AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #21 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, lurt, husker jeg sleit med det en gang. Så jeg varma smøret i mikroen men det ble jo helt feil. Skriver det ned. Og ja, går håpe mine naboer er sånn de også! Og ikke på slankekur. Må jo bare prøve 😊 Anonymkode: dc858...0a4 Hehe ja er forskjell på romtemperatur smør og kokt i mikro.. har selv gjort den tabben 😅 Anonymkode: 23110...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #22 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg baker mye. Har en elecrolux håndmikser på stativ og en bosch eltemaskin. Har ikke behov for en sånn standard kjøkkenmaskin da jeg bruker håndmikseren til alt som skal vispes som f.eks eggedosis, marengs, krem osv. Og så er ikke kjøkkenmaskinene ofte kraftige nok til å håndtere store deiger slik som jeg bruker å lage, imens eltemaskinen har de krokene undenifra istedenfor ovenifra slik at den takler mer deig. Legger ved linker til de to jeg har. Jeg baker til selskap o.l og tar gjerne også med noe til svigers en søndag. Kanelsnurrer, boller, rundstykker og pizzasnurrer pleier jeg å bake i store kvanta og fryse ned, men vi har en stor fryser da. Til jul baker jeg gjerne 80 horn på en gang for eksempel. https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner-og-matlaging/kjokkenmaskin/bosch-universal-kjokkenmaskin-mum6n20a1/MUM6N20A1?gclid=Cj0KCQjw48OaBhDWARIsAMd966CWtZJg5tS_ImJpwN7eIXRqdkbSGZCDKwlf8niWbv6Xr8bY77p-PDoaArJrEALw_wcB&gclsrc=aw.ds https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/miksere-og-blendere/handmikser/electrolux-handmikser-esm3300/ESM3300?gclid=Cj0KCQjw48OaBhDWARIsAMd966BGgdIy3Np3AYr-LdCjNG_NQJKQwKbdQDmJrG07mp--Ccoh0g_6AFkaArNIEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Anonymkode: b46f8...911 Sant det er sånn som når jeg leser dette at jeg føler baking er gresk. Det blir så mange ord på en gang som er fremmed for meg at hjernen min bare helt svisj. Men tror jeg forstod deg når jeg bare leste det noen ganger. Jeg skjønner ikke hva som gjør at jeg blir så dum på sånt. Jeg blir kanskje svigermors drøm da hvis jeg begynner å ta med der, eller sender med typen noe. Takk for tips! Så rause alle er. Anonymkode: dc858...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 20. oktober 2022 #23 Del Skrevet 20. oktober 2022 Bruk romtempererte råvarer. Egg tåler godt å stå utenfor kjøleskapet. Hvis det står at du skal smelte smøret i oppskriften og det skal være annen væske, putter jeg den sammen med smøret når det er smeltet. Da får det samme temperatur og baksten blir mer vellykket. Følg alltid oppskriften til punkt og prikke med mengde. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #24 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1 få deg kjøkkenmaskin (typ kenwood major eller lignende, sikkert mange greie å få kjøpt brukt! 2 følg kremno_elin på insta (hun har lært meg det lille jeg kan) 3 gå inn på krem.no og finn oppskrift på Bollefoccacia med blåbær og vanilje. Bak den, så føler du plutselig at du KAN bake! 😄 jeg baker stort sett bare den (og brød) men tror det kan gi godt utgangspunkt for videre utvikling. Anonymkode: 096a9...2fb Haha, hørtes ut som et godt tjuvtriks for å bli god fort! Digger det! Fikk vann i munnen av den oppskriften i alle fall. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les oppskrifter og følg dem også. Ikke vær redd for å prøve noe nytt, selv om det kan være greit å prøve nye oppskrifter med billige(re) ingredienser. Første gang med gelatin trenger ikke være den største kaka noensinne. Stekeovner er ikke alltid perfekte. Synes du at det du baker ofte blir tørt har du en varm ovn, og kan kutte noen minutter steketid. Motsatt hvis kakene dine er deigete når de egentlig har stekt lenge nok. Enig med den over som anbefaler håndmikser! Men selv synes jeg det er nyttig at den har stativ også. Som denne https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/miksere-og-blendere/handmikser/electrolux-handmikser-esm3300/ESM3300 Anonymkode: 08a84...9f3 Tusen takk for tips! Har ikke forstått det med å vite hvordan ovn man har, men det gir jo komplett mening når du sier det. Enkel logikk. Må undersøke litt om det blir håndmikser eller hva! TS Anonymkode: dc858...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsepims Skrevet 20. oktober 2022 #25 Del Skrevet 20. oktober 2022 Les hele oppskriften før du starter. Alltid. Baking handler om konsistens, følg oppskriften. Har en kenwood og en håndmikser. Gjærdeigen hever aller best på varmekablene på badet. Bruker alltid bolledeigen fra det søte liv, til kanelsnurrer og skoleboller også. Det er en litt fuktig deig som også må eltes/knas en del på bordet etter den første hevingen, og det skal mye til før jeg tilsetter mer mel. Men det er så verdt det! Om jeg bruker tørrgjær så tilsetter jeg det med de tørre ingrediensene. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #26 Del Skrevet 20. oktober 2022 Du lærer veldig mye ved å gjøre feil også, husk det og ikke mist motet! Da jeg først startet å bake serverte jeg en marengspai sak som var toppet med marengs. Men jeg kimset på oppskrifta og serverte den rett ut av ovnen og ikke hadde den stått lenge nok heller, så jeg endte med å servere varm bringebær/lime pai med omelett på toppen 👍 Anonymkode: 23110...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #27 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kanskje jeg skal våge meg frempå å prøve dette. Gikk du og ringte på? Føler at her jeg bor er det veldig sånn by, at man holder seg mest for seg selv. Men kan jo kaste henge opp et oppslag, og be de som er interessert i at jeg kommer innom med kake skrive seg opp eller noe sånt. TS Anonymkode: dc858...0a4 Ja, jeg bare gikk å ringte på.. og sa det som det var. Følte meg som en teit dust i øyeblikket, men det ble godt mottatt. Jeg delte ut 16 ostekaker på en dag en gang. Jeg hadde bakt til selskap, men det ble avlyst og jeg alene kunne ikke spise 16 ostekaker.. Å henge opp en lapp vil du sikkert få god respons på, det tror jeg. Lager du den samme kaken noen ganger etter oppskrift, så kan du variere med din egen vri etterhvert. Og etterhvert så blir du trygg og kan slumpe litt. Pugg en favoritt og lag den som din signaturkake.. Skriv ned hva du gjør når du leker med oppskriften, så står det på papiret hva som fungerte sånn at du kan gjenta det. Anonymkode: 44140...da3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #28 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du lærer veldig mye ved å gjøre feil også, husk det og ikke mist motet! Da jeg først startet å bake serverte jeg en marengspai sak som var toppet med marengs. Men jeg kimset på oppskrifta og serverte den rett ut av ovnen og ikke hadde den stått lenge nok heller, så jeg endte med å servere varm bringebær/lime pai med omelett på toppen 👍 Anonymkode: 23110...93b Hahaha! Ja, takk for motet, tipper det kommer til å trengs. Føler det er lettere med matlaging, for middag skal man jo ha hver dag, men når man først lager noe søtt vil man det skal bli bra. Men man må jo bare prøve og feile og prøve igjen! Vimsepims skrev (4 minutter siden): Les hele oppskriften før du starter. Alltid. Baking handler om konsistens, følg oppskriften. Har en kenwood og en håndmikser. Gjærdeigen hever aller best på varmekablene på badet. Bruker alltid bolledeigen fra det søte liv, til kanelsnurrer og skoleboller også. Det er en litt fuktig deig som også må eltes/knas en del på bordet etter den første hevingen, og det skal mye til før jeg tilsetter mer mel. Men det er så verdt det! Om jeg bruker tørrgjær så tilsetter jeg det med de tørre ingrediensene. Lykke til! Takk! ❤️ Den bolledeigen med smørskandalen i mikroen den ble sånn fuktig, eller mest klissete, men da ble det jo vanskelig å bake de ut så jeg tok mer mel på, men da ble de jo helt rare på overflaten. Er det feil når det blir klissete, eller skal man bare stå i det, eller betyr det at den er for fuktig? Anonymkode: dc858...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #29 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg bare gikk å ringte på.. og sa det som det var. Følte meg som en teit dust i øyeblikket, men det ble godt mottatt. Jeg delte ut 16 ostekaker på en dag en gang. Jeg hadde bakt til selskap, men det ble avlyst og jeg alene kunne ikke spise 16 ostekaker.. Å henge opp en lapp vil du sikkert få god respons på, det tror jeg. Lager du den samme kaken noen ganger etter oppskrift, så kan du variere med din egen vri etterhvert. Og etterhvert så blir du trygg og kan slumpe litt. Pugg en favoritt og lag den som din signaturkake.. Skriv ned hva du gjør når du leker med oppskriften, så står det på papiret hva som fungerte sånn at du kan gjenta det. Anonymkode: 44140...da3 Oi, shit! Bare tanken på å bake 16 kaker på en dag, wow, imponert. Jeg blir skikkelig gira av alle disse tipsene, og tanken på å ha en signaturkake, gøy! Ts Anonymkode: dc858...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #30 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hahaha! Ja, takk for motet, tipper det kommer til å trengs. Føler det er lettere med matlaging, for middag skal man jo ha hver dag, men når man først lager noe søtt vil man det skal bli bra. Men man må jo bare prøve og feile og prøve igjen! Takk! ❤️ Den bolledeigen med smørskandalen i mikroen den ble sånn fuktig, eller mest klissete, men da ble det jo vanskelig å bake de ut så jeg tok mer mel på, men da ble de jo helt rare på overflaten. Er det feil når det blir klissete, eller skal man bare stå i det, eller betyr det at den er for fuktig? Anonymkode: dc858...0a4 Min erfaring er at tilsetter du mer mel så blir den hard og ikke luftig, sånn passe klissete så den fortsatt klistrer seg litt til deg og bordet er bra, akkurat når du føler du skulle hatt mer mel, prøv uten Anonymkode: 23110...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #31 Del Skrevet 20. oktober 2022 Der er to ting jeg aldri gjør, men som ofte står i oppskrifter. Jeg sikter aldri mel eller noe som helst. Det er bortkasta. Jeg varmer aldri væsken opp til kroppstemperatur, det varmes tilstrekkelig opp mens maskinen kjører. Du trenger kun en type gjær. Søtgjær o.l er unødvendig dyre produkter. Anonymkode: 73c83...658 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #32 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der er to ting jeg aldri gjør, men som ofte står i oppskrifter. Jeg sikter aldri mel eller noe som helst. Det er bortkasta. Jeg varmer aldri væsken opp til kroppstemperatur, det varmes tilstrekkelig opp mens maskinen kjører. Du trenger kun en type gjær. Søtgjær o.l er unødvendig dyre produkter. Anonymkode: 73c83...658 Jeg ville siktet mel der det står, eventuelt prøvd å sikte mel om det ble helt murstein. Venninnen min hadde oppskrift på en kake men ikke fremgangsmåten, vi laget den flere ganger og den kom ut flat og hard, til slutt kom vi på å sikte melet og den ble helt perfekt. Inntill da så visste jeg ikke at det hadde noe å si. Anonymkode: 23110...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #33 Del Skrevet 20. oktober 2022 Vei melet fremfor å grave i posen, alternativt ha mengden mel du skal ha over i en annen bolle først, da blir den ikke så pakket og du får riktigere mengde hvis du graver fra den andre bollen fremfor posen. ikke tenk på at du skal lære resepter. Det er også fort gjort å glemme et skritt hvis du tror at du kan et resept. Jo mer du baker samme resept jo mer husker du men greit å alltid ha resepter tilgjengelig underveis likevel. Når du har bakt noe du liker og er fornøyd så spar på resepten! Skriv de gjerne ned eller skriv ut hvis du henter fra nettet. Mange resept har også vanskelighetsgrad ved resepten og du kan med fordel begynne med de som er litt enklere og deretter bygge på. Anonymkode: b04c3...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsepims Skrevet 20. oktober 2022 #34 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hahaha! Ja, takk for motet, tipper det kommer til å trengs. Føler det er lettere med matlaging, for middag skal man jo ha hver dag, men når man først lager noe søtt vil man det skal bli bra. Men man må jo bare prøve og feile og prøve igjen! Takk! ❤️ Den bolledeigen med smørskandalen i mikroen den ble sånn fuktig, eller mest klissete, men da ble det jo vanskelig å bake de ut så jeg tok mer mel på, men da ble de jo helt rare på overflaten. Er det feil når det blir klissete, eller skal man bare stå i det, eller betyr det at den er for fuktig? Anonymkode: dc858...0a4 I akkurat den oppskriften viker jeg litt fra instruksjonene. Jeg smelter smøret, tilsetter melis og melk og varmer opp til lunkent/37 grader. Har ikke tålmodighet til å vente til kokvarmt blir lunkent. Over 37 grader dreper gjæren. Om det fortsatt er klissete etter 10-15 min knaing etter heving så tilsett litt mel på bord og overflaten av deigen. Heller litt for lite mel enn for mye. På en hyttetur uten særlig med redskaper stod jeg 25 min å knadde deigen før den var smidig men samtidig ikke satt fast i hender eller bord. Det beste resultatet noensinne for min del. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tebrok Skrevet 20. oktober 2022 #35 Del Skrevet 20. oktober 2022 Mitt tips ville nok være å velge deg ut et par ting av gangen du har lyst til å lære å lage. La oss si du begynner med eplepai. Da må du lære deg å lage en paibunn. Det i seg selv krever nok litt øvelse, men krever ingen dyr maskin. Du finner ut mye av å google deg litt frem til en teknikk eller metode eller se på en video på youtube. Så kan du prøve deg rundt med forskjellige oppskrifter og evt fyll (ved bruk av forskjellige fremgangsmåter og oppskrifter på nettet). Så lærer du etter hvert hva som er viktig med paideig. Og det er mange ting! Feks bruke kaldt smør, ikke overarbeide deigen, forhåndssteke deigen (eller ikke), valg av type form (glass eller metall?). Poenget er at det er mye å lære og ja, du må rett og slett bare øve og prøve og feile. Så velg noe du liker og øv deg noen ganger på å få på plass teknikkene som brukes til det bakverket, så beveg deg videre. Og ja, følg oppskrifter nøye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #36 Del Skrevet 20. oktober 2022 Noen tips for å få fluffy og myk gjærbakst (som f.eks boller): - Sikt melet, selv om du kjøper Siktet Hvetemel. - Vær tålmodig. Hev og etterhev i to omganger og gi hevingen den tiden den trenger. Anonymkode: fd26c...56d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #37 Del Skrevet 21. oktober 2022 Tusen takk for alle svarene. Jeg har skrevet ned alle tipsene i en bok, så jeg ikke skal miste dem av syne. Og kommer tilbake her for å se tips om de ulike hjelpemidlene når jeg har lært litt mer. Har funnet frem to kokebøker som også har bakstdeler og skal kikke litt og gleder meg til å begynne! 💪😊 Anonymkode: dc858...0a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mercury_ Skrevet 25. oktober 2022 #38 Del Skrevet 25. oktober 2022 Så gøy at du vil bli godt på å bake Baking er som terapi for meg, og jeg baker både profesjonelt (konditor) og hjemme. Det handler om å øve seg, du må få den feelingen for når noe ser feil ut. Men ikke stress med det i starten, det kommer etter at du har bakt mye. Og du trenger ikke lære noen oppskrifter utenat! Følg oppskriftene slavisk. Mange har nevnt kremno_elin allerede og jeg vil også tipse om henne. Hun har jobbet som konditor i mange år og er kjempeflink til å formidle. Hun har noe hun kaller kunnskapsmandag på Instagram hvor hun lærer deg forskjellen på forskjellige typer sukker og mel og gjær eller hva det måtte være. Veldig lærerikt. Les deg opp på bloggen hennes! Hun har også gitt ut tre bøker som er kjempegode for nybegynnere, søk etter Elin Vatnar Nilsen, så finner du de. Jeg vil foreslå å bake mange av hennes oppskrifter først, da de er kvalitetssikret og skrevet på en god og forståelig måte. Jeg vet mange liker hun Kristine fra det søte liv, og jeg har selv bakt flere av oppskriftene hennes, men hun jobber ikke med å lære bort baking og derfor kan noen oppskrifter være litt vanskeligere å forstå dersom man ikke har bakeerfaring. Det er min mening. Kos deg med bakingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #39 Del Skrevet 25. oktober 2022 Anbefaler å bruke oppskrifter fra Tine sine sider, det er gode oppskrifter som aldri har mislykkes på mine forsøk hvertfall. Anonymkode: 93203...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #40 Del Skrevet 25. oktober 2022 mercury_ skrev (1 time siden): Så gøy at du vil bli godt på å bake Baking er som terapi for meg, og jeg baker både profesjonelt (konditor) og hjemme. Det handler om å øve seg, du må få den feelingen for når noe ser feil ut. Men ikke stress med det i starten, det kommer etter at du har bakt mye. Og du trenger ikke lære noen oppskrifter utenat! Følg oppskriftene slavisk. Mange har nevnt kremno_elin allerede og jeg vil også tipse om henne. Hun har jobbet som konditor i mange år og er kjempeflink til å formidle. Hun har noe hun kaller kunnskapsmandag på Instagram hvor hun lærer deg forskjellen på forskjellige typer sukker og mel og gjær eller hva det måtte være. Veldig lærerikt. Les deg opp på bloggen hennes! Hun har også gitt ut tre bøker som er kjempegode for nybegynnere, søk etter Elin Vatnar Nilsen, så finner du de. Jeg vil foreslå å bake mange av hennes oppskrifter først, da de er kvalitetssikret og skrevet på en god og forståelig måte. Jeg vet mange liker hun Kristine fra det søte liv, og jeg har selv bakt flere av oppskriftene hennes, men hun jobber ikke med å lære bort baking og derfor kan noen oppskrifter være litt vanskeligere å forstå dersom man ikke har bakeerfaring. Det er min mening. Kos deg med bakingen! Takk skal du ha! Sjekket ut bøkene hennes nå, og tror jammen jeg skal ønske meg en av de til jul. Har sett en del i de jeg har, og de hadde gode steg-for-steg oppskrifter, men lite bilder, så det virket jo som Elin sine hadde mer av. Anonymkode: dc858...0a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå