Gå til innhold

Ibs?


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, det er ikke standard for noen foruten skolebarn og barnehagebarn. Svært få voksne mennesker som spiser brødmat 3 ganger daglig. 

Anonymkode: a7fe4...73e

Jeg gjør det og de fleste i min familie gjør også det. Så jeg tror ikke vi er så få som du tror. Jeg har forøvrig både cøliaki og ibs og glutenfritt brød med lite fiber er en av de eneste matvarene jeg tåler veldig godt. 

Anonymkode: e9f14...4b8

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at jeg kanskje spiser det samme er fordi jeg har funnet ut av at det går bra. Jeg er redd for å teste noe nytt pga å måtte løpe på do..

Anonymkode: 75ee1...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Helt feil at flertallet spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds - er dere skolebarn eller barnehagebarn? Så utrolig trist livsstil. Ikke er det særlig sunt heller, prøv å bytt ut noen brødmåltider med rugsprø og sunnere pålegg. Peanøttsmør m/et par skiver banan - mye mer næringsrikt enn en karbosprengt banan på brødskive + nugatti. Tror ikke jeg har hørt noe lignende på en stund. 

Frokost for meg er 1-2 egg, kanskje noe yoghurt eller havregrøt med linfrø og chiafrø med skåret frukt/bær. Lunsj - salat med quinoa, avokado mm. Middag - varierende middagsretter. Kveldsmat er også varierende, noen ganger litt yoghurt, kanskje en brødskive eller noe annet.

Passer også på å spise frukt som jeg liker. Gule epler, pærer, nektarin mm.

 

Det jeg skriver av kostholdet mitt her er sunt, variert og NORMALT. Det du skriver TS - er langt ifra et vanlig kosthold hos en voksen person. At du sliter med magen er ikke merkelig i det hele tatt. Du får i deg ekstremt lite vitaminer, mineraler - du får derimot i deg mye sukker, karbohydrater og fett. 

Anonymkode: a7fe4...73e

Spiser mye av det samme fordi jeg vet at det tåler jeg. Tør ikke teste nye ting fordi jeg er redd for å måtte løpe på do. Det passer ikke når jeg er på jobb eller på besøk f.eks..

Anonymkode: 75ee1...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, det er ikke standard for noen foruten skolebarn og barnehagebarn. Svært få voksne mennesker som spiser brødmat 3 ganger daglig. 

Anonymkode: a7fe4...73e

Brød er lettvint. Men jeg må endre livsstilen min:)

Anonymkode: 75ee1...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Helt feil at flertallet spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds - er dere skolebarn eller barnehagebarn? Så utrolig trist livsstil. Ikke er det særlig sunt heller, prøv å bytt ut noen brødmåltider med rugsprø og sunnere pålegg. Peanøttsmør m/et par skiver banan - mye mer næringsrikt enn en karbosprengt banan på brødskive + nugatti. Tror ikke jeg har hørt noe lignende på en stund. 

Frokost for meg er 1-2 egg, kanskje noe yoghurt eller havregrøt med linfrø og chiafrø med skåret frukt/bær. Lunsj - salat med quinoa, avokado mm. Middag - varierende middagsretter. Kveldsmat er også varierende, noen ganger litt yoghurt, kanskje en brødskive eller noe annet.

Passer også på å spise frukt som jeg liker. Gule epler, pærer, nektarin mm.

 

Det jeg skriver av kostholdet mitt her er sunt, variert og NORMALT. Det du skriver TS - er langt ifra et vanlig kosthold hos en voksen person. At du sliter med magen er ikke merkelig i det hele tatt. Du får i deg ekstremt lite vitaminer, mineraler - du får derimot i deg mye sukker, karbohydrater og fett. 

Anonymkode: a7fe4...73e

Jeg tåler ikke havregryn heller. Ellers hadde jeg spist det til frokost.. jeg blir ikke mett av yoghurt å salater iallefall:)

Anonymkode: 75ee1...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror jeg prøver å kutte ut gluten:) jeg går som regel på do en gang om dagen, å det er om morgenen. Men er alltid løs i magen å vært det i 2 år nå. 

Anonymkode: 75ee1...4df

Nei, ikke kutt gluten før du har vært hos legen. Det er helt unødvendig. Og hvis det viser seg du reagerer på det får du noen grusomme uker hvor du må spise det igjen før gastroskopi. Tro meg.

Jeg har ibs, men hadde mye større plager enn du beskriver når jeg ble sjekket. Hadde ikke energi, hadde hjernetåke, var veldig dårlig. Kanskje du har en lett versjon. Lurt å sjekke og snakke med lege, men ikke kutt gluten nå.

Anonymkode: 1a4d1...9cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror jeg prøver å kutte ut gluten:) jeg går som regel på do en gang om dagen, å det er om morgenen. Men er alltid løs i magen å vært det i 2 år nå. 

Anonymkode: 75ee1...4df

Hvorfor gluten når du har fått svar på at du ikke reagerer på det ?

https://forskning.no/gluten-mat-og-helse-sykdommer/er-det-sunt-a-kutte-ut-gluten/1728868

Anonymkode: dbc55...610

Skrevet

Har du ibs reagerer du på fruktanene i brødet og ikke gluten, fordi gluten er et protein.

Kostholdet ditt er elendig.

Hvor er frukt, grønt, melkeprodukter, egg, fisk, hvitt kjøtt og rødt kjøtt, nøtter og bær?

Anonymkode: 04e8f...cf3

  • Liker 1
Skrevet

Husker jeg ble dårlig i magen av nugatti i ungdomstiden ja. Og jeg skulle absolutt spise det til frokost likevel 🙄

Anonymkode: e5a3b...05e

Skrevet

Spiser du bare brød? Ikke rart magen din reagerer… altfor mye mel og gjær😬 ikke akkurat mye næring heller. 

Anonymkode: 0f299...54e

Skrevet
On 10/19/2022 at 3:42 PM, AnonymBruker said:

Grunnen til at jeg kanskje spiser det samme er fordi jeg har funnet ut av at det går bra. Jeg er redd for å teste noe nytt pga å måtte løpe på do..

Anonymkode: 75ee1...4df

Du skriver jo at du må løpe på do av maten du spiser i HI, også..?

Anonymkode: 3b8fe...657

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...