Gå til innhold

Uenige om hjemme alene trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og samboer er uenige om når vi skal begynne med hjemme alene treningen. Valpen vår er 5 og en halv måned gammel, og kan per nå være hjemme alene i cirka 45 minutter. Jeg mener vi burde ha begynt for lenge siden å lære han å være hjemme alene lengre, mens samboer vil vente til valpen blir mer voksen... Per dags dato er valpen med oss på jobb (vi tar annenhver dag cirka), men det kan jo selvfølgelig ikke vare til evig tid. Prøver å komme med noen andre "logiske" argument som at det går naturligvis utover arbeidet, om det skulle bli et nødstilfelle må den jo kunne være alene, etc.

Flere jeg kjenner med hund kommenterer også at det kommer til å bli vanskeligere og vanskeligere å trene han til å være alene hjemme jo lengre vi venter. Noen gode råd som kan få samboer til å ta til "fornuften"? Sier jo på ingen måte vi skal la valpen være alene hjemme hver dag/hele tiden, men at vi er nødt til å begynne å trene så vi heller kan ta den med på jobb fordi det passer, ikke fordi vi MÅ.

Arbeidsgiver syns det er greit at den er med nå og da, men merker jo òg at arbeidsgiver syns det begynner å bli rart at vi har han med i og med at han begynner å bli såpass stor.

Anonymkode: d5468...15a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! Jeg og samboer er uenige om når vi skal begynne med hjemme alene treningen. Valpen vår er 5 og en halv måned gammel, og kan per nå være hjemme alene i cirka 45 minutter. Jeg mener vi burde ha begynt for lenge siden å lære han å være hjemme alene lengre, mens samboer vil vente til valpen blir mer voksen... Per dags dato er valpen med oss på jobb (vi tar annenhver dag cirka), men det kan jo selvfølgelig ikke vare til evig tid. Prøver å komme med noen andre "logiske" argument som at det går naturligvis utover arbeidet, om det skulle bli et nødstilfelle må den jo kunne være alene, etc.

Flere jeg kjenner med hund kommenterer også at det kommer til å bli vanskeligere og vanskeligere å trene han til å være alene hjemme jo lengre vi venter. Noen gode råd som kan få samboer til å ta til "fornuften"? Sier jo på ingen måte vi skal la valpen være alene hjemme hver dag/hele tiden, men at vi er nødt til å begynne å trene så vi heller kan ta den med på jobb fordi det passer, ikke fordi vi MÅ.

Arbeidsgiver syns det er greit at den er med nå og da, men merker jo òg at arbeidsgiver syns det begynner å bli rart at vi har han med i og med at han begynner å bli såpass stor.

En så liten valp skal selvfølgelig ikke være hjemme alene over lengre tid. Samboeren din har helt rett, og slik er det å få seg hund. En valp på snart 6 måneder - er IKKE stor. Den er som en baby i hodet sitt - og oppførsel, ikke før de begynner å bli 2 år de faktisk er store. 

Anonymkode: 1d1d7...e5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må også legge til. De du kjenner som reagerer på dette kan tydeligvis ikke så mye om hund, trist at folk går til anskaffelse av dyr - når de tror dyret bare former seg etter mennesket. Dette er en forestilling mange folk har i hodet sitt. Uff 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må også legge til. De du kjenner som reagerer på dette kan tydeligvis ikke så mye om hund, trist at folk går til anskaffelse av dyr - når de tror dyret bare former seg etter mennesket. Dette er en forestilling mange folk har i hodet sitt. Uff 

Forstå meg rett - sier ikke vi skal sette den igjen hjemme med en gang, men at det er kanskje lurt å begynne å trene på som alt annet? Som sagt kan vi ikke ha den med på jobb til evig tid, og er livredd valpen skal få separasjonsangst dersom vi ikke begynner å øve sånn smått. 

Skrevet

Det er lurt å begynne å trene det nå. Men da gå frem så sakte at valpen aldri rekker å bli urolig og redd.

Din samboer har rett i det at det er unaturlig for en valp å være alene, og det ideelle hadde vært å vente til de var litt eldre. Men i vårt samfunn så lar det sjelden gjøre fordi vi har jobb, ærende, sosiale avtaler osv. hvor det ikke alltid passer å ta hunden med. Den må dermed lære å være alene fra den er ganske ung for å fungere i vårt samfunn og hverdagsliv.

Men man bør ha i bakhodet at man jobber mot valpens natur og må derfor gå frem så sakte at valpen ikke får noen negative erfaringer med å være alene.

• Liker 5
Skrevet

Dumt at det er masse missforståelser rundt dette. En bekjent som hadde enn hylende og bjeffende hund når den var alene sa at " den er jo bare 7. mnd" !! Det finnes enkle teknikker for å lære hunder å være alene og slik at hunden oppfatter det som positivt. Treningen må starte fra du får valpen og dette må du fortsette med, saakte og gradvis. Først helt naturlig inne hvor du går ut av et rom og så tilbake. Deretter helt ut osv. Hvis hunden hyler og bjeffer - ja så har du ikke trent tilstrekkelig /riktig og må du starte helt på nytt.

• Liker 2
Skrevet
Tabris skrev (7 minutter siden):

Det er lurt å begynne å trene det nå. Men da gå frem så sakte at valpen aldri rekker å bli urolig og redd.

Din samboer har rett i det at det er unaturlig for en valp å være alene, og det ideelle hadde vært å vente til de var litt eldre. Men i vårt samfunn så lar det sjelden gjøre fordi vi har jobb, ærende, sosiale avtaler osv. hvor det ikke alltid passer å ta hunden med. Den må dermed lære å være alene fra den er ganske ung for å fungere i vårt samfunn og hverdagsliv.

Men man bør ha i bakhodet at man jobber mot valpens natur og må derfor gå frem så sakte at valpen ikke får noen negative erfaringer med å være alene.

Vi er såpass heldig at vi kan ha han med på jobb så lenge vi vil (spesielt samboer), men i tidsklemma som har vært har det vært så lite tid til hjemmealene trening at jeg blir bekymret. For som nevnt har flere jeg har snakket med som har hund reagert på at vi ikke har den hjemme alene og at vi kommer til å få det så vanskelig jo eldre hunden blir med å trene på det. Her inne er første gang jeg hører at det er lurt å vente til den blir eldre og det sier jo litt 😅

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er såpass heldig at vi kan ha han med på jobb så lenge vi vil (spesielt samboer), men i tidsklemma som har vært har det vært så lite tid til hjemmealene trening at jeg blir bekymret. For som nevnt har flere jeg har snakket med som har hund reagert på at vi ikke har den hjemme alene og at vi kommer til å få det så vanskelig jo eldre hunden blir med å trene på det. Her inne er første gang jeg hører at det er lurt å vente til den blir eldre og det sier jo litt 😅

Så lenge man går frem så sakte at valpen ikke får noen negative erfaringer så er det ingenting i veien for å begynne nå. :) 

Hvis han kan være alene i ca 45 minutter, og faktisk er rolig og avslappet i den tiden, så er dere jo allerede godt i gang.

• Liker 2
Skrevet

Hvis noen har sagt du må vente til den blir eldre så har de NULL peiling på hundehold.

• Liker 1
Skrevet

Det kan variere veldig fra hund til hund. Noen tar det helt med ro å plutselig måtte være alene i 5 timer når de er bare 4mnd gamle. Andre er ikke klare for å være alene i 5 timer før de er året. Man må planlegge treningen rundt hunden. 

At han klarer å være alene i 45 minutter nå er veldig fint. Det er ingen grunn til at dere ikke skal trene på å utvide tiden han kan være alene litt og litt nå med en gang. Folk som sier at det ikke er naturlig for en valp å være alene har helt rett. Folk som sier at det er viktig å begynne treningen så tidlig som mulig har også rett. Poenget er at valpen skal føle seg komfortabel og trygg under hele hjemme-alene treningen. Alder spiller ingen rolle så lenge valpen føler seg komfortabel hele veien.

Anonymkode: e57d9...d20

• Liker 1
Skrevet

Litt usikker på hva du mener med å begynne hjemme-alene-treningen. Om hunden kan være hjemme alene i 45 minutter er dere jo godt på vei allerede?

Jeg ville begynt to-tre dager etter at jeg fikk valpen i hus. Når dere har en unghund på over 5 måneder som kan være alene i 45 minutter uten å stresse, ville jeg absolutt trent videre på å utvide den tiden.

Men jeg ville ikke latt den være alene en hel arbeidsdag på en stund enda.  

Anonymkode: 5856f...c20

• Liker 2
Skrevet

Enig med samboeren din, for hunden sin del så har dere ikke dårlig tid. Hund nr 1 hos meg var sjelden alene hjemme før hun var nesten 2 år gammel. Hund nr 2 lærte seg å være alene i bilen og buret sitt i 2-3 timer ganske kjapt, men hun var heller aldri alene en hel arbeidsdag før hun nærmet seg 1 år.

Min erfaring er at når hundene har lært seg å sove eller slappe av når de er alene så takler de fort 1-2 timer like godt som 6. Jeg gjør det kjedelig for dem, de får være i et stort bur eller på soverommet uten leker eller tyggebein. For de skal ikke være distrahert eller forvirret når jeg går, de skal lære å slappe av og ofte så hjelper det også å ha en rutine. Hos oss blir det:

Våkne - gå tur - slappe og av spise litt - eier blir borte - eier kommer tilbake. Når de vet hva de kan forvente og det er et mønster så stresser dem mindre.

Det er viktig å trene på at valpen skal være alene slik at det blir normalt og den takler det. Men om den trener på det 1-2 dager i uka frem til den er 1 år så har det funket fint med alle mine hunder. Også har jeg alltid tatt det litt gradvis og variert. Selv om hunden kan være alene 7 timer så ble den ikke utsatt for 7 timer x 5 dager over natten.

Anonymkode: e7e2a...bbf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...