Gå til innhold

Hvor mye er det egentlig å spare på å droppe bilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal reise fra Trondheim til Orkanger, og tilbake til Trondheim igjen i morgen.

Hvor mye vil det koste for bom og diesel? Det er ca 5 mil en vei. Har en liten polo 2008 mod, bruker forholdsvis lite drivstoff.

Tror buss koster 170,- tur/retur. Sparer ca en halvtime på å kjøre, men lurer altså på kostnaden for dette er en strekning jeg skal reise flere ganger fremover.

Anonymkode: d5b4e...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bil koster 4-9 kr/km alt inklusive. En 2008 Polo vil nok ligge rundt 5 kr/km. T/r 10 mil vil altså være rundt 500 kr. En god del av denne summen er faste kostnader som du ikke betaler for å kjøre, men som du har ved å eie bilen (årsavgift, forsikring, vedlikehold og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster meg jobben min og sosiale samvær. Må gå 2 kilometer til en nærbutikk. Buss?  Bare skolerute.

Anonymkode: 881f1...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 15år gammel nedbetalt polo har ikke rare kostnaden. Null rentetap, null verditap. Kun drift og bom siden forsikring og veiavgift er betalt.

Normalt er verditap og rentetap største bilkostnad. 5 kr.pr.km stemmer godt med en bil som koster 150-250.000. som kjøres 12.000km i året.

En slik polo koster fra 5-25.000. Forskjellen på buss og bil i dette tilfellet er så liten at en kaffekopp på Narvesen er forskjellen.

Anonymkode: 27e8a...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg sparer du tid, får fleksibilitet, slipper venting og irritasjon over det, med å velge bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Normalt er verditap og rentetap største bilkostnad. 5 kr.pr.km stemmer godt med en bil som koster 150-250.000. som kjøres 12.000km i året.

Anonymkode: 27e8a...857

Da er det kanskje ti år siden du sist regna på det. Du bør oppdatere prislistene dine.

Anonymkode: 25b9b...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...