Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nei da.. Beklager. Er veldig trøtt og det bærer humoren min, eller mangelen på sådan, preg av..

Det gjør ikke noe. Jeg er uansett ikke motagelig for humor, i en tråd hvor jeg blir forsøkt gjort til hoggestabbe av Gjest, som forteller meg at jeg ville forstått med en gang hva jeg selv mener, dersom jeg bare hadde lest artikkelen.

Eller på den annen side. Det er kanskje akkurat da jeg bør være mottagelig for humor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er uansett ikke motagelig for humor, i en tråd hvor jeg blir forsøkt gjort til hoggestabbe av Gjest, som forteller meg at jeg ville forstått med en gang hva jeg selv mener, dersom jeg bare hadde lest artikkelen.

Her er hovedinnlegget til Melk, og som du ser så reiser hun spørsmål om det er riktig at Staten skal betale for en spesifikk begravelse:

Mannen som har ligget 5 uker uten begravelse er nå begravet fordi noen sponset med penger.

Det jeg ikke skjønner er at INGEN i familien, hverken i Norge eller der nede hadde penger. De tryglet staten Norge om økonomisk hjelp.

Så tropper det opp to nederlendere som gir 3700, og så er det nok til at han blir begravet?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1170032.ece

Klarte virkelig ikke den norske familien å spa frem 3700 kr ????

Hvorfor mener de UD burde betale for dette, når de ikke gidder selv?

Her har du omsider kommet til samme konklusjon:

Ja vel. Hvis han skulle gravlegges på Filippinene synes jeg ikke det er den norske statens ansvar å finansiere det. Men hvis kroppen til en død nordmann blir strandet i utlandet fordi det mangler penger til transporten hjem, synes jeg nasjonalstaten Norge skal finansiere transport.

Melk var svært spesifikk på at dette gjaldt en spesiell sak, ikke hva som er statens ansvar for alle nordmenn som befinner seg i utlandet, så derfor tar du feil her:

Når Melk referer til denne artikkelen og sier at dette ikke er statens ansvar, er statens ansvar det sentrale i debatten. Ikke artikkelen i seg selv.

Hva er det jeg skrevet som ikke er relevant til saken?

Alle innleggene utenom det hvor du uttrykker forståelse for at staten ikke skal sponse begravelsen på Fillippinene.

Det kan se ut som om du mente avdøde var en norsk turist. Hadde du lest artikkelen som var grunnlaget for debatten før du skrev noe, så hadde du sett at så ikke var tilfelle.

Skrevet

Jeg skal ikke gå inn på debatten om det er staten sitt ansvar å betale, men jeg reagerer sterkt på holdningen om at familien ikke gidder å betale. Ikke alle har råd til 4000,- kroner. Ikke alle har et sosialt nettverk som kan hjelpe til. Å påstå at familien i Norge og familien på Filipinene helt klart hadde klart å skrape sammen den summen er rett og slett uvitende. Ja, det er mulig at de kunne klart det, men like sannsynlig at de ikke klarer det.

Skrevet (endret)
Det kan se ut som om du mente avdøde var en norsk turist.  Hadde du lest artikkelen som var grunnlaget for debatten før du skrev noe, så hadde du sett at så ikke var tilfelle.

Jeg vil si at du er svært lite politisk bevisst, når du åpenbart tror at det til slutt viste seg at jeg er enig med Melk og Siix i deres syn på statlig ansvar, bare fordi jeg sier meg enig i at ikke nasjonalstaten Norge skal finansiere en emigrert nordmanns utenlandske begravelse, og at hele ”misforståelsen” kunne vært unngått bare jeg hadde lest artikkelen.

Når folk som Melk og Siix drar i gang en debatt om hva som er statens ansvar er det først og fremst en prinsipiell debatt, ansporet av deres politiske overbevisning. Og hadde du vært litt mer intelligent hadde du skjønt at mitt anliggende i denne saken har vært å få frem at utsagn som ”Dette er ikke statens ansvar!” bare er en innholdsløs subjektiv oppfatning.

Alternativt syntes jeg det kunne være interessant å lokke fram noen argumenter for hvorfor utsagn som ”Dette er ikke statens ansvar!” skulle være noe mer enn deres subjektive oppfatning. Når det åpenbart ikke lyktes er jeg fornøyd med å ha demonstrert at det eneste som har skjedd i denne tråden er at Melk, Siix og meg selv har opplyst dere andre om våre subjektive oppfatninger om hva som er statens ansvar.

Mitt anliggende har altså vært å slå vekk beina under Melks og Siixs politiske ideologi, ved få frem at det ikke finnes noen objektiv sannhet om hva som er statens ansvar. Og det mener jeg at jeg har klart ganske godt. Statens ansvar er bare det folket sier statens ansvar skal være. Intet mer og intet mindre.

Endret av Bønna
Skrevet
Ja, det er mulig at de kunne klart det, men like sannsynlig at de ikke klarer det.

Vet du, jeg tror at statistikken taler sterkt i mot deg her.

Skrevet
Vet du, jeg tror at statistikken taler sterkt i mot deg her.

I forhold til at de ikke betalte med en gang? Du mistenker heller at de velger å utnytte systemet fremfor å tro på at de ikke kan betale. Det synes jeg er smålig. Selv om DU har råd, og DU har et nettverk som kan hjelpe til om det trengs, er det IKKE alle som har det.

(Og om du tenker på at familien på Filipinene skulle kunne hjelpe til, så tror jeg statistikken vil vise at svært mange IKKE kan bidra med 3700 norske kroner.)

Skrevet
Du mistenker heller at de velger å utnytte systemet fremfor å tro på at de ikke kan betale.

Jepp, det ser ut til at Melk og Siix mener det er UMORALSKT at staten skal finansierer noe DE ikke liker at staten skal finansiere. Derfor forsøker Melk å sannsynliggjøre at de kunne betalt hvis de ville, fordi de i Melks øyne er UMORALSKE hvis de ønsker at staten skal finansiere noe selv kunne klart å betale, hvis de bare hadde giddet å selge arvesølvet og sjela si.

Det ser ut til Melk og Siix er moralens voktere.

Skrevet (endret)
Du mistenker heller at de velger å utnytte systemet fremfor å tro på at de ikke kan betale. Det synes jeg er smålig.

Ja, folk som utnytter systemer finnes over alt. Kjenner en som jobbet på en ambassade. Han ble oppsøkt av en norsk backpacker som var bestjålet. Skulle få hjelp til hjemreisen. Da ble backpackeren sur, fordi han ville ha økonomisk støtte fra staten til å gjennomføre resten av turen!!

(Jeg vil forøvrig tro at de fleste på Filippinene blir begravet, selv uten støtte fra stat. Særlig de som har hatt rik mann fra utlandet som har mottatt trygd i åresvis)

Endret av Melk
Skrevet
Ja, folk som utnytter systemer finnes over alt.

Jo da, men de verste systemutnytterne er ikke de som sniker til seg en trygd eller to. Det er de store gutta som sitter lenger oppover i systemet. At liberalistene er så opptatt av å ta de laveste av de lave systemutnytterne sier jo bare det meste om hvilke samfunnsgruppers interesser (klasseinteresser) de ønsker å representere.

For øvrig er det heller ingen utnyttelse av systemet å mene at staten skal finansiere noe. Å motta statlig støtte gjennom et lovlig fattet vedtak kan vanskelig kalles for å utnytte systemet. Nå synes jeg moralistene bør slutte å forveksle systemutnyttelse med sin egen moralske oppfatning av hvordan folk bør handle.

Skrevet
Ja, folk som utnytter systemer finnes over alt. Kjenner en som jobbet på en ambassade. Han ble oppsøkt av en norsk backpacker som var bestjålet. Skulle få hjelp til hjemreisen. Da ble backpackeren sur, fordi han ville ha økonomisk støtte fra staten til å gjennomføre resten av turen!!

(Jeg vil forøvrig tro at de fleste på Filippinene blir begravet, selv uten støtte fra stat. Særlig de som har hatt rik mann fra utlandet som har mottatt trygd i åresvis)

Ja, det finnes de som utnytter systemet, men jeg snakker om å anta at noen gjør det uten å vite mer om saken. Du anklager disse menneskene for å være umoralske uten å ha noe grunnlag for å mene det fremfor noe annet. De finnes snyltere og det finnes fattige mennesker. Jeg velger å tro at en er uskyldig til det motsatte er bevist.

(Når det gjelder den rike mannen, så kan det godt hende at han ikke hadde spesielt god økonomisk sans, at han har brukt pengene til storfamilien, som vanlig er i de landene eller av en annen grunn ikke er så velstående som du antar.)

Skrevet

Dette må være en prøvetråd for en mislykka ex.phil student. For et vanvittig språk. :ler:

Skrevet
Mitt anliggende har altså vært å slå vekk beina under Melks og Siixs politiske ideologi
Som vanlig slår du ikke vekk beina under noen andre enn deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...