aporia91 Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Hei. Har nettopp kjøpt meg ny laptop. Kjøpte denne; https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/datamaskiner/barbar-pc/asus-zenbook-14-ux425-i38256-14-barbar-pc/325035 etter anbefaling fra et familiemedlem. Det er 50 dagers åpent kjøp. Familien min valgte å sponse kjøpet etter at jeg hadde kjøpt produktet. Jeg ønsket meg en pc som var litt mer stille og ble mindre lett overopphetet enn min forrige. Denne er helt klart mer stille enn min forrige og har mindre problem med overoppheting enn min forrige, men den bråker fortsatt litt og jeg måtte plassere laptopen med to bøker på hver side fordi den faktisk ble ganske varm. Den bråker ikke slik at det er et problem for meg, men dersom jeg ønsker å sitte på en stille lesesal på biblioteket så forventere jeg at jeg vil føle meg litt ukomfortabel med at den bråker. Utover det så har den brukt litt tid på å laste nettsider enkelte ganger når jeg har hatt mange faner åpne, men den er ellers ganske rask og har vært fin til min bruk hjemme. Den har også vært fin til å se på film med (for meg iallfall). Den slo seg av uventet og fikk blåskjerm et innen et par uker siden jeg hadde fått den, hvilket gjorde meg litt bekymret, men etter at jeg installerte alle anbefalte oppdateringer så har det ikke skjedd igjen. Jeg lurer på om noen her har erfaring med denne laptopen; https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/datamaskiner/barbar-pc/lenovo-yoga-slim-7-pro-i5-1216512-14-barbar-pc/455546 Ser at den har litt flere prosessorkjerner og større internt minne. Det står at den skal være stille og sjeldent bli overopphetet. På den laptopen jeg har så står det ikke noe info om det. Er det sannsynlig at Lenovo laptopen vil bråke mindre og bli mindre varm? Har noen erfaring med en eller begge av disse pc-ene og kan si noe om deres erfaring? Eventuelt om dere kan si noe om hva man kan forvente blir annerledes mellom disse to laptopene. Ideelt sett så ønsker jeg noe som er stille, har mindre problem med overoppheting, er rask, har middels lagringskapasitet (det er ok for meg å bruke ekstern minnepenn egentlig, men er vant med å laste ned programmer direkte på laptopen og er litt usikker på hvordan jeg gjør det med minnepenn) og kan håndtere at jeg har en del programmer på samtidig. Jeg driver ikke med gaming. Bruker hovedsaklig nettleser og openoffice, i tillegg til å laste ned en del filer og å se på filmer av og til. Det er mulig at jeg vil ha behov for å laste ned en virtualbox til python programmering på universitet. Det er mulig at jeg vil ønske å bruke noe bilderedigeringsprogram som photoshop, men det er litt mindre interessant for meg. Jeg trenger mulighet for hdmi tilkobling, men det er ikke noe problem for meg å kjøpe en ekstern adapter. Takk for alle svar.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Det er normalt at en laptop blir så varm at vifta starter men hvis den blir overopphetet så er det jo noe galt med den. Den Lenovoen er jo kraftigere med dobbelt så mye RAM og nyeste generasjon i5 CPU i motsetning til den andre som er forrige generasjon i3, er ingen garanti for at den ikke bråker like mye men en del av dette kan styres inne på strøminnstillingene. Anonymkode: 874d6...419 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Generelt sett vil en kraftigere maskin generere mer varme og lage mer lyd. Er ikke så mye å gjøre med det, der er bare fysikk. x86 blir også varmere enn ARM. Jeg tror ærlig talt jeg ville vurdert en billig ARM Chromebook om jeg skulle brukt den til tekst, surfing og en og annen film. Har en Lenovo Duet, og den klarer alt det der helt fint uten å lage en lyd, og den kostet meg vel ikke mer enn 2000. Den duger ikke til stort annet da, selv bilderedigering blir litt svett for den og spill er helt håpløst, men til sånt har jeg en stasjonær. De nye modellen, Lenovo Duet 3, er etter sigende et par hakk kraftigere da, og sikkert mer egnet for sånt også. Et annet alternativ er rett og slett nyeste iPad. Nå har den endelig USB-C, så slipper å drasse på en lightining-kabel. Anonymkode: 0ce6e...66b
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg har en helt middels lenovo i5 8. generasjons prosessor og 8 gb minne. Dual booter linux og win 10 og merker at når jeg kjører win 10 så er viftene ganske aktive. Spesielt ved bruk av virtualbox ol. Man kan redusere noe av det ved rette power innstillinger og slå av automatisk oppstart av programmer som krever mye cpu. OM du gjør litt research så er det sikkert andre innstillinger man kan justere også. Når jeg kjører linux, uansett distro så er pc totalt stille. Null problemer og alt går raskt og greit. Om du ikke er avhengig av noen programmer som bare kjører på windows så er Linux Mint eller Ubuntu bra alternativer med tilgang til libreoffice og alt man trenger av programmer. Litt læringskurve, men om du programmmer så tar det ikke mange dagene før det er komfortabelt. Anonymkode: d3ad1...d1f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå