Bobly Skrevet 18. oktober 2022 Forfatter #41 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Spør en annen megler som ikke er inhabil dvs jobber på ett annet kontor. Anonymkode: b7e60...613 Jo. Det er et annet meglerfirma som sier at det kan bli hemmelig bud. Men det er litt uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #42 Skrevet 18. oktober 2022 Har du snakket med naboen og spurt hva de forventer å få for huset? Det kan jo hende dere kan bli enige om en pris og dermed unngå en eventuell budrunde. Anonymkode: 10b9a...42d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #43 Skrevet 18. oktober 2022 Bobly skrev (25 minutter siden): Hahahaha. Jo det er jo «slottet» mitt da. Håper at det ikke blir så voldsom konkurranse. Bare vet at det er en annen i nabolaget som sikler etter dette huset også😔 Min umiddelbare tanke er; kan det være noen bekjente av selger som får beskjed om å legge inn bud, for å lokke deg til å kjøpe for en høyere sum enn nødvendig? Om de vet at du veldig gira på boligen? kan jo fort tjene noen ekstra 100.000,- på dét, selgeren altså. Anonymkode: 7179b...f8a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #44 Skrevet 18. oktober 2022 Bobly skrev (33 minutter siden): Å ikke i det hele tatt. Bare at jeg bor der og har jobbet med hele huset i mange mange år. Jeg har jo ønsket om å kjøpe resten også😔 Da tror jeg ikke du trenger å bekymre deg 😊 Jeg kjøpte nettopp en leilighet i byens beste strøk med en helt uslåelig utsikt. Jeg var veldig redd for at noen skulle kuppe den rett foran nesa mi, det var 25 på visning (mye for tida) og mye interesse. Men ingen kuppa noe som helst, ble en helt vanlig budrunde. Det er stort sett de veldig attraktive objektene som kuppes, eller når det er veldig rift om boliger. Ikke engang i Oslo blir leiligheter solgt nå, etter noen år der det har vært helt bananas. Kan aldri være hundre prosent sikker såklart, men det høres ikke ut som det er en overhengende fare for det her 😊 Anonymkode: 27733...7fc
Høna79 Skrevet 18. oktober 2022 #45 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kupping kan vel forsåvidt betegnes som "hemmelig bud" da? Jeg solgte leilighet før visning til noen som kuppet, og det ble ikke kommunisert til noen interesserte eller påmeldte før budet var godtatt og bolig solgt. Det er i så fall dette TS kan frykte? Anonymkode: 73509...6af Nei, kupping er noe annet enn hemmelig bud. Ved kupping gidder/vil ikke megler ta ringerunden til andre interesserte (hvis da han overhodet får sjansen). Ved hemmelig bud får megler ikke lov å fortelle andre interesserte at budet har kommet inn. Bobly skrev (1 time siden): Jeg har skrevet meg på listen til megler i forkant av visning. Og megler vet jo at jeg bor i huset og er interessert. Så jeg håper ko ikke at det er noe som skjer uten min viten da. Hadde ikke stolt på at megler sørger for dette. Ta kontakt med selger, det er jo naboen din? Og si at du er skikkelig interessert, så hvis naboen skulle få et kuppe-forsøk, hemmelig bud osv, si at naboen ikke skal akseptere budet uten å ha kontaktet deg først. Frykter du kupping og hemmelige bud tenker jeg du også bør ha direkte kontakt med selger selv. 1
Bobly Skrevet 18. oktober 2022 Forfatter #46 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min umiddelbare tanke er; kan det være noen bekjente av selger som får beskjed om å legge inn bud, for å lokke deg til å kjøpe for en høyere sum enn nødvendig? Om de vet at du veldig gira på boligen? kan jo fort tjene noen ekstra 100.000,- på dét, selgeren altså. Anonymkode: 7179b...f8a Det er nok en i nabolaget som har enten allerede lagt inn eller indikert at han vil legge inn et høyt bud. Det gjør at megleren ikke virker interessert i å holde oss i løypa.
Bobly Skrevet 18. oktober 2022 Forfatter #47 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Da tror jeg ikke du trenger å bekymre deg 😊 Jeg kjøpte nettopp en leilighet i byens beste strøk med en helt uslåelig utsikt. Jeg var veldig redd for at noen skulle kuppe den rett foran nesa mi, det var 25 på visning (mye for tida) og mye interesse. Men ingen kuppa noe som helst, ble en helt vanlig budrunde. Det er stort sett de veldig attraktive objektene som kuppes, eller når det er veldig rift om boliger. Ikke engang i Oslo blir leiligheter solgt nå, etter noen år der det har vært helt bananas. Kan aldri være hundre prosent sikker såklart, men det høres ikke ut som det er en overhengende fare for det her 😊 Anonymkode: 27733...7fc Å så godt å høre. Krysser fingrene for det. Tusen takk!❤️
Bobly Skrevet 18. oktober 2022 Forfatter #48 Skrevet 18. oktober 2022 Høna79 skrev (41 minutter siden): Nei, kupping er noe annet enn hemmelig bud. Ved kupping gidder/vil ikke megler ta ringerunden til andre interesserte (hvis da han overhodet får sjansen). Ved hemmelig bud får megler ikke lov å fortelle andre interesserte at budet har kommet inn. Hadde ikke stolt på at megler sørger for dette. Ta kontakt med selger, det er jo naboen din? Og si at du er skikkelig interessert, så hvis naboen skulle få et kuppe-forsøk, hemmelig bud osv, si at naboen ikke skal akseptere budet uten å ha kontaktet deg først. Frykter du kupping og hemmelige bud tenker jeg du også bør ha direkte kontakt med selger selv. Dette var et godt tips. Skal ta kontakt med selger som første ting imorgen. Tusen takk!!!!🙏🏻
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #49 Skrevet 18. oktober 2022 Bobly skrev (30 minutter siden): Dette var et godt tips. Skal ta kontakt med selger som første ting imorgen. Tusen takk!!!!🙏🏻 Neinei, det er et dårlig tips! Det er jo like ille å si sånt til selgeren som til megleren! Og brukeren du svarer tar også feil om hva kupping er, kupping er når selger får et bud direkte, utenom megler, før visning. Hemmelig bud er bud via megler som ikke kan opplyses til de andre interesserte. Anonymkode: ca9bf...183 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #50 Skrevet 19. oktober 2022 8 hours ago, Høna79 said: Nei, kupping er noe annet enn hemmelig bud. Ved kupping gidder/vil ikke megler ta ringerunden til andre interesserte (hvis da han overhodet får sjansen). Ved hemmelig bud får megler ikke lov å fortelle andre interesserte at budet har kommet inn. Hadde ikke stolt på at megler sørger for dette. Ta kontakt med selger, det er jo naboen din? Og si at du er skikkelig interessert, så hvis naboen skulle få et kuppe-forsøk, hemmelig bud osv, si at naboen ikke skal akseptere budet uten å ha kontaktet deg først. Frykter du kupping og hemmelige bud tenker jeg du også bør ha direkte kontakt med selger selv. Å gå til selger og si mellom linjene at "jeg betaler hva som helst" er ikke særlig lurt. Plutselig har vedkommende fått et hemmelig bud som ikke eksisterer, men som lurer TS ut på limpinnen. Anonymkode: 73509...6af 3
Mt3 Skrevet 19. oktober 2022 #51 Skrevet 19. oktober 2022 Du skriver jo at megler sier du kan ha lagt inn det høyeste budet allerede, det blir jo en merkelig uttalelse. Du kan jo kontakte megler og spørre om ikke selger kan komme med ett motbud på det hemmelige budet, for det motbudet kan du også få vite. Det har skjedd i situasjoner med hemmelig bud før. Selger kan uansett velge å selge til ett lavere bud om den ønsker det, så det er viktig å gjøre ett godt og ryddig inntrykk på selger (om en er så heldig å møtes) og megler.
Taluno Skrevet 19. oktober 2022 #52 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kupping kan vel forsåvidt betegnes som "hemmelig bud" da? Jeg solgte leilighet før visning til noen som kuppet, og det ble ikke kommunisert til noen interesserte eller påmeldte før budet var godtatt og bolig solgt. Det er i så fall dette TS kan frykte? Anonymkode: 73509...6af Men TS har allerede forsøkt kuppe og fått avslag. (ref tidligere tråd) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kanskje som et siste stikk til TS, dersom naboen synes at TS har vært en vanskelig nabo? Hevntanker gjør ikke alle rasjonelle. Anonymkode: 7741e...93f Naboen har i alle fall avslått TS sitt forsøk på kupping. Bobly skrev (10 timer siden): Har gjort det. De sier også at det er liten sannsynlighet for hemmelig bud, men at liten er ikke det samme som ingen. De ville iallefall ikke ha gjort det. Men nå er denne megleren en vanskelig type, og ønsker jo utvilsomt høyest mulig pris. Og får følelsen av at han ikke skyr noen ting for å få det på sine objekter😔 Det er ikke megler som bestemmer om det er hemmelig bud eller ikke. Og enhver boligselger vil ønske høyest mulig pris, en en megler er leid inn nettopp for å prøve skaffe selger mest mulig fortjeneste. Det er lite sannsynlighet for hemmelig bud, spesielt om boligen ikke er av de som går til titalls millioner. Men sjansen er der. Men jeg vil si at det er langt mer sannsynlig at noen er villig til å betale godt for den, med åpne bud. Husker selv da jeg var i budrunder, så kom ofte første bud noen hundre tusen over prisantydning. 1
Gjest Hottentått Skrevet 19. oktober 2022 #53 Skrevet 19. oktober 2022 Bobly skrev (10 timer siden): Hahahaha. Jo det er jo «slottet» mitt da. Håper at det ikke blir så voldsom konkurranse. Bare vet at det er en annen i nabolaget som sikler etter dette huset også😔 Haha, ja jeg skjønner det 😆 får bare si lykke til! Oppdater her da. Håper det går i boks 🤞
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #54 Skrevet 19. oktober 2022 Høna79 skrev (14 timer siden): Nei, kupping er noe annet enn hemmelig bud. Ved kupping gidder/vil ikke megler ta ringerunden til andre interesserte (hvis da han overhodet får sjansen). Ved hemmelig bud får megler ikke lov å fortelle andre interesserte at budet har kommet inn. Hadde ikke stolt på at megler sørger for dette. Ta kontakt med selger, det er jo naboen din? Og si at du er skikkelig interessert, så hvis naboen skulle få et kuppe-forsøk, hemmelig bud osv, si at naboen ikke skal akseptere budet uten å ha kontaktet deg først. Frykter du kupping og hemmelige bud tenker jeg du også bør ha direkte kontakt med selger selv. Altså, kanskje la være å svare i stedet for å gi feil svar... Det er ikke det kupping er, hvorfor i alle dager skulle megleren random slutte å gjøre jobben sin? Anonymkode: ca9bf...183 1
Bobly Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #55 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Neinei, det er et dårlig tips! Det er jo like ille å si sånt til selgeren som til megleren! Og brukeren du svarer tar også feil om hva kupping er, kupping er når selger får et bud direkte, utenom megler, før visning. Hemmelig bud er bud via megler som ikke kan opplyses til de andre interesserte. Anonymkode: ca9bf...183 Men hvis selger vet om meg at jeg nå kommer til å overby ethvert hemmelig bud, så kan jo hun ta kontakt med meg om dette? Det er vel megleren som må behandle det som hemmelig, ikke selger?
Bobly Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #56 Skrevet 19. oktober 2022 Mt3 skrev (14 timer siden): Du skriver jo at megler sier du kan ha lagt inn det høyeste budet allerede, det blir jo en merkelig uttalelse. Du kan jo kontakte megler og spørre om ikke selger kan komme med ett motbud på det hemmelige budet, for det motbudet kan du også få vite. Det har skjedd i situasjoner med hemmelig bud før. Selger kan uansett velge å selge til ett lavere bud om den ønsker det, så det er viktig å gjøre ett godt og ryddig inntrykk på selger (om en er så heldig å møtes) og megler. Men hvordan får jeg vite om det hemmelige budet? Hvem forteller meg dette, selger eller megler?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #57 Skrevet 19. oktober 2022 Skulle du ikke kontakte idag tidlig da? Veldig som det drøyer ut, foreligger det bud foreligger det som oftest tidsfrist for aksept av budet også. Vi solgte et hus for noen måneder siden, dødsbo da vel og merke. Vi fikk inn både hemmelig bud og privat bud fra noen som prøvde kuppe huset før visning. Valgte takke nei til privat bud, da dette lå like på takst. Det hemmelige budet kom fra en utbygger som også ønsket være anonym, Da forhandlet vi med den med lukket bud Her kan du se hvordan det foregår, så du vil ikke få beskjed om størrelsen på budet eller være med i budrunden om ikke selger sier nei til den med lukked bud og velger kjøre budrunde åpent En annen variant er såkalt hemmelige eller lukkede bud. Det medfører at budgiver tar forbehold om at budet kun skal gjøres kjent for selger og ikke de andre interessentene til boligen. Selger kan da velge å ta imot eller akseptere det lukkede budet, eller forhandle med budgiveren på grunnlag av dette. Her kan megler også medvirke i forhandlingene. Et slik lukket bud kan komme midt i en budforhandling. Da blir selvsagt andre interessenter og budgivere ganske sure. Siden de deltar i det de tror er en åpen og transparent prosess. Dette er også en slags kupping idet den som gir det hemmelige budet forbeholder seg retten til å forhandle med selger alene. Anonymkode: 789ca...2a8 1
Taluno Skrevet 19. oktober 2022 #58 Skrevet 19. oktober 2022 Bobly skrev (31 minutter siden): Men hvis selger vet om meg at jeg nå kommer til å overby ethvert hemmelig bud, så kan jo hun ta kontakt med meg om dette? Det er vel megleren som må behandle det som hemmelig, ikke selger? Og da vet også selger at du har ubegrenset finansiering, og kan pushe opp budene enda mer. Om du har råd til å by over motparten uansett sum, og du er desperat etter å kjøpe, så burde dere tilbydd mer allerede når dere prøvde kuppe boligen. 1
Høna79 Skrevet 19. oktober 2022 #59 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Altså, kanskje la være å svare i stedet for å gi feil svar... Det er ikke det kupping er, hvorfor i alle dager skulle megleren random slutte å gjøre jobben sin? Anonymkode: ca9bf...183 Om du sier hva du sier er feil i svaret mitt så blir det lettere å gi et svar tilbake 🌸 Det virker å være noe ang kupping? Har erfaring med mange varianter av kupping, hvor megler ikke har fått sjanse til å varsle andre interesserte før selgers aksept, ikke rukket og/eller ikke ønsket. Det betyr ikke alltid at det er slik, eller at megler ikke gjør jobben sin. Kanskje fikk selger et svært attraktivt bud og veldig kort akseptfrist - og megler prioriterte å sjekke at kjøper hadde finansiering..
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #60 Skrevet 19. oktober 2022 Nei ikke si til megler at du vil overgå ethvert bud. Hemmelige bud godtas nesten aldri hverken av megler eller selger. Det står i retningslinjene for meglere og budgivere at hemmelige bud i prinsipp ikke skal godtas. Det skjer men det er svært sjeldent. Hvis du er bestemt på å kapre denne boligen så gi heller et privat bud direkte til selger før oppsatt visning. Budet må være så høyt at selger tenker at det ikke er vits å ha visning/vanlig budrunde og du kan legge press på selger ved å si at du byr x sum her og nå og hen må godta her og nå for hvis ikke går du videre til et annet hus du er interessert i. Dette spillet legger press på selger og med så labert kjøpsmarked som er nå så vil selger føle at hen må godta budet ellers risikerer hen å få lavere tilbud i en budrunde. Anonymkode: 1a085...be3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå