Gå til innhold

Ønsker pause fra svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei - jeg trenger litt støtte fra noen i samme situasjon. Jeg er førstegangsmor til en baby på 3,5 mnd og opplever at svigermor har nærmest ødelagt barseltiden min og skaper mye konflikt i parforholdet. Hun gjør og sier så mye rart som stresser meg og gjør at jeg gråter eller mister nattesøvnen etter hvert besøk. Er det noen andre her inne som har opplevd lignende? Hva gjorde dere?

Jeg har mest lyst til å nekte dem besøk resten av mammapermen, fordi hele situasjonen tapper meg for energi. Jeg har ikke akkurat så mye overskudd for tiden.

Anonymkode: 0a22a...f39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg opplevde det der da barna var små. Du må få mannen din til å sette noen grenser for henne. Det er hans ansvar å beskytte deg fra sin mor, mener jeg. Særlig når du er i en sårbar fase som nå. Får du noe forståelse av han, eller er han for fanget i mammas klør? Kan du gi eksempler på hva hun sier og gjør? 

Anonymkode: 1b0e5...20c

• Liker 8
Skrevet

Du kan ikke få barnefar til å sette ned foten? Er tross alt hans mor, og jobben hans er å beskytte deg mens du tar vare på babyen 

Skrevet

Kommer hans mor på besøk så få din egen mor også på besøk om det er mulig. Du trenger all den støtte du kan få å muligens svigers er litt mer oppdratt når det ikke er bare dere som er til stede. Om mannen din ikke sier i fra så er det på tide han setter grenser for dem, tar deg i forsvar og gir klar beskjed når grenser brytes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei!

Jeg opplevde det der da barna var små. Du må få mannen din til å sette noen grenser for henne. Det er hans ansvar å beskytte deg fra sin mor, mener jeg. Særlig når du er i en sårbar fase som nå. Får du noe forståelse av han, eller er han for fanget i mammas klør? Kan du gi eksempler på hva hun sier og gjør? 

Anonymkode: 1b0e5...20c

Ja vi snakker mye om at han må si at ifra om det ene og det andre - men han er håpløs på akkurat det her. Hver gang sier han at han skal ta en prat, men det har enda ikke skjedd. 

Eksempler:

- Hun støtter ikke hodet til baby ordentlig, og skal holde, dulle og bære i timesvis. Vi har sagt ifra, og vi har begge gått bort og korrigert henne fysisk.

- Hun er veldig ivrig og voldsom, og tar fra meg babyen uten å spørre. Hvis jeg holder babyen selv så sitter hun og ser lengselsfullt på babyen som om det er hennes. Og så går det to sekunder før hun vil holde igjen. Jeg har måttet sette grenser og si nei, men jeg føler at hun ikke bryr seg. Hun skal ha mest mulig babykos på den tiden hun er der. Synes det er rimelig spesielt - og liker ikke at hun bare tar seg til rette.

- Stadige kommentarer på babyens vekt, og stadige dømmende blikk i min retning (jeg har gått opp 10 kg, og strever med å komme tilbake til trivselsvekt). Men det er ikke så lett med all ammingen og alt stresset + null energi.

Ja +++. Mye greier 😅

• Hjerte 1
Skrevet
avent skrev (2 minutter siden):

Kommer hans mor på besøk så få din egen mor også på besøk om det er mulig. Du trenger all den støtte du kan få å muligens svigers er litt mer oppdratt når det ikke er bare dere som er til stede. Om mannen din ikke sier i fra så er det på tide han setter grenser for dem, tar deg i forsvar og gir klar beskjed når grenser brytes.

Poenget er vel at de ikke gir støtte, det er mer belastende med besøk enn hjelp.

Skrevet

Hvor ofte er dem på besøk? 1 gang i uka eller flere dager i uka? 1 time i slengen eller flere timer?

Er det flere ganger i uka over flere timer så hiv dem ut. Gi beskjed når det er besøkstid max i gang i uka og max 2 timer så tenker jeg du skal overleve barseltiden.

Anonymkode: 56027...f9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei - jeg trenger litt støtte fra noen i samme situasjon. Jeg er førstegangsmor til en baby på 3,5 mnd og opplever at svigermor har nærmest ødelagt barseltiden min og skaper mye konflikt i parforholdet. Hun gjør og sier så mye rart som stresser meg og gjør at jeg gråter eller mister nattesøvnen etter hvert besøk. Er det noen andre her inne som har opplevd lignende? Hva gjorde dere?

Jeg har mest lyst til å nekte dem besøk resten av mammapermen, fordi hele situasjonen tapper meg for energi. Jeg har ikke akkurat så mye overskudd for tiden.

Dette er barnefar sin oppgave.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor ofte er dem på besøk? 1 gang i uka eller flere dager i uka? 1 time i slengen eller flere timer?

Er det flere ganger i uka over flere timer så hiv dem ut. Gi beskjed når det er besøkstid max i gang i uka og max 2 timer så tenker jeg du skal overleve barseltiden.

Anonymkode: 56027...f9f

De er på besøk ca 1-2x i mnd, noen ganger oftere. Det høres ikke så ille ut. Men de bor et stykke unna (ca 75 min reisevei), så det blir fort veldig lange og intense besøk. Jeg sier at jeg må legge meg nedpå fordi jeg er så sliten og har sovet dårlig, men de drar ikke hjem av den grunn. Jeg tar med meg baby for å amme på soverommet.

Samboer sier han skal ta praten med henne, men det skjer ingenting og jeg blir mer og mer fortvila. Dette har pågått siden uke 1 etter fødsel liksom. Begynner å bli drittlei. Mister litt respekt for partner, som tydeligvis ikke klarer å forsvare og ta vare på meg i denne tiden etter fødsel. Og får mer og mer forakt for svigermor. Til slutt så kommer det til å klikke for meg.

Skrevet

Er du sikker på at du ikke overdriver litt? Mange nybakte mødre som er litt hårsåre også.

Det er vel bare fint at svigermor tar babyen når hun er der, så kan du få litt pause? 

At hun sier noe om vekten din er derimot ikke ok. Og babyen, la henne bare dure i vei, det er alltid mye meninger fra den eldre generasjon..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at du ikke overdriver litt? Mange nybakte mødre som er litt hårsåre også.

Det er vel bare fint at svigermor tar babyen når hun er der, så kan du få litt pause? 

At hun sier noe om vekten din er derimot ikke ok. Og babyen, la henne bare dure i vei, det er alltid mye meninger fra den eldre generasjon..

Sikker på det ja. Hadde du stolt på svigermor når hun ikke støtter hodet til baby ordentlig - og insisterer på å ta henne ut av armene dine hele tiden? Tror ikke du heller hadde klart å slappe av akkurat... :(

Det er kun henne jeg reagerer på. Hun kommer inn og durer på slik hun har tenkt. Tar over, tråkker over grenser, skal leke intenst og voldsomt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er på besøk ca 1-2x i mnd, noen ganger oftere. Det høres ikke så ille ut. Men de bor et stykke unna (ca 75 min reisevei), så det blir fort veldig lange og intense besøk. Jeg sier at jeg må legge meg nedpå fordi jeg er så sliten og har sovet dårlig, men de drar ikke hjem av den grunn. Jeg tar med meg baby for å amme på soverommet.

Samboer sier han skal ta praten med henne, men det skjer ingenting og jeg blir mer og mer fortvila. Dette har pågått siden uke 1 etter fødsel liksom. Begynner å bli drittlei. Mister litt respekt for partner, som tydeligvis ikke klarer å forsvare og ta vare på meg i denne tiden etter fødsel. Og får mer og mer forakt for svigermor. Til slutt så kommer det til å klikke for meg.

Høres utrolig slitsomt ut! Jeg har også en sånn dott som aldri står opp for våre behov. Mitt råd er å sette de grensene du trenger selv. Mannen din kommer ikke til å hjelpe deg der. Han forstår ikke behovet for ro, han har ikke født og er ikke i barsel. Si at det ikke passer med besøk. Kommer de likevel hadde jeg barrikadert meg på soverommet med babyen. Sagt jeg var syk, må ha ro e.l. Det er også lov å sette henne på plass når hun sier ufine ting. Ikke vær redd for det. 

Det er viktig å ta behovene dine på alvor, hvis ikke kommer du til å bebreide svigers i lang tid for å ha trampet på deg. Du er viktig, ditt ve og vel er viktig, så stå opp for deg selv! 

Anonymkode: bd40c...287

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja vi snakker mye om at han må si at ifra om det ene og det andre - men han er håpløs på akkurat det her. Hver gang sier han at han skal ta en prat, men det har enda ikke skjedd. 

Eksempler:

- Hun støtter ikke hodet til baby ordentlig, og skal holde, dulle og bære i timesvis. Vi har sagt ifra, og vi har begge gått bort og korrigert henne fysisk.

- Hun er veldig ivrig og voldsom, og tar fra meg babyen uten å spørre. Hvis jeg holder babyen selv så sitter hun og ser lengselsfullt på babyen som om det er hennes. Og så går det to sekunder før hun vil holde igjen. Jeg har måttet sette grenser og si nei, men jeg føler at hun ikke bryr seg. Hun skal ha mest mulig babykos på den tiden hun er der. Synes det er rimelig spesielt - og liker ikke at hun bare tar seg til rette.

- Stadige kommentarer på babyens vekt, og stadige dømmende blikk i min retning (jeg har gått opp 10 kg, og strever med å komme tilbake til trivselsvekt). Men det er ikke så lett med all ammingen og alt stresset + null energi.

Ja +++. Mye greier 😅

Skjønner det godt. Svigers tok seg veldig til rette her også, var altfor ivrig og jeg syns det var vanskelig å si fra. Jeg har foreldre som er stikk motsatt, som spør pent, gir oss foreldre tid alene i starten, kommer når de blir invitert, ikke blir for lenge om gangen osv.. Svigers derimot… de respekterer ikke det vi sier, er både døv og blind. Med tiden har jeg lært meg å bare si ifra om ting og mannen har blitt flinkere på å si ting rett ut. Du må nesten bare gjøre det, ellers blir du tråkket rett over 🙄 Husk at det er DITT barn, og DU som ammer. Barnet er avhengig av deg. Du kan jo også ta med det barnet å trekke dere litt unna når du kjenner på at det blir for mye :)

Anonymkode: 417cf...a0f

• Nyttig 1
Skrevet

1-2 ganger i mnd er da virkelig ikke mye. Skjønner at svigermor ønsker tid med baby når hun ser den så sjeldent.

Når det gjelder å holde på hodet, så klarer vel en baby på 3 mnd å holde hodet oppe selv. Det klarte ihverfall mine.

Anonymkode: 2e8a6...bd8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1-2 ganger i mnd er da virkelig ikke mye. Skjønner at svigermor ønsker tid med baby når hun ser den så sjeldent.

Når det gjelder å holde på hodet, så klarer vel en baby på 3 mnd å holde hodet oppe selv. Det klarte ihverfall mine.

Ja nå ja - men vi skjønner ikke hvorfor det var så vanskelig for henne å forstå dette de første månedene. Hun holdt babyen rett opp og ned under armene for å "sjekke" flere ganger når h*n var både 1 og 2 mnd..

Skrevet

Det er ikke overdrevent ofte å ville treffe sønnen sin og barnebarnet et par ganger i mnd. Helt normalt. Men si fra når de gjør/sier noe uakseptabelt. Og ikke LET etter feil. Prøv å være litt raus. Ingen er perfekte. Ikke du heller.

Anonymkode: b1c59...b09

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja nå ja - men vi skjønner ikke hvorfor det var så vanskelig for henne å forstå dette de første månedene. Hun holdt babyen rett opp og ned under armene for å "sjekke" flere ganger når h*n var både 1 og 2 mnd..

For en merkelig ting å gjøre...

• Liker 1
Skrevet

Hun sier ikke ufine ting. Hun kommenterer vekt på baby, men det kan jo være positivt, f. eks så god og lubben, bra baby får nok mat. Hun sier ingen ting om mors vekt, det er mors påstand at hun «kommer med dømmende blikk» 

Farmor vil holde baby hele tiden og det liker ikke mor. Hun mener farmor skal spørre om lov til å holde og mor mener også farmor ikke støtter hodet skikkelig. 

De får besøk 1-2 ganger per mnd.

Jeg synes dette virker i overkant hårsårt. Andre er klager over klistremerkebabyer og over at bestemor ikke er interessert nok.

Vet ikke jeg, men etter å ha lest på KG er jeg nesten glad jeg ikke har barnebarn, det blir galt uansett. 

Anonymkode: 59bd9...f68

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Wow du er full av hormoner og overreagerer! Jeg trodde hun var der nærmest hver dag, men 1-2 ganger i mnd må du tåle.

«Hun ser på babyen lengselsfullt, som om den er hennes» … jeg tror der er en bestemor som ser på barnebarnet sitt med kjærlighet! Har du vurdert det?

når det er lang reise vei selvfølgelig vil hun holde baby mest mulig..

og sikker på at du ikke tolker alt i verst mening ? Du har jo bestemt deg for at hun er en svigermonster 

Anonymkode: 5a1c0...d5d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
fru Alving skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tenker du at hun overdriver om hun er hårsår? Hvorfor mener du det er fint at svigermor tar babyen når hi selv ikke synes det? Hvorfor tenker du at du har bedre forutsetning for å vite om det er belastende med besøk?

Samboeren din bør absolutt ta seg sammen og gi tydelig beskjed her. Det går også an å si at det ikke passer med besøk. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...