vi lenge før han var året. 
Men for litt siden hadde han en periode med seperasjonsangst, hvor jeg måtte begynne å sitte på sengekanten hans. Gjorde det en stund før jeg flyttet meg ut på en stol i gangen, så han så meg. Derfra var det å sitte i gangen med lyset av. Nå kan jeg legge og gå igjen.

• Liker 2
Skrevet

Eldste nektet å sove uten at vi samsov. Var en ond sirkel. Jeg burde vært mye strengere i den forstand at min ikke var utrygg, hun var bare vant med at jeg la meg på likt. 

nr 2, lå inne på vårt rom 1 år som anbefalt, ligger nå i egen seng på eget rom rett over oss. Han er bare å legge ned, så sovner han stort sett. Hender vi må sitte litt der. 

TIPS: forklar at mamma/pappa sitter i stuen, evnt i gangen, på sitt rom, døren er åpen, du er trygg på ditt rom. Ha på den mengden lys som gjør barnet trygg. Bare stå på ditt og trygg barnet. 

Anonymkode: 45423...0e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her må vi fortsatt gjøre det med 6-åringen. Han vil ikke være på rommet alene, sier han er redd. Men syns han begynner å bli så stor at det skal være unødvendig. Syns dette er vanskelig. Når sluttet dere?

13år og gjør det enda. Men 16åringen gjør vi ikke det. Noen trenger det mer enn andre. Trygghet!

Anonymkode: e348c...92b

• Liker 3
Skrevet

Har gjort det av og på siden de var født, når enn de trenger det så er man der ❤️ Ikke noe fasitsvar, bare gi barnet tryggheten det søker. 

Anonymkode: 89c3f...385

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Barn er veldig ulike. Vår eldste sovnet selv og vi forlot rommet rundt 1,5-2 år før hun sovnet. Yngste var samsover deluxe, og klarer ikke sovne selv om ikke vi sitter ved sengen, er 4 år. 

Anonymkode: 5f6d7...a66

• Liker 2
Skrevet

Begge barna var vel rundt 4-5mnd kanskje. 

Anonymkode: 09b24...4b8

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg faktisk aldri gjort med noen av mine barn. 
Leste på senga og en god nattakos, og så gikk vi ut. 
Om det var noe så gikk vi heller inn noen ekstra ganger og trygget barnet før vi gikk ut igjen. 
Å ligge sammen med barnet til det sovner eller sitte der inne til det sover må være pga barnet ikke er selvstendig nok til forstå at det går helt fint å sovne alene 

Anonymkode: a1068...22d

• Liker 6
Skrevet

Vi har aldri gjort dette. La barnet i senga, leste litt, og ga nattakos, det var det. Til begge barna. Konsekvent fra de var små.

Jeg ser når vi er på hyttetur med venner/feirer jul med storfamilien, at de andre foreldrene deler seg slik at en av dem legger barna (og det kan ta et par timer før barnet sovner) og en av dem sitter oppe og spiller kort og brettspill med oss andre voksne. Dette høres veldig slitsomt ut, og jeg er sjeleglad for at vi aldri har vent barna våre til å ha en av oss på rommet til de sovnet.

Barna våre sovner alene, på rommet, vi har pleid å ha døra på gløtt slik at de hører stemmene våre, og det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Mens mine søsken/andre vi er med innimellom, krever ABSOLUTT tystnad etter barna endelig har sovnet, vi må bare hviske, slik at de ikke skal våkne og ininsovingsprosessen må starte på nytt. Helt motsatt av slik vi har det. Men alle er vel forskjellige, både barn og voksne, med ulike preferanser.

Anonymkode: ba51c...947

• Liker 6
Skrevet

Vi har aldri sittet hos barna til de sovner. Vi har lest en bok på sengekanten, sunget godnattsang, kos og klem og så sagt god natt og gått ut av rommet. Det har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 5aec8...2c7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har vi aldri gjort bortsett fra da de var baby og ble ammet i søvn.

Anonymkode: be920...e88

• Liker 1
Skrevet

Har egentlig ammet og samsovet i søvn. Sluttet å amme eldste da hun ble to år, men lå ved siden av henne så lenge hun trengte det. Men jeg pleide å si at jeg skal henge opp tøy, på do, bare vaske opp, så kommer jeg. Noen ganger har hun sovna, andre ganger ikke. Da hun ble fire år har det gått fint og bare legge. Kommer til å gjøre det samme med han yngste på 19 mnd. 

Ja, kanskje ikke slik man skal gjøre det pga konsekventhet, men de vet hvor de har meg. Nå kan jeg faktisk si til eldste at "nå er det natta, sov", og hun skjønner at det ikke nytter med tull.

Har man barn, så har man barn. Skal ikke tvinge dem inn i noe de ikke er komfortable med. 

Anonymkode: 4d071...5c8

• Liker 4
Skrevet

Bare da han var baby. Men bok og kos ved legging til han var ca 7 - 8 år. Koselig med lesestund, og de lærer å bli glade i bøker 

Anonymkode: 10506...47d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begge barna var vel rundt 4-5mnd kanskje. 

Går du fra en våken baby i senga v 4-5 mndr alder?

Anonymkode: 8bcfa...46c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du spør som om det er et problem? 🤪

Anonymkode: be920...e88

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvsagt! :) De har aldri grått seg i søvn heller. Ligger og pludrer litt, også finner de søvnen selv. Samme på dagtid. Lagt dem i vogna på verandaen, også sovner de selv. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg gjør fremdeles det med mi på sju. Ho på ni trenger ikke dette lenger, hun vil heller lese litt på senga. 

Anonymkode: 70536...146

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Aldri gjort, har gått inn og ut. Lager ikke ris til egen bak. 

Anonymkode: faa13...380

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har lagt babyen min våken i sengen sin og gått fra dag én, og har planer om å gjøre det samme nå med nummer to, hva er problemet med det?

Vi gjør kveldsrutinen, mater og synger, også er det natta. Da går vi ut, også sovner hun av seg selv. Vi går ikke fra en gråtende baby, men så lenge de ikke gråter så er det da bare flott at de sovner på egenhånd.

Ser ikke behovet for å skape en vane det ikke er behov for.

Anonymkode: a1658...746

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi satt inne hos den eldste til ca 1,5 år og den yngste til ca 2 år. 

Anonymkode: f8ede...b0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...