AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Ja, det er visst mange måter å organisere en garderobe på, så lurer på hvilket system du kjører og om du syntes det funker greit å ikke. Har du adhd, så fint om du nevner det, pga også trenger tips til hva som kan fungere iht det også. Skriv gjerne om du har et system som ikke fungerer også. Har du mye klær eller lite klær? Anonymkode: 00123...993 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 -Jeg har to plast esker som jeg pakker bort sesongklær: nå pakkes sommerklær bort og vinterklær frem. Oppi der er det klær som ikke brukes på motsatt sesong, men skulle jeg trenge noe så er det lett tilgjengelig i den boksen i boden uten at det lager rot i skapet mitt. -jeg sorterer etter kategori og så etter type og så etter farge. Feks: har en skuff med tskjorter/singletter, sorterer i to rader en for tskjorter og en for singletter, og hver av de sorteres etter farge. -kategoriene/skuffene jeg har er: -undertøy: truser, bh -sokker, tynne sokker/ankelsokker/tynne strømpebukser -ullsokker, tykke strømpebukser -tskjorter/singletter -pysj/sove T-skjorte/joggebukse til innebruk -treningstøy (tskjorter/tights). Trenings tskjorter er i denne skuffen og ikke i T-skjorte skuffen pga praktisk -ullundertøy eller shortser, sesong -bukser -tynne gensere -tykke gensere -kjoler og skjorter henger på kleshenger, pluss noen topper/tskjorter som blir lett krøllete. Resten er brettet i skuffer. Jeg har også en eske i boden med for små klær som jeg håper skal passe igjen, bare bittelitt for trange så ikke umulig. Og ellers rydder jeg gjennom hele skapet hver høst/vår, før vinterklær finnes frem og sommerklær pakkes bort. Legger ut klær som er feilkjøp, som jeg ikke liker, fortløpende på Finn og klær jeg ikke bruker som ikke er fine nok til salg (nye/merke) gis fortløpende til klesinnsamling uff/Fretex ol. Så selv om jeg har mye klær så er det meste i bruk. Anonymkode: fccaa...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 På min side er det fire store skuffer og stor hengeplass. 1. skuff: Undertøy, sokker, strømpebukser og pysj/koseklær/joggebukser. 2. skuff: T-skjorter, singleter og gensere. 3. skuff: Bukser og shortser. 4. skuff: Hesteklær. Hengeplass: Kjoler, cardigans, strikkegensere. Har en skuff på mannens side til tykke ullgensere. Mannen min (som forøvrig har ADHD - så du spurte om det) sin plass har flere mindre hyller og mindre skuffer, og en liten hengeplass. Han synes systemet funker veldig godt, men trenger litt hjelp til å holde det ryddig. Så han har laget systemet selv, også bretter jeg klærne på nytt for han når det blir for kaotisk inni der. 😆 Alle typer plagg har egen plass, f.eks. t-skjorter i egen hylle, boksere i egen skuff. Ankelsokker ligger i en egen skuff og lange sokker i egen skuff. Han har prøvd å plassere det sånn at det ligger etter hvilken rekkefølge han kler på seg, og starter da fra bunnen. Så det er litt sånn: 1. skuff med boksere. 2. skuffer med sokker. 3. hylle med t-skjorter. 4. hylle med bukser. 5. hyller med gensere. I den ene skufferekka har han bare klær han ikke bruker til vanlig, men som brukes som reserveklær. Skjorter, hettejakker og noen hettegensere henger på hengeplassen. Anonymkode: d1b68...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg har også ADHD, men jeg er har også aspergers, og er veldig glad i systemer. Jeg pakker vekk sesongklær, så de ikke ligger og lager rot. Så nå har jeg ryddet sommerklærene i esker i boden. Jeg har et dobbeltklesskap med skuffer og hengeplass. Jeg liker mindre skuffer, og har en del skuffe-inndelere så ting kan holdes adskilt oppi skuffene. Jeg har også noen geniale bokser med små rom, så det kan gå ett plagg i hvert rom, så jeg slipper stable gensre oppå hvrandre, i stedet ligger de ved siden av hverandre i små rom. Jeg har skuffer for: 1. Joggebukser, fleecegensre, hoodies 2. singleter (delt i tre bunker: svarte, hvite, og ull) 3. Treningsoverdeler i tre bunker: t-skjorter i teknisk tøy, t-skjorter i ull, langermede trøyer 4. Treningsjakker 5. Teningsbukser delt i shorts, 3/4 tights, full-lengde tights 6. Jeans og skjørt, stablet ved siden av hverandre, ikke i bunker 7. Turbukser og shortser I skap nr 2: en hylle med ull-trøyer en hylle med gensre skuff med ullsokker, delt i tykke sokker og tynne sokker skuff med "vanlige sokker", delt i ankelsokker og vanlig-lengde sokker skuff med undikker, delt i boksere og hipstere skuff med bh'er, delt i vanlige bh'er og treningsbh'er Så har jeg topper og kjoler hengende. Jeg prøver å ikke ha for mange klær av hver sort, så selv om jeg har mange skuffer og hyller, har jeg ikke SÅ mange klær. Typ 2-3 jeans, 2-3 treningstopper, etc. Topper har jeg en del av, men de roterer jeg på: har ikke alle fremme, men har noen liggende i backup, så når jeg er lei en topp, bytter jeg den ut med en av dem i backup-lageret. Anonymkode: d5889...434
solsolsol Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) Har klærne mine i en kommode fra IKEA (nordli). I den øverste har jeg tre ullkjoler og en «finere» som jeg bruker til avslutninger og sånt + en cardigan (som passer til alle kjolene) og fem strømpebukser. I den neste har jeg fire tights, ti t-skjorter . Så en med to sett ullundertøy og to strikka gensere. I den siste har jeg truser, sokker og BH-er. Bruket alltid kjole med eller uten cardigan eller strikka genser på jobb, og ullundertøy eller tights og t-skjorte (eller ullkjole) hjemme. Har enda en skuff med mine to sommerkjoler, shortser og ungene sine sommerklær, den er ikke godt organisert og ganske full 😅. Bytter med ullundertøy om sommeren. Endret 19. oktober 2022 av solsolsol
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Hyller til collegegensere Hyller til hettegensere Hyller til joggebukser Hyller til t-skjorter Hyller til langermede t-skjorter Hylle til penere gensere hylle til penbukser/ jobbukser Hylle til treningsdresser Hengere til skjorter Hengere til penjakker/ dressjakker Hengere til treningsjakker/ fritidsjakker som også brukes som «genser», det vil si, ikke er yttertøy Skuff til underbukser Skuff til tights Skuff til ullstrømpebukser, ullstrømper og leggvarmere Flere skuffer til sokker siden jeg alltid bruker to par samtidig. Bruker bare tennissokker i ulike farger, men ikke typen med rød og svart stripe, men Nike, Adidas, Umbro etc. Når jeg parer sokker etter vask dytter jeg en sokk inn i den like broren, og så et annet par inn i samme sokken også. Slik at når jeg tar en sokk i skuffen så er det fire sokker/ to par klare i «pakken». Bruker mest hvite hjemme, på jobb, alle mulige farger. Har også knelange som jeg elsker å bruke. Skuff til shorts. Tror det var det. Yttertøy er i entreen. Har stort soverom og godt med plass, spikke noe sortering/ flytting mellom vintertøy og sommertøy. Anonymkode: b185f...47e 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg oppbevarer alle klærne mine i gangen, pga lite oppbevaring ellers i boligen. Jeg har ei stang på 180 cm, der jeg henger alle overdeler og jakker, fra singlets til vinterjakker. Over stanga er det hylle til underdeler, og noen strikkegensere som ikke bør henges. Under det som henger, har jeg skuffer til undertøy og andre småklær. Synes det er veldig praktisk og oversiktlig å ha alt samlet på ett sted. Anonymkode: 2ce5d...40a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg misliker garderobeskapet mitt, som er et typisk innebygd 70-tallsskap hvor alt som henger er ganske lavt, og alt hulter til bulter. Gleder meg til å pusse opp og faktisk få skuffer. Jeg liker å brette alt utenom kjoler og bluser. Jeg veksler mellom sommer og vinter, tenker 30% av klærne mine er sesong, 70% helårs. Har litt flere klær nå enn på mitt mest minimalistiske, men ikke mye i forhold til de fleste. Anonymkode: df8f5...bcc
Trolltunge Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg har adhd, og gikk skikkelig lei av at jeg rotet med klær når jeg skulle finne noe, og så måtte rydde opp igjen. Stadig. Det har tatt litt tid og flere forsøk å organisere klær slik at dette ikke skjer, men nå er jeg i mål. Har innredet en bod som walk- inn garderoben, og alt av kjoler, bukser, gensere og lignende henger på kleshenger på stenger i to nivåer på ene veggen. Langs kortvegg står en dyp hylle med "skuffer" til undertøy, badetøy, tynne treningsklær og annet som ikke egner seg for å henges opp. Langs andre langvegg (inngang på kortvegg uten hyller med skuffer) står ikke så dype hyller til sko, vesker og diverse. På denne måten vet jeg lett hvor alt er, og siden det meste av klær henger kan jeg bla gjennom istedenfor å rive ut av hyller når jeg leter etter noe. Yttertøy har sin egen skyvedørsgarderobe, hvor alt også henger i to nivåer. Hyller unngås, men har under jakker et par kasser til luer/votter/skjerf, og en skohylle. Å henge opp det som henges opp kan er min løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå