Gå til innhold

Er dette ulovlig? (Fikse bil hjemme)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Typen min har tidligere vært bil mekaniker og vil fikse bilen min hjemme. Jeg betaler ingenting for det, da han hadde delen som skal byttes liggende hjemme. Er en røken starter som skal byttes. Skal ha eu godkjenning på starten av ny året, og er redd for at bilen ikke skal bli godkjent fordi vi har styrt med den selv. 

Må alt arbeid være gjort av noen som kan registrere og bevise det? Eller er det ok å gjøre dette hjemme? 

Forstår at det hadde vært annerledes om det hadde vært bremser osv, men dette er jo bare en starter 😅

Anonymkode: 6c5bc...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke godkjenning for å bytte starter, trenger heller ikke godkjenning for å bytte bremser o.l. Man kan gjøre det meste hjemme selv, så lenge det er trygt og forsvarlig. Er kun ved vesentlige endringer man må inn å vise bilen for vegvesenet så vidt jeg har skjønt. 

Anonymkode: 4e282...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPK er en ren sikkerhetsfunksjonstest. 
De sjekker om bremser, styring, lys og annet sikkerhetsutstyr virker og er forskriftsmessig der og da.

Det er ingen krav til hvem som utfører vedlikehold og reparasjoner, og derfor heller ingen kontroll. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre omtrent hva du vil med egen bil uten at det har noe å si. Jeg gjorde alt på min forrige bil selv, og bilen til moren min har aldri sett innsiden av et verksted i hennes eie fordi onkelen min driver og skrur bil på hobbybasis. Har ikke noe å si om det er bremser heller, så lenge de er som de skal på EU.

Anonymkode: 53da7...3c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bor i samme husstand så er det lovlig, han har derimot ikke lov til å skru på andre sine biler mot betaling eller

Man har heldigvis til å skru så my man vil på egen bil i Norge, det må selvfølgelig gjøres på en sikker og forsvarlig måte. Eier av bilen er ansvarlig for at den er i forsvarlig stand.

Privatpersoner som ikke er utdannet mekanikere restaurer jo biler fra bunnen av og det skulle jo bare mangle at det ikke var lov.

Anonymkode: 090a1...be9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilen må fikses på godkjent verksted gjelder bare så lenge nybil garantien fortsatt er, null problem å få EU godkjent bil som har blitt reparert hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis dere bor i samme husstand så er det lovlig, han har derimot ikke lov til å skru på andre sine biler mot betaling eller

Man har heldigvis til å skru så my man vil på egen bil i Norge, det må selvfølgelig gjøres på en sikker og forsvarlig måte. Eier av bilen er ansvarlig for at den er i forsvarlig stand.

Privatpersoner som ikke er utdannet mekanikere restaurer jo biler fra bunnen av og det skulle jo bare mangle at det ikke var lov.

Anonymkode: 090a1...be9

Men jeg har sett at bransjen har begynt å presse på for å begrense denne muligheten.

Foreløpig har man lov å fikse sin egen bil, så om TS er med i garasjen er det innenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Man har heldigvis til å skru så my man vil på egen bil i Norge, det må selvfølgelig gjøres på en sikker og forsvarlig måte.

Med byråkratene uten arbeidserfaring på Stortinget tar det nok ikke altfor lang tid før det blir ansett som unndragelse av moms-penger til velferdsnorge å male egen stue, og helsefarlig å lage egen middag på kjøkkenet uten en utdannet kokk til stede. Så nyt bilreparasjoner mens man kan. 

Forresten litt merkelig at man har lov til å tukle med bremser på egen bil, men ikke sette opp en ny stikkontakt på veggen hjemme. Om man tenker på kompleksitet, risiko for uønskede hendelser osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...