Gå til innhold

Ønsker pause fra svigers

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes også du høres litt hårsår ut. Besøk to ganger i måneden er ikke mye. Du skriver at «Hvis jeg holder babyen selv så sitter hun og ser lengselsfullt på babyen som om det er hennes.». Det er jo fordi det er hennes baby også. Den er tjuefem prosent henne! Helt naturlig at hun er knyttet til sin sønns barn. De tingene hun gjør som ikke er trygge eller trivelige (holde hodet eller kommentere på vekt) må mannen din bare si ifra om på en ålreit måte.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Porkupine skrev (6 minutter siden):

Synes også du høres litt hårsår ut. Besøk to ganger i måneden er ikke mye. Du skriver at «Hvis jeg holder babyen selv så sitter hun og ser lengselsfullt på babyen som om det er hennes.». Det er jo fordi det er hennes baby også. Den er tjuefem prosent henne! Helt naturlig at hun er knyttet til sin sønns barn. De tingene hun gjør som ikke er trygge eller trivelige (holde hodet eller kommentere på vekt) må mannen din bare si ifra om på en ålreit måte.

Dette!

Anonymkode: 2e8a6...bd8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja vi snakker mye om at han må si at ifra om det ene og det andre - men han er håpløs på akkurat det her. Hver gang sier han at han skal ta en prat, men det har enda ikke skjedd. 

Eksempler:

- Hun støtter ikke hodet til baby ordentlig, og skal holde, dulle og bære i timesvis. Vi har sagt ifra, og vi har begge gått bort og korrigert henne fysisk.

- Hun er veldig ivrig og voldsom, og tar fra meg babyen uten å spørre. Hvis jeg holder babyen selv så sitter hun og ser lengselsfullt på babyen som om det er hennes. Og så går det to sekunder før hun vil holde igjen. Jeg har måttet sette grenser og si nei, men jeg føler at hun ikke bryr seg. Hun skal ha mest mulig babykos på den tiden hun er der. Synes det er rimelig spesielt - og liker ikke at hun bare tar seg til rette.

- Stadige kommentarer på babyens vekt, og stadige dømmende blikk i min retning (jeg har gått opp 10 kg, og strever med å komme tilbake til trivselsvekt). Men det er ikke så lett med all ammingen og alt stresset + null energi.

Ja +++. Mye greier 😅

Anonymkode: 0a22a...f39

For å snu på spørsmålet - hva hadde du opplevd som greit?

Vi hadde litt lik utfordring. Svigermor i hus har alltid vært litt dårlig på å respektere grenser - men etter vi fikk barn tok det litt vel av. Mannen ble også forbanna til tider. 

Tok ikke et nei for et nei 🤷‍♀️ Og absolutt ingen hint. 

Vanskelig å gi råd, men jeg tror bare du må si ifra selv. 

Samtidig må en ha forståelse for at andre har interesse av babyen. 

At hun ødelegger hele barseltiden ved å besøke 1-2 gg i mnd er jo overdrevent fra din side? 

Kommenterer hun konkret din vekt/kropp? 

Anonymkode: f3cce...516

Skrevet
Porkupine skrev (10 minutter siden):

Haha ja men det er ikke som har gått gravid, vært gjennom fødsel, ammer og går gjennom hormonhelvette. Selv om det er hennes barnebarn rent biologisk så har hun ingen rett til å rive henne ut av armene mine... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De er på besøk ca 1-2x i mnd, noen ganger oftere. Det høres ikke så ille ut. Men de bor et stykke unna (ca 75 min reisevei), så det blir fort veldig lange og intense besøk. Jeg sier at jeg må legge meg nedpå fordi jeg er så sliten og har sovet dårlig, men de drar ikke hjem av den grunn. Jeg tar med meg baby for å amme på soverommet.

Samboer sier han skal ta praten med henne, men det skjer ingenting og jeg blir mer og mer fortvila. Dette har pågått siden uke 1 etter fødsel liksom. Begynner å bli drittlei. Mister litt respekt for partner, som tydeligvis ikke klarer å forsvare og ta vare på meg i denne tiden etter fødsel. Og får mer og mer forakt for svigermor. Til slutt så kommer det til å klikke for meg.

Så de har vært på besøk mellom 3-6 ganger? 

Gi tilbakemelding på de konkrete tingene dere ønsker annerledes. Si at hun må spørre om det passer før hun tar babyen ut av armene dine. Ellers er en baby et eget individ, som skal bygge relasjoner med andre. Det er ingen «sin» baby - det er et menneske, noens barn, men også noens barnebarn eller tantebarn. Alle de relasjonene må bygges. 

Anonymkode: 0e5d3...f88

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har mye makt i hvordan du tenker om ting. Du har vel hørt rådet når man skal snakke i forsamling om å forestille seg alle nakne? Det er fordi da river man dem effektivt ned fra pidestaller.

På samme måte kan du forestille deg svigermor noe som funker for deg. En valp eller en tre-åring. Da blir det enklere å korrigere og rettlede.

Hvis hun leker for voldsomt - forklar at dette blir for mye for baby, ta baby ut av armene hennes til deg. Hver gang. Da lærer hun etter noen repetisjoner at det er en fast konsekvens.

Samme hvis hun ikke holder hodet til baby. Forklar, ta over baby. Konsekvens.

Hvis hun kommer og tar baby ut av hendene dine, så kan du variere med å svare spøkefullt "Opptatt!" eller lett avvisende "Nå koser Lisa seg så godt til mamma så nå må farmor være tålmodig og vente" eller praktisk "Vi skal ut å skifte bleie nå" eller annet.

Husk å tilby baby iblandt også, "Vil du holde imens jeg... husk å støtte hodet hele tiden"

Du er mor, så du har lov å forsvare både baby og deg selv. Jeg tenker det som egentlig plager deg er at du føler du må undertrykke beskyttelsesinstinktene dine. Og da kræsjer følelsene. Så istedet gi deg selv lov å beskytte barnet.

Anonymkode: 53d16...5b6

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha ja men det er ikke som har gått gravid, vært gjennom fødsel, ammer og går gjennom hormonhelvette. Selv om det er hennes barnebarn rent biologisk så har hun ingen rett til å rive henne ut av armene mine... 

Hvis hun river baby ut av armene dine er det selvsagt ikke greit, og mannen din må si ifra om det. Hvis hun vil holde baby et par ganger i løpet av et besøk når hun bare ser henne to ganger i måneden er derimot helt normalt. Man får ikke barn i et vakuum. De fødes inn i en storfamilie og et samfunn. Jeg har også født to barn (har en på seks mnd) og kjenner godt til hormonene og andre utfordringer, men prøver å sette pris på at svigermor vil knytte bånd til baby. Det får vi mye igjen for senere når barnet har flere nære omsorgspersoner enn meg og pappa.

Skrevet
Porkupine skrev (20 minutter siden):

Nei, nå får du faen meg gi deg. Den er ikke hennes også. Det er mor og fars baby, bestemor får være så involvert som foreldrene syns er greit. Det er hennes DNA også ja, men det er da vitterlig ikke hun som har lagd, grodd, født og oppdrar baby. Blir provosert av sånn der. Hvis min mor eller svigermor hadde påstått at barnet mitt er "deres også" hadde jeg ledd høyt og slengt døra i ansiktet på dem.

Anonymkode: 2fe55...daa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, nå får du faen meg gi deg. Den er ikke hennes også. Det er mor og fars baby, bestemor får være så involvert som foreldrene syns er greit. Det er hennes DNA også ja, men det er da vitterlig ikke hun som har lagd, grodd, født og oppdrar baby. Blir provosert av sånn der. Hvis min mor eller svigermor hadde påstått at barnet mitt er "deres også" hadde jeg ledd høyt og slengt døra i ansiktet på dem.

Herlighet så glad jeg er for at du ikke er min svigerdatter. Har to fantastiske svigerdøtre, de kunne aldri oppført seg sånn mot meg.

Anonymkode: 2e8a6...bd8

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg mener selvsagt ikke at babyen tilhører henne, men for meg er det en fin ting å minne meg selv på når jeg føler at svigermor (eller min egen mor) kommer litt for tett på. De elsker dette lille barnet nesten like høyt som jeg gjør og vil bare det beste for det. Min svigermor og mor får passe/holde/kose med mine barn så mye de orker, og jeg tror det er veldig bra for barna. De fleste menneskebarn opp igjennom historien har hatt tanter, søstre og bestemødre som har vært nesten like nære omsorgspersoner som mor.

Skrevet
Porkupine skrev (16 minutter siden):

Hvis hun river baby ut av armene dine er det selvsagt ikke greit, og mannen din må si ifra om det. Hvis hun vil holde baby et par ganger i løpet av et besøk når hun bare ser henne to ganger i måneden er derimot helt normalt. Man får ikke barn i et vakuum. De fødes inn i en storfamilie og et samfunn. Jeg har også født to barn (har en på seks mnd) og kjenner godt til hormonene og andre utfordringer, men prøver å sette pris på at svigermor vil knytte bånd til baby. Det får vi mye igjen for senere når barnet har flere nære omsorgspersoner enn meg og pappa.

Det er ikke et par ganger, det er konstant fra de kommer til de skal dra. Og besøket varer kanskje 5-6-7 timer. Hvis vi kommer kjørende til dem, så vil hun ta ut av bilstol, hun vil skifte bleie, hun skal gjøre alt. Hvis jeg skifter bleie så kommer hun opp på siden av meg og sier: koooom til bestemor. Så hun spør aldri - hun bare tar for seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke et par ganger, det er konstant fra de kommer til de skal dra. Og besøket varer kanskje 5-6-7 timer. Hvis vi kommer kjørende til dem, så vil hun ta ut av bilstol, hun vil skifte bleie, hun skal gjøre alt. Hvis jeg skifter bleie så kommer hun opp på siden av meg og sier: koooom til bestemor. Så hun spør aldri - hun bare tar for seg. 

Du må få mannen din til å sette ned foten å si fra! Det der er ikke greit. Å hun burde tenke på dine følelser. Det er du som har gått gravid, født og ammer. Det er du som er sterkest knyttet til baby og dine følelser må respekteres. Jeg forstår godt at du syns det er vanskelig om hun tråkker over og du føler at hun bare overkjører deg. Det er din baby, og babyen er fortsatt bare liten… Selvfølgelig skal hu få holde barnebarnet sitt, være med på bleieskift og alt det der, men det burde skje på barnet og mors premisser. Man skal ha forståelse for at en nybakt mor kan være full av hormoner, usikkerhet og alt det der, men jeg tenker at det uansett handler om respekt. Man drar ikke bare en liten baby bort fra mor…. 

Anonymkode: 417cf...a0f

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei - jeg trenger litt støtte fra noen i samme situasjon. Jeg er førstegangsmor til en baby på 3,5 mnd og opplever at svigermor har nærmest ødelagt barseltiden min og skaper mye konflikt i parforholdet. Hun gjør og sier så mye rart som stresser meg og gjør at jeg gråter eller mister nattesøvnen etter hvert besøk. Er det noen andre her inne som har opplevd lignende? Hva gjorde dere?

Jeg har mest lyst til å nekte dem besøk resten av mammapermen, fordi hele situasjonen tapper meg for energi. Jeg har ikke akkurat så mye overskudd for tiden.

Må virkelig si jeg gruer meg til og bli farmor/svigermor, SÅÅÅÅ mye klaging på dem. Jeg har 5 sønner så vil få noen

Anonymkode: 24431...ce4

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så hun vil skifte bleier for deg?

En bestemor som faktisk vil passe barnebarnet sitt litt?

Nei så grusomt...

Syns du virker slitsom, eiesyk, liten selvinnsikt. Svigermor har tross alt mye lenger erfaring med barn enn det du har. Hun har i tillegg oppdratt ett menneske du syns ble så fantastisk at du ville ha barn med han igjen.

Er du smart, lar du svigermor passe barnet de timene hun er på besøk, så du får litt pause. Det trenger du nok.

Anonymkode: 0f200...698

• Nyttig 3
Gjest supernova_87
Skrevet

Si når du tar tilbake baby, at "Nå har jeg gitt deg en beskjed, hvis du ikke klarer å møte meg på det jeg sier fra om så kan du ikke komme så ofte" og så etterlever du dette. 

Svigermor får dere tid til senere. Ta vare på deg selv. Du er sliten, og det er helt greit. Sett de grensene du trenger! ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei - jeg trenger litt støtte fra noen i samme situasjon. Jeg er førstegangsmor til en baby på 3,5 mnd og opplever at svigermor har nærmest ødelagt barseltiden min og skaper mye konflikt i parforholdet. Hun gjør og sier så mye rart som stresser meg og gjør at jeg gråter eller mister nattesøvnen etter hvert besøk. Er det noen andre her inne som har opplevd lignende? Hva gjorde dere?

Jeg har mest lyst til å nekte dem besøk resten av mammapermen, fordi hele situasjonen tapper meg for energi. Jeg har ikke akkurat så mye overskudd for tiden.

Føler veldig med deg! Ser at du har skrevet at det bare er noen ganger i måneden dere sees, men all grubling og irritasjon før og etter besøkene tar nok også på! Og når en først har det sånn er det vanskelig å snu det sånn over natta. Som førstegangsmor slet jeg med litt av det samme som du.

Er det mulig å korte ned på besøkene når dere drar til de? Lage dere en eller annen grunn til at dere blir i bare 3 timer. En hel dag slik du beskriver høres ikke bra ut for verken deg eller forholdet til svigermor.

Anonymkode: e3d95...71a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Snowflakes gemerasjonen har kommet for å bli.

Nei. Men seriøst. Ja, du er hårsår og full av hormoner. Trodde det var snakk om flere ganger i uken, men 1-2 ganger i mnd?!

Anonymkode: 9ffd6...1fc

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal følge morsinstinktet ditt, og gjøre det som føles riktig for deg. Bare du selv kan vite hvor tett innpå du vil slippe til svigermor. Føles ting for intenst, så må det kunne gå an å sette grenser. Enten gjennom   færre besøk, eller grenser underveis i besøket. Støtter deg 100%. 

Anonymkode: 37ed5...dd5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snowflakes gemerasjonen har kommet for å bli.

Nei. Men seriøst. Ja, du er hårsår og full av hormoner. Trodde det var snakk om flere ganger i uken, men 1-2 ganger i mnd?!

Anonymkode: 9ffd6...1fc

Har forståelse for at ikke alle er enige. Vet om mange mødre som elsker at andre får ta over sånn at de får fri. Elsker avlastningen de får. Men tror ikke du forstår problemstillingen. Hvis man ikke har kjent på de følelsene selv så skjønner jeg at det høres rart ut. 

• Liker 1
Skrevet

1. Du er full av hormoner og er usikker førstegangsmor. Jeg støtter deg 100%. Du trenger også å bli tatt vare på.

2. Det er hennes barnebarn. Prøv å forstå. De er ikke så ofte på besøk og det er helt forståelig at hun vil holde babyen så ofte hun kan. Hun er jo barnets bestemor. 

Anonymkode: 2fdd7...a0c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...