Gå til innhold

Støvsuge LEGO som straff for kidden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dette er bare et teoretisk spørsmål, spør for en venn med unger som nekter/ikke gidder å rydde opp:

For folk som har unger som ikke gidder å rydde etter seg. Ville det være greit å dra ut støvsugeren og bare suge opp all lego/leker etc som ligger på golvet, og la det forbli i støvsugeren? Vedkommende må stadig plukke opp lekene

Tenkte litt som denne fyren gjør https://www.youtube.com/watch?v=bCJ5vvYv4u0&t

Ville da brukt en poseløs støvsuger siden poser er ganske dyr og sånt her tar mye plass

ser jo ut som vedkommende gjør samme

Anonymkode: 18a65...497

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøvde dette trikset når jeg var liten og ikke gadd å plukke opp legoen, problemet er at noen av klossene har en tendens til å kile seg fast på tvers i slangen.

Det er mye bedre å ha et eget stort teppe liggende på gulvet for å bygge på, da er det bare å ta tak i hjørnene og løfte vekk hele greiene eller tømme det i en stor eske. 

Anonymkode: cb948...687

• Liker 3
Skrevet

Ville øvd på rutiner på å rydde opp. De må nok ha en del hjelp i starten før det går seg til.

Anonymkode: d46d0...1aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Dette er bare et teoretisk spørsmål, spør for en venn med unger som nekter/ikke gidder å rydde opp:

For folk som har unger som ikke gidder å rydde etter seg. Ville det være greit å dra ut støvsugeren og bare suge opp all lego/leker etc som ligger på golvet, og la det forbli i støvsugeren? Vedkommende må stadig plukke opp lekene

Ville da brukt en poseløs støvsuger siden poser er ganske dyr og sånt her tar mye plass

Her blir slike leker ,,kastet’’ til de lærer (og de lærer fort) 

Kaster betyr at de pakkes vekk på loftet og kommer nedigjen i huset etter 1 år

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg prøvde dette trikset når jeg var liten og ikke gadd å plukke opp legoen, problemet er at noen av klossene har en tendens til å kile seg fast på tvers i slangen.

Anonymkode: cb948...687

Da kjøper du bare en industristøvsuger. Som feks denne

Numatic NVD750-2 Wood Vac (230V) - Machine Mart - Machine Mart
Den bør ikke noe sette seg fast i og den har en stor beholder. Kan sannsynligvis støvsuge opp stikkebiler og annet i samme størrelse uten problemer

Skrevet

Fest en nylonstrømpe i åpningen, da stopper legoen i den og du kan enkelt få ut legoen hvis du bare gjør det for å skremme...

Anonymkode: b5566...95d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 23.41):

Nei det er selvsagt ikke greit.

Men når barna var små pleide jeg å si at de måtte være nøye med ryddinga og passe på å plukke opp alt, før jeg kom med støvsugeren.

Anonymkode: 820fb...fa1

• Liker 4
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 18.10.2022 den 5.08):

Tror det er sånn de fleste hoarderne har opplevd i oppveksten.

Anonymkode: cf1b7...549

• Liker 3
Skrevet

Det går som materiell vold, så nei!

Anonymkode: fcd42...373

• Liker 2
Skrevet

Irrasjonalitet og tilfeldige straff har ingensteds i barneoppdragelse å gjøre. Grunnleggende trygghet er noe av det viktigste vi sol foreldrer kan gi våre barn.

Så NEI!

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjorde det, hentet støvsugeren og startet.. Det ble aldri noe problem med rydding etter dette, da var barnet vel og merke ni år gammelt og veldig i stand til å skjønne hva som skjedde. Barnet har i voksen alder også sagt at det var en av de tingene som det husket best av konsekvenser på å ikke gjøre som avtalt og mente selv i oppvekst og nå at det var lærerikt 🤣... 

Anonymkode: db35d...c1b

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor kaste..? Jeg synes ikke dette går under materiell vold, men det kommer kanskje an på måten man formidler det på. 

Er barnet gammelt nok og faktisk klarer å rydde og forstå, kan du si at dersom han ikke rydder opp, får han ikke leke med lekene i stua og du kommer til å måtte sette det bort til han er stor nok til å klare å rydde opp etter seg. 

Og med rydde opp etter seg mener jeg så godt han kan selv. 

Anonymkode: 2de0e...65e

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker å si «nå skal mamma støvsuge. Så hvis du ikke vil at legoen din skal forsvinne i støvsugeren så foreslår jeg at du plukker de opp og legg de i legokassen din. Det du ikke vil ødelegge som du har bygget setter du på lekebordet ditt.» 

Er aldri en trussel, men han forstår at vi skal rydde når jeg skal støvsuge. 

Anonymkode: cbb11...bb2

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er selvsagt ikke greit.

Men når barna var små pleide jeg å si at de måtte være nøye med ryddinga og passe på å plukke opp alt, før jeg kom med støvsugeren.

Anonymkode: 820fb...fa1

Sånn praktiserer vi også.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går som materiell vold, så nei!

Det var kanskje å dra det litt vel langt…

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror det er sånn de fleste hoarderne har opplevd i oppveksten.

Anonymkode: cf1b7...549

Dette er ikke tull engang. Jeg kjenner godt en person med hoardertendenser… hen sier selv at det sitter veldig i at mora kastet ting som hadde stor verdi (for personen) uten å spørre i barndommen.

Endret av Bacteria
  • Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 18.10.2022 den 5.08):

1 år var lenge.. 1-4 uker er mer passende

Anonymkode: a0572...9c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har sagt i til barnet mitt at lekene må ryddes opp fordi jeg skal støvsuge. Barnet har da fått tid på seg, og det har endt opp med at leker har blitt støvsugd ja. Men det var kun den ene gangen. Nå rydder barnet opp etter seg. 

Anonymkode: 4b11c...2fc

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Sånn praktiserer vi også.

Det var kanskje å dra det litt vel langt…

Dette er ikke tull engang. Jeg kjenner godt en person med hoardertendenser… hen sier selv at det sitter veldig i at mora kastet ting som hadde stor verdi (for personen) uten å spørre i barndommen.

Tror du skal lese litt om voksne og maktmisbruk og vold, du vil bli overrasket 

• Liker 1
Skrevet

Husker mamma kaster alle lekene mine i en sekk, jeg gråt og var lei meg. Selv nå i en alder av 36 så synes jeg det var skikkelig dårlig gjort. Jeg gråt og hun bare fortsatte. Fikk de tilbake, men lærerikt var det ikke, syntes det gikk for langt. Et barn er et barn. 

Anonymkode: fc774...e30

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Det er maktmisbruk. SNAKK med barnet i stedet, vis hvordan man rydder, vær med på ryddingen. Det går også an å forklare hvorfor det må ryddes. Er det fordi gulvet må vaskes? Kommer det besøk? Skal dere montere et møbel og trenger stueplassen?

Hilsen bv.ped.

Anonymkode: 8d264...c06

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men hvorfor kaste..? Jeg synes ikke dette går under materiell vold, men det kommer kanskje an på måten man formidler det på. 

Er barnet gammelt nok og faktisk klarer å rydde og forstå, kan du si at dersom han ikke rydder opp, får han ikke leke med lekene i stua og du kommer til å måtte sette det bort til han er stor nok til å klare å rydde opp etter seg. 

Og med rydde opp etter seg mener jeg så godt han kan selv. 

Anonymkode: 2de0e...65e

et alternativ er å gi det bort til fretex. 

Det lærer de vel av

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...