AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #21 Skrevet 21. oktober 2022 Takk for svar alle. For å svare på noe av det som kommer opp her: -Angående misbruk av ordet kresen: Hos mange norske familier består 2-3 av dagens måltider av brød, det er helt vanlig. Når det da er kun to akseptable påleggslag blir dette lite variert. Som nevnt har vi byttet ut brødfrokost med andre ting, men niste og kveldsmat er fremdeles brødbasert. -Barnet er sosialt og veltilpasset, noe sensitiv/følsom, men har ingen mistanke om diagnoser. -Cøliaki og matallergi er utelukket, da vi har tatt en rekke prøver i annen sammenheng. -Jeg baker iblant sunne pizzasnurrer og horn, og har i fryseren som flere foreslår. Dessverre er det langt i mellom at jeg har tid til dette, også på helg. Jeg vil også presisere at siden barnet blir lei det andre pålegget h*n liker er det lange perioder hvor det spises bare syltetøy. Jeg synes to måltider om dagen bestående av kun et spesifikt brød og syltetøy er dårlig kost. Samtidig registrerer jeg at det er delte meninger om hvorvidt dette er noe problem eller ikke. Barnet er ikke direkte undervektig, men veldig slank (og i vekst) og det er således viktig at h*n får i seg mat. Så kanskje jeg bare får slå meg til ro med at brødskiver med syltetøy er ok… Jeg tar med meg tilbakemeldingene deres. Takk for at dere tok dere tid. Anonymkode: 3b12a...96e
Arkana Skrevet 21. oktober 2022 #22 Skrevet 21. oktober 2022 Det er jo ikke bare brød med syltetøy når barnet spiser frukt og grønnsaker i tillegg, og om det er grovt brød og et syltetøy med redusert sukkerinnhold synes jeg ikke dette er noe å kimse av og definitivt langt bedre enn å ikke spise noe som helst. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #23 Skrevet 21. oktober 2022 Arkana skrev (3 minutter siden): Det er jo ikke bare brød med syltetøy når barnet spiser frukt og grønnsaker i tillegg, og om det er grovt brød og et syltetøy med redusert sukkerinnhold synes jeg ikke dette er noe å kimse av og definitivt langt bedre enn å ikke spise noe som helst. Barnet spiser kun en type brød fra en bestemt butikk og det er ikke grovt. Syltetøyet er av typen på flaske uten biter og ingen av butikkene i vår by har denne med redusert sukkerinnhold. Men jada, bedre enn å ikke spise noe. Anonymkode: 3b12a...96e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #24 Skrevet 21. oktober 2022 For våre jenter var kresenheten en periode som varte fra 5/6 år til ca 12 år. Spiste alt mulig før, og det meste etter. Underveis i kresenperioden var det svært lite frukt og grønnsaker, lite pålegg, ikke hva som helst av brød, og nesten ikke kjøtt. De måtte egentlig bare spise det de kunne. Men det gikk over. Anonymkode: dc548...2dd 1
Arkana Skrevet 21. oktober 2022 #25 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Barnet spiser kun en type brød fra en bestemt butikk og det er ikke grovt. Syltetøyet er av typen på flaske uten biter og ingen av butikkene i vår by har denne med redusert sukkerinnhold. Men jada, bedre enn å ikke spise noe. Anonymkode: 3b12a...96e Det går nok bra likevel. Du beskriver et aktivt barn og da må h*n ha mat i løpet av skoledagen. De færreste forblir kresne i voksen alder. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #26 Skrevet 21. oktober 2022 13 hours ago, Arkana said: Og det er nettopp slike kommentarer som viser at du og mange andre rett og slett ikke har peiling på hva kresenhet er og tror det er noe som enkelt løses ved tvang. Det er litt som å si til foreldre som har babyer som er urolige og sover dårlig at det er jo bare å legge dem i sengen og gå så sovner de hvis de er trøtte nok. Når man ikke vet noe om det som spørres om bør man heller la være å svare. Tvert imot, jeg ser det på sviger og kompiser som fikk tilrettelagt mat. De spiser ikke "kjedelig" mat som grønnsaker, fisk osv. De skal bare ha saus, kjøtt og "det beste" av maten de fikk som da de vokste opp. Matvanene deres er akkurat som da de var barn selv om de er over 30 år. De tåler ikke smake på nye ting heller. Anonymkode: 5bd0c...8ce
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #27 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har alltid vært en av de mødrene som ikke forstår meg på kresne barn. Jeg har tenkt at de er bortskjemte, at foreldrene ikke har klart å sette grenser, at det handler om manglende utholdenhet fra foreldrenes side eller lite variert mat fra småbarnsalderen. Inntil for et par år siden, spiste mine to barn det aller meste som ble satt foran dem. Selvfølgelig har de hatt perioder hvor de «ikke liker» det ene eller det andre, og de har vært mer selektive, men det har alltid gått over. I vår familie spiser vi relativt sunt og variert, altså ganske vanlig norsk kosthold. Men for et par år siden begynte 6-åringen (som nå er 8 år) å bli mer og mer kresen. Problemet er spesielt knyttet til skolemat eller brødmåltider. I disse to årene har jeg holdt frem med å tilby variert mat og la h*n spise det h*n ønsker av det som blir tilbudt. Det eneste jeg har gitt etter på er type brød som blir kjøpt, og for å redusere antall brødmåltider er det alltid alternativer som grøt eller frokostblanding til frokost. På skolen er det verre. Barnet aksepterer kun en type brød og to typer pålegg (det ene er syltetøy, og det andre blir h*n veldig lei av.) Dersom det er feil brød eller pålegg kommer matboksen full i retur fra skolen, og dette har jeg forsøkt mange ganger. Jeg har foreslått utallige påleggslag og alternativer, og jeg har tatt med barnet på jakt etter pålegg i butikk, uten at h*n finner noe. Nugatti er uaktuelt, det har vi aldri i hus - men jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg kan forstå at noen barn får Nugatti på skivene hvis det er det som skal til for at ungen spiser… Barnet spiser gjerne pizzasnurrer, wraps med tacofyll o.l. men jeg har ikke tid til å tilby den type niste hver eneste dag. Jeg har foreslått omelett eller eggemuffins, men dette vil h*n ikke spise kaldt. Har noen gode råd?? Barnet trener mye og er aktiv, så det er viktig for meg at h*n får i seg sunn og næringsrik mat. Vi sender med frukt/gulrøtter hver dag og dette blir spist. Middag er ikke like vanskelig som skolemat, h*n spiser godt hvis det er noe h*n liker, og er selektiv hvis det er noe annet - men får stort sett alltid i seg en ok mengde mat. Anonymkode: 3b12a...96e Pizzasnurrer er den enkleste matpakken i mine øyne. Jeg kjøper ferdig grov pizza deig, og lager opp 3 brett en gang i uken og fryser de ned. Tar de opp enten kvelden før eller om morgenen. Matpakken er laget på 3 minutter. Men jeg bruker ferdig deig og ferdig saus. Anonymkode: adc7b...9de
Reign Skrevet 21. oktober 2022 #28 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har alltid vært en av de mødrene som ikke forstår meg på kresne barn. Jeg har tenkt at de er bortskjemte, at foreldrene ikke har klart å sette grenser, at det handler om manglende utholdenhet fra foreldrenes side eller lite variert mat fra småbarnsalderen. Så du trodde at alle andre foreldre med kresne barn var dårlige foreldre, og du hevet deg over dem fordi du ikke hadde et kresent barn. Snakk om reality check. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #29 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tvert imot, jeg ser det på sviger og kompiser som fikk tilrettelagt mat. De spiser ikke "kjedelig" mat som grønnsaker, fisk osv. De skal bare ha saus, kjøtt og "det beste" av maten de fikk som da de vokste opp. Matvanene deres er akkurat som da de var barn selv om de er over 30 år. De tåler ikke smake på nye ting heller. Anonymkode: 5bd0c...8ce Dette er bare et par eksempler som ikke kan brukes til generalisering. Jeg har et par eksempler som motbeviser dette. Anonymkode: dc548...2dd 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #30 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tvert imot, jeg ser det på sviger og kompiser som fikk tilrettelagt mat. De spiser ikke "kjedelig" mat som grønnsaker, fisk osv. De skal bare ha saus, kjøtt og "det beste" av maten de fikk som da de vokste opp. Matvanene deres er akkurat som da de var barn selv om de er over 30 år. De tåler ikke smake på nye ting heller. Anonymkode: 5bd0c...8ce Dette er jo det motsatte av hva de med virkelig kresenhet spiser. Mange kresne barn nekter alt som er "fancy", og skal ihvertfall ikke ha saus, dressinger osv. Mitt kresne barn skal bare ha ultrakjdedelig mat. Anonymkode: 4b9da...e73 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #31 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Pizzasnurrer er den enkleste matpakken i mine øyne. Jeg kjøper ferdig grov pizza deig, og lager opp 3 brett en gang i uken og fryser de ned. Tar de opp enten kvelden før eller om morgenen. Matpakken er laget på 3 minutter. Men jeg bruker ferdig deig og ferdig saus. Anonymkode: adc7b...9de Takk for lurt tips! Dette skal jeg ta med meg. Jeg har ikke tenkt på det, da jeg lager det meste av mat fra bunnen. Men ferdig pizzadeig er jo ikke noe verre enn brød fra butikk. Anonymkode: 3b12a...96e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå