Gå til innhold

Ibs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Spiste 2stk brødskiver med nugatti kl 09, kl 13:30 spiste jeg 2stk brødskiver med banan. 10min senere er det rett på do.. hvordan i det hele tatt er det mulig?

Igår spiste jeg 2 brødskiver med nugatti til frokost, en baguett med reker til middag og 4 skiver toast med ost&skinke til kvelds. Også da 10min etter måtte jeg rett på do. Hva er det jeg ikke tåler her tro? Har testet for cøliaki uten at det var det.

Anonymkode: 75ee1...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spiser du nugatti  hver dag?

Anonymkode: a603e...1d4

Skrevet

Det kan ikke være stress osv da? Jeg har en mage som reagerer helt sykt på stress

Anonymkode: d1a54...b1b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei. Spiste 2stk brødskiver med nugatti kl 09, kl 13:30 spiste jeg 2stk brødskiver med banan. 10min senere er det rett på do.. hvordan i det hele tatt er det mulig?

Igår spiste jeg 2 brødskiver med nugatti til frokost, en baguett med reker til middag og 4 skiver toast med ost&skinke til kvelds. Også da 10min etter måtte jeg rett på do. Hva er det jeg ikke tåler her tro? Har testet for cøliaki uten at det var det.

Du spiser jo utrolig mye brød, kanskje bytte ut til noe mer variert kosthold :) 

Anonymkode: a7fe4...73e

Skrevet

Du spiser veldig mye brød. Jeg ville kuttet ned på brødet. Om det ikke hjelper magen er det uansett sunnere for deg.

Anonymkode: 78a38...60a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du spiser veldig mye brød. Jeg ville kuttet ned på brødet. Om det ikke hjelper magen er det uansett sunnere for deg.

Det er jo standard å spise brød til frokost, lunsj kveldsmat? Kan det hjelpe å kutte alt som har med gluten ut året f.eks å se om det hjelper?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Brødmat til frokost, lunsj å kveldsmat er jo standard for mennesker? Kanskje kutte ut alt som heter gluten ut 2022 f.eks å se om det bedrer seg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

spiser du nugatti  hver dag?

Ja, hver morgen. Men kanskje prøve å kutte ut gluten for en periode? Spiste nugatti idag tidlig, skjedde ingen ting da..  men brødskiver å banan var helt feil tydlighvis..

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det kan ikke være stress osv da? Jeg har en mage som reagerer helt sykt på stress

Anonymkode: 

Føler ikke at jeg stresser heller:)

Skrevet

Ser ikke at dette peker mot ibs på noen måte.

Anonymkode: d7670...d08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hver morgen. Men kanskje prøve å kutte ut gluten for en periode? Spiste nugatti idag tidlig, skjedde ingen ting da..  men brødskiver å banan var helt feil tydlighvis..

Det er normalt å måtte gå på do etter man har spist, så lenge det ikke renner ut av deg til hvert måltid er det ikke ibs.

Skrevet

Du skriver cøliakitest, er dette en av de tullete man kjøper på apotek eller nett? For den eneste måten å konstatere det sikkert er ved blodprøver og gastroskopi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver cøliakitest, er dette en av de tullete man kjøper på apotek eller nett? For den eneste måten å konstatere det sikkert er ved blodprøver og gastroskopi.

Blodprøve hos lege:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser ikke at dette peker mot ibs på noen måte.

Tror jeg prøver å kutte ut gluten:) jeg går som regel på do en gang om dagen, å det er om morgenen. Men er alltid løs i magen å vært det i 2 år nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er normalt å måtte gå på do etter man har spist, så lenge det ikke renner ut av deg til hvert måltid er det ikke ibs.

Går som regel på do 1-2 gang om dagen å det er hver morgen eller etter middag. Men avføringen er løs, å har vært det i 2 år. Når jeg i tilegg kan få akutt diare av f.eks brød å banan men ikke har cøliaki begynner man å lure.. 

Skrevet

Helt feil at flertallet spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds - er dere skolebarn eller barnehagebarn? Så utrolig trist livsstil. Ikke er det særlig sunt heller, prøv å bytt ut noen brødmåltider med rugsprø og sunnere pålegg. Peanøttsmør m/et par skiver banan - mye mer næringsrikt enn en karbosprengt banan på brødskive + nugatti. Tror ikke jeg har hørt noe lignende på en stund. 

Frokost for meg er 1-2 egg, kanskje noe yoghurt eller havregrøt med linfrø og chiafrø med skåret frukt/bær. Lunsj - salat med quinoa, avokado mm. Middag - varierende middagsretter. Kveldsmat er også varierende, noen ganger litt yoghurt, kanskje en brødskive eller noe annet.

Passer også på å spise frukt som jeg liker. Gule epler, pærer, nektarin mm.

Det jeg skriver av kostholdet mitt her er sunt, variert og NORMALT. Det du skriver TS - er langt ifra et vanlig kosthold hos en voksen person. At du sliter med magen er ikke merkelig i det hele tatt. Du får i deg ekstremt lite vitaminer, mineraler - du får derimot i deg mye sukker, karbohydrater og fett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Går som regel på do 1-2 gang om dagen å det er hver morgen eller etter middag. Men avføringen er løs, å har vært det i 2 år. Når jeg i tilegg kan få akutt diare av f.eks brød å banan men ikke har cøliaki begynner man å lure.. 

Det du kaller middag, er ikke middag. Du spiser brød med reker eller brød med banan og nugatti, er dette virkelig en seriøs problemstilling? Du har et ekstremt næringsfattig kosthold, TS. Kroppen din sier ifra om at DETTE IKKE ER BRA. Du må endre kostholdet og livsstilen din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Brødmat til frokost, lunsj å kveldsmat er jo standard for mennesker? Kanskje kutte ut alt som heter gluten ut 2022 f.eks å se om det bedrer seg? 

Nei, det er ikke standard for noen foruten skolebarn og barnehagebarn. Svært få voksne mennesker som spiser brødmat 3 ganger daglig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt feil at flertallet spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds - er dere skolebarn eller barnehagebarn? Så utrolig trist livsstil. Ikke er det særlig sunt heller, prøv å bytt ut noen brødmåltider med rugsprø og sunnere pålegg. Peanøttsmør m/et par skiver banan - mye mer næringsrikt enn en karbosprengt banan på brødskive + nugatti. Tror ikke jeg har hørt noe lignende på en stund. 

Frokost for meg er 1-2 egg, kanskje noe yoghurt eller havregrøt med linfrø og chiafrø med skåret frukt/bær. Lunsj - salat med quinoa, avokado mm. Middag - varierende middagsretter. Kveldsmat er også varierende, noen ganger litt yoghurt, kanskje en brødskive eller noe annet.

Passer også på å spise frukt som jeg liker. Gule epler, pærer, nektarin mm.

Det jeg skriver av kostholdet mitt her er sunt, variert og NORMALT. Det du skriver TS - er langt ifra et vanlig kosthold hos en voksen person. At du sliter med magen er ikke merkelig i det hele tatt. Du får i deg ekstremt lite vitaminer, mineraler - du får derimot i deg mye sukker, karbohydrater og fett. 

Dersom jeg spiser rugsprø sier det bom stop i magen min..

Kanskje folk bare må få finne sin egen livsstil?

Anonymkode: 3e015...a73

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser du det samme brødet, og kun det pålegget hver dag? 
Hadde du reagert så sterkt på brødet, så skulle du ha reagert etter hvert måltid. 
Du tåler tydeligvis brød med nugatti siden du ikke løper på do etter frokost, så da bør man kunne anta at du tåler nettopp det brødet? 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Blodprøve hos lege:)

Så du har ikke testet for cøliaki, du har testet for gluten? 
For å sjekke etter cøliaki så tar man blodprøve for å sjekke om man reagerer på gluten, og dersom man gjør det så er det gastroskopi for å teste for cøliaki. 

Ved IBS så holder det sjeldent kutte ut bare gluten. 
Du må i så fall over på fod-map, for å eliminere de ulike tingene man kan reagere på, deretter gjeninnføre en og en ting. 
Men det er nok mer sannsynlig at kroppen din reagerer på ett ensidig kosthold. Grønnsaker er en fin ting for å gi kroppen god næring, samme med frukt... 

Anonymkode: b9f38...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...