AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Trenger å høre positive erfaringer fordi det er vanskelig å motivere seg for trening i høstmørket. Jeg har begynt og falt ut av treningsrutiner i mange år, og ønsker å holde det gående året rundt. Så ja, hva har trening gjort for deg, og hvordan holder du på rutinen? Anonymkode: 92ea5...b84 1
Elysian Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Trening betyr 90 minutter som er helt mine egne. 90 minutter der alt jeg fokuserer på er antall reps og sett. Treningssenteret har blitt en frisone - frihet fra stress, tunge tanker og bekymring. Trening gir meg energi til å få en bedre dag (spesielt siden jeg trener på morningen) og holder kroniske muskelplager nogenlunde i sjakk. Jeg trener egentlig ikke pga motivasjon, men kontinuitet og vissheten om at jeg kommer til å oppleve mer smerter om jeg ikke får de øktene kroppen trenger. Legger en plan for uken hver søndag (har en basisplan, som noen ganger må justeres ettersom jeg jobber turnus og har mange uforutsette møter, ekstravakter osv). Setter meg vektmål som skal nåes, dvs antall kilo på en viss øvelse. Dropper jeg en økt tenker jeg at det vil ta lenger tid å nå det spesifikke målet. Trener inne da; forstår det kanskje sånn at du trener ute? Men må ut og gå i den kalde morgenlufta og det kan være bikkjekaldt her - så viktig med varme klær. Ellers gir det meg faktisk en del bare det å hilse på noen av de andre som trener på samme tid. Litt kjekt å tenke at vi alle er der "når vi skal" - selv om jeg ikke kjenner dem så er de liksom blitt en del av morningen min 🙈😊 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Litt som over. Treningen er min fritid, der jeg kan være bare meg, ikke mamma, kone, kollega, bare meg. Jeg hører på musikk og drømmer meg bort. Det som motiverer meg et helt ærlig det å se at kroppen min kommer litt og litt mer tilbake, presvangerskap. Jeg har mindre smerter i kroppen hvilket gjør at jeg klarer å stå i jobb og generelt det jeg har lyst til å gjøre, jeg føler meg sterk igjen. Det gir meg selvtillit og energi, tålmodighet til å takle de utfordringer småbarnslivet har å by på. Det gjør meg sterkere så jeg orker å bære ungene når de er slitne, og hjelpe pasienter opp på bena. Jeg liker å være sterk, liker å løfte tungt, liker å presse kroppen og kjenne at jeg lever. Jeg liker at jeg med trening for bedre helse, bedre utsikter når jeg blir gammel, minsker sjansen for demens sykdommer. Styrker hjertet og skjelettet. Har et større fokus på sunn og god mat. Samt at trening gir meg bedre forbrenning så jeg også kan kose meg når jeg vil. Liker også at kompisene til min tenåring kaller meg milf, men det kommer jeg aldri til å si høyt 😂 Anonymkode: 909bd...b0b 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 Trening gir mestringsfølelse. Føler at jeg mislykkes på de fleste områder i livet for tiden, men treningsvanen har jeg klart å holde på. Anonymkode: 29adc...a80 2 1
Embla Othea Skrevet 23. oktober 2022 #5 Skrevet 23. oktober 2022 Mestring, ro og følelsen av å være sterk ☺️ 3
Gjest Paramount Skrevet 23. oktober 2022 #6 Skrevet 23. oktober 2022 Trening er for meg både lading av batteriene og avslapping. Kroppen lades opp og hjernen slapper av. Herligst er det mot slutten når du er skikkelig sliten og ikke klarer å tenke på annet enn å få opp den helsikes vektstanga. Da hviler hjernen fullstendig, det handler bare om meg og kiloene som må løftes. Nirvana for hodet, et herlig modus å være i. Skal du holde ut må du ha (realistiske) mål for framgang. Enten at du selv skal ned i vekt, at du og vektstengene skal opp i vekt, eller kondisjonsmål på tid eller etter km. Når du bryter gamle barrierer får du en enorm belønning. Framgang er en herlig opplevelse, om den er aldri så liten. Konkurrer alltid med deg selv, ikke andre. Du kan kun vinne over deg selv, det vil alltid være andre som er bedre enn deg.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 En måte å kvitte seg ved mer avfall fra kroppen. Anonymkode: 96333...35d 2
Nevian Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 Hovedgrunnen til at jeg klarer å holde rutinen er at treningen er organisert, så jeg må forholde meg til gitte tidspunkt. Hadde jeg bestemt tidspunkt selv ville det sklidd ut umiddelbart. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 Det er utrolig viktig for meg. Det gir meg energi til å klare krevende dager med mye ansvar. Det har hjulpet meg å overleve tung sorg, gjort meg sterkere, gitt mestringsfølelse, og det er både innmari gøy og veldig motiverende. Jeg har treningsrom hjemme, og hvis jeg ikke har trent blir jeg sur! Det er også mye det de andre sier. Tid for meg. Noe konkret. Noe eget. Det er bare mitt, og jeg elsker det! Anonymkode: 103de...85b 2
Vera Vinge Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 Det gir meg energi og løfter humøret. Pluss at jeg merker godt at jeg har mer energi i hverdagen når jeg trener fast 3-4 ganger i uka sammenlignet med perioder hvor treningen har vært mer sporadisk. Og så gir det meg en god følelse å vite at jeg gjør noe bra for helsa, at jeg kanskje kan holde meg friskere enn om jeg var inaktiv. 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 Trening har enormt mye å si for psykisk helse. Det virker bedre mot moderat angst og depresjoner enn medikamenter. Så for meg er det kjempeviktig. Jeg merker stor forskjell på psyken når jeg ikke får trent. Det gir meg også mye mer energi i hverdagen. Det er godt å vite at jeg er sterk og frisk, og det gjør godt å vite at jeg nå investerer i fremtiden så jeg kan holde meg frisk så lenge som mulig, og ikke være gammel og skrøpelig før min tid. Anonymkode: d1589...0c5 3
tussi680 Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 Må alltid gå over den dørstokkmila her, den er tung, men himmel så god følelse en får inni seg når en har gjort trimmen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 Det gir meg energi, trygghet, øker selvtillit og selvfølelse, gir meg en mestringsfølelse, det bygger opp disiplin. Anonymkode: 3b455...f23
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 Det som får meg til å gjennomføre selv når jeg ikke vil er vissheten om hvor bra jeg vil føle meg av å ha gjort det. Og, ikke minst, endorfinrusen som kommer i etterkant. Det er også gleden av å kjenne på at jeg har en kropp som fungerer. Slik har det ikke alltid vært for meg, så jeg tar ikke det for gitt. Anonymkode: 77662...bd8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 Har løpt fast siden jeg var veldig ung, typ 15 år. Kun avbrutt av sykdom og svangerskap. Vanen holder meg nok gående, blir "avhengig". Begynner å "klø" om jeg ikke trener. Ellers gir løping meg ro i kroppen, funker for å sortere tanker og for å "få ut" negativ energi. Jeg kan spise omtrent hva jeg vil, stabil vekt hele livet. Før løp jeg bare i sommerhalvåret, men nå løpes det hele året. Blir motivert av bra form og små fremskritt. Strava er kjempegøy! Deltar i løp og synes det er gøy å jakte på bedre tider hvert år. Anonymkode: cccf1...0d1 1
Rights Skrevet 29. oktober 2022 #16 Skrevet 29. oktober 2022 Trening holder meg i sjakk. Det er en del av mitt liv, da jeg har trent i 20 år. Alltid gøy å nå delmål, samt langsiktige mål. Mestringsfølelse. Selvsikkerhet. Elsker å bli "høy" på trening. Altså endorfin rushet. Trening holder meg "yngre", det er som om den gjør noe med aldringsprosessen, eller så er jeg bare heldig med gener. Eller begge deler. Treningen har også ført til stor interesse for mat. Jeg er en foodie. Vet hva jeg skal / bør spise, og jeg lager maten god. Ris, kylling og brokkoli, i porsjoner, er ikke min greie. Klarer å holde forholdsvis lav fettprosent da jeg er flink i matematikk. Kcal/proteiner. Bra mat. Dårlig mat. Har derimot mine svakheter. Trening er .. meg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #17 Skrevet 29. oktober 2022 tussi680 skrev (23 timer siden): Må alltid gå over den dørstokkmila her, den er tung, men himmel så god følelse en får inni seg når en har gjort trimmen. Samme her! Jeg har etterhvert lært at bare man kommer seg ut, så er mye gjort. Første 10-15 min er pyton, særlig når det er mørkt og regn og kaldt -men så blir det bra! For meg hjelper det p sende en mld, bilde etc til søstern min om at når tenker jeg meg ut å trene -da har jeg liksom "annonsert" dette, og terskelen for ikke å komme seg ut er høyere. Blir liksom en vane at jeg da sender henne et bilde fra fjellet, skogen eller når jeg har kommet hjem. Hun er flink til å oppmuntring meg. Anonymkode: 70a1f...99a 1
Anonymburker Skrevet 29. oktober 2022 #18 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 19.39): Trenger å høre positive erfaringer fordi det er vanskelig å motivere seg for trening i høstmørket. Jeg har begynt og falt ut av treningsrutiner i mange år, og ønsker å holde det gående året rundt. Så ja, hva har trening gjort for deg, og hvordan holder du på rutinen? Anonymkode: 92ea5...b84 Min motivasjon er godfølelsen jeg får, og det å konkurrere mot egne rekorder. Jeg tok en personlig rekord senest i dag. Sliter dog med rutinene når det blir for kaldt, altså fra november til mars. Så der har jeg ikke noen råd. Resten av året trener jeg ca 2-3 dager i uka. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg har slitt med nakke og skuldre siden jeg gikk på vgs. ( er 50+ nå) I mange år var det store plager, mye vondt, inn og ut hos Fysioterapeut og kiropraktor. Har langt igjen mange tusen der. Dette holdt det på en måte stabilt, men jeg ble aldri bra. Jeg har en jobb der jeg sitter ved PC 8 timer om dagen. I perioder mye mer, og med et enormt stressnivå. Noe som er døden for nevnte muskelgrupper. Jeg har trent litt av og på i flere år. Mest gruppetimer, da jeg slet med motivasjon, og dette var mest motiverende for min del. Men sommerhalvåret var det lite trening, da jeg ikke liker å være inne når det er fint vær ute. Da er jeg heller mer på gåturer, fjellturer o.l. Så kom høsten 2019. Jeg skulle spare litt penger og begynte på et mindre treningsstudio, som ikke hadde gruppetimer, kun apparater. Der var jeg og pensjonistene når de åpnet kl 07. Jeg fikk en god økt før jobb, og jeg var fornøyd med meg selv når jeg kom på jobb. Corona kom, og kiropraktoren som jeg hadde gått til hver 3. mnd i mange år, stengte. Etter det har jeg ikke vært hos kiro. Nakke og skuldre er bedre enn noen gang, tross snart 80 timer overtid i oktober. ( I denne perioden har det blitt litt mindre trening, men det går allikevel greit) Jeg skal fortsette å trene jevnlig. Moro å se at vektene kan økes, men mest herlig å ikke kjenne på smerter i skuldre og nakke og ikke minst den hersens hodepina, som var et resultat av ømme muskler. Anonymkode: d80e9...8a2 1
Gjest Agent smith Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 Tid til å sortere tanker, uten å bli forstyrret. Og blir i bedre form
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå