Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Morradi skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nytt-varsel-mot-psykolog-peder-kjos/17626891/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMQABHvp0BqVoDOpMTps30ENXj7nrAopIFMGNCFQa4hcwkzZXhU31SNtqt4ECn-RC_aem_Yt90lZK7QDFpv0xFyHxMSg

Hva tenker vi om dette da? Enda et nytt varsel mot Kjøs. Det virker jo ikke akkurat som  god psykologpraksis dette her. En annen ting er jo at den programserien aldri burde ha sett dagens lys… Terapi bør åbenbart ikke være underholdning.

Håper han mister autorisasjonen 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (30 minutter siden):

Håper han mister autorisasjonen 

Helt enig med deg! 

• Liker 4
Skrevet
Morradi skrev (På 9.5.2025 den 17.50):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nytt-varsel-mot-psykolog-peder-kjos/17626891/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMQABHvp0BqVoDOpMTps30ENXj7nrAopIFMGNCFQa4hcwkzZXhU31SNtqt4ECn-RC_aem_Yt90lZK7QDFpv0xFyHxMSg

Hva tenker vi om dette da? Enda et nytt varsel mot Kjøs. Det virker jo ikke akkurat som  god psykologpraksis dette her. En annen ting er jo at den programserien aldri burde ha sett dagens lys… Terapi bør åbenbart ikke være underholdning.

Hvem kan dette være? Tipper Podcasten forsvinner snart.

• Liker 2
Skrevet
Morradi skrev (På 9.5.2025 den 17.50):

Veldig enig med det siste du skriver der, og jeg håper at disse sakene retter fokus mot akkurat dette - terapi med faktiske mennesker er ikke, og skal ikke være underholdning. 

Programmet Kjøs og NRK lot seg inspirere av, om gruppeterapi på TV/radio, slik jeg forstod det i podcasten fra Aftenposten terapi med skuespillere på BBC, og ikke reelle personer med reelle problemer. 

Dette er vel noe av psykologene som har ytret seg kritisk mot Kjøs sin praksis også har pekt på. 

Jeg syns podcasten til Aftenposten også tar frem en del interessante og problematiske poenger rundt dette, og hvordan NRK/Ante (?) her gjorde en alt for dårlig jobb. 

• Nyttig 2
Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nytt-varsel-mot-psykolog-peder-kjos/17626891/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawKOm_pleHRuA2FlbQIxMAABHnAdPaUv1O4Pjz0DvQnMyTIVx07HMWp8n66koH51cm3AOKpM6jNgBbQtN5gS_aem_0s0aH0hTHWQTFlfcDSW3Tg

Hun sier at selv om hun opplevde at programkonseptet var forverrende for henne, så føler hun ikke at hun har noe å varsle til Helsetilsynet. Hennes kritikk er rettet mot produksjonen som helhet.

I dag har hun fått serien på avstand og hennes psykiske helse er bedre. Nå håper hun å bidra til at det kommer en skikkelig debatt om denne typen programmer.

– Jeg kritiserer hele sirkuset. Jeg sitter igjen med en følelse av å ha blitt brukt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Asalea skrev (5 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nytt-varsel-mot-psykolog-peder-kjos/17626891/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawKOm_pleHRuA2FlbQIxMAABHnAdPaUv1O4Pjz0DvQnMyTIVx07HMWp8n66koH51cm3AOKpM6jNgBbQtN5gS_aem_0s0aH0hTHWQTFlfcDSW3Tg

Hun sier at selv om hun opplevde at programkonseptet var forverrende for henne, så føler hun ikke at hun har noe å varsle til Helsetilsynet. Hennes kritikk er rettet mot produksjonen som helhet.

I dag har hun fått serien på avstand og hennes psykiske helse er bedre. Nå håper hun å bidra til at det kommer en skikkelig debatt om denne typen programmer.

– Jeg kritiserer hele sirkuset. Jeg sitter igjen med en følelse av å ha blitt brukt.

De har jo blitt brukt i stor grad. Produksjonen valgte å bruke hva de visste var sårbare, unge mennesker for tjene penger. Det er ganske så kynisk, og det er veldig rart det ikke var mer kritikk da det pågikk, men det var vel også samtidig i en tid hvor alle snakket om hvor viktig det var å snakke om "det" offentlig. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
pop up bruker skrev (1 minutt siden):

De har jo blitt brukt i stor grad. Produksjonen valgte å bruke hva de visste var sårbare, unge mennesker for tjene penger. Det er ganske så kynisk, og det er veldig rart det ikke var mer kritikk da det pågikk, men det var vel også samtidig i en tid hvor alle snakket om hvor viktig det var å snakke om "det". 

Det ble jo laget TV-serie av det 3-ukers OCD-behandlingen på Østmarka på St.Olavs også, det er ca.15 år siden (var mens Ingeborg Senneset var innlagt der, fordi hun deltok på samme behandlingen mens hun var innlagt på post4 for anoreksi, og det var i 2009-2012). 

• Liker 1
Skrevet
Ninaen skrev (5 minutter siden):

Det ble jo laget TV-serie av det 3-ukers OCD-behandlingen på Østmarka på St.Olavs også, det er ca.15 år siden (var mens Ingeborg Senneset var innlagt der, fordi hun deltok på samme behandlingen mens hun var innlagt på post4 for anoreksi, og det var i 2009-2012). 

Oi, det visste jeg ikke. Det høres også ganske på kanten ut. 

• Liker 1
Skrevet
pop up bruker skrev (Akkurat nå):

Oi, det visste jeg ikke. Det høres også ganske på kanten ut. 

«Psyk forandring» het det. Kjenner en av dem som var med. Bjarne Hansen heter han som utviklet behandlingsprogrammet, han jobber i dag i Bergen og har nå også utviklet 3-dagers behandling/kurs for angst.
https://napha.no/kunnskapsbasen/13015/ny-tv-serie-om-tvangslidelser

• Liker 1
Skrevet

Den store forskjellen er jo at de som deltok i Psyk forandring var i et standard behandlingsopplegg på et sykehus, og at serien dokumenterte dette behandlingsopplegget. Det var altså ikke et alternativ til annen/manglende behandling, eller «behandling for underholdningsverdi». De fleste som deltok var godt voksne. Og hvis jeg ikke husker feil så var det tett oppfølging og alle muligheter til å trekke samtykket sitt underveis og etterpå. Formålet med serien var både å belyse alvorlig OCD og å få fokus på behandlingsmetoden som var relativt ny og utviklet på Østmarka av Bjarne Hansen og å få vist fram at det var håp for dem med alvorlig OCD (mange var gitt opp, hadde gitt opp osv). Så opplever at formålet og intensjonen var en annen. Men noe av poenget er at det var veldig i vinden å vise fram åpenhet om psykisk sykdom/helse i 2010-2020 (grovt regnet), og man hadde nok ikke tenkt fylt ut gjennom alt av hva det kunne innebære for dem som eksponerte seg. Mange erfaringskonsulenter som er blitt tatt med på konferanser og foredrag som veldig unge har jo kritisert dette i ettertid, at de ikke ble godt nok ivaretatt. Forandringsfabrikken har det vel også vært en stor sak på. Det var også rundt 2010 at psyk-bloggerne eksploderte (inkl Ingeborg Senneset), det ble blogget direkte fra psykiatrisk akuttavdeling og ja,.. Helene sjekker inn var jo på RASP og på akuttpost, også dette er blitt kritisert i ettertid fordi flere har sagt at det opplevde ikke frivillig egentlig og man forsto ikke hvordan man eksponerte seg der og da fordi man var så syk. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Den amerikanske dramaserien In Treatment gikk på NRK i 2010. Men pasientene var skuespillere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Asalea skrev (30 minutter siden):

Den amerikanske dramaserien In Treatment gikk på NRK i 2010. Men pasientene var skuespillere.

Et godt poeng! Reality-programmer av denne typen bør absolutt ikke lages. Reality bør i det hele tatt holde seg til oppmerksomhetskåte og avdankede kjendiser. Vi har sett nok skjebner nå. 

• Nyttig 3
  • 5 uker senere...
Skrevet

Noen som vet når saken blir avgjort? Håpet det kom en avgjørelse snart.

Skrevet (endret)

Var på byen med PK etter et show han hadde. Synes det er enormt mye likhet med FS i hvordan han opererte. 

Endret av Lineaaa
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (På 12.5.2025 den 11.36):

Var Kjøs med i dette programmet også? Husker jeg stusset litt når jeg så han i et familieprogram på tv hvor han og Senneset var på lag. Og så hørte jeg senere at de hadde  med noe podkast sammen. Tenkte at det kan da ikke være bra at han i sin posisjon pleier så mye omgang med en dame som sliter så mye som hun åpenbart gjør. Virker ikke som det lenger er noe grenser for noen ting som helst. 

Endret av garfunkel
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...