AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Kan en sykepleier være veileder for lærlinger som skal bli helsefagarbeidere? Anonymkode: 165bd...e93
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Ja. Man kan også ta pedagogikk og bli lærer på yrkesfaglinja for helsefagarbeidere. Anonymkode: 902d0...266 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Man kan også ta pedagogikk og bli lærer på yrkesfaglinja for helsefagarbeidere. Anonymkode: 902d0...266 Ja, det vet jeg. Men det var ikke akkurat det jeg spurte om. Anonymkode: 165bd...e93
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Nei, det heter seg at man skal bli veiledet av egen profesjon. Før så man på helsefagarbeidere, eller hjelpepleiere, som sykepleierens assistent. Dette er ikke tilfellet lenger. Sykepleie og helsefag er to ulike fag, og helsefag må dermed få opplæring av en med riktig kompetanse (eks innen miljøarbeid). Sykepleieren kan dog gi opplæring i somatikk og prosedyrer. Anonymkode: c5fc1...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 15.09): Nei, det heter seg at man skal bli veiledet av egen profesjon. Før så man på helsefagarbeidere, eller hjelpepleiere, som sykepleierens assistent. Dette er ikke tilfellet lenger. Sykepleie og helsefag er to ulike fag, og helsefag må dermed få opplæring av en med riktig kompetanse (eks innen miljøarbeid). Sykepleieren kan dog gi opplæring i somatikk og prosedyrer. Anonymkode: c5fc1...ab1 Veileder min er sykepleier. Anonymkode: 165bd...e93
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 Ideelt sett skal man bli veiledet av sin egen profesjon, men der det ikke er mulig må noen andre trå til. Jeg har hatt lærlinger når vår hjelpepleier har vært langtidssykmeldt, og jeg er vernepleier. Anonymkode: 76286...731 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 15.09): Nei, det heter seg at man skal bli veiledet av egen profesjon. Før så man på helsefagarbeidere, eller hjelpepleiere, som sykepleierens assistent. Dette er ikke tilfellet lenger. Sykepleie og helsefag er to ulike fag, og helsefag må dermed få opplæring av en med riktig kompetanse (eks innen miljøarbeid). Sykepleieren kan dog gi opplæring i somatikk og prosedyrer. Anonymkode: c5fc1...ab1 😂😂😂 Altså, helsefagarbeider er en videregående utdanning på to år + læretid. Det er ingenting en helsefagarbeider kan, som ikke en sykepleier kan, eller har teori innenfor. Men ja - en helsefagarbeider bør gå med hjelpepleier/helsefagarbeider i praksis- og læretid. Ikke sykepleiere - de har nok å gjøre, i tillegg til egne sykepleierstudenter. Anonymkode: d27b7...350 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg (er sykepleier) har vært veileder for helsefagarbeider, da vi ikke hadde noen helsefagarbeider som kunne gjøre det. De ønsket en som jobbet 100% og hadde lite fravær. Anonymkode: eeb26...3b0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg er vernepleier og har vært veileder for flere helsefagstudenter. Anonymkode: 322a3...915 2
Toyah Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 Arbeidsplassen skal velge den som er best kvalifisert for oppgaven. Av ulike grunner kan de skje at sykepleiere/vernepleiere blir veiledere for lærlinger i helsearbeiderfaget. Men det er ønskelig med veileder innenfor samme stillingstittel/profesjon. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): 😂😂😂 Altså, helsefagarbeider er en videregående utdanning på to år + læretid. Det er ingenting en helsefagarbeider kan, som ikke en sykepleier kan, eller har teori innenfor. Men ja - en helsefagarbeider bør gå med hjelpepleier/helsefagarbeider i praksis- og læretid. Ikke sykepleiere - de har nok å gjøre, i tillegg til egne sykepleierstudenter. Anonymkode: d27b7...350 Hva er morsomt med det? Det er fakta. Det handler om å utvikle yrkesstolthet (sosial bærekraft). Forøvrig; ikke en uventet kommentar fra en sykepleier. Du bør gjerne vurdere en mer akademisk utdanning for bedre samfunnsforståelse og refleksjonsevne. Anonymkode: c5fc1...ab1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #13 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva er morsomt med det? Det er fakta. Det handler om å utvikle yrkesstolthet (sosial bærekraft). Forøvrig; ikke en uventet kommentar fra en sykepleier. Du bør gjerne vurdere en mer akademisk utdanning for bedre samfunnsforståelse og refleksjonsevne. Anonymkode: c5fc1...ab1 Hvem har sagt at jeg er sykepleier? 😂 Anonymkode: d27b7...350
Sneglefart Skrevet 23. oktober 2022 #14 Skrevet 23. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): 😂😂😂 Altså, helsefagarbeider er en videregående utdanning på to år + læretid. Det er ingenting en helsefagarbeider kan, som ikke en sykepleier kan, eller har teori innenfor. Men ja - en helsefagarbeider bør gå med hjelpepleier/helsefagarbeider i praksis- og læretid. Ikke sykepleiere - de har nok å gjøre, i tillegg til egne sykepleierstudenter. Anonymkode: d27b7...350 Helsefagarbeider og sykepleier er veldig forskjellig mtp fokus, selv om begge er pasientrettede yrker og yrkesgruppene samarbeider med hverandre. Det er derfor ikke «riktig» at en spl skal være veileder for en lærling i helsefag. Når det er sagt, dette er ikke en «regel uten unntak» så en spl kan være veileder dersom det er gode grunner til det. Endret 23. oktober 2022 av Sneglefart
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #15 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvem har sagt at jeg er sykepleier? 😂 Anonymkode: d27b7...350 De barnslige «hersketeknikk» emojiene røper deg. Anonymkode: c5fc1...ab1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå