AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg jobber rett og slett med en udugelig kollega som dessverre har rykket opp til en mellomlederstilling grunnet nepotisme (familierelasjon) innad i bedriften, hun hadde ikke den relevante utdanningen for denne stillingen men har fått den med mye jekking og ulovlig fri fra sjefen hun hadde relasjon til. Personen har fått mye ansvar og vi i teamet sitter igjen med at arbeidet er så dårlig gjennomført at det ofte må gjøres på nytt. Hun spør om vi kan "se over" og da ser vi jo at arbeidet er gjort delvis og hun overlater resten av arbeidet til oss selvom dette er oppgaver hun får mye ekstra tid i turnus til å gjøre. Opplever også ofte at ting ikke er gjort slik som det er forventet og avtalt, og det blir da følgefeil som vi som skal videreføre ledd i arbeidet får skylda for av feks. av pårørende osv. Vedkommende kom alltid forseint og til egne tider tidligere når hun hadde familierelasjonen som sjef, ingen grenser. Men nå har vi endelig fått ny sjef uten relasjon. Nå kommer hun bare for sent eller er syk når hun vet sjefen er på kurs, eller har ferie og ikke er tilstede. Dette er et fast mønster. Heldigvis har sjefen skjønt litt av lunta og begynt og pulverisere oppgavene ut på oss på gulvet. jeg opplever faktisk at jeg per nå nesten har mindre å gjøre, selvom det er mer på oss når det er ansvarsfordelt og jeg har kontroll over oppgavene selv. Heller dette enn å hele tiden måtte passe på, gå over og ta i et tak på halvgjorte oppgaver til den som egentlig skal kunne dette. Problemet er at jeg ønsker jo å ha en god relasjon til vedkommende nå som ting har blitt litt bedre, men ser jo at de gamle vanene popper opp så fort det er mulighet og rom for det feks. når leder ikke er tilstede eller at oppgaver kan bli forskyvd med unnskyldningen om at "det var ikke nok tid idag, du må se på dette" også har vedkommende tilsynelatende hatt masse tid (flere timer uten andre oppgaver) uten å få til noe nevneverdig resultat i dokumentasjonssystemet der dette er synlig. Hva gjør jeg videre nå da i forhold til arbeidsoppgaver og relasjon? Jeg ønsker jo og ha fred på jobb, men er jo uholdbart om vi hele tiden må gå å passe på den som egentlig skal lede oss... Anonymkode: 58a04...f79 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Kanskje ta dette til den nye sjefen? Anonymkode: 58a04...f79
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 Det er ofte slik at ubrukelige folk blir pushet opp i systemet, siden det er tilnærmet umulig å si de opp. Anonymkode: 27e81...3b8 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 Mitt råd: Bytt jobb når du kan, for det er ekstremt vanskelig å få gjort noe når det er så nære forbindelser mellom sjef og mellomleder. Familie/vennerelasjoner kommer gjerne først, selv om det selvsagt ikke burde vært slik. Du kan selvsagt ta kampen, men jeg ville da forventet at den bli lang og vanskelig, så du må nesten vurdere om det er verdt det sett opp mot en annen jobb. Anonymkode: ba210...1e2
Taluno Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Siden dere registrerer at hun stadig er forsinket, så må dere rapportere dette til sjefen. At hun er syk/borte, vel det er bare si i fra om det også til sjefen "vi rakk ikke få gjort dette i går, siden NN var syk" eller skrive avvik "dette ble ikke gjort da NN hadde fri/var syk" Ang fri, så har jeg aldri hørt om "ulovlig fri". Sjefen står fritt til å gi ansatte så mye fri de ønsker. Dette er arbeidsgiver som styrer. Når dere blir bedt om å se over, så gjør det SE over, og gi tilbakemelding "dette er ikke bra nok, dette bør du gjøre slikt" Her har du glemt noe, dette skal være med". Ikke gjør jobben for henne. Da vet hun jo at om hun gjør en halvhjertet innsats, så kan hun bare lempe det over på andre som tar på seg ekstra jobb uten protester... At hun ikke har relevant utdanning har absolutt ingenting å si, så lenge det ikke er offentlig. Om det derimot er offentlig arbeidsplass, så skal eldige stillinger, slik som mellomleder, utlyses, og da kan relevant utdanning ha betydning. Og jeg skjønner at du ønsker en god relasjon, men her bør dere vurdere trekke inn tillitsvalgte, hvis den eneste måten å ivareta en god relasjon er å la ledelsen tråkke på dere, utnytte dere, og overføre ekstra arbeidsoppgaver til dere. Så du må velge: enten rapportere dette videre, eller bite tennene sammen å akseptere at din arbeidshverdag består av å gjøre andres oppgaver å bli tråkka på. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg hadde også en sånn tulling som for eksempel kunne finne på å sitte på mobiltelefonen, i stedet for å gjøre arbeidsoppgavene sine. Eller komme alt for seint og / eller stikke av alt for tidlig. Uten å varsle på forhånd, eller si ifra når hun går sin vei. Men avdelingslederen var selvfølgelig alt for konfliktsky til å diskutere dette med henne, eller innføre konsekvenser. Resultatet ble jo at en drøss med oppgaver fremdeles stod igjen etter hver arbeidsdag. Enten måtte jeg arbeide gratis overtid (fordi avdelingslederen nektet å betale ekstra for dette) eller så måtte jeg bare "forsvinne" jeg også, når arbeidsdagen min var ferdig (uansett om det fremdeles stod igjen noe som egentlig burde gjøres) Men dette fører selvfølgelig til irritasjon for dem som skulle gjøre morgen-skiftet dagen etter, fordi det var en rekke oppgaver som aldri hadde blitt gjort dagen før = Mer å gjøre for morgen-skiftet, før dem faktisk kunne begynne på deres egne oppgaver dagen etter. Jeg var jo selvfølgelig klar på at jeg arbeider de timene jeg har blitt satt opp, og aldri noe utover dette - med mindre jeg får betalt for å være der lenger og fikse ting. Var det noen problemer, så fikk dem vær så god ta opp dette med den personen som ikke gadd å dukke opp i tide, eller bare var opptatt med å fjerte rundt. Anonymkode: c41c0...a8f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 Takk alle sammen for svar. Med ulovlig fri mener jeg at vedkommende har feks. brukt opp ferien sin som alle andre og snakker høyt om dette, allikevel får hun dager der hun bare er 1-2 timer innom for så å ga hjem, ikke noe møter osv. snakker da høyt om at hun skal hente barn, må hjem å trene eller har en eller annen fest hun må kjøpe inn til. Sinnsykt provoserende, men siden tidligere sjef har hatt en nær relasjon har dette tydeligvis blitt akseptert. Fraværet har heller ikke blitt registrert i vaktboken slik som alle andre har strenge føringer for å gjøre både når det kommer til avspasering osv. denne boken er også grunnlaget for lønn i slutten av måneden, der de legger inn alt fravær, avspasering, permisjoner osv. Jobber i kommunen om det har noe å si. Føler det er mye nepotisme i kommunen når det kommer til ansettelser osv. Jeg føler vi som er igjen jobber i motbakke hele tiden. Har blitt litt bedre nå som en ny sjef nylig har trådd til, samtidig ser jeg at de gamle mønstrene tyter frem når leder ikke ser eller er borte på møte osv. Jeg skal definitivt sette mye mer grenser for meg selv fremover, samtidig har jo mellomleder en maktposisjon der hun kan si at "hen er jo en vanskelig arbeider som ikke vil se over når jeg ber om det, arbeidet var jo nesten ferdig og jeg ba jo bare om litt hjelp " selvom arbeidet i seg selv er så elendig og verdiløst at man må sitte med hele jobben selv. Jeg blir svett! Anonymkode: 58a04...f79
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk alle sammen for svar. Med ulovlig fri mener jeg at vedkommende har feks. brukt opp ferien sin som alle andre og snakker høyt om dette, allikevel får hun dager der hun bare er 1-2 timer innom for så å ga hjem, ikke noe møter osv. snakker da høyt om at hun skal hente barn, må hjem å trene eller har en eller annen fest hun må kjøpe inn til. Sinnsykt provoserende, men siden tidligere sjef har hatt en nær relasjon har dette tydeligvis blitt akseptert. Fraværet har heller ikke blitt registrert i vaktboken slik som alle andre har strenge føringer for å gjøre både når det kommer til avspasering osv. denne boken er også grunnlaget for lønn i slutten av måneden, der de legger inn alt fravær, avspasering, permisjoner osv. Jobber i kommunen om det har noe å si. Føler det er mye nepotisme i kommunen når det kommer til ansettelser osv. Jeg føler vi som er igjen jobber i motbakke hele tiden. Har blitt litt bedre nå som en ny sjef nylig har trådd til, samtidig ser jeg at de gamle mønstrene tyter frem når leder ikke ser eller er borte på møte osv. Jeg skal definitivt sette mye mer grenser for meg selv fremover, samtidig har jo mellomleder en maktposisjon der hun kan si at "hen er jo en vanskelig arbeider som ikke vil se over når jeg ber om det, arbeidet var jo nesten ferdig og jeg ba jo bare om litt hjelp " selvom arbeidet i seg selv er så elendig og verdiløst at man må sitte med hele jobben selv. Jeg blir svett! Anonymkode: 58a04...f79 Velkommen til arbeidslivet TS, sånn er det mange steder. Sier igjen, hvis det ikke bedrer seg så er det bedre å bytte jobb ettersom du sannsynligvis ikke vil klare å få forandret arbeidslivskulturen på den arbeidsplassen nevneverdig. Har man ingen sjef som tar tak i ting, så skjer det ingenting heller. Anonymkode: ba210...1e2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 Taluno skrev (På 21.10.2022 den 10.00): Når dere blir bedt om å se over, så gjør det SE over, og gi tilbakemelding "dette er ikke bra nok, dette bør du gjøre slikt" Her har du glemt noe, dette skal være med". Ikke gjør jobben for henne. Da vet hun jo at om hun gjør en halvhjertet innsats, så kan hun bare lempe det over på andre som tar på seg ekstra jobb uten protester... Dette, TS. Dette. Det er stor forskjell på å se over og å overta oppgaver. Anonymkode: de401...a00 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 16.36): Takk alle sammen for svar. Med ulovlig fri mener jeg at vedkommende har feks. brukt opp ferien sin som alle andre og snakker høyt om dette, allikevel får hun dager der hun bare er 1-2 timer innom for så å ga hjem, ikke noe møter osv. snakker da høyt om at hun skal hente barn, må hjem å trene eller har en eller annen fest hun må kjøpe inn til. Sinnsykt provoserende, men siden tidligere sjef har hatt en nær relasjon har dette tydeligvis blitt akseptert. Fraværet har heller ikke blitt registrert i vaktboken slik som alle andre har strenge føringer for å gjøre både når det kommer til avspasering osv. denne boken er også grunnlaget for lønn i slutten av måneden, der de legger inn alt fravær, avspasering, permisjoner osv. Jobber i kommunen om det har noe å si. Føler det er mye nepotisme i kommunen når det kommer til ansettelser osv. Jeg føler vi som er igjen jobber i motbakke hele tiden. Har blitt litt bedre nå som en ny sjef nylig har trådd til, samtidig ser jeg at de gamle mønstrene tyter frem når leder ikke ser eller er borte på møte osv. Jeg skal definitivt sette mye mer grenser for meg selv fremover, samtidig har jo mellomleder en maktposisjon der hun kan si at "hen er jo en vanskelig arbeider som ikke vil se over når jeg ber om det, arbeidet var jo nesten ferdig og jeg ba jo bare om litt hjelp " selvom arbeidet i seg selv er så elendig og verdiløst at man må sitte med hele jobben selv. Jeg blir svett! Anonymkode: 58a04...f79 Å se over å gi hint er å gi hjelp. Du trenger ikke hi mer hjelp enn det. Si rett ut at du kun rakk å se på det fordi du har mange egne oppgaver idag feks. Ved å gjøre oppgaver for personen velger du å sette deg selv i samme situasjon igjen og igjen. Anonymkode: 1d430...4d8 1
Taluno Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 16.36): Takk alle sammen for svar. Med ulovlig fri mener jeg at vedkommende har feks. brukt opp ferien sin som alle andre og snakker høyt om dette, allikevel får hun dager der hun bare er 1-2 timer innom for så å ga hjem, ikke noe møter osv. snakker da høyt om at hun skal hente barn, må hjem å trene eller har en eller annen fest hun må kjøpe inn til. Sinnsykt provoserende, men siden tidligere sjef har hatt en nær relasjon har dette tydeligvis blitt akseptert. Fraværet har heller ikke blitt registrert i vaktboken slik som alle andre har strenge føringer for å gjøre både når det kommer til avspasering osv. denne boken er også grunnlaget for lønn i slutten av måneden, der de legger inn alt fravær, avspasering, permisjoner osv. Jobber i kommunen om det har noe å si. Føler det er mye nepotisme i kommunen når det kommer til ansettelser osv. Jeg føler vi som er igjen jobber i motbakke hele tiden. Har blitt litt bedre nå som en ny sjef nylig har trådd til, samtidig ser jeg at de gamle mønstrene tyter frem når leder ikke ser eller er borte på møte osv. Jeg skal definitivt sette mye mer grenser for meg selv fremover, samtidig har jo mellomleder en maktposisjon der hun kan si at "hen er jo en vanskelig arbeider som ikke vil se over når jeg ber om det, arbeidet var jo nesten ferdig og jeg ba jo bare om litt hjelp " selvom arbeidet i seg selv er så elendig og verdiløst at man må sitte med hele jobben selv. Jeg blir svett! Anonymkode: 58a04...f79 Men om hun skal komme noen vei med at "h*n er en vanskelig arbeider" vil det da si at det kun er du som irriterer deg over dette? Og at ingen andre kan bekrefte verken fravær eller manglende utførsel av arbeidsoppgaver? Og kan du ikke peke ut nøyaktig hva det er du mener er elendig og verdiløst ovenfor sjefen hennes?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå