Gå til innhold

Hverdagslivet har blitt for tøft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos psykolog i går som ville snakke med fastlegen min og anbefale sykemelding. Jeg står i full jobb som spesialpedagog og har en ettåring hjemme som ikke vil legge seg i rimelig tid på kveldene med mindre dagsøvnen utgår. Barnehagen nekter å holde han våken på dagtid og etter jobb sitter jeg med han til ca klokken 10 på kvelden. Den siste tiden har han også vært syk og hoster spesielt mye om natten, da slimet renner ned i svelget og skaper irritasjon. Vi har ved hjelp av bestemor holdt han hjemme noen dager, men den hosten sitrer skikkelig i både hos ettåringen og meg, som ble smitta mrd dette viruset som har gitt hoste i over to uker. Ungen er ellers frisk og rask. Pga dagsøvn i bhg legger han seg klokken 22 på kvelden og blir skikkelig sint hvis ikke han får sove til 8 minst . Da må jeg dra på jobb og samboer må levere, som også tar lang tid . Som resulterer i at han må jobbe til langt på kveld så jeg blir alene. Med alt. Når barnet har lagt seg må jeg ordne alt, vaske,  oppvaskmaskin,  finne tøy, matpakke og dusje selv. Er i seng 24 og sover snart bare 5-6 timet om natten. Det er akkurat som at ingenting fungerer lenger. Så sitter det med sykemelding så forbasket langt inne. Jeg merker at alt stritter i mot der også, men jeg er så sliten at jeg i blant opplever noe som minner om Black outs på jobb. I går satt jeg rundt lunsj bordet og plutselig fikk jeg sånn vatt/ uvirkelighetsfølelse i hodet. Alle stemmene rundt meg ble blurry og jeg fikk panikk. Reiste meg og gikk på wc og gråt .

Er det noen som har noen råd? Føler oss rimelig udugelige om dagen. Psykologen har jeg vært hos en gang, han mente sykemelding var eneste løsning.. noen som har hatt lignende utfordringer og hva gjorde dere? 

Anonymkode: d7a0a...0c8

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykemelding er veien å gå her ❤️

God bedring!

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Det er nok på plass med et par ukers full sykemelding slik at du kommer deg ovenpå. Kanskje du må jobbe redusert en periode etterpå. 

Jeg måtte selv bite i det sure eplet og er nå sykemeldt på andre uken da det ikke var forsvarlig at jeg var på jobb. Holdt på å kjøre i grøfta på tur hjem da jeg ikke greide å fokusere, og kunne ikke engang gå på butikken fordi jeg ble dårlig og holdt på å gå i bakken. Nå etter snart to uker greier jeg å gå på butikken i alle fall.

Anonymkode: 897fe...484

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker også at du skal ta imot den sykemeldingen med god samvittighet. Jeg kan skjønne at det er vanskelig, fordi det du opplever minner om "bare veldig sliten" som de fleste av oss småbarnsmødre kan kjenne på innimellom. Men for din del sier fagpersoner at det har gått for langt. Lytt til det, så du ikke møter veggen helt. Du er er blitt så sliten at du kan sies å være syk og ikke fungerer ordentlig på jobb. 

Sånn ellers, jeg vet en skal være forsiktig med å gi råd til andre, og alle barn og situasjoner er forskjellig. Men kan det være en mulighet vekke barnet tidligere framover likevel, for tidligere søvn på kvelden uten at de må holde våken i barnehagen. Vi har samme utfordring på kveldstid, og må gjøre det slik. Jeg ser når jeg holder barnet våkent hjemme i helgene at det påvirker humør og at hun blir fryktelig trøtt rundt middagstider, så jeg er enig med barnehagen at det ikke er innenfor å holde henne våken der der for at hun skal sovne på kvelden. Vi vekker henne 06, og da sovner hun 20-20.30. Det var tøft til å begynne med, men gikk seg til og de la henne litt tidligere i barnehagen, noe som innebar at hun våknet tidligere der og. Men dette er mitt barn, ikke ta det som et råd, bare et forslag. Det gjelder ikke alle barn :)

Anonymkode: 0ca00...e7f

• Liker 6
Skrevet

Ta deg ulønna permisjon og prioriter barnet ditt. 

Anonymkode: 21137...1c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal TS ta ulønnet permisjon? Det hun beskriver i HI er sykemeldingsgrunn. 

Anonymkode: 897fe...484

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg var hos psykolog i går som ville snakke med fastlegen min og anbefale sykemelding. Jeg står i full jobb som spesialpedagog og har en ettåring hjemme som ikke vil legge seg i rimelig tid på kveldene med mindre dagsøvnen utgår. Barnehagen nekter å holde han våken på dagtid og etter jobb sitter jeg med han til ca klokken 10 på kvelden. Den siste tiden har han også vært syk og hoster spesielt mye om natten, da slimet renner ned i svelget og skaper irritasjon. Vi har ved hjelp av bestemor holdt han hjemme noen dager, men den hosten sitrer skikkelig i både hos ettåringen og meg, som ble smitta mrd dette viruset som har gitt hoste i over to uker. Ungen er ellers frisk og rask. Pga dagsøvn i bhg legger han seg klokken 22 på kvelden og blir skikkelig sint hvis ikke han får sove til 8 minst . Da må jeg dra på jobb og samboer må levere, som også tar lang tid . Som resulterer i at han må jobbe til langt på kveld så jeg blir alene. Med alt. Når barnet har lagt seg må jeg ordne alt, vaske,  oppvaskmaskin,  finne tøy, matpakke og dusje selv. Er i seng 24 og sover snart bare 5-6 timet om natten. Det er akkurat som at ingenting fungerer lenger. Så sitter det med sykemelding så forbasket langt inne. Jeg merker at alt stritter i mot der også, men jeg er så sliten at jeg i blant opplever noe som minner om Black outs på jobb. I går satt jeg rundt lunsj bordet og plutselig fikk jeg sånn vatt/ uvirkelighetsfølelse i hodet. Alle stemmene rundt meg ble blurry og jeg fikk panikk. Reiste meg og gikk på wc og gråt .

Er det noen som har noen råd? Føler oss rimelig udugelige om dagen. Psykologen har jeg vært hos en gang, han mente sykemelding var eneste løsning.. noen som har hatt lignende utfordringer og hva gjorde dere? 

Hvorfor venter du med alt av oppgaver du skal få gjort til barnet har sovnet? Dette er jo alt ting du kan gjøre mens han er våken og så kan du legge deg med han i senga di slik at dere begge kan sove.

Anonymkode: fd04d...3c8

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde gått for sykemelding og deretter redusert stilling. Når ungen er våken så lenge hadde jeg gjort husarbeid mens han var med.

Anonymkode: 9f547...8b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler deg virkelig å gå på søvnkurs. Vi gikk fra å bruke 1/2 time til 1,5 timer på legging og masse oppvåkning til å legge barnet ned i sengen, gå ut og hun finner roen selv til å sovne. Hun sover 12 time sammenheng. 

Anonymkode: 12c9e...e9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anbefaler deg virkelig å gå på søvnkurs. Vi gikk fra å bruke 1/2 time til 1,5 timer på legging og masse oppvåkning til å legge barnet ned i sengen, gå ut og hun finner roen selv til å sovne. Hun sover 12 time sammenheng. 

Hvor får man det?

Anonymkode: bd84d...cf6

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Herregud🙄

Anonymkode: d7a88...34d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor venter du med alt av oppgaver du skal få gjort til barnet har sovnet? Dette er jo alt ting du kan gjøre mens han er våken og så kan du legge deg med han i senga di slik at dere begge kan sove.

Anonymkode: fd04d...3c8

Visse ting får jeg ikke gjort. Guttungen er høyt og lavt. Hvis jeg går og gjør noe annet prøver han rive ned flatskjermen fra veggen. Kan få den over seg. Ofrer ikke helsa til gutten min for å rydde ut av oppvaskmaskinen og andre ting. Barn er forskjellige.  Min gutt er turbo. Han vil jeg skal være på hele kvelden. Sikkert lettere når de har søsken. Han er ekstremt sosial 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tok ulønnet perm i 6 måneder fordi far ikke tok sin perm eller noe ulønnet. Jobbet ræva av meg på en datajobb for å få råd til det når barnet sov. Har gjort mitt og vel så det. Mens far lever akkurat som før og jobber forstyrrende mye for å få råd til luksusen sin. Alltid skal mor strekke seg og strekke seg.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tok ulønnet perm i 6 måneder fordi far ikke tok sin perm eller noe ulønnet. Jobbet ræva av meg på en datajobb for å få råd til det når barnet sov. Har gjort mitt og vel så det. Mens far lever akkurat som før og jobber forstyrrende mye for å få råd til luksusen sin. Alltid skal mor strekke seg og strekke seg.

Og der er problemet ditt. To voksne burde jo klare ett barn uten å bli sykmeldt. Men dere er ikke to voksne. Hvorfor gidder du?

Anonymkode: 4f69e...492

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvor får man det?

Anonymkode: bd84d...cf6

Google it, så får man opp ulike kurs. 😊

Skrevet

Dette er noe av det rareste jeg har lest. Du tenker at en 1-åring skal slutte med dupp på dagtid også kan dere ikke dra på jobb fordi dere ikke kan vekke barnet? Kjære vene da kvinne, jobber du ikke med barn? Vekk barnet til den tiden dere trenger å gå på jobb, ta duppen i barnehagen tidligere og få på plass bedre rutiner på kvelden.

Og hvorfor i alle dager gjør du husarbeid til kl 24? Jeg har 3 barn og en mann som er lite hjemme og har ikke i nærheten av så mye husarbeid at jeg må være våken til midnatt.

Dette er et resultat av tafatte voksne. Heldigvis. For da er det også enkelt å gjøre noe med!

Anonymkode: 4bff2...ca7

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er noe av det rareste jeg har lest. Du tenker at en 1-åring skal slutte med dupp på dagtid også kan dere ikke dra på jobb fordi dere ikke kan vekke barnet? Kjære vene da kvinne, jobber du ikke med barn? Vekk barnet til den tiden dere trenger å gå på jobb, ta duppen i barnehagen tidligere og få på plass bedre rutiner på kvelden.

Og hvorfor i alle dager gjør du husarbeid til kl 24? Jeg har 3 barn og en mann som er lite hjemme og har ikke i nærheten av så mye husarbeid at jeg må være våken til midnatt.

Dette er et resultat av tafatte voksne. Heldigvis. For da er det også enkelt å gjøre noe med!

Anonymkode: 4bff2...ca7

Du har noen gode poeng, men er i ganske stort tvil om de kommer fram til TS, ene og alene på den nedlatende måten de legges frem på…

Anonymkode: 49b36...ce7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Litt enig ang det å være tafatt. Dere finner dere i en elendig situasjon som sliter deg ut, i stede for å finne løsninger. 

Hva når denne sykemeldingen går ut? Skal dere fortsette som før, også bli sykemeldt igjen? 

Søvnkurs, robotstøvsuger, vaskehjelp, rydde og vaske når barnet er våken - gjør det til en lek hvor barnet er inkludert, fiks den tv så den ikke er farlig for barnet osv. Cos og parterapi kurs hadde kanskje også vært behjelpelig for dere. Og for all del, få nok søvn ellers klarer du ingenting til slutt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville tatt den sykemeldingen og mens du henter det inn prøver dere å finne ut hvordan hverdagen skal gå opp når du er tilbake på jobb. 

Jeg er ingen ekspert, men synes det høres ut som barnet har fått en uheldig søvnrytme som han trenger hjelp til å komme ut av. Hvor lenge sover han i barnehagen? Kan det være en ide å vekke han litt og litt tidligere, samt sette et tak på hvor lenge han kan sove i barnehagen og samtidig prøve å legge litt og litt tidligere? Hvis han vekkes tidligere på morgenen vil dere kanskje ha en sur og grinete unge noen dager, men hvis det gjør at han sovner litt tidligere er det kanskje verdt det? 
Jeg har det motsatt(barn som sovner og våkner tidlig), så kan ikke relatere, men ser at når vi tok det veldig gradvis klarte vi å forskyve døgnet litt i sommer, men måtte ta det i små steg.  Og ha dialog med barnehagen underveis. Forklar hvorfor dere gjør det dere gjør. Grunnen til at de ikke vil kutte luren er nok at de ser at han trenger det, men prøv eventuelt å få dem med på å korte den ned en periode dersom han sover veldig lenge fir å se om det hjelper for å få snudd døgnet litt. 

Anonymkode: 32314...7d9

Skrevet (endret)

Jeg tenker at du bør høre på psykologen og ta sykemeldingen. Da vil du forhåpentligvis få hentet deg inn. Jeg synes også far bør endre prioriteringene sine her, for han kan ikke jobbe sene kvelder hver dag og legge alt med hjem og barn over på deg hver kveld. Dere er to voksne som bor i dette hjemmet og to voksne som har fått barn sammen. Da skal dere ta hver deres andel av ansvaret!

Og når det gjelder det at barnet blir sint på morgenen, den kampen må dere dessverre ta. Det er viktig at dere får endret døgnrytmen til barnet slik at barnet får lagt seg tidligere på kvelden. Det kan være tøft en liten periode, men det vil forhåpentligvis gjøre det mye bedre for dere der fremme!

Ønsker deg god bedring og håper det blir bedre med tiden ❤️

Endret av Blomsterpiken_
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...