Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår på litt over tre måneder gråter seg alltid i søvn. På dagtid i bæresele, vogn eller armene våre, på kvelden i bedside.

På kvelden har vi bevisst ikke bysset, både for å ikke venne ham med å måtte bysses på natten, men mest fordi at hvis han mot formodning sovner i armene våre så får vi ikke lagt ham ned (våkner med én gang, sånn har han værtsiden fødsel). Han gråter også når vi bysser så det er ingen mirakelkur mot gråt uansett.Det vi gjør er å ligge ved siden av ham, holde på kroppen, stryke over kinnet og gi smokk. Han kan gråte ganske intenst i 5-10 minutter, noen ganger lengre, men som regel går det i sutring og innimellom litt mer gråt. Synes det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre, kan jo ikke holde ham i armene hele natten heller. Når han først sovner sover han godt hele natten som oftest med kun én oppvåkning for amming.

Blir det gråtekur når vi ikke tar ham opp?

Hva bør vi i så fall gjøre? Ser for meg at det bare kommer til å dra ut om vi tar ham litt opp og legger ned igjen og at han ikke finner roen om vi styrer på hele tiden, de skal jo ha minst mulig stimuli på kvelden/natten.

Kan legge til at han har kolikk, så det er generelt mye gråt.

Anonymkode: 5296d...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Babyen vår på litt over tre måneder gråter seg alltid i søvn. På dagtid i bæresele, vogn eller armene våre, på kvelden i bedside.

På kvelden har vi bevisst ikke bysset, både for å ikke venne ham med å måtte bysses på natten, men mest fordi at hvis han mot formodning sovner i armene våre så får vi ikke lagt ham ned (våkner med én gang, sånn har han værtsiden fødsel). Han gråter også når vi bysser så det er ingen mirakelkur mot gråt uansett.Det vi gjør er å ligge ved siden av ham, holde på kroppen, stryke over kinnet og gi smokk. Han kan gråte ganske intenst i 5-10 minutter, noen ganger lengre, men som regel går det i sutring og innimellom litt mer gråt. Synes det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre, kan jo ikke holde ham i armene hele natten heller. Når han først sovner sover han godt hele natten som oftest med kun én oppvåkning for amming.

Blir det gråtekur når vi ikke tar ham opp?

Hva bør vi i så fall gjøre? Ser for meg at det bare kommer til å dra ut om vi tar ham litt opp og legger ned igjen og at han ikke finner roen om vi styrer på hele tiden, de skal jo ha minst mulig stimuli på kvelden/natten.

Kan legge til at han har kolikk, så det er generelt mye gråt.

Vel, dette hadde jeg aldri kunnet gjort med egen baby.. Herregud, en 3 måneder gammel baby ligger ved siden av deg å gråter - og du stryker h*n på kinnet? Som om babyen i det hele tatt forstår hva det skal bety? Babyen trenger trygghet og kjærlighet/kos. Hvis det innebærer byssing, eller å ha h*n i armene - da gjør man for faen meg det! 

Anonymkode: 96f5f...a15

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For min del har det vært en selvfølge å ta mine barn opp når de ikke roer seg ned. Instinkt. Barnet ditt er 3 mnd, ikke 3 år. 

https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/trostetrappa 

Anonymkode: 90127...ab9

Tro meg, jeg har måtte tåle mye de siste tre månedene med en baby med kolikk. Har også et instinkt om å ta ham opp, men av erfaring roer han seg og sovner. Har hørt at noen barn bare er sånn at de gråter seg i søvne.

Ser jo ofte folk som er ute og triller med gråtende baby så skjønner jo at vi ikke er alene om det.

Takk for link, den skal jeg lese!

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel, dette hadde jeg aldri kunnet gjort med egen baby.. Herregud, en 3 måneder gammel baby ligger ved siden av deg å gråter - og du stryker h*n på kinnet? Som om babyen i det hele tatt forstår hva det skal bety? Babyen trenger trygghet og kjærlighet/kos. Hvis det innebærer byssing, eller å ha h*n i armene - da gjør man for faen meg det! 

Anonymkode: 96f5f...a15

Skjønner ikke poenget med å svare på denne måte, jeg spør jo fordi jeg ikke vet.

Kan du gi meg råd til hva jeg skal gjøre videre? Sitter du med babyen din i armene hele natten? Vi kan som nevnt ikke legge ham fra oss når han sovner i armene. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Sånn er min baby også. Jeg ligger i senga med henne i armkroken (altså hodet hennes oppå armen) med kroppen tett inntil og «bysser». Da får jeg lurt ned hodet i senga uten at hun våkner. 

Anonymkode: f16aa...7e3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn er min baby også. Jeg ligger i senga med henne i armkroken (altså hodet hennes oppå armen) med kroppen tett inntil og «bysser». Da får jeg lurt ned hodet i senga uten at hun våkner. 

Takk for svar. Da ligger hun kanskje i sengen deres? Vår ligger i bedside, men kanskje jeg må prøve å ha ham i vår seng i stedet. 

• Liker 1
Skrevet

Dette må vel være trolling? Selvfølgelig tar du opp babyen når den gråter når den er så liten. Det forstår jo du og. De skal ikke gråte seg selv i søvn. Da lærer de at de ikke blir hørt og resignerer og dermed «roer» seg. Den lærer at du ikke er en trygg havn, er det dette du vil? Kolikk eller ei. 

Anonymkode: 02a0e...69b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, dette er gråtekur og helt horribelt at du gjør det med en baby på 3 mnd. Tro meg, jeg hadde en kolikkbaby som gråt all sin våkne tid så jeg vet hvor zombie man kan bli. På BUP sier de at det er stor forskjell på å gråte alene og det å gråte i armene, i forhold til stresshormonene til babyen.

Anonymkode: b5785...bec

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette må vel være trolling? Selvfølgelig tar du opp babyen når den gråter når den er så liten. Det forstår jo du og. De skal ikke gråte seg selv i søvn. Da lærer de at de ikke blir hørt og resignerer og dermed «roer» seg. Den lærer at du ikke er en trygg havn, er det dette du vil? Kolikk eller ei. 

Anonymkode: 02a0e...69b

Ikke trolling. Har lest at gråtekur er å la babyen gråte alene på et rom og gråte, har ikke tenkt at det er gråtekur når jeg ligger rett ved siden av og holder på ham, derfor jeg spør. Babyen vår gråter 80% av sin våkne tid så det står ikke på at vi ikke holder/bysser/trøster hele dagen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ammet mine i søvn og samsov med de på den alderen. Altså jeg låg på siden og ammet i min seng. Etterhvert sovnet de og slapp puppen. 

Anonymkode: bb2cc...c86

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ammet mine i søvn og samsov med de på den alderen. Altså jeg låg på siden og ammet i min seng. Etterhvert sovnet de og slapp puppen. 

Takk for svar. Før sovnet han alltid på puppen så da pleide jeg i amme liggende i sengen, men så sluttet han å sovne på puppen og begynte å gråte i stedet. 

• Hjerte 1
Skrevet

TS her. 

Kjenner at jeg ikke orker å lese alle sinte svar fra folk som mener jeg mishandler babyen min. Har selvsagt aldri ønsket å skade ungen min på noe vis så her har jeg tydeligvis misforstått. Trist at folka alltid tror det verste om folk..

Setter pris på de som har svart meg på en ordentlig måte, men nå trekker jeg meg ut av tråden og tar dette videre med helsestasjonen ❤️ 

• Hjerte 13
Skrevet

Må bare legge til at babyer ikke gråter uten grunn. Det kan være alt ifra magevondt til overstimuli, trygghet osv. Jeg ville sjekket opp i om det kan ligge noe fysisk i bunn. Kanskje prøve kiropraktor. Minstemann her på 7 år er fremdeles litt skjev i hodet etter kink i nakken som baby. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS her. 

Kjenner at jeg ikke orker å lese alle sinte svar fra folk som mener jeg mishandler babyen min. Har selvsagt aldri ønsket å skade ungen min på noe vis så her har jeg tydeligvis misforstått. Trist at folka alltid tror det verste om folk..

Setter pris på de som har svart meg på en ordentlig måte, men nå trekker jeg meg ut av tråden og tar dette videre med helsestasjonen ❤️ 

Det er ingen som tenker det verste om folk her nå. Du spurte, vi svarte. Vi mener at ja, dette er gråtekur, som kan være svært uheldig for barnet. Du gjør som du vil, ingen kan tvinge deg til noe

Anonymkode: 90127...ab9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her. 

Du spurte jo? Jeg kunne aldri latt en baby ligge sånn å gråte alene. Hvorfor ikke ta opp barnet ? Trenger jo trøst, trygghet og nærhet. 

Anonymkode: b35fa...b7e

• Liker 1
Skrevet

Han er ikke alene, nynn lavt og hold på babyen din. Noen barn gråter når de er trøtte, uavhengig av byssing osv.. Det er ikke gråtekur det du holder på med. 

Anonymkode: 63f22...baf

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min eldste gutt gråt seg i søvn til alle lurer i minst 6 mnd. Ikke litt sutring, men intens hylgeåt. Det var fryktelig! Det var tydelig at det var selve følelsen av å være teøtt/falle i søvn han reagerte på. Vi hjalp han så mye vi kunne, men selv med byssing eller i bæresele var det 5-10 min med hyling før han sovnet. I vogna var det 10-20 min. Han var frisk og sunn på alle måter, og sov godt når han sovnet. Men innsovningen var, og er fortsatt, vanskelig for han. På kvelden funket det heldigvis å amme i søvn.

Så jeg synes ikke 5-10 min med gråt høres så ulevelig ut jeg da. Fælt er det for begge to, men jeg har erfart at det ikke alltid er noen vei utenom 💔

Anonymkode: 7c23b...5cc

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du spurte jo? Jeg kunne aldri latt en baby ligge sånn å gråte alene. Hvorfor ikke ta opp barnet ? Trenger jo trøst, trygghet og nærhet. 

Anonymkode: b35fa...b7e

Men den gråter jo ikke alene. De ligger jo ved siden av og gir baby respons på gråten.

• Liker 5
Skrevet

Dette høres fælt ut, både for deg og for baby. Jeg har og en baby på tre måneder. Jeg vet hvor sliten en kan bli, og hvor tøft det kan være med kolikk baby. (Mitt første barn hadde det) Så jeg syns dere over her må være litt greie. Hun står i en krise, og ber om råd..

Det første jeg ville gjort var å sjekke om baby får nok melk. Jeg har måtte gi litt mme på flaske i tillegg til ammingen. Når jeg bare ammet var ikke baby fornøyd, og gråt mye. Nå er babyen mett og god, og gråter sjeldent. Sjekk dette (vekt) hos helsesøster, og gi mer mat om det er problemet.

Det andre du bør sjekke er om du legger barnet for å sove tidsnok. Jeg har funnet ut at babyen min på akkurat tre måneder ikke kan gå mer enn 90 minutter mellom hver hvileperiode. Første hvil er 60 min etter vi står opp. På engelsk heter det «wakewindow» eller noe sånn. Google hvor lenge din baby skal være våken mellom hver hvileperiode, og prøv å legg baby innenfor disse rammene. Min kan være våken 2 timer før leggetid klokken 18.30-19.00. Ellers holder han seg innenfor 60-90 minutters våkentid. Glemmer jeg meg, eller vi skal noe blir babyen overtrøtt og gråter masse. Dette tipset har hjulpet meg enormt, mye lettere å vite når jeg skal legge baby. 

Når han skal sove passer jeg på at han får pupp og eventuelt litt flaske. Da er han god og mett, og passelig trøtt. Han sovner ofte med puppen. Får litt tutt og ligger i armkroken min. Sovner i løpet av noen minutter, uten gråt. 

Ellers tar jeg han i vogna og går tur, lite gråt da og, så lenge han er mett, har tørr bleie og jeg ikke har lagt ham for sent.

Hvis baby gråter tar jeg ham i armene mine, tar gjerne fjeset godt inntil mitt og susser, bysser og koser. Å gå litt frem og tilbake på stuegulvet er og gull. Babyer trenger å bli holdt og kost masse med ❤️

Håper noe av dette kan være til hjelp ❤️ 

Anonymkode: eb5d0...ba6

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres fælt ut, både for deg og for baby. Jeg har og en baby på tre måneder. Jeg vet hvor sliten en kan bli, og hvor tøft det kan være med kolikk baby. (Mitt første barn hadde det) Så jeg syns dere over her må være litt greie. Hun står i en krise, og ber om råd..

Det første jeg ville gjort var å sjekke om baby får nok melk. Jeg har måtte gi litt mme på flaske i tillegg til ammingen. Når jeg bare ammet var ikke baby fornøyd, og gråt mye. Nå er babyen mett og god, og gråter sjeldent. Sjekk dette (vekt) hos helsesøster, og gi mer mat om det er problemet.

Det andre du bør sjekke er om du legger barnet for å sove tidsnok. Jeg har funnet ut at babyen min på akkurat tre måneder ikke kan gå mer enn 90 minutter mellom hver hvileperiode. Første hvil er 60 min etter vi står opp. På engelsk heter det «wakewindow» eller noe sånn. Google hvor lenge din baby skal være våken mellom hver hvileperiode, og prøv å legg baby innenfor disse rammene. Min kan være våken 2 timer før leggetid klokken 18.30-19.00. Ellers holder han seg innenfor 60-90 minutters våkentid. Glemmer jeg meg, eller vi skal noe blir babyen overtrøtt og gråter masse. Dette tipset har hjulpet meg enormt, mye lettere å vite når jeg skal legge baby. 

Når han skal sove passer jeg på at han får pupp og eventuelt litt flaske. Da er han god og mett, og passelig trøtt. Han sovner ofte med puppen. Får litt tutt og ligger i armkroken min. Sovner i løpet av noen minutter, uten gråt. 

Ellers tar jeg han i vogna og går tur, lite gråt da og, så lenge han er mett, har tørr bleie og jeg ikke har lagt ham for sent.

Hvis baby gråter tar jeg ham i armene mine, tar gjerne fjeset godt inntil mitt og susser, bysser og koser. Å gå litt frem og tilbake på stuegulvet er og gull. Babyer trenger å bli holdt og kost masse med ❤️

Håper noe av dette kan være til hjelp ❤️ 

Jeg glemte å si noe mer;

Med mitt første barn ble vi henvist til manuell terapeut, fordi baby gråt så sinnsykt mye i bilsetet og ellers. Der ble det oppdaget at babyen hadde låsninger i rygg og nakke, etter en tøff fødsel. Etter behandling der ble det mye bedre, fikk en helt ny baby hjem. Sjekk også sånne ting. Refluks, låsninger, eller andre fysiske ting. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...