Gå til innhold

Fadder som ikke bryr seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en venninne som er fadder til barnet mitt. Datteren min er 10 år, og har aldri fått noen meldinger på bursdag, noen gaver eller annen oppmerksomhet. At hun ikke gir gaver er greit nok, men en melding på bursdagen for å gratulere med dagen hadde vært hyggelig. Eller at hun hadde ønsket lykke til med skolestart (den gang) og lignede. Jeg vet at hun ikke har glemt datoen, for jeg kan se at hun har sett innlegg på Instagram hvor jeg har lagt ut «gratulasjon». Hun kommenterer ikkke engang der. 
 

Vi har jo fortsatt kontakt, ringes og meldes i det daglige. Kjenner jeg angrer veldig på at jeg valgte henne som fadder, og tanken på å invitere henne i konfirmasjonen byr meg litt i mot. Hun viser egentlig kun interesse for seg selv, og når jeg ser tilbake på vennskapet vårt så føler jeg at de fleste samtaler de siste årene har dreid seg om henne. Hører jeg ikke noe fra henne på en stund, så har det typisk vært perioder hvor hun har vært veldig tilfreds med livet. Hun tar stort sett kontakt når hun har noe hun ønsker å snakke om som handler om hennes eget liv, gjerne litt kjipe ting. 

 

Hva tenker dere, hvor mye skal en fadder engasjere seg? Er det jeg som overreagerer, eller er hun kjip? Og hva tenker dere om vennskap hvor den ene snakker mest om seg selv?

Anonymkode: a2115...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å være fadder handler ikke om ditt vennskap, men å bidra til at barnet oppdras i kristen tro. Kan du invitere fadderen med neste gang dere går i kirken eller spørre om hun alene vil ta barnet med? 

Anonymkode: a805d...2e7

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være fadder handler ikke om ditt vennskap, men å bidra til at barnet oppdras i kristen tro. Kan du invitere fadderen med neste gang dere går i kirken eller spørre om hun alene vil ta barnet med? 

Anonymkode: a805d...2e7

Nettopp, så du overreagerer veldig TS.

Anonymkode: c92ee...f31

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være fadder handler ikke om ditt vennskap, men å bidra til at barnet oppdras i kristen tro. Kan du invitere fadderen med neste gang dere går i kirken eller spørre om hun alene vil ta barnet med? 

Anonymkode: a805d...2e7

Enig i det, innlegget ble litt to-delt. Poenget er vel at jeg opplever henne som veldig selvsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg hadde inntrykk av at hun skulle døpe sine egne barn (hadde vært utenkelig for meg å spørre om ikke). Så ombestemte hun deg, og dropper å døpe de. Hun burde jo ikke stilt opp som fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere er ofte noe folk er på papiret som man trenger til dåp. Og så får man leve med det. 

Anonymkode: 146f3...b52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Faddere er ofte noe folk er på papiret som man trenger til dåp. Og så får man leve med det. 

Anonymkode: 146f3...b52

Men når det er barnet til venninnen din, er det så vanskelig å vise litt interesse? Jeg Ender melding å gratulerer hennes barn med dagen. Det koster utrolig lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du eller dere personlig kristne siden du tar disse faddergreiene så alvorlig? Du trodde vel ikke et sekund på det "løftet" fadderne står i kirken og gir? Det er bare for å ha en fadder på papiret, for tradisjonens skyld. Faddere har ingen reell funksjon i dagens sekulære Norge.

Dersom du faktisk er kristen og ser på fadderoppgaven sånn, så skulle du valgt en annen fadder som også er personlig kristen. Da hadde det antageligvis blitt mer oppfølgning av barnet.

Skjønner ikke at du gidder å henge deg opp i dette en gang. Faddere er kun på papiret i dag!

Anonymkode: c8005...8e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være fadder er ikke en gang hva det var. Det er mer symbolsk enn noe annet nå. 
Hun har vel ikke egne barn heller, og hun er kanskje ikke så interessert i barn i utgangspunktet? 

Men det er en grunn til at mange helst velger familiemedlemmer som faddere. 
 

Anonymkode: 5bc31...f01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du eller dere personlig kristne siden du tar disse faddergreiene så alvorlig? Du trodde vel ikke et sekund på det "løftet" fadderne står i kirken og gir? Det er bare for å ha en fadder på papiret, for tradisjonens skyld. Faddere har ingen reell funksjon i dagens sekulære Norge.

Dersom du faktisk er kristen og ser på fadderoppgaven sånn, så skulle du valgt en annen fadder som også er personlig kristen. Da hadde det antageligvis blitt mer oppfølgning av barnet.

Skjønner ikke at du gidder å henge deg opp i dette en gang. Faddere er kun på papiret i dag!

Anonymkode: c8005...8e9


Jeg tror ikke du forstod poenget mitt. Det handler om å vise en form for interesse. Er  det også utdatert i dagens Norge?  Jeg har ikke  sagt at personen skal utøve noen kristen oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være fadder er ikke en gang hva det var. Det er mer symbolsk enn noe annet nå. 
Hun har vel ikke egne barn heller, og hun er kanskje ikke så interessert i barn i utgangspunktet? 

Men det er en grunn til at mange helst velger familiemedlemmer som faddere. 
 

Anonymkode: 5bc31...f01

Hun har to egne barn. Hun fremsto veldig glad sa jeg spurte, og var det ikke ekte glede men høflighet, kunne hun ihvertfall latt være å overdrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kanskje at dere har forskjellige forventninger til dette med å være fadder? :) Kanskje hun tenker at hun kun er det på papiret, og at det ikke betyr så mye ellers? Dersom du er misfornøyd med situasjonen, kan det gå an å prøve ta opp med henne på en fin måte, om hva du ønsker av henne som fadder. Samtidig er det jo gått en god del år nå, og kanskje skulle du ha snakket med henne litt før.

Anonymkode: bc308...da7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sånn "fadder" innebærer vel å være med til kirken under dåpen, og hele den seremonien der. 

Og kanskje stille opp dersom begge foreldrene dør før barnet har fylt atten år. Men utover dette kreves det ekstremt lite fra fadderen. Jeg visste knapt hvem som faktisk var min fadder når jeg vokste opp, rett og slett fordi det var absolutt null og niks "fokus" på dette.    

Anonymkode: c1e8d...7c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elinorak skrev (8 timer siden):


Jeg tror ikke du forstod poenget mitt. Det handler om å vise en form for interesse. Er  det også utdatert i dagens Norge?  Jeg har ikke  sagt at personen skal utøve noen kristen oppdragelse.

Ikke lytt til surpompene. Jeg forstår hva du mener.

En grunn til at hun tilsynelatende ikke bryr seg, er kanskje at da slipper hun å gi gaver til ulike begivenheter. Jeg vet ikke hvordan hun er med tanke på det. De jeg er fadder til bruker jeg å huske på når de har bursdag osv., og gi dem en gave til jul og sånt. Nå skal det nevnes at jeg har god kontakt med dem, slik at det ikke er noen perifere ungdommer det gjelder. TS og hennes venninne er vel blitt mer fjerne bekjente, virker det som.

Jeg synes likevel hun i det minste kunne ha gratulert barnet til TS, det koster så lite å sende noen hyggelige ord, og kan bety mye for den det gjelder. Men, når en ser hvor lite hun bryr seg, så er det vel bare å fase henne ut. En person som kun bryr seg om seg selv og sitt, har liten verdi i mine øyne.

Anonymkode: c52d7...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...