Gå til innhold

Svimmelhetsbyger og palpitasjoner

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eh, er det bare jeg som ser elefanten i rommet her?

Dette er klassiske long covid symptomer. Faktisk de mest vanlige med omicron. Overveldende svimmelhet er veldig vanlig ganske lenge etter selv mild covid. Det samme med hjertebank/høy puls. Les deg opp på POTS og covid.

Vi er så nummne etter denne pandemien at media ikke gidder å opplyse om de vanligste ettervirkningene etter covid så folk blir gående rundt uvitne når det skjer. 

«Dizziness if the most common neurological symptom reported in COVID-19 patients. «

https://www.news-medical.net/amp/news/20220206/Dizziness-is-a-common-symptom-of-COVID-19.aspx

https://www.yourcovidrecovery.nhs.uk/covid-in-the-last-4-weeks/effects-on-your-body/dizziness/

Anonymkode: bea1d...c26

Så da skal ikke ts be om henvisning til øre/nese/hals? Skjønner ikke hva du mener man skal gjøre her. Når ts ligger stille i senga og får svimmelhetsanfall, rimer det ikke helt med pots.

Endret av klarinetta
Videoannonse
Annonse
Skrevet
klarinetta skrev (6 minutter siden):

Så da skal ikke ts be om henvisning til øre/nese/hals? Skjønner ikke hva du mener man skal gjøre her. Når ts ligger stille i senga og får svimmelhetsanfall, rimer det ikke helt med pots.

Jo, for all del. Det skader ikke å gå til en ønh-lege.

Det er ikke bare pots covid gir. Svimmelhetsanfall i alle grader oppstår. Faktisk er svimmelhet en av hovudvanskene til de som er sterkt plaget av long covid og som de er mest preget av. Nå beskriver TS at dette oppstod samtidig som hun fikk en forkjølelse og diare (BA5 gir mye diare), så er det nok statistisk sett mye mer sansynlig at dette er ettervirkning av covid enn noe annet.

Skrevet

Du bør absolutt fortsette å ta dette opp med legen før du slår deg til ro med at dette er en type stress/angst ol. Men, jeg har hatt de samme symptomene i årevis, sjekket meg for nevrologiske sykdommer og vert hos ønh spesialist. Det tok mange år før jeg kunne se klart at det kom av stress. Når det kommer til tinnitus så kan du få hjelp av audiopedagog og det finnes gode kurs du kan melde deg på (muligens reisevei men de dekker overnatting og reise).

Anonymkode: d61b7...e9f

Skrevet

Må bare legge til at det er veldig frustrerende å ha slike anfall, de kommer ofte ut av det blå. Feks kan jeg kose meg i hagen med litt smått dill og så slår det meg ut. Det beste er å få lagt seg og hvile fortest mulig når det merkes at det begynner. Jeg må hvile i minst en time, kortere enn det så begynner det å snurre igjen (hverken den ene eller den andre veien men en midt imellom type svimmelhet).

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stress kan gi mange rare symptomer. Selv sliter jeg nå med tinnitus som kom for noen uker siden pga høyt emosjonelt stress. Angsten for at den er permanent og lyden av bilsirene i hodet gir diaré og hodepine. Jeg har også tåkesyn som har hatt før i stressende perioder. Har selvsagt vært hos legen og skal tilbake. Er du kvitt tinnitusen? 

Anonymkode: fa229...009

Jeg fikk tinitus pga stress, det er en ekkel ting for det blir verre og øker med stress og blodtrykk. Jeg måtte lære meg å roe ned. Den ble borte når blodtrykket gikk ned og jeg fikk det bedre. 

Anonymkode: 0bb22...400

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg fikk tinitus pga stress, det er en ekkel ting for det blir verre og øker med stress og blodtrykk. Jeg måtte lære meg å roe ned. Den ble borte når blodtrykket gikk ned og jeg fikk det bedre. 

Anonymkode: 0bb22...400

Flesteparten av de jeg har møtt via tinnitusopplegg har fått det som følger av stress og/eller psykiske påkjenninger. Det hjelper å øve seg på å roe ned, bruke avslapnings øvelser på nett ol. Tar tid, kroppen må lære å slappe av på nytt men det hjelper.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er klassiske long covid symptomer. Faktisk de mest vanlige med omicron. Overveldende svimmelhet er veldig vanlig ganske lenge etter selv mild covid. Det samme med hjertebank/høy puls. Les deg opp på POTS og covid.

Vi er så nummne etter denne pandemien at media ikke gidder å opplyse om de vanligste ettervirkningene etter covid så folk blir gående rundt uvitne når det skjer. 

«Dizziness if the most common neurological symptom reported in COVID-19 patients. «

https://www.news-medical.net/amp/news/20220206/Dizziness-is-a-common-symptom-of-COVID-19.aspx

https://www.yourcovidrecovery.nhs.uk/covid-in-the-last-4-weeks/effects-on-your-body/dizziness/

Lurte selv på dette, men har aldri hatt Covid.  

Anonymkode: 3672b...bb2

• Liker 1
Skrevet

Kan tipse deg om boken Medical Medium av Anthony William. Les nøye kapittelet om Epstein Barr-virus og se om du kjenner igjen symptomene. Les også hva han lister opp som triggere for viruset. 
Jeg kan kjenne igjen svimmelhet, hjerte-palpitasjoner, smerter i rygg, uvirkelighetsfølelse og angst og depresjon. Også dårlig i magen, men mest forstoppelse i mitt tilfelle.
Jeg ble kvitt det meste av det med Epstein Barr-protokollen. Litt angst og depresjon har jeg enda.
Jeg vet også at tinnitus kommer av Epstein Barr ifølge Medical Medium. 

Anonymkode: 49269...04a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lurte selv på dette, men har aldri hatt Covid.  

Hvordan vet du at du ikke har hatt covid? Testet du deg etter begge forkjølelsene du snakket om? Det hjelper ikke teste seg i det symptomene kommer, med de nye omikron variantene så slår ikke hurtigtestene positivt før 3-5 dager etter symptomstart. Mange går derfor glipp av det. Du nå teste deg dag 3,5 og 7 etter symptomstart for å være sikker på det ikke er covid.

Jeg hadde veddet 10.000kr på at du hadde covid da du kom hjem fra syden. Du var i en høy risk situasjon for smitte (fly og flyplasser), samt at symptomene passer perfekt med BA5 (svimmelhet, diare og høy puls).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at du ikke har hatt covid? Testet du deg etter begge forkjølelsene du snakket om? Det hjelper ikke teste seg i det symptomene kommer, med de nye omikron variantene så slår ikke hurtigtestene positivt før 3-5 dager etter symptomstart. Mange går derfor glipp av det. Du nå teste deg dag 3,5 og 7 etter symptomstart for å være sikker på det ikke er covid.

Jeg hadde veddet 10.000kr på at du hadde covid da du kom hjem fra syden. Du var i en høy risk situasjon for smitte (fly og flyplasser), samt at symptomene passer perfekt med BA5 (svimmelhet, diare og høy puls).

Jepp, har testet meg jevnlig. Jeg følger fremdeles de fleste sikkerhetstiltak. Jeg har også tatt anti-stoff test nylig. Jeg har vært forkjøla fordi jeg har barn i barnehage som alltid tar med sånt hjem. Så vedd i vei, tar gjerne 10.000😉

Skrevet
Spoiler
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jepp, har testet meg jevnlig. Jeg følger fremdeles de fleste sikkerhetstiltak. Jeg har også tatt anti-stoff test nylig. Jeg har vært forkjøla fordi jeg har barn i barnehage som alltid tar med sånt hjem. Så vedd i vei, tar gjerne 10.000😉

Du har tatt test minst 1 gang i uka. Du har vært i syden og har barn i barnehage, men de har aldri dratt med seg covid hjem? Og du har tatt en antistofftest siste måneden?

Dette tror jeg faktisk ikke på.

Vi er ekstremt covid forsiktige, og barnet vårt har dratt med seg covid hjem fra bhg 3 ganger siden januar. Vi ville aldri vist at det var covid hadde det ikke vært for at vi hadde smittevei som informere oss og vi derfor testet hver dag etter barnet fikk symptomer. På det tidspunktet barnet testet positivt var barnet friskt igjen. Vi hadde aldri tenkt på å teste på det tidspunktet hadde vi ikke vist om smitteveien. Og ja, barnet smittet alle oss andre hver gang.

Du kan gjerne leve i illusjonen om at du aldri har hatt covid selv om symptomene dine er «spott on» omikron BA5 symptomer. Det føles sikkert bedre ut å si til seg selv at det ikke et det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):
  Vis skjult innhold

Du har tatt test minst 1 gang i uka. Du har vært i syden og har barn i barnehage, men de har aldri dratt med seg covid hjem? Og du har tatt en antistofftest siste måneden?

Dette tror jeg faktisk ikke på.

Vi er ekstremt covid forsiktige, og barnet vårt har dratt med seg covid hjem fra bhg 3 ganger siden januar. Vi ville aldri vist at det var covid hadde det ikke vært for at vi hadde smittevei som informere oss og vi derfor testet hver dag etter barnet fikk symptomer. På det tidspunktet barnet testet positivt var barnet friskt igjen. Vi hadde aldri tenkt på å teste på det tidspunktet hadde vi ikke vist om smitteveien. Og ja, barnet smittet alle oss andre hver gang.

Du kan gjerne leve i illusjonen om at du aldri har hatt covid selv om symptomene dine er «spott on» omikron BA5 symptomer. Det føles sikkert bedre ut å si til seg selv at det ikke et det.

Så søtt at du tror du vet bedre enn meg og legen min😆 Jeg tester meg ofte av en grunn. Jeg er forsiktig av en grunn. Jeg får oppfølgingen jeg får av en grunn. Jeg har tatt anti-stoff test av en grunn.

Om du tror covid alene er hva som forklarer mine symptomer så er det åpenbart at du ikke kan mye om diverse sykdommer og lidelser. Men kos deg med teorien din, du🙃

Det er på ingen som helst måte "bedre for meg å tro det ikke er covid" når jeg vil vite hva det er. Jeg vet det ikke er covid, så videre hjelpsom er du ikke. Morna!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mange får også krystallsyke ifbm covid, så konkludere før undersøkelser er ikke lurt :) 

POTS gir jo først og fremst symptomer for eksempel når man reiser seg (veldig økt kraftig puls), og lindres når man ligger? 

Men uansett: man kan ha flere ting. En solid sjekk må uansett til. 

Generell svimmelhet ifbm covid er ikke posisjonsutløst på samme måte som krystallsyke. Men i starten kan det være vanskelig å skille enhver tilstand som gir vestibulære symptomer, så diverse tester må man ta uansett covid eller ei.

Endret av DundreMilfin
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det KAN være det, men jeg vet ikke helt om man kan få nedsatt hørsel pga stress? Jeg har tenkt at kanskje det kan være noe betennelse i balansegangen, eller noe. Men jeg vet ikke, de fleste som opplever det kan ikke reise seg eller gå. Og kaster opp osv. 

Har du vondt i øret?  Jo dette kan være begynnende labyrintitt. Om dette er bakterielt kan hørselen bli permanent skadet. Oppsøk lege.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan tipse deg om boken Medical Medium av Anthony William. Les nøye kapittelet om Epstein Barr-virus og se om du kjenner igjen symptomene. Les også hva han lister opp som triggere for viruset. 
Jeg kan kjenne igjen svimmelhet, hjerte-palpitasjoner, smerter i rygg, uvirkelighetsfølelse og angst og depresjon. Også dårlig i magen, men mest forstoppelse i mitt tilfelle.
Jeg ble kvitt det meste av det med Epstein Barr-protokollen. Litt angst og depresjon har jeg enda.
Jeg vet også at tinnitus kommer av Epstein Barr ifølge Medical Medium. 

Anonymkode: 49269...04a

Herregud SLUTT med reklamen for det derre medical mystery 😅

Epstein Barr kan OGSÅ utløse krystallsyke :) 

Generelt kommer vestibulære lidelser både snikende eller plutselig, og kan utløses av en hel rekke ting. Eller skje tilfeldig.

Det kan gå over av seg selv, eller, måtte behandles. Eller, bli langvarig og kronisk. 

Testene er viktig fordi det å se etter symptomer alene ikke er nok å gå etter. Mange symptomer sklir over i flere av tilstandene.

For eksempel kan vestibulær migrene, landgangssyndrom, pppd og krystallsyke oppleves veldig likt. 

Så man tar gjerne sjekk av balansenerven, ser på nystagmus med riktige briller, sjekker ørene og hjerne (sistnevnte MR). Osv.

TS har ikke et komplekst symptombilde, så hos en kompetent behandler går nok dette helt enkelt å undersøke. 

Det som derimot kan tyde på annet er plutselig hørselstap, det er ikke vanlig med krystallsyke alene. 

Men den undersøkelsen kan dessverre ikke gjøres hos fastlegen TS, de har ikke utstyr. 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er en relativt frisk dame i slutten av 30-årene, slank og røyker ikke. Jeg har alltid slitt psykisk men de siste ti årene har jeg klart å holde antall angstanfall og dype depresjoner til et minimum.

For en måned siden begynte jeg å få små anfall av svimmelhet som var veldig intense. Den første gangen da jeg var ute på butikken med barnet  mitt (1) og mannen min. Jeg ble syk samme dag som jeg opplevde dette, med en kraftig forkjølelse. 

Jeg hadde nylig kommet hjem fra en veldig stressende tur (en ukes ferie i "syden") med barnet mitt og hadde i noen uker før det igjen hatt litt for mye glede av alkohol på kveldstid. (Drakk litt hver kveld i månedsvis) Jeg antok at alt dette hadde ført til at jeg fikk en reaksjon men tenkte ikke mer over det.

Nøyaktig en uke senere kom svimmelheten tilbake. Jeg satt og så på TV, og plutselig ble jeg svimmel og kjente press/mild nummenhet/ilinger på høyre side av hodet. Mest rundt tinningen. (Jeg fikk også diaré, men tipper det var pga angst.)

Jeg fikk panikk av dette så det førte sikkert til at det varte mye lenger enn det hadde gjort om jeg var rolig. Men jeg lå i senga i over 3 timer. De neste dagene var det som om jeg konstant følte meg litt svimmel, uvirkelighetsfølelse, nedsatt appetitt, palpitasjoner, tinnitus, nedsatt hørsel på høyre øre, lett press ved høyre tinning og diaré innimellom. Jeg har også jevnlig smerter i nakke og korsrygg, men det har jeg ofte pga barn.

Dette har pågått nå i en måned men denne uken merket jeg stor forskjell og jeg trodde jeg var kvitt det verste før jeg i går ble svimmel igjen. Ikke like ille som den første uken men fremdeles ubehagelig. Virker også som symptomene endrer seg litt, mye er borte (som smerter i tinningen og diaré) I dag var også ille, men hadde kraftig hjertebank da jeg hvilte som plaget meg mer enn svimmelhet. Hvilepulsen var plutselig over 100, ifølge en app jeg har lastet ned. Jeg har fått nok en kraftig forkjølelse, så lurer på om det har en sammenheng med det.

Jeg har vært hos legen flere ganger. Blodprøver har kommet tilbake normale, jeg har vært hos øyelege som scannet øynene mine for å se etter trykk bak øynene - de fant ingenting. Jeg har fått ekg-måling (i noen min, ikke over natta), målt blodtrykk, målt oksygen... alt er normalt.

Blir veldig glad om noen har tanker om hva det kan være, eller om noen har opplevd lignende?

Har de sjekket ørene? og hørsel?  

Det at det kommer når du har forkjølelse styrker min mistanke om at det er noe med betennelsestilstand i labyrinten. Dette er alvorlig, særlig ved bakteriell infeksjon som sagt tidligere. 

Hadde du vært min pasient ville jeg lagt deg inn idag, særlig mtp hørselstapet.

Endret av Kaisada
Skrevet
klarinetta skrev (10 timer siden):

Om du refererer til mitt råd om yoga, så er yoga nidra kun avslapning/avspenning, ingen bevegelser. 

Neida, bare generelt at mange anbefaler vanlig yoga. 

Det kan man jo gjøre sålenge man ikke vipper hodet bakover/inntil haka eller bøyer seg under horisontalen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...