AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Min mann er bortreist for tiden så jeg lager middag bare til meg selv. Jeg liker derfor å lage opp litt stort slik at jeg har noen dager. Jeg lager pastasaus med kjøttdeig eller pølser, grønnsaker (løk, gulrot og squash), tomatsaus på glass og krydder. Jeg lager opp en svær porsjon og setter i kjøleskapet. Så varmer jeg opp en porsjon om gangen. Jeg har pleid å lage slik at det er tre middager. Dvs en middag den dagen jeg lager og så tar jeg fra kjøleskapet i to dager. Mengden er så stor at jeg kan egentlig strekke det til fire dager, men har ikke våget med tanke på holdbarhet. Hvor lenge vil en slik ferdiglaget saus/fyll være holdbar i kjøleskap? Anonymkode: 16026...7d0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Hvorfor fryser du ikke bare ned i porsjoner i stedet? Da holder det seg jo så lenge som helst, og kan hives rett i en gryte eller i mikro fra frossen tilstand. I kjøleskap: Holdbart i 3 dager. Anonymkode: e7aab...6a1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Som regel sier man 3 dager når det er kjøtt involvert (en saus av bare grønnsaker holder seg til den utvikler synlig mugg). Men om du brukte kjøttdeig av god holdbarhet, stekte den på høy varme, sørget for å gjennomsteke helt og så kjølte ned kjapt? Da ville jeg ikke, som voksen, vært redd for å spise den på dag 4. Jeg ville nok ikke gitt den til et barn. Men som påpekt over: porsjoner ut og frys. Så tiner du en porsjon i mikroen hver gang du vil ha den. Ønsker du å ha den i kjøleskap? Kutt ut kjøttet, så ordner det seg. Anonymkode: 902e8...6d4
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg hadde spist sausen dag 4 hvis den luktet ok.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Så hvis det er holdbart i kjøleskapet i tre dager, så vil det faktisk funke at jeg fordeler det over fire dager. Dvs en porsjon dagen jeg lager det og så tre påfølgende dager. Tenkte bare å "slippe" å fryse og tine det ved å spise det tre-fire dager på rad. Men det vil jo ikke ta lenger tid å varme en porsjon fryst saus enn det tar å koke pastaen som hører til. TS Anonymkode: 16026...7d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå