Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen som har ligget 5 uker uten begravelse er nå begravet fordi noen sponset med penger.

Det jeg ikke skjønner er at INGEN i familien, hverken i Norge eller der nede hadde penger. De tryglet staten Norge om økonomisk hjelp.

Så tropper det opp to nederlendere som gir 3700, og så er det nok til at han blir begravet?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1170032.ece

Klarte virkelig ikke den norske familien å spa frem 3700 kr ????

Hvorfor mener de UD burde betale for dette, når de ikke gidder selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var trykket et intervju med sønnen hans her i Norge i en av nettavisene i forrige uke. Der mener jeg han sa at han hadde prøvd absolutt alt for å skaffe penger, banken ville ikke gi ham lån...og familien hadde ikke økonomisk mulighet til å bistå. Jeg mener også å huske at det var snakk om kr. 41.000,-.

(Det stod vel i grunnen en del mellom linjene også i den artikkelen).

Avdøde har selv valgt å forlate Norge uten forsikringer som ville bidratt til fri hjemreise ved sykdom/død.

Uansett så er ikke dette noe Staten har noe med, og jeg synes det er forkastelig av pressen å lage en sånn vinkling på det.

"Alle" skjønner vel at en begravelse i et lavinntektsland som Filippinene ikke er dyrere enn i høykostlandet Norge.

Skrevet

Uansett så er ikke dette noe Staten har noe med, og jeg synes det er forkastelig av pressen å lage en sånn vinkling på det.

Ja, det er veldig unyansert.

Skrevet

Her står intervjuet med sønnen.

Skummet bare fort gjennom nå....var sykehusregningene på Philip som var på 41.000,-, men de måtte være betalt for at vedkommende skulle kunne begraves...men nå var det vel ikke så farlig (les:riktig) allikevel.

Skrevet
Ja, det er veldig unyansert.

Ja, og med nærmest inngående beskrivelse av hvordan mannens kropp så ut i kisten etter flere uker...med bilde av enken som stod sørgmodig ved siden av med barnet på armen.....patetisk vinkling.

Nok en "hat Staten artikkel".

Skrevet

Ja, det er nok snakk om å ikke gidde. :ironi:

Det finnes faktisk mennesker OGSÅ I NORGE som ikke klarer å spa frem 3700,-!

Skrevet
Ja, det er nok snakk om å ikke gidde.  :ironi:

Det finnes faktisk mennesker OGSÅ I NORGE som ikke klarer å spa frem 3700,-!

Selvsagt finnes det slike. Men jeg er ganske sikker på at flere mannesker kunne gått sammen og SPLEISET på denne utgiften, sammen med familien på Filippinene.

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1163278.ece

Ingen av slektningene, hverken på Filippinene eller i Norge, har penger til å betale utgiftene i forbindelse med en begravelse. Sønnen har kjempet en desperat kamp for å skaffe penger siden faren døde på sykehus 14. oktober.

Det samme har 52-åringens samboer og flere lokale ildsjeler på Filippinene gjort.

Tydeligvis mange som har vært involvert i pengesaken, men ingen har kunnet skrape sammen til noe som helst.

Skrevet
Mannen som har ligget 5 uker uten begravelse er nå begravet fordi noen sponset med penger.

Det jeg ikke skjønner er at INGEN i familien, hverken i Norge eller der nede hadde penger. De tryglet staten Norge om økonomisk hjelp.

Så tropper det opp to nederlendere som gir 3700, og så er det nok til at han blir begravet?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1170032.ece

æhæ? Det var da voldsomt da.

nå leser vi stadig her inne om folk som ikke har penger. De kjemper en kamp hver dag for å få endene til å møtes. Så da kansje du kan tenke deg om neste gang du skriver IKKE GIDDER.

3000 kr. er veldi mye penger når du har akkurat til det daglige selv.

Skrevet
Selvsagt finnes det slike. Men jeg er ganske sikker på at flere mannesker kunne gått sammen og SPLEISET på denne utgiften, sammen med familien på Filippinene.

Jøsses, hva er det som gør deg så sikker da. Skjønner du ike at folk har 0 penger+

Vis litt anstendighet.

Skrevet
Jøsses, hva er det som gør deg så sikker da. Skjønner du ike at folk har 0 penger+

Vis litt anstendighet.

Ok.... oss si at absolutt alle denne mannen kjente eller var i familie med har så dårlig råd at de ikke kan betale for begravelsen hans....er det allikevel riktig å sette søkelyset på grusommestatNorge...som ikke blar opp?

Eller ville det være mer riktig å sette søkelyset på mannen selv....som ved sin utvandring meldte seg ut av Folketrygden uten å sørge for noen som helst forsikring i det landet han flyttet til?

Pokker Aftenposten som har falt så lavt. :sur:

Skrevet

Det er dine meninger som er forkastelige. Mot visse typer meninger er det legitimt å forsvare seg med vold.

Skrevet

Eller ville det være mer riktig å sette søkelyset på mannen selv....som ved sin utvandring meldte seg ut av Folketrygden uten å sørge for noen som helst forsikring i det landet han flyttet til?

Ville forøvrig trodd at man kunne leve ok på norsk pensjon på Filippinene, dumt av han å ikke legge noe til side, sørge for livsforsikirng eller annet som kunne hjulpet familien hans.

Det er ikke gitt at staten skal komme å hjelpe folk med en gang, kun fordi de er dumme. Særlig ikke når de har meldt fra at de flytter fra landet for godt. Det kunne blitt dyrt etterhvert...

Skrevet

Det er sikkert mye her vi ikke vet noe som helst om.

Vi aner ikke om mannen hadde noen kontakt med sin norske familie etter at han flyttet til Fillipinene, bortsett fra sønnen, som faktisk ikke engang kunne få et såpass lite lån som det han ba om. Denne sønnen har tydeligvis ingen økonomi.

Og om han da er den eneste som kanskje bryr seg av den norske familien hans, så...

Ingen vet om han hadde søsken - kanskje han var enebarn. Foreldrene hans kan ha vært døde i mange år..

Det er faktisk ikke alle som har noe familie og snakke om - og i noen familier er det strid og uvennskap som rår.

Ære være disse fremmede som faktisk gadd å betale for at en fremmed skulle få en begravelse.

Skrevet

Klart mye kan ligge til grunn, men er det UD sitt problem, når man har flyttet fra Norge for godt? Er jo mange som har liten familie/dårlig råd.

Jeg er ihvertfall glad for at ikke skattepengene gikk til dette. Folk må ta ansvar selv også. SÆRLIG når de velger å flytte vekk fra "trygge gamle Norge". Man kan ikke slippe alle ulemper og så komme og kreve fordeler når det passer seg.

Skal forøvrig love deg at jeg hadde spyttet i noen kroner, om en venn hadde familie som lå slik på vent.

Så jeg tror ikke den norske familien kan ha prøvd særlig hardt. Kanskje med god grunn? Men er det av den grunn statens ansvar? Nix, heldigvis ikke.

Skrevet
Det kunne blitt dyrt etterhvert...

Det økonomiske aspektet er nå så sin sak....det jeg reagerer så sterkt på er at man selv ikke tar ansvar når man melder seg ut av trygdesystemet i Norge. Skal noen kritiseres....så burde det vært avdøde....iallefall ikke den norske stat.

Ære være disse fremmede som faktisk gadd å betale for at en fremmed skulle få en begravelse.

Ja, ære være dem Mysan.

Klart mye kan ligge til grunn, men er det UD sitt problem, når man har flyttet fra Norge for godt?
Nei, det er det ikke.

Hva hadde det forresten kostet med en syke-og livsforsikring på Philip...ikke veldig mye vil jeg tro. Det er noen år siden jeg var der, men da lå snittlønnen i det området jeg var på ca. n.kr. 150,-....så ja, Melk...man vil nok kunne leve fett på en norsk pensjon der nede.....har man vilje kan man nok sannsynligvis også sette av litt penger til nødvendige forsikinger og etablere et sparesystem for sitt barn samt sikring av ung sambo.

Skrevet
Jeg er ihvertfall glad for at ikke skattepengene gikk til dette.

Jeg hadde iallfall ikke hatt problemer med at dine skattepenger ble brukt til å hente hjem døde etniske nordmenn, slik at de kunne bli gravlagt i Norge. At dette ikke er statens ansvar er bare din påstand. Det blir ikke allmenngyldig bare fordi du sier det.

Jeg synes at det er tragisk at det er to utlendinger som tilslutt betalte for å sende den døde pengelense nordmannen hjem til begravelse i Norge. Selv om mannen flyttet ut av Norge er han da tross alt fortsatt norsk. Her synes jeg man kunne skjært gjennom byråkratiets paragrafer og sørget for at nasjonalstaten Norge hente hjem en av sine egne døde.

Skrevet
Det økonomiske aspektet er nå så sin sak....det jeg reagerer så sterkt på er at man selv ikke tar ansvar når man melder seg ut av trygdesystemet i Norge. 

Moral, moral, moral. Du er en moralist! Og huffa, huffa meg. Han tok ikke ansvar, altså. :roll:

Jeg synes nå likevel nasjonalstaten Norge kan hente hjem en av sine egne døde så han kan bli gravlagt her. Jeg synes ikke at det skal ha noe å si hvorvidt han tok ansvar eller ei.

Skrevet
Jeg hadde iallfall ikke hatt problemer med at dine skattepenger ble brukt til å hente hjem døde etniske nordmenn, slik at de kunne bli gravlagt i Norge. At dette ikke er statens ansvar er bare din påstand. Det blir ikke allmenngyldig bare fordi du sier det.

Jeg synes at det er tragisk at det er to utlendinger som tilslutt betalte for å sende den døde pengelense nordmannen hjem til begravelse i Norge. Selv om mannen flyttet ut av Norge er han da tross alt fortsatt norsk. Her synes jeg man kunne skjært gjennom byråkratiets paragrafer og sørget for at nasjonalstaten Norge hente hjem en av sine egne døde.

Mannen har selv valgt å bo på Filippinene og har sin nærmeste familie der. Hvorfor er det da en selvfølge at han skal gravlegges i Norge? Det var da ikke det striden handlet om.

Skrevet
Det var da ikke det striden handlet om.

For noen er det irrelevant så lenge målet er en krangel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...